• Äldre 13 Aug 19:10
    6163 visningar
    11 svar
    +1
    11
    6163

    Vilket material på förlovningsring?

    Jag och min sambo har hittat dem perfekta förlovningsringarna i vitt guld, det är bara det att dem är lite för dyra för vår nuvarande ekonomi. Vad hade ni satsat på istället? Titan? Stål? Tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Vilket material på förlovningsring?
  • Anonym (Brude­n)
    Äldre 13 Aug 19:42
    #1

    Hellre silver än Titan. Titan är så starkt att det inte går att skära upp ringarna om de fastnar. Är du tex med i en olycka och sjukhuset vill plocka bort ringar för att göra ordning dig för en operation så kan de ej klippa upp ringarna.

  • Äldre 13 Aug 19:45
    #2

    Vi satsade på Palladium, men valde det som alternativ till platina istället för vitt guld, vitt guld var vi aldrig intresserade av, rhodineringen och att det slits talade mot det. Silver oxideras så där måste man putsa en del. Blandning Palladium/silver (50/50) tror jag är relativt bra alternativ, inte lika hårt och ungefär samma färg som vitt guld

  • Anonym (titan­ringar­.se)
    Äldre 14 Aug 08:46
    #3
    Anonym (Bruden) skrev 2015-08-13 19:42:26 följande:

    Hellre silver än Titan. Titan är så starkt att det inte går att skära upp ringarna om de fastnar. Är du tex med i en olycka och sjukhuset vill plocka bort ringar för att göra ordning dig för en operation så kan de ej klippa upp ringarna.


    Detta är en feluppfattning.
    Man har speciella små ringsågar som man kan såga av alla breda och kraftiga ringar oavsett material. En lite tunga sticks in under ringen och skyddar fingret när man sågar av ringen.
    På extra kraftiga ringar kan man behöva såga av ringen i två delar.
    Sådana ringsågar använder guldsmeder också för att ta bort ringar som man inte kan ta av på annat sätt.
    Tips för att ta av en ring som sitter hårt är att spola fingret i kallt vatten någon minut och därefter ta tvål eller handkräm på fingret. Om det inte lyckas är det bara att såga som gäller.

    Varning!
    Det finns titanringar som inte går att såga av. Det är titanringar från USA som är legerade med aluminium och vanadium. Dessa är 4 gånger hårdare än de titanringar som säljs i Sverige.

    Mvh 
    titanringar.se
  • Äldre 14 Aug 10:04
    #4

    Titan! Billigt, hållbart, vackert. Har dessutom för mig att det är miljövänligare och mer etiskt (inte lika hemska arbetsförhållanden i gruvorna) än guld.

  • crs
    Äldre 14 Aug 10:10
    #5

    Lätt titan över silver! Nu är jag kanske partisk, eftersom jag själv har en titanring och älskar den, men titan är verkligen toppen! I min värld slår titan lätt silvrets egenskaper, med hur det åldras. Däremot är ju silver ljusare än titan, och mer likt vitbehandlat vitguld. Titan är mer grått, så just där är det väl en smaksak. Annars titan! Jag inbillar mig att det är enklare att hitta fina titanringar jämfört med stål med, så där vinner det också. Inte för att jag någonsin letat efter stålringar, men ändå. :) 

  • mst.mr­sj82
    Äldre 14 Aug 15:00
    #6
    Anonym (Bruden) skrev 2015-08-13 19:42:26 följande:

    Silver håller inte i så många år och kan bli missformade Hellre silver än Titan. Titan är så starkt att det inte går att skära upp ringarna om de fastnar. Är du tex med i en olycka och sjukhuset vill plocka bort ringar för att göra ordning dig för en operation så kan de ej klippa upp ringarna.


  • Äldre 14 Aug 16:09
    #7

    titan! å det med att de inte gå att skära lös gäller bara orent titan. ren titan går att kapa å storleksändra!

  • Äldre 14 Aug 17:44
    #8

    Skulle säga titan. Har själv en ring (Gammal förlovningsring från tidigare förhållande) som är i titan men en vitguldsrand på. :) kostade typ 1500 kr. Men minns ej från vilken sida de beställdes. Var inte en svensk sida.

  • madmox­xi1177
    Äldre 14 Aug 18:52
    #9

    TITAAAN!!!
    (have one, love it)

  • mst.mr­sj82
    Äldre 14 Aug 21:37
    #10

    Titan

    Titan växer allt mer i popularitet och erbjuder en otrolig slitstyrka till ett vettigt pris. Det som talar mot titan är att det är för hårt för de flesta smeder att till exempel storleksjustera och är du med om en olycka är det svårt att få av ringen. Det är inte heller särskilt klassiskt eller exklusivt.

    Silver

    Silver är det vanligaste materialet vid smyckestillverkning och ett av de billigaste. Tyvärr är det varken speciellt hållbart eller underhållsfritt och är något som inte rekommenderas att välja som material om ringarna skall vara livet ut.

  • mst.mr­sj82
    Äldre 14 Aug 21:38
    #11

    Vi har guld. Men vitguld funkar med

Svar på tråden Vilket material på förlovningsring?