• Äldre 20 Aug 10:04
    3251 visningar
    5 svar
    5
    3251

    Ring såldes som platina, visade sig vara vitt guld - Bulowskis

    Hej,

    Min numera man köpte en förlovningsring från Bukowskis i april 2013, det stod att det var platina (han har visat mig annonsen i efterhand).

    I december eftet han friat lämnade jag in ringen för värdering (så jag kunde försäkra den), värderingsmannen var auktoriserad från Svenska handelskammarn.

    Värderingsmannen konstaterade att det inte var platina utan vitt guld.

    Jag har mejlat fram och tillbaka med Bulowskis och det har strulat mycket, men nu har de äntligen hört av sig och undrar vad jag förväntar mig för kompensation. Jag kunde även lämna tillbaka ringen men det vill jag såklart inte.

    Så vad tycker ni är en rimlig kompensation!

  • Svar på tråden Ring såldes som platina, visade sig vara vitt guld - Bulowskis
  • crs
    Äldre 20 Aug 10:38
    #1

    Mellanskillnaden i värderingen känns väl spontant rimligt. 

  • Äldre 20 Aug 11:23
    #2

    Hej,
    Låter mycket snöpligt. Av ren nyfikenhet, är ringen stämplad med 18K eller 750 eller står det PT950 PT900 i ringen eller dylikt?

    Och för att svara på din fråga, har du en närmare beskrivning av ringen, exempelvis mått, vikt osv så blir det enklare :)


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • mst.mr­sj82
    Äldre 20 Aug 12:59
    #3

    Tycker att dom kan stå för priset för försäkringen av ringen eller ett valfritt smycke

  • Äldre 20 Aug 14:25
    #4

    De skall givetvis stå för mellanskillnaden i pris.

    Men varför de skulle stå för mer förstår jag inte?

    Inte så man går in på elgiganten och köper en laptop som sedan visar sig vara fel i förpackningen sedan får man ett kylskåp på köpet.


    Live free, ride free
  • Äldre 20 Aug 16:09
    #5

    Eftersom ringen inte stämmer överens med beskrivningen är den att anse som felaktig. Enligt konsumentköplagen kan du då kräva att de rättar till felet, levererar en ring som motsvarar beskrivningen eller ger dig ett prisavdrag. De två första alternativen är såklart inte aktuella i det här fallet men jag räknade upp dem ändå för ordningens skull!
    Prisavdrag är alltså rimligt. Här tycker jag att du, precis som tidigare personer har svarat, kan kräva mellanskillnaden i värdet. Nu vill du ju inte ha en ny ring men det innebär i teorin att du skulle kunna sälja ringen och tillsammans med pengarna från Bukowskis köpa en ring som faktiskt är av platina. Och Nightrod har helt rätt, de är absolut inte skyldiga att ge dig mer än så. Du ska ju inte kunna "tjäna" på felet.

Svar på tråden Ring såldes som platina, visade sig vara vitt guld - Bulowskis