• Äldre 15 Jul 22:27
    12056 visningar
    16 svar
    16
    12056

    Litet bröllop

    Jag och sambon har just förlovat oss och tänkte ha ett litet bröllop nästa höst. Vi tänkte bjuda 10 st, dvs föräldrar, syskon med sina respektive och våra mormödrar.

    Är det fler som har liknande planer? Eller som hade ett litet bröllop och vill dela med sig av sina berättelser?

    Vi vill ha det fint och högtidligt, fastän vi också vill ha det intimt och personligt. Alla spontana tips och funderingar tas tacksamt emot! :)

    (Tyvärr är släkten superbesvikna och ledsna, vilket också gör mig ledsen. Jag funderar i omgångar på om vi ska ha ett stort bröllop ändå, för deras skull. Men sen slår det mig att vi gifter oss för VÅR skull, inte släktens eller vännernas...)

  • Svar på tråden Litet bröllop
  • Äldre 15 Jul 23:07
    #1

    Vi hade det och det var helt perfekt.

    Alla som ville var välkomna till kyrkan men efter vigseln var det bara vi, syskon med respektive samt föräldrar och mannens mormor och farmor som gick till en fin restaurang och åt en underbar 3-rätters sen gick de som ville med till vårt hotell och tog en drink i baren.

    Tänkte ha en fest för släkt och vänner nästa sommar istället. Typ en grillfest i trädgården där man tar med sig det man vill grilla så bjuder vi på tillbehören och lite öl och vin.

  • Äldre 17 Jul 11:21
    #2
    Annanym skrev 2015-07-15 23:07:10 följande:

    Vi hade det och det var helt perfekt.

    Alla som ville var välkomna till kyrkan men efter vigseln var det bara vi, syskon med respektive samt föräldrar och mannens mormor och farmor som gick till en fin restaurang och åt en underbar 3-rätters sen gick de som ville med till vårt hotell och tog en drink i baren.

    Tänkte ha en fest för släkt och vänner nästa sommar istället. Typ en grillfest i trädgården där man tar med sig det man vill grilla så bjuder vi på tillbehören och lite öl och vin.


    Vad härligt det låter!

    Eftersom vi bor ganska långt från båda våra släkter kommer vi endast att bjuda familjerna till både vigsel och "fest". Vi står just nu mellan att gå på restaurang tillsammans eller att stordekorera matrummet och beställa hem en liten buffé.

    Tack för tipset att ha en liten grillfest med släkten vid ett senare tillfälle istället! Då slipper vi det där att vara helt i centrum (vår anledning till att inte vilja ha stort bröllop), men får ända en stund med närmaste släkten som vi alla kommer uppskatta!

    När det gäller vännerna, tänker jag att möhippan/svensexan kan bli det firande som gäller. Är det fel av mig att vilja ha en möhippa, fastän vi inte vill ha stort bröllop? Det är ju bara min syster och sambons syster som kommer gå på bröllopet, medans resten av tjejerna jag står nära inte blir bjudna. Jag står ju självklart för min egen del, eftersom i princip ingen blir bjuden på själva bröllopet.


  • Äldre 18 Jul 01:29
    #3

    Tycker det låter trevligt med litet bröllop. Jag gillade heller inte tanken på att vara i centrum. Min man och jag gifte oss helt i hemlighet. Inte ens våra föräldrar visste något. Vi gifte oss i rådhuset en lördag och hyrde en fotograf som var med och förevigade vigseln och tog fina bilder efteråt. Vi hade ju klätt upp oss och allt det där :) Sedan spenderade vi natten på lyxhotell (Upper house i Göteborg) och åt 6-rätters i deras restaurang. Dagen efter hängde vi några timmar i deras SPA.

    Ingen blev besviken på vårt agerande. Våra föräldrar blev bara glada att vi faktiskt gifte oss för OSS och inte för någon fest. Och de fick ju se alla bilder därefter, och på så sätt känna sig delaktiga.

    Angående möhippa, så känns det lite konstigt att ha möhippa med personer som sedan inte är bjudna på bröllopet... Jag skulle nog inte kalla det möhippa isåfall, utan säg hellre till dina vänner att du bjuder på en liten fest eller vill hitta på något med dem för att fira att du ska gifta dig.

  • Äldre 18 Jul 10:09
    #4
    Jullis skrev 2015-07-18 01:29:59 följande:

    Tycker det låter trevligt med litet bröllop. Jag gillade heller inte tanken på att vara i centrum. Min man och jag gifte oss helt i hemlighet. Inte ens våra föräldrar visste något. Vi gifte oss i rådhuset en lördag och hyrde en fotograf som var med och förevigade vigseln och tog fina bilder efteråt. Vi hade ju klätt upp oss och allt det där :) Sedan spenderade vi natten på lyxhotell (Upper house i Göteborg) och åt 6-rätters i deras restaurang. Dagen efter hängde vi några timmar i deras SPA.

    Ingen blev besviken på vårt agerande. Våra föräldrar blev bara glada att vi faktiskt gifte oss för OSS och inte för någon fest. Och de fick ju se alla bilder därefter, och på så sätt känna sig delaktiga.

    Angående möhippa, så känns det lite konstigt att ha möhippa med personer som sedan inte är bjudna på bröllopet... Jag skulle nog inte kalla det möhippa isåfall, utan säg hellre till dina vänner att du bjuder på en liten fest eller vill hitta på något med dem för att fira att du ska gifta dig.


    Vi pratade först om att gifta oss i hemlighet, men kom snabbt fram till att våra föräldrar skulle bli superbesvikna om de inte fick vara med. Därför valde vi till slut att bara bjuda de 10 närmsta.

    Tack för din input angående möhippan, det reder ut lite tankar i min skalle. Det går lite i omgångar här i mitt huvud där jag i ena stunden är rädd för att ångra mig när vi väljer ett litet bröllop och då försöker "smyga in" ett större ändå, och i nästa stund vill jag gifta mig helt i hemlighet. När vi pratar om det, jag och sambon, är ett litet bröllop givet för oss. Ingen av oss har någonsin drömt om ett stort bröllop och det är ju faktiskt oss det ska handla om, inte alla andra. Just nu vill jag inte ha någon möhippa eller kompisfest alls, utan bara ha vårt lilla, mysiga och personliga bröllop. Men ge det några dagar så kommer nya spöken i huvudet som säger att jag kanske kan ångra mig sedan...

    Jag tror att det är besvikelsen från min släkt som gör mig så otroligt osäker. Jag är sådan som person som vill att alla ska vara nöjda och mår dåligt av tanken att andra blir ledsna pga ett av mina beslut. Att få höra "men jag tillhör väl dina närmsta?" några gånger så börjar man slå ner sig lite.

    Är det fler som har haft ett litet bröllop som vill dela med sig? Jag tyckte att både Jullis och Annanym's lät så härliga!


  • Äldre 18 Jul 10:21
    #5

    Jag hade ingen möhippa men kvällen innan bröllopet gick jag ut och åt med min syster, min mamma och pappas flickvän sen 14 år (svärmor kunde tyvärr inte följa med) sen gick vi tillbaks till hotellet och drack lite skumpa och åt lite god frukt och choklad. Min syster sov hos mig på hotellet och när de andra gått satte vi på oss myskläder och la ansiktsmask och hade mini spa på rummet.

    Dagen efter gjorde vi oss iordning tillsammans på rummet.

    Var verkligen supermysigt och alldeles lagom flr min del :)

  • Äldre 18 Jul 10:32
    #6
    Annanym skrev 2015-07-18 10:21:01 följande:

    Jag hade ingen möhippa men kvällen innan bröllopet gick jag ut och åt med min syster, min mamma och pappas flickvän sen 14 år (svärmor kunde tyvärr inte följa med) sen gick vi tillbaks till hotellet och drack lite skumpa och åt lite god frukt och choklad. Min syster sov hos mig på hotellet och när de andra gått satte vi på oss myskläder och la ansiktsmask och hade mini spa på rummet.

    Dagen efter gjorde vi oss iordning tillsammans på rummet.

    Var verkligen supermysigt och alldeles lagom flr min del :)


    Åh, det där lät ju som en bra idé! Det tåls att fundera på, jag vill ju att det ska vara lugnt, mysigt och fokus på rätt sak :) Jag och sambon pratar om att göra oss i ordning på hotellrummet också, jag tror att de andra kan tycka att det är kul om klänningen blir som en överraskning!

    Tack för att ni får mitt huvud att tänka klart :)
  • crs
    Äldre 18 Jul 10:58
    #7

    Vi hade tänkt ha en liten vigsel med bara sådär 10 pers, och hann planera för det ett tag innan planerna ändrades. Jag tror verkligen det lilla kan vara supertrevligt! Vi hade då tänkt en liten vigsel ute i det gröna, och sen äta på någon schyst restaurang allihopa, bo på hotell och sedan åka på bröllopsresa dagen efter. Vi har inga problem att stå i centrum så, men kände inte att vi hade ork eller lust att göra en stor grej av det, med fest osv. Vill att det ska vara våra dag där vi får umgås med varandra snarare än att träffa alla vi känner.

    Vi gjorde det hela större för att vi från början inte hade tänkt bjuda någon familj alls, utan bara vänner. Men sen frågade mina bröder om inte de kunde få komma, och jag hade inte hjärta att säga nej, och då var vi ju typ tvungna att även bjuda sambons familj, och sen bjöd ett par mostrar till mig in sig själva och återigen hade jag inte hjärta att säga nej, och plötsligt var vi uppe i 30 pers istället. Men vi kommer ändå ha samma typ av vigsel, och sen lunch på restaurang allihopa, för att sedan dra och tillbringa kvällen själva, bo på hotell och dagen efter åka på bröllopsresan. Tror det kommer bli jättebra! :) 

    En stor fördel med att inte vara så många är ju att man kan lyxa till det utan att det blir jättedyrt. Visst kan man ha det supermysigt och fint hemma, men vi är verkligen nöjda med valet att hålla firandet på en restaurang. Vi har bara bokat bord, meddelat vad vi vill äta, och sen sköter de resten. Känns väldigt lyxigt att få bra mat och ha det fint omkring sig och allt sånt, utan att behöva lägga massa tid på att ordna det själv. Visst, mycket dyrare än att greja motsvarande meny osv själva hemma, men det känns väldigt värt det! 

    Vi funderar även på att senare ha någon festlighet med vänner, eftersom många blev bortvalda från att vara med på bröllopsdagen. Särskilt min sambo har himla många vänner som nog egentligen hade velat fira oss. Då tänker vi antingen att vi först har något litet hemma i trädgården, kanske grillar och dricker lite drinkar och så, och efter det går ut. Alternativt går ut på en gång. :) 

  • Äldre 18 Jul 13:37
    #8
    crs skrev 2015-07-18 10:58:53 följande:

    Vi hade tänkt ha en liten vigsel med bara sådär 10 pers, och hann planera för det ett tag innan planerna ändrades. Jag tror verkligen det lilla kan vara supertrevligt! Vi hade då tänkt en liten vigsel ute i det gröna, och sen äta på någon schyst restaurang allihopa, bo på hotell och sedan åka på bröllopsresa dagen efter. Vi har inga problem att stå i centrum så, men kände inte att vi hade ork eller lust att göra en stor grej av det, med fest osv. Vill att det ska vara våra dag där vi får umgås med varandra snarare än att träffa alla vi känner.

    Vi gjorde det hela större för att vi från början inte hade tänkt bjuda någon familj alls, utan bara vänner. Men sen frågade mina bröder om inte de kunde få komma, och jag hade inte hjärta att säga nej, och då var vi ju typ tvungna att även bjuda sambons familj, och sen bjöd ett par mostrar till mig in sig själva och återigen hade jag inte hjärta att säga nej, och plötsligt var vi uppe i 30 pers istället. Men vi kommer ändå ha samma typ av vigsel, och sen lunch på restaurang allihopa, för att sedan dra och tillbringa kvällen själva, bo på hotell och dagen efter åka på bröllopsresan. Tror det kommer bli jättebra! :) 

    En stor fördel med att inte vara så många är ju att man kan lyxa till det utan att det blir jättedyrt. Visst kan man ha det supermysigt och fint hemma, men vi är verkligen nöjda med valet att hålla firandet på en restaurang. Vi har bara bokat bord, meddelat vad vi vill äta, och sen sköter de resten. Känns väldigt lyxigt att få bra mat och ha det fint omkring sig och allt sånt, utan att behöva lägga massa tid på att ordna det själv. Visst, mycket dyrare än att greja motsvarande meny osv själva hemma, men det känns väldigt värt det! 

    Vi funderar även på att senare ha någon festlighet med vänner, eftersom många blev bortvalda från att vara med på bröllopsdagen. Särskilt min sambo har himla många vänner som nog egentligen hade velat fira oss. Då tänker vi antingen att vi först har något litet hemma i trädgården, kanske grillar och dricker lite drinkar och så, och efter det går ut. Alternativt går ut på en gång. :) 


    Det är det där jag egentligen är lite rädd för att jag skulle kunna hamna i, ifall min sambo inte vore så bestämd på att det ska vara just ett litet bröllop :) Jag har verkligen svårt för att säga nej till personer som ändå står mig ganska nära. Det skulle absolut vara supertrevligt och kul med ett lite större (för mig då 30-40 pers, fortfarande ganska litet) bröllop, men det känns inte rätt för oss.

    En sak jag verkligen har tagit till mig i tråden är hur lyxigt vi kan göra det när det blir så få! Idag var vi på loppis och sambon hittade en fantastiskt vacker bricka i mässing som han tyckte att vi kunde servera champagne på direkt efter vigseln. Bara att rengöra och putsa upp. Det är mer än ett år kvar, men vi båda ser fram emot det massor :)
  • Äldre 18 Jul 15:09
    #9

    jag har haft både ett jättestort och ett litet bröllop och tro mig - det kommer åsikter oavsett hur man än gör.  Mitt första bröllop var 100 gäster inbjudna och på mitt andra bröllop blev vi 32 med oss inkluderat. 

    oavsett hur man väljer att göra så kommer alltid någon närstående att ha kommentarer som svider så det gäller bara att man är enade om att det här är det som SKA göras och punkt o slut.  

    Ju mer lösa linor man har omkring sig ju mer frestande är det att säga ja till folk som frågar.

    Vi hade ett bra standardsvar för oss när vi gifte oss litet.  "vi har inte råd, vi har det bröllop vi har råd med"     Alla var välkomna att delta i vigseln men efterföljande middag och mingel hemma i huset var endast för inbjudna.  Och när det kom till kritan så kom det inte ens folk på vigseln som hade ondgjort sig över att dom inte var bjudna...  

    så ha inte dåligt samvete utan var bara rak och ärlig att så här är det och det får er omgivning finna sig i. 

  • Äldre 18 Jul 21:38
    #10

    Ni ska inte ändra ers planer för andras skull! Ni gifter er för er skull och då ska dagen vara som ni vill!

    Vi hade ett enkelt bröllop med närmaste familjen och våra närmaste vänner. Totalt med alla barnen blev vi trots detta 42 personer.

    Vigseln blev borgerlig i rådhuset tillsammans med våra fyra barn plus min äldsta syster och makens äldsta syster som vittnen.

    Festen hade vi i vår bygdegård där vi bjöd på smörgåstårta, rostbiff och varmkorv med dryck. Sedan hade vi tårta, kakor och snacks. Mycket lättsam fest. Precis så enkel och trevlig som vi önskat oss.

  • Äldre 19 Jul 12:38
    #11

    Tack för alla svar! Jag vet att vi inte ska ändra våra planer för andras skull, men det känns lite jobbigt ibland när de så gärna vill vara med. Jag tror däremot att det kommer kännas lite bättre senare i höst, då det inte är så färskt för släkten med förlovningen. De behöver nog bara lite tid att förstå anledningen till vårt beslut.

    Vi tänker oss en vigsel i den fina höst-naturen och middag efteråt. Ifall det blir lyxig restaurang med fler-rätters eller mysig buffé hemma har vi inte bestämt ännu. Det är mysigt att få dra ut lite på valet, så kan vi drömma och prata om båda varianterna tills vi hittat vilket som passar oss bäst. Den stora frågan just nu är vilket efternamn vi vill ha och vad vi vill ha för typ av bröllopsresa. Det enda vi har bestämt med resan är att det ska vara ett avskilt ställe. Vi vill inte dela våra dagar med andra, utan bara njuta av varandra :)

    Det är härligt att få läsa om era bröllop och er syn på det hela. Det är viktigt för oss båda att det blir rätt fokus. På oss, vår kärlek och valet att spendera resten av våra liv tillsammans! Alla andra och en fest blir ju helt klart sekundärt i vårt fall :)

  • crs
    Äldre 19 Jul 13:08
    #12
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-07-18 15:09:38 följande:

    oavsett hur man väljer att göra så kommer alltid någon närstående att ha kommentarer som svider


    Fast det håller jag verkligen inte med om. Att det varit så för dig betyder inte att alla bör räkna med att det kommer vara så. Visst att folk har frågat oss om de inte kunnat få vara med, men jag är säker på att alla hade accepterat vårt beslut om vi sagt nej, även om de hade tyckt att det var synd. De har frågat väldigt snällt, typ "är det väldigt viktigt för er att ni är själva, eller finns det möjlighet att vi skulle kunna få vara med på vigseln? Vi skulle jättegärna ta del av den." Hade vi då sagt "ja, det är viktigt, ni kan tyvärr inte vara med" så hade det inte inneburit att de pikat oss för det utan att de hade hittat på ett annat sätt att fira oss. Det är jag helt säker på. Vi har inte fått någon kritik öht för de val vi gjort. Ingen har ens antytt en ifrågasättning av övriga val vi gjort. Ingen, inte ens pyttelite. Då har vi ändå gjort ett gäng okontroversiella val. Så man behöver faktiskt inte räkna med att ens släkt och vänner är otrevliga. Man kan väl istället utgå ifrån att folk är civiliserade och vet vad som passar sig, och bemöta dem utifrån den premissen istället för att tro att allt kommer leda till konflikter. 
  • Äldre 19 Jul 15:28
    #13
    crs skrev 2015-07-19 13:08:09 följande:
    Fast det håller jag verkligen inte med om. Att det varit så för dig betyder inte att alla bör räkna med att det kommer vara så. Visst att folk har frågat oss om de inte kunnat få vara med, men jag är säker på att alla hade accepterat vårt beslut om vi sagt nej, även om de hade tyckt att det var synd. De har frågat väldigt snällt, typ "är det väldigt viktigt för er att ni är själva, eller finns det möjlighet att vi skulle kunna få vara med på vigseln? Vi skulle jättegärna ta del av den." Hade vi då sagt "ja, det är viktigt, ni kan tyvärr inte vara med" så hade det inte inneburit att de pikat oss för det utan att de hade hittat på ett annat sätt att fira oss. Det är jag helt säker på. Vi har inte fått någon kritik öht för de val vi gjort. Ingen har ens antytt en ifrågasättning av övriga val vi gjort. Ingen, inte ens pyttelite. Då har vi ändå gjort ett gäng okontroversiella val. Så man behöver faktiskt inte räkna med att ens släkt och vänner är otrevliga. Man kan väl istället utgå ifrån att folk är civiliserade och vet vad som passar sig, och bemöta dem utifrån den premissen istället för att tro att allt kommer leda till konflikter. 
    förlåt, fel ordval av mig. Jag menade bara att det kan finnas folk i omgivningen som inte reagerar som man tänkt sig och det kan ibland svida även om frågan/åsikten är nog så försiktig och väl menat.   Just för att det är känsligt med bröllopsplaner både för brudparet själva och för deras närstående. Just för att det finns så många viljor.  
    Efter 15 år på det här forumet så vet jag att en nog så oskyldig fråga kan få många brudar att reagera hårt och bli lessen. 
  • Äldre 19 Jul 16:48
    #14

    Vi gifte oss hemligt med två vittnen i en park i maj. Det var verkligen perfekt och en mysig dag. Vi klädde upp oss och tog foton utomhus och sen gick vi på fest hos några polare och släppte nyheten.

    Vi gillar inte att vara i centrum och kände en del press från familjen om hur bröllopet skulle vara så det passade oss perfekt att smita.

    Nu i augusti kommer vi ha en bröllopsfest för familjen, max 20 personer och det blir trevligt. med enkel lokal, buffe och tårta och lite lekar och smått och gott.

  • Äldre 19 Jul 21:18
    #15
    Richter skrev 2015-07-19 16:48:44 följande:

    Vi gifte oss hemligt med två vittnen i en park i maj. Det var verkligen perfekt och en mysig dag. Vi klädde upp oss och tog foton utomhus och sen gick vi på fest hos några polare och släppte nyheten.

    Vi gillar inte att vara i centrum och kände en del press från familjen om hur bröllopet skulle vara så det passade oss perfekt att smita.

    Nu i augusti kommer vi ha en bröllopsfest för familjen, max 20 personer och det blir trevligt. med enkel lokal, buffe och tårta och lite lekar och smått och gott.


    Åh, mysigt! Eller hur känns det jobbigt med den där pressen att vara i centrum? Jag känner mig nog nervös över att vi ska ha föräldrar och syskon med oss. Men jag vill verkligen dela det med dem, så jag får väl bita ihop lite :) Trevligt att ni har en liten bröllopsfest senare! Ska ni ha bröllopstårta och dekorera osv som ett "bröllop brukar vara", eller kommer ni ha det mer som en vanlig fest? :) Har man en vanlig fest slipper man ju den där paniken med att vara i centrum...


  • Äldre 21 Jul 21:45
    #16

    Vi ville just att vigselögonblicket skulle vara privat men ändå fira. Vi ska ha ungefär som en bröllopsfest. struntar i vigselprogram eftersom vi är så få. Annars blir det bröllopskläder, blommor och tårta och hela grejen.

    Jag ska köpa vita prinsesstårtor från coop och dekorera själv. Har gått en kurs i tårtdekoration så jag har lite koll men försöker tona ner det lite då jag kanske i stundens hetta gör mindre misstag.

    Har bokat lokal, övernattningslägenhet till några av gästerna och catering och lite andra stora grejer. Har mest smågrejer kvar, som att fixa inför dukningen och pyntning,köpa alkohol, fixa spellista etc.

Svar på tråden Litet bröllop