• Äldre 20 Jul 08:15
    7923 visningar
    12 svar
    12
    7923

    Korta ner gästlista

    Vi har räknat ihop alla vi verkligen skulle vilja bjuda till vår bröllopsfest, och då landar vi på ca 135 personer. Vår festlokal, som vi valt med omsorg och bokat, tar endast 80 personer. Vi har heller inte råd att ändra lokal och bjuda särskillt många fler då vi självklart har en budget som måste gå ihop. 

    Hur kortar man ner gästlistan på smidigaste sättet? Har ni tips om olika saker man ska tänka på? 

    Vissas bröllop har vi varit bjudna på, och då måste man ju egentligen bjuda tillbaka. Gäller det samma med bröllopsfester? Vi blev nämligen inte inbjudna till denne persons bröllop utan "bara" bröllopsfesten. 

    Tacksama för alla svar eller tips ni kommer med <3

  • Svar på tråden Korta ner gästlista
  • crs
    Äldre 20 Jul 09:27
    #1
    +1

    Med platsbegränsning i åtanke tycker jag absolut att man kan låta bli att bjuda personer som annars met skulle bli bjudna för att man blev bjuden till dem. Väl bort såna, och fokusera istället på dem ni verkligen vill ha där! :) De kommer säkert förstå när de blir bortvalda av en sådan anledning. 

    Jag skulle tillämpa den genom hela processen med att korta ner. Börja med de ni verkligenverkligen vill ha där, och jobba ner antalet på så sätt. Det är viktigare att fira med de man vill, än att tillgodose folks förväntningar! :)

  • Äldre 20 Jul 10:16
    #2
    +1

    Hej
    Har också haft det bekymret och vi drog ner gästlistan med 35 personer genom att:
    x Inte bjuda några kollegor från jobbet även fast vi umgås med vissa privat. Om man väljer att inte bjuda en enda kollega så brukar dem förstå att man valt att ha det så
    x Sen drog vi ner släkten faktiskt. De släktingar som vi inte träffar regelbundet bjuder vi inte
    x Sen valde vi att bara bjuda folk som vi har kontakt med idag, alltså som vi umgås med... Jag har varit på så många bröllop där man pratat med folk och man undrar nästan vad dem gör där... det kan tex vara att dem har jobbat ihop tidigare men inte umgå idag...jättekonstigt.

    Tänk såhär... det blir mer kvalite ju färre man är för då har man ju råd att lägga mer på varje kuvert istället :)

    Lycka till!

  • Äldre 20 Jul 10:22
    #3

    Vi har valt att INTE bjuda dem som bjudit mig/oss på deras bröllop, särskillt inte dem som man inte står nära...hade det varit så så hade vi varit uppe i typ 100 fler gäster än våra 60 som vi har nu...

    Ta med dem som ni verkligen VILL ha med på bröllopet och inte dem som ni egentligen "måste" ha med...det är eran dag och ni ska ha era nära och kära runt er som NI vill ha där...folk kanske blir besvikna, jag hade en som jag umgås sporadiskt med som blev det, men jag sa bara att vi måste sålla bland alla och bara ta de närmsta för kostanderna kommer skena iväg annars

  • Äldre 20 Jul 10:31
    #4

    Tack för era svar! =) 

    Ja, vi tänker mer och mer så... Det är ju svårt med släkt och kusiner (och vänner!). Jag (bruden) har en kusin som vi umgås en hel del med. Resten av kusinerna träffar jag bara på födelsedagar och sådant hos fastrar och farbröder. Bjuda in en och utesluta 5 känns ändå mer okej än att bjuda in 5 och utesluta en...

    Vänner känns som att de livar upp stämningen ganska mycket. Många vänner bor långt borta så vi ses inte så ofta, men när vi ses så är det precis som vanligt, som att ingen tid gått sedan sist. Sånna personer känns ju givna också.

  • Plätti­s
    Äldre 20 Jul 12:10
    #5
    +1

    Vi bokade en lokal där vi inte skulle få plats med alla gäster vi verkligen ville ha med. Det var först när vi ställdes inför det som vi insåg vilka som var viktiga, och både jag och min blivande man hade samma känsla av att lokalen inte var rätt. Så vi började om med letandet, hittade en helt perfekt där alla fick plats och fick två fantastiska människor på köpet som tar hand om hela bröllopet åt oss.

    Det blev lite dyrare än vad vi hade tänkt från början, men det är helt och hållet värt det. Både jag och min (snart) man umgås med våra kusiner och andra släktingar, och det gjorde ont i magen vid tanken på att välja bort dem från bröllopet. Får man ont i magen över något så är det fel, det har varit min tumregel under planeringen. Och med fem dagar kvar är det bara fjärilar kvar, så det känns som att vi gjort rätt


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 20 Jul 12:39
    #6
    Plättis skrev 2015-07-20 12:10:40 följande:

    Vi bokade en lokal där vi inte skulle få plats med alla gäster vi verkligen ville ha med. Det var först när vi ställdes inför det som vi insåg vilka som var viktiga, och både jag och min blivande man hade samma känsla av att lokalen inte var rätt. Så vi började om med letandet, hittade en helt perfekt där alla fick plats och fick två fantastiska människor på köpet som tar hand om hela bröllopet åt oss.

    Det blev lite dyrare än vad vi hade tänkt från början, men det är helt och hållet värt det. Både jag och min (snart) man umgås med våra kusiner och andra släktingar, och det gjorde ont i magen vid tanken på att välja bort dem från bröllopet. Får man ont i magen över något så är det fel, det har varit min tumregel under planeringen. Och med fem dagar kvar är det bara fjärilar kvar, så det känns som att vi gjort rätt


    Det låter ju också underbart! Lycka till på den stora dagen =)

    Alla lokaler vi hittat som skulle ta emot så pass många som vi skulle bli skulle bli alldeles för dyra tyvärr... :/ Får jag fråga vart det är ni kommer ha er fest? 
  • Äldre 20 Jul 13:21
    #7

    Jag visade svärmor vår lista där maken hade runt 80 som han "behövde" bjuda in... släkt, bjuder man en kusin så bjuder man alla... typ...


    Och där jag hade 10 pers, + lite vänner, varav de flesta var gemensamma vänner :P


    Svärmor tittade på listan och frågade "har du träffat hans kusiner på hans pappas sida?"
    - Ähm nej det hade jag ju inte gjort.
    - Då tar vi bort dom, sa hon... och så strök hon typ 10 pers rakt av :P


    Sen fortsatte hon likadant genom hela listan på deras sida. Hade jag inte träffat dom och maken inte umgicks något speciellt med dom så behövde dom inte komma, hur nära släkt dom än var liksom :) 


    Så när hon var klar så hade hon nog kortat ner listan med 30 personer.

    Så det kan ju vara en idé, be era föräldrar om hjälp med att gå igenom och välja bort :) 

  • Äldre 20 Jul 13:43
    #8

    Vi gjorde det väldigt enkelt för oss. Vi bjöd enbart de som vi faktiskt har någon form av relation med idag. DVS umgås med på fritid eller fortfarande träffar på fester som tex kräftskivor (små fester med familj och vänner) sedan bjöd jag mina mostrar med män för de har alla varit med i hela mitt liv. Sedan ställde vi frågorna.

    Umgås vi med dessa idag?
    Och har vi båda träffat dem?

    Vi hade en del ?vänner? som inte träffat oss båda, så då bjöd vi dem inte.Så alla på vårat bröllop (utom två tillhörande gemål) har träffat oss båda privat.Vi fick fan jobba hårt för att komma upp i våra 48 gäster.
    Då uteblev 22 kusiner med gemål och barn, många bekanta osv.Vi skulle lätt vara uppe i 150-200 personer om vi bjudet alla i släkten och bekanta osv.Men nu blev det knappt 50 istället


    Live free, ride free
  • Plätti­s
    Äldre 20 Jul 15:23
    #9
    caek skrev 2015-07-20 12:39:58 följande:

    Det låter ju också underbart! Lycka till på den stora dagen =)

    Alla lokaler vi hittat som skulle ta emot så pass många som vi skulle bli skulle bli alldeles för dyra tyvärr... :/ Får jag fråga vart det är ni kommer ha er fest?


    Det är en restaurang i Umeå, men vi har egentligen inte extremt många gäster. Vi blir 58 med oss inräknat, och då har några tackat nej på grund av jobb och andra åtaganden.

    Efter att vi hade bestämt oss för lokalen (min karl sa att den skulle vara perfekt för oss och jag trodde honom utan att ha sett den, det var lite läskigt) så visade det sig att hyran och kocken ingår i kuvertpriset. Så det blir inte så fasligt dyrt, och med tanke på hur makalöst vackert det är där ute så fattar jag inte hur vi haft sådan tur med allt.

    Jag visste knappt om att den här lokalen fanns, men min karl hade varit där med jobbet. Den ligger lite utanför vårt ordinarie sökområde, men det blir sååå mycket bättre än de andra förslagen som fanns.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 20 Jul 15:46
    #10

    Budgeten samt platsen styrde vår gästlista. 

    Vi ville ha ett litet intimt bröllop och dom skulle rymmas på vår lokala kvarterskrog samt kunna mingla hemma i vårt hus.  

    Vi började med familjen och dom käraste släktingarna vi ville ha på plats.  Sen fyllde vi på med några respektive vänner. 

    Vi blev 32 med oss inkluderat    -  vi hade bjudit 40  utöver oss själva.   

    Det var viktigt för oss att ha det litet och intimt och kunna få rymmas i vår vanliga budget.  

    Nu i efterhand ser vi att vi lätt hade kunnat skära mer i gästlistan och skippat 5-6 personer som egentligen inte behövt vara där men som vi bjöd ändå för att dom ju var nära släkt.  Vi hade kunnat ha färre gäster eller bjuda in andra vi kanske hellre hade velat ha där men inte kunnat bjuda pga platsbrist. 

  • Äldre 26 Jul 03:45
    #11
    Plättis skrev 2015-07-20 15:23:57 följande:
    Åh, Plättis! Då är ju du gift nu! Wiiie! Vad härligt! Stort grattis till er! Du är en av mina favvisar här, ni vet när man "känner lite extra" för någon, haha, du verkar vara så rar, även om vi inte pratat privat! Så glad att allt gått bra och att det löst sig så fint för er! Hoppas ni fick en riktig drömdag! Du får gärna berätta hur allt gick och hur det var osv, är supernyfiken! :) Igen, jättegrattis!
  • Plätti­s
    Äldre 27 Jul 13:29
    #12
    Pess skrev 2015-07-26 03:45:38 följande:
    Åh, Plättis! Då är ju du gift nu! Wiiie! Vad härligt! Stort grattis till er! Du är en av mina favvisar här, ni vet när man "känner lite extra" för någon, haha, du verkar vara så rar, även om vi inte pratat privat! Så glad att allt gått bra och att det löst sig så fint för er! Hoppas ni fick en riktig drömdag! Du får gärna berätta hur allt gick och hur det var osv, är supernyfiken! :) Igen, jättegrattis!
    Du är ju för söt! Skäms 

    Jag ska inte ta över tråden, så jag skrev lite om bröllopet på BT-bloggen och la upp några bilder Du får titta där! 

    www.brollopstorget.se/wordpress/adinfinitum/
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Korta ner gästlista