• Äldre 13 Aug 07:12
    15765 visningar
    13 svar
    13
    15765

    DJ, band eller Spotify?

    Hej!

    Vi funderar lite på det här med musiken till bröllopsfesten.. Är det värt pengarna att ha en DJ eller ett band? Eller ska man kanske "bara" köra spotify? 

    Man kanske bör kolla runt om det är någon i närheten som kan tänka sig vara DJ och inte hyra in en dyr?

    Är det stor skillnad på att ha ett band, dj eller spotify om man tänker på "draget"? :)

    Vad har ni för erfarenhet av festmusiken? (har själv aldrig varit på bröllop så har svårt att avgöra..)

  • Svar på tråden DJ, band eller Spotify?
  • Äldre 13 Aug 08:20
    #1
    +1

    Vi körde Spotify, men min bror är "gammal" DJ så han grejade lite med det där. 

    Om ni kör Spotify så se till att det inte är ni själva som står med det under kvällen, ni kommer ha massor med annat att tänka på. NJUT! Det är en underbar dag :)

  • Plätti­s
    Äldre 13 Aug 08:59
    #2
    +1

    Vi hyrde in ordentliga högtalare och en mikrofon så att vi skulle höras under vigseln. I den kopplade vi sedan in en dator och körde Spotify på kvällen, och det gick alldeles utmärkt. Draget sitter nog mest i gästerna, vi dansade hela natten och hade huuuuur trevligt som helst och spelade allt från lugna, romantiska låtar till Dr Bombay, Queen och allt möjligt annat. Vi gick hem först klockan fem på morgonen, och så länge skulle vi aldrig haft råd att ha en dj Tungan ute


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 17 Aug 08:41
    #3

    Nice!

    Ska bara övertyga min blivande man om att det är en bra idé :P Han är väääldigt intresserad av att ha ett band men jag tror det kan vara lite onödigt faktiskt :P

  • Äldre 18 Aug 19:18
    #4

    Vi hade band som spelade mellan 21-24 och det gjorde verkligen halva festen! Sånt drag det blev!! Sen körde vi Spotify resten av kvällen/natten.

  • Aniara­4
    Äldre 20 Aug 09:39
    #5

    Jag tror också draget beror mycket på gästerna. Vi körde Spotify, men då med en genomtänkt spellista som även inkluderade önskemål från gästerna för att minska risken för att de skulle vilja kladda på uppspelningen under tiden. Sen stod datorn gömd på ett ställe där de inte enkelt kom åt den.

  • madmox­xi1177
    Äldre 20 Aug 15:24
    #6

    Jag kommer ta inspiration av en kompis bröllop.
    Hon gjorde en spotify lista som de länkade till på sin hemsida. där kunde du lägga in musiken du ville höra och som du kommer dansa till under kvällen. ja jisses! det var ALLT på den och jäääättekul att dansa med mormor och kusiner och bugga med random vänner till brudgummen :) amazing!

    (men jaaa, det var just för att vi var som vi var i den gruppen av folk, men shit så bra de blev!)

  • Aniara­4
    Äldre 21 Aug 11:51
    #8
    +1
    skrev 2015-08-21 10:58:17 följande:

    En Dj behöver inte vara så dyr. Men alla har inte så låga priser som mig tyvärr. Det ska inte behöva kosta massor för att ha en fest anser jag.


    Hahaha, nice try. Men reklam är fortfarande förbjudet serru.
  • Äldre 15 Oct 00:17
    #8

    Spotifylista har jag verkligen ingen bra erfarenhet av! Varit på två bröllop där det blev pannkaka av det tyvärr. Däremot tror jag på DJ. Känns som ett bra mellanting och betydligt mer festligt än lista. Band kan bli bra med, men beroende på vilket så tror jag ändå mer på Dj. Vi väljer det.

  • Äldre 15 Oct 09:28
    #9

    Jag tycker det är en ren prioriteringsfråga. Vi valde att lägga extra pengar på just musik och mat eftersom jag är sångerska och min man kock, det är där våran själ ligger. En spotifylista fungerar absolut, men det gäller att den är tillräckligt stor så att det inte blir samma låtar och det kan vara bra att ge någon just musiken som ansvarspunkt, det är ju kul om man kan få önska men samtidigt fungerar det inte att alla håller på å letar, söker å spelar 30 sek på en låt. 

    Ska man välja en DJ är det viktigt att denne är duktig på att känna av publiken och har den typen av musik som brudparet och festfolket gillar (jobbigt om DJn endast spelar house i olika former och publiken mest vill ha schlager) Alternativt att köra en mellangrej med spotifylista som någon håller lite extra koll på. Bra om datorn är uppkopplad mot internet så att möjligheten att söka låtar finns ;)

    Livemusik var som sagt det klara valet för oss men även där är det viktigt att kolla igenom repertoar och musikstil, samt om de sköter med musik emellan seten, det är ju trist om dansandet måste avbrytas i en kvart när bandet behöver pausa.. 

    Lycka till i planeringen :)

  • Äldre 17 Jan 16:07
    #10

    Kolla in www.singjayduo.n.nu ;)

  • Äldre 18 Jan 11:35
    #11

    Vi på MAME Hedagskonceptet erbjuder vårt unika koncept med både Livemusik och DJ mm under samma dag, då det ena inte utesluter det andra.


    Därför tycker vi efter 500 genomförda bröllop i Sverige och Norden att alla delar är lika viktiga:


    Live-mingelmusik till fördrink/brudskål där man sätter en god stämning för kvällen med sköna lugna låtar. 


    Livemusik för att få livekänslan och att få gästerna att sing a long innan DJ


    DJ till att få igång ett riktigt tunggung dansgolv där man spelar de senaste hitsen till de givna klassikerna.


    Komplett Ljud och ljus


    Lycka till er och välkomna med era förfrågningar inför bröllopssommar 2016.


    Väl mött // MAME & Heldagskonceptet Crew


     



    ">


     


  • Äldre 8 Apr 02:11
    #12

    Enkelt och snabbt svar:


    Det är värt pengarna att hyra in en "dyr" DJ


    Man får vad man betalar för.


    Långt svar:


    Spotify låter fruktansvärt illa om man spelar upp ljudet högre än i vardagsrummet hemma. om ni skall hyra in ljud o ljus kostar det inte bara pengar (visst lite mindre pengar) men också er tid. 


    Skall ni hyra in ljud & ljusutrustning i samma nivå som en professionell (dyr) DJ kostar det lika mycket utan som med DJ


    Ni får alltså betydligt bättre ljud och ljus samt en person som plockar upp/Ner utrustningen och som har koll på musiken under hela kvällen och ni kan istället dansa och njuta av er kväll.


    Om ni tar in en billig oerfaren DJ är det troligtvis ett bättre alternativ att sköta musiken själva då det kan bli fullständig katasrtof samt att ljud o ljus är därefter! 


    //Erfaren DJ

  • Äldre 12 Sep 06:37
    #13

    Hur skapar en DJ bästa förutsättningar för lyckad fest?

    Hur jobbar en DJ och hur förbereder man sig inför en spelning? Hur vet DJ:n när en viss låt ska spelas och hur skapar han den speciella stämningen? Spelas musiken direkt ifrån datorn numera och finns det fortfarande DJ:s som kör på CD och vinyl? Det tänkte jag ska bli temat i detta inlägg.

    De flesta professionella DJ:s har idag sin musiksamling på mp3-filer och även en hårdvara som t ex en midikontroller, det är en enhet som tillåter DJ:n att spela upp, mixa och manipulera musiken, den ska vara direktkopplad till datorn med usb. Man behöver även en mjukvara som gör det möjligt att visualisera, ordna, kategorisera musiksamligen. Det finns en rad funktioner i programmet som gör det möjligt för DJ:n att jobba effektivt. Många kanske tror att det är enkelt att vara DJ och en vanlig missuppfattning är att man kör direkt via Spotify. Det är långt ifrån enkelt, i annat fall hade alla kunnat göra det. Det krävs en del skicklighet, känsla, kunskap och musikkännedom framför allt. Det är ingen slump att folk dansar hela kvällen och det blir en lyckad danskväll menar jag. Det är fråga om DJ:ns tajming, mixning, prioriterade låtval, erfarenhet, breda repertuar och såklart ibland förmågan att tänka utanför boxen. Bemötande av gästerna är en viktig faktor som inte alla DJ:s tyvärr lever efter.

    Man måste ju veta vad som funkar på dansgolvet och när det gör det. Vilken publiksammansättning det är och vilken målgrupp man ska prioritera först. En DJ bygger upp stämningen med rätt material ungefär som man bygger ett hus, fundamentet först sedan allt annat i rätt ordning och det visar sig tydligt på dansgolvet.

    Fas #1 ?The warm-up?: Uppvärmningen är viktigt eftersom det är här DJ:n ska få publiken på bra humör och väcka sköna partykänslor ?partyendorfiner?, här spelas oftast musik i lugnare tempo och låtarna ska spelas ganska långt nästan till slutet innan mixning sker. Fas #2: ?Prime time? Så småningom är det dags för ?partystarterna? att ta över och få gästerna upp på dansgolvet för att sedan hålla dem på plats hela kvällen utan avbrott. Nu gäller det att DJ:n får gästerna att dansa och inte låta dansgolvet bli kallt, utan hela tiden mata in rätt låtar som får publiken att fylla golvet mer och stanna kvar.

    Jag använder en liknelse som jag kallar för ?studsbollseffekten? och den går ut på att DJ:n spelar en viss låt under en kort tid för att sedan byta till nästa, om och om igen och på det här sättet hålla bollen studsande igenom hela kvällen. Denna teknik är kritisk för att skapa bra förutsättningar för god stämning. Förutom det ska DJ:n även se till att man har en röd tråd eller ett logiskt flöde av låtar under hela kvällen, en bra taktik helt enkelt.

    Under kvällen så kommer låtarnas prioritet med all sannolikhet att förändras och DJ:n måste känna av läget hela tiden och vara beredd att byta genre om så krävs och ha publiken i fokus hela tiden.

    Många kan byta låtar men bara ett proffs har kunskapen, erfarenheten och kan leverera en stämning över förväntan och resultatet blir utan tvekan = en fantastisk kväll!

    Så nu har du kanske något att tänka på inför ditt event och vilken typ av person du ska anlita. Lycka till på din fest!

    Med vänligt nöje,

    Pablo Fierro

    DJ sedan 1989 och grundare till Partystockholm.

    www.partystockholm.se

    0736-779427

Svar på tråden DJ, band eller Spotify?