• Äldre 10 Aug 14:07
    10006 visningar
    14 svar
    14
    10006

    Ni som gift er - små saker en inte får glömma?

    Det är ju en miljon saker en ska komma ihåg till bröllopet. Men i som gift er vad har ni för tips på små saker som en lätt glömmer? eller tips på saker som kan förgylla festen i sin enkelhet?
    till exempel läste på en blogg om en brud som var en stor te-älskare och som hade gjort ordning ett silverfat med vackra skålar med lös-teer som hon dekorerat vacker. - helt underbar idé. Den ska jag sno. Finns även tipset om att göra sockerbitarna till hjärtan och färga med karamellfärg.

    Mer ideer? tips? förslag?

  • Svar på tråden Ni som gift er - små saker en inte får glömma?
  • Äldre 10 Aug 19:43
    #1
    +2

    Glöm inte bort att äta på själva bröllopsdagen! 

    Äter ni frukost kl 7-8 är det sen väldigt mycket viktigt att äta och dricka ordentligt under dagen ända fram tills middagen serveras vid festen. 

    Så kom ihåg att boka in tid i schemat före vigseln  för att äta lunch, dricka vatten och ta en kaffe.

    En hungrig brud med blodsockret långt ner under fötterna blir en bridezilla som mår illa, har huvudvärk och migrän och riskerar att kräkas under middagen när man först svept ett antal glas bubbel... 

    ingen alkohol förrän ni fått mat! 

  • crs
    Äldre 11 Aug 09:22
    #2

    Min spontana tanke är att glöm inte kvällen innan bröllopet. Vi hade planerat in att kvällen innan gå ut och äta middag med några vänner som inte bor i stan men som var där för bröllopet. Innan kändes det lite jobbigt att inte kunna ha kvällen till att ordna sista grejer, men det var sjuuuuukt skönt att bara kunna slappna av och tänka på annat än bröllopet istället för att sitta hemma och nojja över saker som eventuellt glömts bort. Det var värt väldigt mycket! 

  • Plätti­s
    Äldre 11 Aug 09:33
    #3

    Vi hoppade över allt sådant. På borden hade vi dukar, vaser med några blommor, placeringskort och festhäften. Det tog en dag att ställa i ordning lokalen i vilket fall, och ju mer detaljer man har desto mer stressad kommer man bli när allt ska ordnas. 

    Fokusera på den känsla ni vill ha på bröllopet och fundera på vad ni ska göra för att uppnå den. Vi ville ha enkelt och stilrent, låta kärleken vara i fokus. Och det var precis så det blev. Jag stressade inte ihjäl mig när allt skulle ställas i ordning eftersom det var fullt genomförbart för jag och två andra att ställa i ordning allt medan min man pratade med personalen och åkte omkring på olika ärenden. Vi åkte därifrån vid halv sex på eftermiddagen och hann träffa våra syskon och vänner för att äta middag kvällen innan bröllopet och slappna av en stund. 

    Det bästa vi gjorde var festhäftet, bara ett enkelt A4 som vi hade vikt dubbelt. Där stod menyn, lite ordningsregler och sedan ett bröllopsbingo. Och det gjorde att stämningen blev mycket avslappnad och gemytlig. Om man skålade för brudparet fick man kryssa, och om man gjorde "ett trolleritrick eller något annat coolt" fick man också kryssa.

    Jag hade köpt små priser som jag delade ut, de fem första som fick bingo fick en liten chokladbit där det stod "hurra vad du är bra!" och den första som fick hela brädet fullt fick en chokladmedalj att bära runt halsen (med texten "du är bäst"). 

    I efterhand kommer alla minnas stämningen och känslorna. Vi hade lagt mycket energi och pengar på maten eftersom vi båda är väldigt intresserade av det (jag älskar att laga god mat, min man älskar att äta god mat) och det blev verkligen något minnesvärt. Jag drömmer fortfarande om förrätten, den var helt magisk. Det blev precis som vi ville ha det. 

    Vi hade små lådor inne på toaletterna med saker som kunde vara bra att ha, till exempel värktabletter och allergitabletter. Och Resorb, plåster, tamponger och annat smått som kunde agera räddare i nöden. Det var väldigt uppskattat hos gästerna! 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 12 Aug 21:35
    #4

    Mitt tips är lite som plättis skrev, skit i allt småkrafs för ingen minns det ändå och det är bara ytterligare en sak att stressa över.

    Det man som gäst minns är stämningen och det lyckliga brudparet. Och jag minns definitivt vem jag suttit bredvid och hur trevligt (eller fruktansvärt tråkigt) jag haft. Så satsa lite extra på bordsplaceringen, om ni ska ha sådan.

    Annars bara njut av dagen, för det är den bästa och tyvärr snabbaste dagen i ditt liv! Eller i alla fall var det så för mig. :) Försök lev i nuet och strunta i alla småsaker som går fel, för det kommer det göra.

  • Äldre 17 Aug 21:55
    #5

    Jag håller helt med ovanstående talare!
    Är det så att du gillar småpyssel så kan det vara roligt - till och med avslappnande att små pula - KÖR.  För oss blev det massor av extra stress. Vi hade fina festhäften, det fick räcka  (och var uppskattat) Glad
    Vi la istället ner jätte mycket tid på bordsplaceringen, läste på olika metoder och gjorde om den flera gånger. Vi har fått så mycket positiv respons på den efteråt Glad

    Det jag verkligen kan rekommendera är att planera dagen så att stress och hets minimeras. Det kan vara tillräckligt mycket ändå med alla nerver och känslor.
    Exempelvis gjorde vi oss i ordning i lokaler nära kyrkan, för att minimera restid och hets.

    TIPS:
    * Dela ut uppgifter under dagen så att ni inte behöver tänka på någonting - utan kan bara njuta av dagen.

    * Se till att äta och dricka ordentligt under dagen. (Vi hade strålande sol, vilket var härligt, men när man glömt vattenflaskan blir det huvudverk)

    * Se till att ni inte har något ansvar under dagen, utan alla uppgifter är utdelade till andra.

  • Äldre 18 Aug 19:07
    #6

    Tack för alla tips.
    VI kommer inte att ha bordsplacering så jag får lägga lite extra tid på fesstprogrammet istället. 

  • Äldre 3 Sep 11:15
    #7

    Är ju upp till var och en, men personligen tycker jag det är lite slappt o nonchalant mot gästerna att inte ha bordsplacering. Att ha bordsplacering visar ju att ni som brudpar visar er måna om era gäster o att de ska trivas, samt att ni ger era gäster chansen att lära känna nya människor. Jag o min man la en del jobb på borsplaceringen, o den blev jättelyckad, alla gäster stormtrivdes. Har ni inte bordsplacering finns det risk att nån gäst känner sig bortglömd o utanför. Obs, inte bara mina tankar, utan delas med experter på vett o etikett.

  • Äldre 3 Sep 11:15
    #8

    Är ju upp till var och en, men personligen tycker jag det är lite slappt o nonchalant mot gästerna att inte ha bordsplacering. Att ha bordsplacering visar ju att ni som brudpar visar er måna om era gäster o att de ska trivas, samt att ni ger era gäster chansen att lära känna nya människor. Jag o min man la en del jobb på borsplaceringen, o den blev jättelyckad, alla gäster stormtrivdes. Har ni inte bordsplacering finns det risk att nån gäst känner sig bortglömd o utanför. Obs, inte bara mina tankar, utan delas med experter på vett o etikett.

  • Äldre 3 Sep 11:41
    #9

    Vi har av flera olika anledningar valt att inte ha bordsplacering och insett att det hade inte blivit bra med en bordsplacering. Vi räknar med att våra gäster är sociala och ansvarstagna människor som ser till att ingen blir utanför plus att vi ska ha flera mingellekar som gör att stämningen blir bra.
    Och vett och etikett regler struntar vi fullkomligt i för vi anser att det är bortkastat tjafs för rika snobbar och är en människosyn som vi inte vill stå för. dessutom är det mest något som dammas av till bröllop där alla ska vara så traditionella som det bara går. 

  • Äldre 3 Sep 11:43
    #10
    Zarah516 skrev 2015-09-03 11:15:24 följande:

    Är ju upp till var och en, men personligen tycker jag det är lite slappt o nonchalant mot gästerna att inte ha bordsplacering. Att ha bordsplacering visar ju att ni som brudpar visar er måna om era gäster o att de ska trivas, samt att ni ger era gäster chansen att lära känna nya människor. Jag o min man la en del jobb på borsplaceringen, o den blev jättelyckad, alla gäster stormtrivdes. Har ni inte bordsplacering finns det risk att nån gäst känner sig bortglömd o utanför. Obs, inte bara mina tankar, utan delas med experter på vett o etikett.


    Att man inte har bordsplacering betyder inte per automatik att det är fritt fram att sitta hur man vill.

    Det finns andra sätt att bestämma hur folk ska sitta utan att behöva ha traditionell borsplacering med honnörsbord och namnskyltar.
  • Aniara­4
    Äldre 6 Sep 11:20
    #12
    skrev 2015-09-06 02:32:10 följande:

    En eller två toastmasters är att rekommendera.


    Fråga någon rolig/social/utåtriktad bekant, vän eller släkting om denne kan tänka sig vara er toastmaster.


    Ge gästerna toastmasterns kontaktuppgifter och be dem informera toastmastern om de ska hålla tal, visa något klipp, uppträda eller göra en överraskning. På så sätt uppmuntrar ni gästerna att bidraga till underhållningen. Det kan också vara två toastmaster och då kan dessa bära samma typ av hatt eller liknande för att folk ska känna igen toastmastern. Toastmasterns uppgift är att hålla i körschemat och se till att stämningen håller sig på topp. 

    Gästerna kan snabbt känna igen toastmastern och känna sig trygga då toastmasters guidar gästerna genom hela bröllopet. Det är även bra för fotografen att ha kontakt med toastmaster för att vara beredd på att fotografera och spela in överraskningar. 

    Lycka till!

    Fotograf


    Du är SÅ nära att göra rätt som företagare! Du deltar i diskussioner och pratar om annat än din egen förträfflighet, och du skriver i nya trådar och lyfter inte upp en massa bråte från förra seklet. Hade du bara betalat för ett företagskonto hade det varit helt ok att du dessutom meddelade att du är fotograf och smög in en länk till din hemsida.

    När du har skaffat plus-abonnemang är du hjärtligt välkommen att fortsätta i samma stil.
  • Äldre 7 Sep 16:12
    #12
    tesselessan skrev 2015-09-03 11:41:31 följande:

    Vi har av flera olika anledningar valt att inte ha bordsplacering och insett att det hade inte blivit bra med en bordsplacering. Vi räknar med att våra gäster är sociala och ansvarstagna människor som ser till att ingen blir utanför plus att vi ska ha flera mingellekar som gör att stämningen blir bra.
    Och vett och etikett regler struntar vi fullkomligt i för vi anser att det är bortkastat tjafs för rika snobbar och är en människosyn som vi inte vill stå för. dessutom är det mest något som dammas av till bröllop där alla ska vara så traditionella som det bara går. 


    Ok, varken jag eller min man är särskilt snobbiga av oss... O vett o etikett har ju kommit till för att förenkla den sociala samvaron.
    Som t.ex. klädkoder tycker jag är jättebra
    Talar bara utifrån egna erfarenheter... men är ju bra att ni litar på era gäster.
    Vi kände som så, att eftersom vi bjöd människor från så många olika delar av våra liv, så var det mer praktiskt med en borsplacering... har man stor fest, så kan det ju bli rätt rörigt annars, o så sitter man med dem man alltid sitter vid.
  • Äldre 7 Sep 16:35
    #13
    Zarah516 skrev 2015-09-07 16:12:04 följande:
    Ok, varken jag eller min man är särskilt snobbiga av oss... O vett o etikett har ju kommit till för att förenkla den sociala samvaron.
    Som t.ex. klädkoder tycker jag är jättebra
    Talar bara utifrån egna erfarenheter... men är ju bra att ni litar på era gäster.
    Vi kände som så, att eftersom vi bjöd människor från så många olika delar av våra liv, så var det mer praktiskt med en borsplacering... har man stor fest, så kan det ju bli rätt rörigt annars, o så sitter man med dem man alltid sitter vid.
    Jag menar absolut inte att du eller din man är snobbiga av er.

    Jag tycker mest att allt detta med klädkoder och etikettregler är en föråldrad variant som mest används i finare kretsar. Och jag ser vinningen i att ha bordsplacering men har nog aldrig varit på ett bröllop där jag tycker att bordsplaceringen varit så lyckade som alla här verka tycka att deras varit, utan att det ändå  känns som att det är folk som känner varandra som pratar med varandra.
  • Äldre 7 Sep 17:28
    #14

    Mitt bästa råd är...

    Kom ihåg att det aldrig kommer bli precis som du vill.
    Oförutsedda saker KOMMER att ske, så microkontrolera inte allt för då blir du tokig. Vårat bröllop blev perfekt, saker sket sig kraftigt och vi stressa inte, vi hade ingen bestämd plan precis hur allt skulle vara utan mer stödpunkter och utgick därifrån, vilket gjorde att allt blev skitbra till slut.
    Allt från dekor i kyrka och lokal till tävlingar rättningar och fan och hans moster


    Live free, ride free
Svar på tråden Ni som gift er - små saker en inte får glömma?