• Äldre 12 Aug 09:34
    14193 visningar
    15 svar
    15
    14193

    Bröllopspresenter av knappt hälften!

    Som rubriken lyder!

    Efter vårt bröllop i juli så är det snart dags att skicka ut tackkort..

    Problemet är att vi fick presenter av knappt hälften av våra 50 gäster..

    Vi önskade oss sponsring till en resa och en hundvalp.

    Totalt fick vi nästan 20000kr, vilket vi är glada för.

    Saken är den att 11000 kommer från brudens föräldrar (Brudgummens mor betalade för alkoholen.)

    Vilket betyder att vi i teorin fick ca 200kr per gäst, i teorin. Egentligen fick vi resterande knappt 10000 av typ 8 gäster. Resten gav ingenting alls.

    Vi är tacksamma för det vi fick men besvikna på att så många inte gav nått alls..

    Hur gör man då med tackkort?

  • Svar på tråden Bröllopspresenter av knappt hälften!
  • Äldre 12 Aug 09:39
    #1

    Hej
    Även om man inte fått någonting så tackar man för deras närvaro på er dag. Eller ja så säger min mamma att man gör oavsett om man fick något eller inte. Synd bara att folk inte förstår åtminstånde att en liten gåva kunde vara något att ta med, liksom man kanske gör ibland på middagar hos folk. Men nu är det som det är... Jag skulle ändå skicka till alla typ "Tack för att ni förgyllde vår dag med er närvaro". 

  • Äldre 12 Aug 10:02
    #2

    Vi fick inte heller av alla, men det var inget som bekymrade oss. Vi hade ju inte bröllop för att få presenter Glad Och det tror jag inte att ni hade heller Glad
    Så vi skickade helt enkelt ut likadana kort till alla.

    Eller nej, inte likadana. Men samma typ. 
    Vi tog 2 A4 papper i samma färg och kvalité som vi använt till alla andra trycksaker och så vek vi dom på mitten så vi fick en liten "A5-bok". 
    Vi satte ett snöre runt "ryggen" på boken så att det gick att bläddra utan att den rasade isär. 
    Sen klistrade vi dit 4 fotografier enligt nedan...
    På framsidan var det samma för alla, det var en bild på buketten och våra ringar, lite konstnärligt sådär.
    På första uppslagets högra sida var en bild på oss två.
    På andra uppslagets högra sida var det en bild på gästen om vi hade, annars en av 4 bilder på folk i allmänhet eller saker som "hänt"... en sån minnesbild helt enkelt.
    På sista uppslagets högra sida så var det en bild från eldshowen som vi hade. Vi hade valt ut 4 olika bilder från showen och tog helt enkelt bara någon av dom.


    Vi skrev inget alls i "boken". Och eftersom vi placerade bilderna som vi gjorde så kunde man klippa upp "ryggen" på dom och få 4 bilder monterade på passpoaler som var enkla att sätta in i ramar om man ville.


    På baksidan av kuverten skrev vi helt enkelt bara ordet Tack


    Vi fick mycket beröm för dom korten. Just enkelheten och att dom fick mer än den traditionella porträttbilden med massa tack-text på (som dom alltså i princip ändå inte kan/vill ha framme).

    Mitt råd är alltså att helt enkelt skicka ut ett tack.
    Och sen får de tolka tacket som dom vill. Tack för att dom kom, tack för presenten, tack för att dom höll tal, tack för att dom reste 40 mil och bodde 2 nätter på hotell för att fira oss.... Eller vad som helst Glad

  • Anonym (Men)
    Äldre 12 Aug 10:06
    #3

    Man skickar ju inte tackkort för att tacka för presenterna, utan för närvaron på bröllopsdagen och firandet.

    Alla som var där ska ha ett tackort.

  • Anonym (Somma­rbröll­op)
    Äldre 12 Aug 11:33
    #4

    Egentligen är det väl mest svenskt och lilla landet lagom-korrekt att inte nämna att man är missnöjd och ändå skicka ut tackkort till alla och le och sedan sura för sig själv på sin kammare i smyg.

    Men att ha med sig present på ett bröllop tycker jag är allmänt hyffs så jag anser att de som inte gav något bröt från ettikettreglerna först så då är de redan brutet och fritt fram att göra som man vill.

    Jag hade skickat två versioner av tackkort. Ett till alla som gav något där man tackar för närvaro och present och ett separat för de som ej gav något där man hintar att det inte gavs någon present och att det uppmärksammades.

    Man kan tex skriva "Tack för er närvaro på vårt bröllop. För er som inte fick med bröllopsgovårna på festdagen går det bra att swischa/föra över en liten gåva i efterhand.
    Swish till nummer:07XXXX eller bröllopskontot: XXXXX bank XXXX.
    Vi är tacksamma för alla gåvor stora som små"

  • Anonym (Men)
    Äldre 12 Aug 11:58
    #5
    Anonym (Sommarbröllop) skrev 2015-08-12 11:33:35 följande:

    Egentligen är det väl mest svenskt och lilla landet lagom-korrekt att inte nämna att man är missnöjd och ändå skicka ut tackkort till alla och le och sedan sura för sig själv på sin kammare i smyg.

    Men att ha med sig present på ett bröllop tycker jag är allmänt hyffs så jag anser att de som inte gav något bröt från ettikettreglerna först så då är de redan brutet och fritt fram att göra som man vill.

    Jag hade skickat två versioner av tackkort. Ett till alla som gav något där man tackar för närvaro och present och ett separat för de som ej gav något där man hintar att det inte gavs någon present och att det uppmärksammades.

    Man kan tex skriva "Tack för er närvaro på vårt bröllop. För er som inte fick med bröllopsgovårna på festdagen går det bra att swischa/föra över en liten gåva i efterhand.

    Swish till nummer:07XXXX eller bröllopskontot: XXXXX bank XXXX.

    Vi är tacksamma för alla gåvor stora som små"


    vad fult att skr8va så.

    alla kanske inte har pengar. tom ett par hundralappar kan vara mkt pengar som ska gå till mat tex.

    man kan skriva seperata kort, absolut, och tacka personligen för gåvan till de dom gett något, och bara tacka för närvaron till resten.

    handlar inte om landet lagom eller nåt annat trams. det är en ära att överhuvudtaget vara bjuden och att kräva en present är inte ok. att önska sig något, är något helt annat och absolut okej, men att börja kräva pengar i efterhand.... hell no!
  • Anonym (Somma­rbröll­op)
    Äldre 12 Aug 12:17
    #6
    Anonym (Men) skrev 2015-08-12 11:58:17 följande:
    vad fult att skr8va så.

    alla kanske inte har pengar. tom ett par hundralappar kan vara mkt pengar som ska gå till mat tex.

    man kan skriva seperata kort, absolut, och tacka personligen för gåvan till de dom gett något, och bara tacka för närvaron till resten.

    handlar inte om landet lagom eller nåt annat trams. det är en ära att överhuvudtaget vara bjuden och att kräva en present är inte ok. att önska sig något, är något helt annat och absolut okej, men att börja kräva pengar i efterhand.... hell no!

    En typisk svensk ?oj jag får inte trampa någon på tårna-kommentar?!!


     


    Har man inte råd att gå på ett bröllop och ta med sig en present så kan man välja att tacka nej och stanna hemma. Det kostar att ha ett bröllop och varje gäst kostar pengar. Det minsta man kan göra är att ge en present som motsvarar sin del av matkostnaderna. Man får se det som ett restaurangbesök fast med vänner och fest och mycket roligare. Du går inte på restaurang utan att betala. ? Du går inte på bröllop utan en present!


     


    Jag har varit på bröllop utomlands i betydligt fattigare länder än Sverige och där ser ändå varje gäst till att spara ihop något att ge paret. Hur lite de än har och kommer då hellre i jeans och en urtvättad t-shirt med sin gåva än att komma tomhänta i finare kläder. För de vet att det är mycket pengar även för de som gifter sig och att de inte heller är rikast i världen och då hjälps man åt. Nästa gång är det en av gästerna som vill gifta sig och då behöver de hjälp från sina vänner för at få ihop till bröllopet. De som har möjlighet ger mer andra lite mindre men alla ger något!


     


    Det andra alternativet som man i så fall får ha i Sverige med folk som inte förstår att man ska ha med sig något är att man istället tar ut en kuvertavgift för varje gäst. Detta alternativ tycker jag är mycket tråkigare men det kanske behövs om folk inte fattar bättre. Som sagt. Ett restaurangbesök är inte heller gratis. Har man råd går man, har man inte råd så stannar man hemma!

  • crs
    Äldre 12 Aug 12:18
    #7

    Men gud vad löjligt. De var väl ändå inte bjudna för att få presenter? Och att man önskat sig något och det är norm att ge en present är ju inte detsamma som att man måste det, och inte fullföljt sitt uppdrag som gäst om man avstår! 

    Sjukt fult att spela på att man är missnöjd med present på ett eller annat sätt. Det räcker väl med ett enkelt "Tack för att ni var med och firade oss". Att be om en gåva i efterhand låter förjävla sniket. Jag hade helt ärligt avslutat relationen om någon skickade ett sånt kort till mig. 

  • Äldre 12 Aug 12:20
    #8
    Anonym (Sommarbröllop) skrev 2015-08-12 11:33:35 följande:

    Egentligen är det väl mest svenskt och lilla landet lagom-korrekt att inte nämna att man är missnöjd och ändå skicka ut tackkort till alla och le och sedan sura för sig själv på sin kammare i smyg.

    Men att ha med sig present på ett bröllop tycker jag är allmänt hyffs så jag anser att de som inte gav något bröt från ettikettreglerna först så då är de redan brutet och fritt fram att göra som man vill.

    Jag hade skickat två versioner av tackkort. Ett till alla som gav något där man tackar för närvaro och present och ett separat för de som ej gav något där man hintar att det inte gavs någon present och att det uppmärksammades.

    Man kan tex skriva "Tack för er närvaro på vårt bröllop. För er som inte fick med bröllopsgovårna på festdagen går det bra att swischa/föra över en liten gåva i efterhand.
    Swish till nummer:07XXXX eller bröllopskontot: XXXXX bank XXXX.
    Vi är tacksamma för alla gåvor stora som små"


    Jag hoppas du skojar. Margareta Ribbing hade ramlat av stolen om hon hört dig! Och även om gästerna kanske borde haft med sig åtminstone en symbolisk present så ger den utebliva presenten inte en rätt att bete sig som en barnrumpa. Om man vill vara helt säker på att få pengar så får man väl ha en kuvertavgift.  
  • Anonym (Men)
    Äldre 12 Aug 12:43
    #9

    typiskt svenskt? vad pratar du om?

    jag betalar på restaurang, men då har inte restaurangen BJUDIT mig på sittning utan jag går dit självmant för att äta.

    tar du betalt.när du bjuder på middag hemma eller om du fyller år och någon kommer utan en present, ber du dem köpa något ändå och lämna i efterhand?

    det är klart man kan ta med sig något, en jävla alladin ask om det kniper i plånkan, men att kräva något i efterhand eller förvänta sig att presenter är som en betalning för att man får komma och delta i firandet är sjukt snålt och helt emot vett o etikett. en present är en lyckoönskning, och inte en betalning.

    utomlands ser man dessutom på bröllop med andra ögon i många fall. sverige har inte samma synsätt att man ska överrösa paret med gåvor och guld. en present är artigt men kan inte krävas.

  • Äldre 12 Aug 13:19
    #10

    Ha ha ha älskar bröllopstorget

    Folk är så WT att man får ett gott skratt varje dag. Hur fantastiskt kan man va besviken för att man inte fick presenter ter för tillräckligt mycket pengar eller be dem i tackkorten att ge mer.

    I dessa lägen får ni göra som andra ta ett entrepris för att man skall få gå på bröllopet (kuvertpris) om det är för pengarna man skall få man har ett bröllop så bör man nog tänka om..


    Live free, ride free
  • Aniara­4
    Äldre 12 Aug 14:37
    #11
    +1
    Anonym (Sommarbröllop) skrev 2015-08-12 11:33:35 följande:

    Man kan tex skriva "Tack för er närvaro på vårt bröllop. För er som inte fick med bröllopsgovårna på festdagen går det bra att swischa/föra över en liten gåva i efterhand.
    Swish till nummer:07XXXX eller bröllopskontot: XXXXX bank XXXX.
    Vi är tacksamma för alla gåvor stora som små"


    NEJ FÖR HUNDAN!

    Ok, det är kutym att man har med sig någon present när man går på bröllop. Den måste inte alls vara dyr, det kan vara något man har gjort själv, vad man tyckte att man hade råd med, men nånting brukar man ju vilja ge brudparet även om det inte alls är obligatoriskt och inte anledningen till att man bjuder in släkt och vänner på fest. Så gästerna betedde sig kanske inte riktigt korrekt, eller vänligt.

    Men det är ju ingen anledning att själv sjunka till en ännu lägre nivå och bete sig som en girig och oförskämd skitstövel! Herregud, man får väl kliva upp ur sandlådan nån gång och sluta kasta sand och bete sig med lite värdighet istället.

    TS, skicka kort till alla och tacka för uppvaktningen (att de kom dit och förhoppningsvis sa grattis är också uppvaktning), sen kan du skriva för hand och tacka specifikt för gåvorna till de personer som gett er gåvor. Och blir ni bjudna på någon annans bröllop vet ni ju att de inte förväntar sig någon present...
  • Äldre 12 Aug 14:39
    #12

    Jag kan faktiskt förstå om man blir besviken över att gäster kommer utan present. Det skulle jag också bli, faktiskt, eftersom det hör till.

    Med det sagt så får man ändå skicka ut tackkort till alla som var där och firade. Vi skickade även tackkort till alla som inte var bjudna till bröllopet men som uppvaktade oss på andra sätt (presenter och telegram etc.).

    Jag beställde ett färdigt kort med bilder på oss och så en text där jag skrev typ "tack för uppvaktningen vid vårt bröllop" och så gjorde jag medvetet flera mellanrum innan jag skrev våra namn längst ner. När tackkorten sedan hade kommit skrev jag en personlig hälsning i mellanrummet, typ "ett extra tack för den fina skålen". De som inte hade gett present fick bara ett blankt kort.

  • Äldre 12 Aug 18:46
    #13
    +1

    Vi har uttrycklingen önskat oss ingenting men skrivit att om de så gärna vill köpa något så kan de ta med ett av två förslag. Jag hoppas därrmot att inte få något, de är där för att fira vår dag med oss, de är absolut inte skyldiga oss ett öre. Ni valde era gäster, var det utifrån vad de skulle bidra med rent ekonomiskt? Och som någon så fint skrev, bjuder ni också hem folk till er och ber de betala för maten och drickan? Skäms!

  • Äldre 12 Aug 20:24
    #14
    +2

    Att kräva gåvor i efterhand på tackkortet är rent och skärt tiggeri. Inget annat. 

    Ja, det är ohyfsat att komma till ett bröllop utan åtminstone en symbolisk present och jag förstår att ts är lite besviken. Det är (förhoppningsvis) inte pengasummorna i sig som svider utan nonchalansen.

    MEN det finns ingen lagstiftad skyldighet för gäster att ge presenter. Det anses som ett betydligt större etikettsbrott att skicka ut idiotiska tiggarbrev till "tackkort" än att inte ha med en present som gäst. Dessutom är det så tacky att jag knappt finner ord. 

    Jag skulle nog skriva "tack för uppvaktningen" och eventuellt lämna plats för ett mer personligt handskrivet tack till dem som gav presenter. 

    Men en fundering: Det var alltså närmare 30 gäster som inte gav något alls? Kan det ha blivit ett missförstånd av något slag? T ex att pengar som skulle ha förts över hamnat fel på något sätt? Att någon eller några presenter förkommit i festlokalen? Eller i värsta fall att någon försnillat en insamling som hållits. 

    Jag fattar att man inte kan fråga gästerna om en sådan sak. Absolut inte. Men jag skulle nog ha i bakhuvudet att det faktiskt KAN ha skett dylika missöden och att några av gästerna kanske tror att de gett en present. Då vore det så klart ännu mer illa om man på något sätt uttryckte sitt missnöje genom tackkorten. 

    Hur är de här gästerna i övrigt, brukar de fatta sådant som presenter och allmän kutym?

  • Äldre 12 Aug 21:40
    #15

    Är ni helt säkra på att ni inte fick något alls av så många? Kan du inte försöka få någon att fråga åt dig? Verkar lite konstigt.

    Men annars håller jag med majoriteten här, skicka tackkort och skriv Tack för uppvaktningen på vår bröllopsdag. Gästerna var ju ändå där och firade er!

Svar på tråden Bröllopspresenter av knappt hälften!