• Äldre 12 Jul 20:35
    6333 visningar
    7 svar
    7
    6333

    Förlovningsring - dåligt insatt, tidsbrist - hjälp

    Hej Cool

    Jag har nu gängat med min tjej i ca 7 år och frågan, dock utan tjat, har varit uppe några gånger från både min och hennes sida vad gäller förlovning.

    I början av augusti tänkte vi ta en snabb vända till någon solig plats eftersom vi jobbat hårt under några veckor, och tanken slog mig då att ni jävlar är det dags. Jag är alltså ute i sista minuten och har 3 veckor på mig. Till det hör att jag är helt oinsatt vad gäller rutiner och procedurer för förlovning. Det enda jag vet är att jag oftast inte nöjer mig med något "enkelt", att vi båda är ganska okonventionella, och att vi har god ekonomi. Med de förutsättningarna vill jag alltså göra något utöver det vanliga vad gäller både förlovning och ring.

    Jag har redan bestämt mig för att förlovningen kommer äga rum antingen med dyktuber på en sandbotten 30 meter ner, eller med hjälp av en gigantisk skylt eller dylikt från en luftballong. Så bara där har jag onekligen lite att fixa med, men det löser sig.

    Det jag är mest orolig för är ringköpet. Jag har några frågor och jag vet att det finns svar på nätet, men eftersom jag utgår ifrån att många här är väldigt insatta kanske ni kan hjälpa mig med några snabba svar.

    1 - Hur lång tid tar det i regel att få fram en förlovningsring - med eller utan gravyr - är det ens möjligt på säg 2 veckor?

    2 - Är det ovanligt att man friar utan att ha ringen på plats? Jag tänkte mig att vi kan köpa den när vi kommer tillbaks, i värsta fall. Förutom tidsbristen är det nämligen så att jag är extremt osäker på vad för typ av ringa hon gillar, vi har aldrig varit och kollat på några och även om hon nämnt några gånger vilka preferenser hon har så har jag glömt.

    3 - Behöver jag som man också ha en ring, eller är det enbart vad gäller vigselringen? Vad är vanligast där?

    4 - Hur får jag reda på hennes mått? Jag hörde om någon som mätte omkretsen på sin respektives fingrar när hon sov, men det vill jag helst undvika. Om jag mäter en befintlig ring, hur kan jag ens vara säker på att den "sitter som den ska" på henne?

    5 - Är det så att det är vanligast att man enbart bär förlovningsringen fram till bröloppet, eller att man bär båda två därefter? Har också för mig att det finns en typ av ring som man kompletterar när man köper till vigselringen, hur vanligt är det?

    6 - Vad skulle ni säga är normalintervallet för priset på förlovningsring resp vigelring till henne respektive honom? Jag vill lägga en bit över snitt, men inte heller överdriva. Får man en OK förlovningsring för 10,000 till henne, och en vigselring för 50,000? Vi är i 30-årsåldern och har som sagt bra ekonomi, så vänligen utgå ifrån det snarare än från vad en 18-åring eller ens 25-åring köper.

    7 - Vi har gemensam ekonomi men jag har pengar till detta på ett eget konto som aldrig inkluderats när vi gick samman. Jag tänkte betala samtliga ringar. Tycker ni även jag bör betala hela resan, som vi alltså hade åkt på ändå?

    Tack för era synpunkter!

  • Svar på tråden Förlovningsring - dåligt insatt, tidsbrist - hjälp
  • Äldre 12 Jul 20:47
    #1

    Jag skukke dels vilja säga, wow! You go man! Bra jobbat på planeringsstadiet. Vad gäller köpa ring efter frieriet, absolut möjligt! Vill du ändå ha någon med dig? Satsa på hel/halvallians eller en billig i silver. Det första är troligt att hen ändå hade valt som vigselring och lämnar en stor möjlighet att kombinera med vad som helst. Alltså kastas platserna om lite, förlovningsringen som vi traditionellt ser på film med en jättesten och stor prislapp är egentligen mer en vigselring i den äldre svenska traditionen. Men ja, idag gör vi ju ofta som amerikanerna (se ditt frieri som exempel ;)).

    Så vill du ha ring, köp en billigt symbolisk. Eller en hel/halvallians i vitt eller roseguld (ta en titt på vad hon redan använder och välj det). För det skulle hon troligtvis ha valt ändå som vigselring, men nu får hen den istället som förlovningsring och kan välja vigselringen större och vräkigare. Din budget på 10 000 bör ge dig helt okej valuta för pengarna där.(Jag funderar själv på att göra så här, då jag inte kan bestämma vad jag gillar för ring bäst och halv/helallians passar det mesta och ger mer tid för att tänka på ring nr två ).

    Vad gäller ring till mannen så kan man ha en, eller två. Men har du en så är det då förlovningsringen, sen övergår den till vigselring vid vigseln.


    En ofriad och oförlovad, men hoppfullt planerande brud. 2016 Here we go!
  • Äldre 12 Jul 20:54
    #2

    För att svara på några frågor-

    1. Det beror på om man köper i butik eller beställer. Våra är köpta i butik och tog 5 dagar

    2. De är väl inte standard direkt, men vad spelar det för roll? Köp en billig ring att ha symboliskt tills ni kan välja ringarna tillsammans

    3. Jag tror det vanligaste är att båda har ring. Så har i allafall vi gjort!

    5. De är nog vad man själv föredrar, men vi kommer att ha båda

    6. För de pengarna kommer du att få väldigt fina ringar och har myckdt att välja på!

    Tyvärr har jag inget svar på 4 och 7

  • Äldre 12 Jul 20:59
    #3

    Detta skulle till exempel vara en ring som jag gärna blivit friad till/med www.thecharmsshop.se/Sterling-Silver/Sterling-silver-Nyheter/Ring-Glam-and-soul-cube-white.htm

    Tyvärr så är hela vår förlovning (inkl frieri) på is tills jag hittat ring, eftersom min respektive inte tog steget utan att prata med mig innan ;)

    Var dock tydlig med att ni ska välja ut andra ringar sedan. Och glöm inte att återkoppla på hur det gick ;)

    Jag vill också be om ursäkt för stavning och hen-hon förvirring i förra inlägget. Sitter på mobilen och utan linser.


    En ofriad och oförlovad, men hoppfullt planerande brud. 2016 Here we go!
  • Äldre 13 Jul 08:17
    #4

    1. En slät ring kan nog de flesta butiker ordna på så kort tid.
    2. Be butiken om en atrappring, annars går det toppen att fria utan ring. Gör något personligt.
    3. Finns inget exakt svar, vissa väljer att ha både förlovnings- samt vigselring som man, andra bara den ena. 
    4. Detta är det knepigaste, men en slät ring går att justera ganska mycket i efterhand. Använd findmyringsize.com om du vill ta reda på hennes storlek och har en befintlig ring.
    5. Båda två därefter. I vissa fall kan man byta ut, säg exempelvis om man köpt en billig ring i Silver för att man haft knappt ekonomi vid förlovning. 
    6. Kan enbart utgå från vår butik. Förlovningsring 2 000-15 000, vigselring 5 000-60 000.
    7. Det kan jag inte svara på :)


    Stort lycka till med allt!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 31 Jul 02:45
    #5

    Gillar verkligen dina frieri-idéer! Tummen upp! Beroende på hennes storlek kan vissa butiker ha ringarna inne om du råkar ha tur, men som någon redan föreslog så kan du ofta låna en attrapp om du känner dig osäker på ringvalet. Vill du ändå köpa en riktig, så kan du ofta byta den till rätt storlek efter frieriet, då kan ni gå in och prova storlekar tillsammans, annars råder jag dig att 1. Välja en som är lite större heller än mindre, inte så kul att bli friad till och så kommer inte ringen ner mer än halvvägs på fingret, 2. Välj en slät eller en enstensring , eller möjligtvis en halvallians, då ringar med infattade stenar runt hela kan vara svåra att storleksjustera utan att förstöra infattningarna.

    Hur som helst så brukar väl 2-4v vara ganska standard, men man kan säkert deala till dig bättre villkor också om det är brottom!

    Jobbade tidigare på en smyckesbutik på Östermalm i Stockholm, vill minnas att billigaste förlovnings/vigselringarna gick på ca 25-35 000 medan den dyraste gick loss på ca 100 000. Det finns ju väldigt många billigare butiker, men också en del mycket mer exklusiva ställen.

    Jag tycker att det vore en fin gest av dig att bjuda på resan, jag hade uppskattat det. Jag tycker också att din tänkta budget låter rimlig. Och eftersom att du frågar, dra hellre på med lite mer än lite mindre, om ekonomin tillåter:)

    Det räcker med att du enbart köper en ring till dig själv, som sedan ändrar status vid bröllopet, du behöver ej byta ut den om du inte av någon anledning vill det. Få män har två, även om vissa vill ha det.

    Det vanligaste för kvinnor är att man får en förlovningsring som sedan kompletteras med en vigselring att ha tillsammans med den första. Någon av dem har ofta en större sten medan den andra är slät eller har infattade diamanter, men man kan ha två släta, två med infattade stenar längs hela, två med stora stenar, eller bara välja att ha en i taget, och vissa har tre ringar, och några tatuerar in sina.... Haha. Man kan alltså göra precis hur man vill med det där!

  • AVC
    Äldre 2 Aug 20:41
    #6

    Jättegulligt tycker jag att du vill fria sådär, när du vet att hon är med på det eftersom ni har pratat om det förut. Jag tycker att du verkar ha fått bra svar så ska bara lägga till en sak. En ring är en personlig sak och den som bär den är ju tänkt att göra det hela dagarna under (förhoppningsvis) väldigt många år framöver. Om du inte är 100% säker på vad hon vill ha, vilket det ju verkar vara fallet här, köp då istället en billig silverring eller kanske till och med en sådan leksaksring man kan köpa i tuggummiautomat och fria med. Då kan hon behålla den som minne, men ni kan gå och köpa en ring tillsammans som hon blir nöjd med. Det är en mycket stark rekommendation från min sida. :)

  • Äldre 2 Aug 20:49
    #7
    +1

    Ett till tips, när jag jobbade i butiken var det en mycket rar kille som kände sig osäker på ringvalet, så han köpte ett vackert halsband att fria med! Det är ju något hon både kan ha kvar som minne och även få användning för i framtiden! :) finns det utrymme till det kan man ju gravera in något romantiskt på baksidan (eller framsidan om man gillar sådant, såklart) t ex "vill du gifta dig med mig?", för att förstärka symboliken.

    Lycka till!

Svar på tråden Förlovningsring - dåligt insatt, tidsbrist - hjälp