• Äldre 30 Aug 14:41
    3493 visningar
    7 svar
    7
    3493

    Fria eller inte?

    Jag vet inte hur jag ska förklara utan att skriva en hel uppsats ;)
    Men när jag och sambon hade varit ihop i drygt 1,5 år (januari 2011) frågade han om jag ville förlova mig den 11/11-2011 så han frågade specifikt om det datumet så förlovningen var ett gemensamt beslut (även med datum m.m.) jag även om det var han som ville från början var det i slutet jag som fixade och tänkte på allt så det blev verklighet.

    Nu i våras var det han som tog upp att han ville att vi skulle gifta oss om 1-2 år vi fortsatte att prata om det och någon gång någon stans blev det beslutat att vi ska gifta oss nästa sommar (åter igen gemensamt beslut), tror det även denna gången var jag som drev på det och vi är uppe i planerandet. Sen en kväll tittar vi på en film där en kille överraskar sin tjej med ett frieri (som i alla amerikanska filmer). Och då tittar ha på mig och sägen "jag fick aldrig göra så" överraska så intelligent ville han överaska mig med ett frieri innan vi bestämmer för att gifta oss.

    Nu till saken: jag tyckte att han kan överraska med ett frieri även om vi bestämt att vi ska gifta oss, men han tycker inte att det är någon mening med att göra det längre när det redan är bestämt, vilket gjorde mig lite ledsen och jag försökte prata med honom men honom men han står fast vid att det inte är någon mening med att fria. Vad ska jag göra? och vad anser ni?

    Tack på förhand! :)        

  • Svar på tråden Fria eller inte?
  • Äldre 30 Aug 16:46
    #1

    Han har ju redan friat. 


    Att be någon att förlova sig med en, med intentionen att man ska gifta sig sedan är just ett frieri. 

    Ok det kanske inte var det där romantiska och gulliga frieriet som du hade tänkt dig. Men det var ändå ett frieri :) 

  • Äldre 30 Aug 20:39
    #2

    Jo när vi förlovade oss genom förde han ett frieri enligt regelboken :) och även om jag visste om det så blev jag förvånat överraskad :p så jag har inte räknat med något mer frieri för jag tyckte det räckte :) men när han sa att han ville överraska mig tyckte jag att om han ville överraska mig med ett frieri (även om bröllopet är bestämt) så kunde han göra det, och när jag sa det svarade han "nää det spelar ingen roll nu ju" och då blev jag lite ledsen eller besviken är kanske mer rätt ord även om jag inte är helt säker på varför :/ om någon förstår hur jag tänker :p

  • AVC
    Äldre 30 Aug 20:46
    #3

    Romantik är så mycket mer än överaskningar... Nog var det väl rimantiskt när ni hade det där samtalet? Om han nu vill överraska med saker, säg att han kan göra det på era bröllopsdagar?

    Frieri är väldigt lurigt. Tänk den som blir överraskad på riktigt med ett frieri och inte är redo att säga ja...? Ugh... Huu!

    Jag anar att de flesta, i alla fall i Sverige, pratar igenom frieriet åtminstone någorlunda, dvs det är väl sällan en överraskning för någon. Annat är det väl i romantiska filmer. Men det är mycket som är annorlunda på film än i verkligheten. ;)

  • Äldre 31 Aug 00:04
    #4

    Jag håller med din sambo. Jag ser inte vitsen med att fria igen. Ni är ju förlovade redan! Och vaddå, "jag fick inte göra så"? Han valde ju att inte göra så.

    Överrasknings-frieri kan ju verka underbara många gånger men jag är det som hellre planerar sådana stora saker tillsammans. Och man kan ju inte få allt; antingen blir det överraskning eller gemensamt beslut.

    Ni ska ju spendera resten (förhoppningsvis) av era liv tillsammans och det kommer finnas gott om tid att överraska dig genom åren :)

  • Äldre 31 Aug 08:39
    #5

    Det jag reagerar över är varför DU ska göra något?

    Ett överraskningsfrieri är ju meningen att du inte ska veta om över huvud taget.

    Vill han göra det så bestämmer han det helt själv. Det har du helt enkelt inte med att göra.

    Att bestämma saker gemensamt får ju den konsekvensen att det spontana och det överraskande försvinner.

    Han kan ju faktiskt känna att han inte fick chansen att ge dig ett spontant frieri eftersom du tog tag i det och såg till att det blev förlovning.

  • Äldre 31 Aug 11:40
    #6

    Jag tycker att om du pushar honom till det så blir det ju inte så överraskande ändå. Och jag tycker han har en poäng i det han säger om att det inte spelar någon roll längre. Däremot så kan han ju överraska dig med andra saker, t.ex en spontan resa eller presenter fast ni inte firar något särskilt. Eller att bara fixa en mysig kväll hemma med tända ljus, lite gott att äta och dricka. :) Varför måste det just vara ett frieri när ni redan är förlovade och har bestämt när ni ska gifta er?

    I mitt förra förhållande så förlovade vi oss helt oromantiskt och mest för att jag ville. Mitt ex var totalt jävla oromantisk och förlovningen blev långt ifrån som jag ville. Vi beställde ringar, betalade var för sig och när ringarna kom en månad senare så var det inte mer med det. Men jag hade aldrig sagt efter det att jag förväntade mig ett frieri efter att förlovningen redan var genomförd. Hur som helst så tog förhållandet slut ett par år senare för att vi var för olika.

    Killen jag är tillsammans med nu är precis som jag på många sätt och han vet hur jag kände angående min förra förlovning och vi har ju pratat om förlovning så klart. Så jag är medveten om att han kommer att fria, men inte när och inte hur. :) Däremot så har vi redan bestämt år för bröllopet och kanske månad. :')

    Men som sagt, att vilja ha ett frieri efter att man redan förlovat sig osv känns lite si sådär... Då känns det som att man inte tycker att det blev som man ville från början... Så kände jag angående sist jag var förlovad, men det var inte mycket i det förhållandet som stämde med hur jag ville ha min framtid så det var liksom inget att bygga vidare på. Men som sagt. Din fästman kan ju överraska dig på andra sätt som inte är ett frieri men minst lika gulligt och romantiskt. :)

  • Äldre 31 Aug 18:58
    #7
    AVC skrev 2015-08-30 20:46:24 följande:

    Romantik är så mycket mer än överaskningar... Nog var det väl rimantiskt när ni hade det där samtalet? Om han nu vill överraska med saker, säg att han kan göra det på era bröllopsdagar?

    Frieri är väldigt lurigt. Tänk den som blir överraskad på riktigt med ett frieri och inte är redo att säga ja...? Ugh... Huu!


    Det ligger nog mycket i det ;)
Svar på tråden Fria eller inte?