• Äldre 28 Jul 18:35
    8727 visningar
    18 svar
    +1
    18
    8727

    Snål ?

    Vad tycker ni.

    Kan man be bröllopsgästerna att betala sin mat istället för bröllopspresent.

    Vi vill bjuda släkt o vänner beräknas då bli 150 gäster.

    Kostnaden blir nog 300 per gäst

  • Svar på tråden Snål ?
  • Äldre 28 Jul 19:43
    #1

    Vill man ha kuvertavgift så brukar det vara kutym att gästerna inte betalar hela summan. 
    Alla har inte råd att lägga 300:- per person på en present, och kuvertavgift kan anses som en "obligatorisk present" som man inte valt själv och kan därför av vissa anses väldigt oförskämd.

    I andra kretsar är det nästan tvärt om dock, att fester utan kuvertavgift kan anses konstiga och att man känner sig som en snyltare då. 

  • baller­ina
    Äldre 28 Jul 19:53
    #2
    +1

    Det gör man precis som man vill. Många kan tycka att man är jättesnål och att gästerna blir som "kunder", men många tycker att man som gäst blir en snyltare som får allt gratis.

    Vi resonerade som så att många reser långt (bl.a från portugal, norge, island och irland...), tar ledigt från jobb och måste bo på hotell för att kunna fira oss. De spenderar mer på resan än vad vi gör på deras mat. För oss är det viktigt att de kommer, så för oss fanns det inte en chans att be om kuvertavgift.

    Men många som bor nära (speciellt mostrar, fastrar) har frågat "men vad är kuvertavgiften?" flera, flera gånger. När vi sagt att vi bjuder på allt så blir nästa fråga "men då bjuder ni väl bara på kaffe och fika, inte middag?".

    Så fundera på hur det känns för er. Måste många lägga mycket pengar på att komma? 

    Sen är det ju olika också vad som är en bra summa... Jag personligen skulle ha tänkt ungefär 50%. Så kostar det 300 kr/person så skulle gästernas kuvertavgift vara 150kr.

  • Äldre 29 Jul 07:50
    #3

    hmm, njaa. jag hade nog reagerat om jag var tvungen att betala för att gå på ett bröllop. Oftast så fixar man som gäst: resa, möhippa, present nya kläder etc. Men det finns ju folk som tar ett kuvertpris. Kan du höra dig för vad den allmänna reaktionen på det är?

    Jag skulle löst det följande:
    antingen så skulle jag ha minskat antalet gäster och betalat maten för dem eller så hade jag kanske ändrat det hela till en stor kakbuffé eller något annat lättare på plånboken.

    Lycka till!

  • Äldre 29 Jul 08:03
    #4

    Hej!
    Jag skulle absolut inte tycka att 300 kronor per person skulle vara för mycket, men självklart får man räkna med att en del människor troligtvis kommer tycka det är för mycket och tacka nej. (Vet inte om ni bjudit barn och så, men det kan ju så klart bli en stor kostnad för stora familjer)
    Men att det är "ofint" att be om 300kr/person istället för bröllopspresent tycker jag inte. 

  • Äldre 29 Jul 20:19
    #5

    Jag hade inte ens reflekterat över det, om jag hade behövt betala 150-300 kr för att gå på någons bröllop, man förstår ju att det förmodligen är för att de vill kunna bjuda fint, men inte riktigt har ekonomi för det. Men jag hade absolut inte velat ta betalt själv. Det hade inte känts bra. Jag vill ju att alla ska kunna närvara oavsett hur deras ekonomiska situation ser ut. Och jag bjuder så gärna, som tack för att de tar sig tiden att komma och fira vår dag tillsammans med oss!

  • Äldre 29 Jul 20:25
    #6
    +1

    Nu blir säkert många sura, men jag tycker att det är jättekonstigt att ta betalt av gästerna när man bjuder in till fest. Det blir ju lite som att man vill ha ett större och finare bröllop än vad man har råd med. Då känns det lite extra som att gästerna är statister på brudparets stora dag.

  • Äldre 29 Jul 20:59
    #7

    Ett sätt att komma undan det där med "betala för att bli bjuden" är att man önskar sig pengar i bröllopspresent. Nackdelen är att man inte vet hur stor budget man har att röra sig med.

  • Äldre 30 Jul 12:11
    #8

    vi kommer att skriva att vi istället för presenter tar emot valfri summa till smekmånad.

    så vi betalar för allt och kan ha det vi önskar oss inom vår budget, iom att summan är valfri kanske alla slänger in en hundring var och då har vi bara 3000 och det blir en liten del fickpengar.

    jag tycker det är fult att tvinga folk betala för att få komma på ett bröllop, alla har inte råd alltid och ja det är snålt. däremot att säga att de får välja betala in en liten summa om de vill för att hjälpa med resan ( sen kan ni ju lägga de pe garna på maten istället, men det blir ju same same) gör att man som gäst tar emot beskedet bättre. för mig är det som att bli bjuden på typ födelsedags middag hemma hos någon och så tar de betalt fär det, eller kräver present då skulle jag typ säga upp vänslapen.

    men i vissa kretsar är det visst normalt att ta betalt när man bjuder på fest så du känner era bekanta bäst, tänk efter hur du tror de skulle reagera.

  • Äldre 30 Jul 14:56
    #9

    Med risk att låta grinig, men jag tillhör skaran som inte tycker att man ska ta betalt av gästerna oavsett vilken fest man bjuder in till. Jag tycker heller inte att man önskar sig pengar (eller något annat specifikt) på ett bröllop. Då känns det lite som att man dragit på sig ett större arrangemang än man har råd med.
    Om jag hade gått eller inte hade berott på hur stor kostnaden var och hur nära vän/släkt jag var med personerna. Jag hade däremot inte angett pengarna som skäl för det hade fått mig att känna mig snål.

  • Äldre 31 Jul 07:16
    #10
    +1

    jag är av åsikten att man har det bröllop man har råd med. 

    kuvertavgift eller önska sig pengar är direkt oförskämt. 

    om ni vill prioritera gästerna får ni kanske se över och välja bort något annat.  

    jag kan i mitt eget tycke känna det oerhört märkligt att inte ha "råd" att bjuda sina gäster men det går utmärkt att köpa en vigselring för halva ens budget....  tex... 

  • Äldre 31 Jul 08:21
    #11

    Då måste jag kontra med att jag inte tycker att det är något problem med kuvertavgift. Visst kan man linda in det i att "vi önskar oss bidrag till bröllopsresan" men det känns så tråkigt att det ska vara ofint att be om pengar. Vi kommer att ha kuvertavgift/bidrag på vårt bröllop av den enkla anledningen att vi inte vill att våra gäster ska ge oss tavlor, vaser, knivar osv. Vi har bott ihop i 5 år och har ett komplett hem. Vi kommer alltså inte att välja kuvertavgift för att våra gäster ska hjälpa oss att få ett dyrare bröllop än vi har råd med.

    Varje kuvert (3-rätters middag inkl. dryck till maten och välkomstskål) kommer att gå på ca 1 000 kr. Våra gäster kommer att stå för 1/5 av den kostnaden dvs. 200 kr. Resterande 4/5 står vi för!

    Men självklart är det olika beroende vem man frågar och diskussionen om kuvertavgiftens vara eller icke vara kommer garanterat att generera fler trådar och bestämda svar i framtiden Flört

  • Äldre 31 Jul 09:32
    #12

    Håller med flera av de andra här.

    Man bjuder till bröllop och man har det bröllop man anser sig ha råd med.
    Läser många skräcktrådar om att vissa tar lån för att ha råd med sitt bröllop och att bjuda fler än vad man egentligen har råd med.

    Vi hade mer än gärna bjudit alla våra gäster (94 stycken) på festen med middag, dryck och dans - men pengarna fanns inte (nu är vi 58 på fest och 98 på vigsel).
    Nu är båda jag och min m2b högavlönade med låga månadskostander men hade vi varit t ex studerande hade vi haft ett bröllop efter den storleken vi haft råd med, alternativt väntat att gifta oss tills vi sparat ihop en summa som skulle täcka utgifterna.

    Det enda vi gjort utanför ramen inför bröllopet är att ha tagit ett kreditkort från Nordea (där vi har alla andra huslån etc.) för att kunna betala frisörer, detaljinköp etc snabbt då vårt sparkonto inte har kort kopplade till sig (och vi vill inte ha det heller).
    Använde kortet första gången förra veckan på Rusta och har redan satt över pengar från sparkontot till kreditkortet via internetbanken (tog 30 sekunder) och så kommer vi göra fram tills bröllopet är klart.

    Det vi valde att priorietera är mat, dryck och dans för våra närmaste och vi bjuder på allt. Då kommer vi även ha pengar över för en bröllopsresa (räknat med 20 000:- för den) men vi önskade oss även presentkort på Resia om gästerna vill ge oss något.

    Ett alternativ är att ni bjuder gästerna till vigseln (som är själva bröllopet egentligen?) och sedan har middag/fest för de riktigt nära. På så sätt blir det aldrig en fråga om kostander ni egentligen inte kanske har råd med.

  • Äldre 31 Jul 09:40
    #13

    Jag tycker det är helt ok att önska sig pengar till något specifikt, typ bröllopsresa eller möbler, så länge pengarna verkligen går till det. Vi hade redan allt vi behövde och ville inte åka på resa, så vi önskade oss bidrag till en ny ordentlig säng, vilket vi även köpte. Fick även lite andra gåvor typ lakan och så. Så bara för att man önskar sig pengar behöver man inte få det (det är ju ingen order man ger, utan en önskan). Men önskar man pengar till en resa och sen inte åker, utan lägger pengarna på bröllopet så känns det lite märkligt som gäst att veta att pengarna gick till något helt annat än vad som var tanken.

  • Äldre 31 Jul 09:42
    #14
    Frullis skrev 2015-07-31 09:40:29 följande:

    Jag tycker det är helt ok att önska sig pengar till något specifikt, typ bröllopsresa eller möbler, så länge pengarna verkligen går till det. Vi hade redan allt vi behövde och ville inte åka på resa, så vi önskade oss bidrag till en ny ordentlig säng, vilket vi även köpte. Fick även lite andra gåvor typ lakan och så. Så bara för att man önskar sig pengar behöver man inte få det (det är ju ingen order man ger, utan en önskan). Men önskar man pengar till en resa och sen inte åker, utan lägger pengarna på bröllopet så känns det lite märkligt som gäst att veta att pengarna gick till något helt annat än vad som var tanken.


    Håller helt med.
    Vi valde att önska oss presentkort som verkligen var knutna till resan, hade vi önskat oss pengar hade vi använt dessa till... något annat/utmiddagar etc. Lättare att knyta an om man ber om något specifikt. :)
  • Äldre 31 Jul 09:59
    #15

    Ett bröllop jag va på hade kuvertavgift, den va på 200-300 kommer inte riktigt ihåg. Det va för att dom ville bjuda många och dom kom på att dom skulle gifta sig snart så dom inte hade hunnit spara ihop. Då kom det även gäster ganska långt ifrån. Jag tyckte det va helt okej att betala den summan istället för present plus att jag va med och betalade möhippan. För jag va med och gjorde deras dag men dom hade inte heller tänkt då att nu får vi pengar nu kan vi slå på stort utan fortfarande försökt hålla kostnaderna nere så mycket det bara gick och ringarna va inte halva budgeten.

    Även om det va avgift så fick dom ju lägga pengar själva så det gick ju inte runt som så.

    Jag kan nog tänka mig att det beror lite på, tror man som gäst att paret har mycket pengar så kanske man tycker det är snålt. Medans om man tror att paret inte har så gott ställt så tycker man att det är mer okej.

  • Äldre 31 Jul 10:08
    #16

    Sen får brudparet faktiskt tänka efter tycker jag. Pratar i största allmänhet nu så ingen missuppfattat något.

    Det finns många sätt att kunna bjuda in till bröllop och inte behöva ha kuvertavgift. Sätter man sig ner i lugn och ro och ser över budgeten, planeringen och verkligheten överväger alternativ så hittar man lätt många sätt att lösa det på.

    Att man har ont om tid osv köper jag inte.

  • Plätti­s
    Äldre 31 Jul 10:40
    #17
    +1

    Senast jag såg en tråd om kuvertavgift blev stämningen väldigt hätsk och otrevlig i den. Så förhoppningsvis går det bättre den här gången.

    Vi hade kuvertavgift på vårt bröllop och undanbad oss presenter eftersom vi bott ihop i sex år innan vi gifte oss och har precis allt vi kan önska oss och behöver. Maten kostade 550 kr per gäst (vi hade tur och hittade rätt person som fixade allt, mycket bättre pris än vi hade väntat oss) och vi bad om ungefär hälften från gästerna. Ingen har sagt något negativt om det, utan tyckte att vi gjorde helt rätt i vårt val. Vissa tyckte vi kunde ha bett om hela summan i kuvertavgift, men då visste vi att det skulle bli ett bortfall. Jag satt många timmar i telefon och diskuterade med alla möjliga olika hur mycket som skulle passa att ha i kuvertavgift.

    Det handlar inte om snålhet eller att se bröllopet som ett tillfälle att tjäna pengar, eller att gästerna är kunder och allt vad jag läst tidigare. Vi ville inte ha några presenter, och vi vet inte när eller om vi kommer åka på bröllopsresa. Kuvertavgift var enklaste och smidigaste sättet att lösa det på.

    I efterhand har alla gäster varit supernöjda med bröllopet, och det märktes att vi inte snålat eller anordnat ett större bröllop än vi hade råd med. Det är dessutom fantastiskt skönt att inte ha fått massor av presenter, vi fick en liten symbolisk sak av mina mostrar med exempel från min mormor och morfar som gick bort båda två under året innan bröllopet.

    Ett annat exempel är när vi var bjudna på en väns bröllop och betalade lika mycket i kuvertavgift som till vårt bröllop, men fick catering från Ica som bröllopsmiddag. Vi hade en superduktig kock som lagade all mat, och gjorde en meny bara för oss.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 10 Oct 23:23
    #18

    Personligen tycker inte jag alls om idén att ta ut kuvertavgift för sin bröllopsfest. Jag som gäst skulle reagera negativt om jag blev inbjuden på ett sånt bröllop, då man BJUDER på bröllop. Gillar inte alls tvång. Vi fått det tipset då vi är föräldralediga och inte har en massa pengar, men vi skulle aldrig göra det. Bjud på det bröllop ni har råd med tycker jag. Mkt hellre ett budgetbröllop än ett finare som gästerna tvingas betala. Så tycker jag! Lycka till!

Svar på tråden Snål ?