• Äldre 23 Jul 10:38
    8654 visningar
    21 svar
    21
    8654

    Klädkod tolkning sommarbröllop - Hjälp!

    Mörk kostym betyder att männen bär svart, mörkgrå eller mörkblå kostym med slips eller fluga. Kvinnorna bär klänning som går ner över knäna..

    Fungerar någon av dessa klänningar? Bilder i tråden

  • Svar på tråden Klädkod tolkning sommarbröllop - Hjälp!
  • Äldre 23 Jul 10:39
    #1

    Med en biege bolero och biega sandaler?

  • Äldre 23 Jul 13:16
    #2

    Nej tyvärr, inte golvlångt till mörk kostym. Golvlångt klänning tillhör klädkoderna smoking alternativt frack. För mörk kostym är det klänning i finare material som täcker knäna (knälång) eller vadlång aldrig golvlång. Den ska heller aldrig vara baraxlad.

    Klänningen kanske kan sparas till ett finare tillfälle?

    Män bör också undvika svart kostym till mörk kostym eftersom svart innebär sorg (begravningsklädsel). Samt alltid vit skjorta med färgglad slips eller fluga.

  • Äldre 24 Jul 08:25
    #3

    Okej! Jag har en klänning till som går till vaderna och är svart/biege randig med en biege bolerp över då borde den fungera?
    Sambon har en grå-kostym med kavaj samt väst och en biege skjorta med en blå,grå,biege slips?

  • Äldre 24 Jul 09:29
    #4
    +1

    Om du gärna vill ha just den klänningen dubbelkolla med brudparet! Jag köpte en ganska dyr hallonrosa klänning, golvlång med bara axlar till ett annat fint tillfälle, sedan blev vi bjuda till två bröllop på kort tid. Jag hade min golvlånga skapelse på båda bröllopen trots att klädkoden var "mörk kostym", och flera andra kvinnor med mig kan tilläggas. Men eftersom jag förstod att jag eventuellt skulle uppfattas som överklädd så frågade jag bruden lite försiktigt. Brud nummer två svarade "Jag hoppas verkligen att du tar den där fina långklänningen som du hade på förra bröllopet!" Glad

    Angående din sambo så bör han inte ha beige skjorta, till mörk kostym ska den alltid vara vit. Och grå kostym går bra - tycker själv att det är riktigt snyggt! - men den måste vara mörkgrå, inte ljus.

  • Äldre 24 Jul 10:04
    #5
    +1

    Golvlång klänning funkar till klädkod mörk kostym om det ör middag med efterföljande dans men inte annars.

  • Äldre 24 Jul 12:01
    #6
    Åhh börjar få lite smått panik nu! Jag kollade med brudparet om den klänningen jag tänkt först som går till vaden och det var okej (tänkte mest på det svarta i den)

    Så här var det tänkt att sambon skulle se ut...men kanske får ändra till vit skjorta då?

    Det är både middag och fest efteråt!

  • Äldre 24 Jul 12:08
    #7
    Kiyona skrev 2015-07-24 12:01:39 följande:
    Åhh börjar få lite smått panik nu! Jag kollade med brudparet om den klänningen jag tänkt först som går till vaden och det var okej (tänkte mest på det svarta i den)

    Så här var det tänkt att sambon skulle se ut...men kanske får ändra till vit skjorta då?

    Det är både middag och fest efteråt!
    Jepp vit skjorta ska det vara, annars snygg kostym Glad
  • Äldre 24 Jul 12:27
    #8
    Annanym skrev 2015-07-24 10:04:50 följande:

    Golvlång klänning funkar till klädkod mörk kostym om det ör middag med efterföljande dans men inte annars.


    Det är faktiskt fel, som tidigare sagt är det knälång alternativt vadlång klänning för mörk kostym aldrig golvlång oavsett med efterföljande dans eller inte. Det är samma typ av kläder som gäller.

    Den här felaktigheten uppkommer av jämförelsen mellan frack och jaquette. Jaquette är förmiddagsklädsel med knälång klänning och hatt. Frack eftermiddagsklädsel med aftonklänning och ev tiara.
  • Äldre 24 Jul 15:32
    #9
    Maudeleyne skrev 2015-07-24 12:27:35 följande:

    Det är faktiskt fel, som tidigare sagt är det knälång alternativt vadlång klänning för mörk kostym aldrig golvlång oavsett med efterföljande dans eller inte. Det är samma typ av kläder som gäller.

    Den här felaktigheten uppkommer av jämförelsen mellan frack och jaquette. Jaquette är förmiddagsklädsel med knälång klänning och hatt. Frack eftermiddagsklädsel med aftonklänning och ev tiara.


    Ok, stod det på de vett och etikett sidor jag kollade på när jag skulle på bröllop med mörk kostym som klädkod.

    Kanske är någon nytolkning av reglerna då precis som att det numera är accepterat att gå barbent i kyrkan.
  • Äldre 24 Jul 15:55
    #10
Svar på tråden Klädkod tolkning sommarbröllop - Hjälp!