• Äldre 14 Jul 20:58
    18189 visningar
    48 svar
    48
    18189

    Diamant till ring!

    Jag funderar på att köpa diamanten nedan till min flickväns ring. Va säger ni om den? Jag vill att den ska glittra så mycket som möjligt. 

    Funderar på att kanske skippa True Hearts men har inte hittat nån som verkar lika bra utan True Hearts så jag vet inte...


    0.63 CARAT H-VS1 TRUE HEARTSTM IDEAL DIAMOND


    CUT:
    True HeartsTM Ideal
    POLISH:
    Ideal
    SYMMETRY:
    Ideal
    FLUORESCENCE:
    None

    DEPTH %:
    61.70
    GIRDLE:
    Thin - Medium
    TABLE %:
    55.10
    CULET:
    Pointed
    CERTIFICATE:
    AGS
    CROWN ?:
    34.20
    CROWN %:
    15.30
    PAVILION ?:
    40.80
  • Svar på tråden Diamant till ring!
  • Äldre 14 Jul 22:35
    #1

    Är det james llen true hearts?

    Be dem skicka en hearts and arrows bild och en aset och idealscope. Sen lägger du upp bilderna här. Den ser bra ut i teorin, men man kan aldrig vara säker utan bilderna. Dock kan jag garnter att den är typ 99% bättre än det du kan hitta bland svenska butiker.

    Glöm inte heller att ags certifikat inte är könda alls i sverige så det kan sänka värderingen av stenen sen eller om du vill sälja den för att uppgrder eller så, jämfört med ett gia cert.

  • Äldre 15 Jul 16:27
    #2

    Ja det är James Allen.

    Det finns 2 bilder men vet inte om det bara är exempelbilder..

    Lägger in en bild på diamanten iaf...

    Är det bara att skriva till dom och be dom skicka bilder?

    När jag kollade HCA så fick den 1.1

    FactorGrade
    Light Return Excellent
    Fire Excellent
    Scintillation Excellent
    Spread Very Good

  • Äldre 15 Jul 17:30
    #3

    ja precis. skriv i chatten. det kan vara bra att titta ut några fler stenar. man kan lägga undan 3 st och få bilder på dem för att jämföra.

    min diamant har hca 1.2 men är inte hearts and arrows så man behöver inte ha hearts and arrows för att få ett bra score.

    överlag, är min väldigt personliga åsikt, att det är liiite overkill med hearts and arrows. du ser inte det i verkligheten ändå, och du betalar mer för det. du kan hitta stenar som är mkt nära hearts and arrows men billigare eftersom de inte " made the final cut". men är du inne på hearts and arrows så är det bara att titta ut några stenar i kategorin där du vill handla och be om att få alla bilder du behöver för att avgöra att det faktiskt är en topp sten som inte läcker och reflekterar ljuset ordentligt

  • Äldre 15 Jul 17:50
    #4

    De behöver absolut inte vara True Hearts.. Jag väljer hellre en lite större sten om man ändå inte ser nån skillnad utan förstoring..

    Ska nog kolla vidare lite å se va ja hittar..

    Tack för hjälpen =)

  • Äldre 15 Jul 19:11
    #5

    Har hittat 3 st som jag tycker verkar vara okej...

    0,60 G-VS1 HCA 1.1 GIA 2,110 US
    0,60 H-VS1 HCA 1,4 GIA 2,140 US
    0,63 H-VS1 HCA 1,1 AGS 2,350 US

    Ska skriva till dom och be om mer info om dom diamanterna men det skiljer ju inte mycket i pris.

    Ska man väga in att det är AGS cert på den ena? Annars e de bara å välja den som verkar bäst..

  • Äldre 15 Jul 19:36
    #6

    Lägg undan och be om bilder, framför allt idealscope och aset är bra. Där ser du mkt tydligt om den läcker någonstans.

    Egentligen är det skitsamma om det är ags eller gia såvida du inte vill sälja den, gia cert är värt mer för det är känt i sverige/europa, vissa handlare som endast tar emot certifierade diamanter tar inte ags. Men då den är till din blivande fru, och tanken är väl att hon ska h den länge, så hade jag tgit den som är finast.

    Glöm inte tull och moms också när du beställer.

    Titta ut en fin diamant, sen kontaktar du vanbruun och ser ifall de kan ta in den till dig till ett bra pris, då slipper du både moms och tull och kan komma ännu billigare undan.

  • Äldre 15 Jul 21:04
    #7

    Här har du bilder på den diamanten jag gillade mest.

  • Äldre 15 Jul 22:16
    #8

    Det är en våldigt bra idealscope, hjärtmönstret är lite oregelbundet men det är en mkt bra sten verkar det som.

    Jag skulle ha den i åtanke och titt på någr fler, bara för att jämföra, men den ser lovande ut:)

  • Äldre 15 Jul 22:18
    #9

    Btw, om det är en hearts and arrows så kolla på hearts and arrows bilden också för att se till att den verkligen är värd det extra påslaget i pris!

  • Äldre 15 Jul 22:34
    #10

    Tycker inte att det skiljer så jättemycket i pris på dom andra jag kollat på. ca 200 USD fast då är den ju 0.63 istället för 0.60 med.

    Ska kolla vidare lite å se va ja hittar men de lutar helt klart åt att det blir den stenen.

    Btw. Hur skulle vanbruun kunna köpa in stenen? Köper dom den av JA och sen får jag köpa den av vanbruun?

Svar på tråden Diamant till ring!