• Äldre 11 Jul 12:52
    7431 visningar
    21 svar
    21
    7431

    Brudtärnan pojkvän tar för stor plats

    Jag har ett problem som gör mig riktigt ledsen och jag vet inte vad jag ska göra. Min brudtärna är min bästa vän sen 10 år tillbaka. När hon tackade ja så visste hon precis vad jag förväntade mig.

    Första smällen kommer när hon ställer krav på att hennes kille måste sitta bredvid henne på festen. Gärna på honnörsbordet. Jag förklarade att det inte finns plats för fler där och då tycker min brudtärna att jag ska sätta mina föräldrar på ett annat bord istället så hennes pojkvän får plats. Hon hotar med att pojkvännen inte kommer om dom inte får sitta bredvid varandra.

    Andra smällen var nu när det var dags att fixa våra outfits för den stora dagen. Jag och min fästman vill att brudtärnan och best man ska matcha. Men min brudtärna vägrar matcha om hennes kille inte får ha samma färg. Så vi skiter i idén om matchning för varken jag eller fästmannen vill att det ska se ut som att hennes pojkvän har någon speciell roll.

    Tredje smällen kom igår, då jag fick veta att en annan vän som bara är vanlig gäst har planerat hela min möhippa för att min brudtärna inte bryr sig. Brudtärnan hade i princip avsagt sig allt ansvar. Hon sa att de fick göra vad dom ville för mig men om det kostade för mycket så kan hon inte komma. Och om hon kommer så måste hennes pojkvän få följa med..

    Igår fick jag nog och frågade min brors flickvän om hon kan vara tärna också. Hon tackade ja och det känns skönt för hon har varit mer inblandad i processen än brudtärnan varit. Brudtärnan var inte ens med och provade klänning..

    Jag vill helst av allt sparka min tärna för hon gör mig bara ledsen men kan man göra det? Hennes pojkvän tar för stor plats! De har ett dåligt förhållande och min vän vågar inte säga emot honom men jag kan inte acceptera detta. Ville inte ens ha hennes kille på mitt bröllop från början men bjöd honom för hennes skull. Visade sig vara ett misstag. Vad ska jag göra???

  • Svar på tråden Brudtärnan pojkvän tar för stor plats
  • Äldre 18 Jul 20:51
    #11

    Jag trodde att det var en oskriven lag att man inte ska sära på ett förlovat par vid bordsplacering?

  • Äldre 18 Jul 20:58
    #12
    Jimmieboy skrev 2015-07-18 20:51:04 följande:

    Jag trodde att det var en oskriven lag att man inte ska sära på ett förlovat par vid bordsplacering?


    Min brudtärna och hennes pojkvän är inte förlovade. Dessutom brukar väl de flesta sära på paren så alla får träffa nya människor. Det är så jag har förstått det i alla fall men vi är inte stenhårda med den regeln direkt. Vi sätter folk där det passar helt enkelt :)
  • Äldre 18 Jul 22:40
    #13
    Jimmieboy skrev 2015-07-18 20:51:04 följande:

    Jag trodde att det var en oskriven lag att man inte ska sära på ett förlovat par vid bordsplacering?


    Det är en väldigt gammal regel som sällan efterlevs nu eftersom en förlovning kan vara så väldigt mycket olika saker i dagsläget. 


    Anledningen till att man inte särade på förlovade förut var ju för att det var en chans för dom att lära känna varandra lite bättre (för det var inte säkert att dom kände varandra så bra - om ens över huvud taget). 

    Men i dagsläget så kan ju ett förlovat par varit förlovade i 15 år liksom (drog bara till  med något) och alltså snarare ska ses som gifta enligt gamla tiders "regler".


    Eller så kan man vara nyförlovade efter 40 års samboskap... (samma här, drar bara till med något).


    Så om man vill vara snäll så sätter man "nya par" bredvid varandra men särar på alla som känt varandra över 1 år Glad

  • Äldre 19 Jul 09:27
    #14
    Chicita skrev 2015-07-18 22:40:50 följande:

    Det är en väldigt gammal regel som sällan efterlevs nu eftersom en förlovning kan vara så väldigt mycket olika saker i dagsläget. 


    Anledningen till att man inte särade på förlovade förut var ju för att det var en chans för dom att lära känna varandra lite bättre (för det var inte säkert att dom kände varandra så bra - om ens över huvud taget). 

    Men i dagsläget så kan ju ett förlovat par varit förlovade i 15 år liksom (drog bara till  med något) och alltså snarare ska ses som gifta enligt gamla tiders "regler".


    Eller så kan man vara nyförlovade efter 40 års samboskap... (samma här, drar bara till med något).


    Så om man vill vara snäll så sätter man "nya par" bredvid varandra men särar på alla som känt varandra över 1 år Glad


    Låter ju som ett bra förslag =) 

    Ja tycker själv bara de kan vara kul att kanske sitte jämte nån som man aldrig har träffat eller iaf kanske inte brukar träffa..

    S¨länge man inte "hatar" personer man ska sitta jämte så spelar de ju inget större roll vem man sitter jämte några timmar.
  • baller­ina
    Äldre 19 Jul 12:22
    #15
    sumais skrev 2015-07-18 19:07:05 följande:

    Jag hoppas innerligt att det är slut mellan dom på riktigt så jag slipper allt detta. Det är ju faktiskt meningen att detta ska vara en rolig tid och inte något som ger en ångest. 


    Jag hoppas innerligt att du egentligen menar "jag hoppas att det är slut mellan dom så MIN VÄN slipper den skiten". 

    Jag förstår hur du har känt, men samtidigt kanske hon har gått genom ett helvete och har inte sagt nåt till dig som är uppslukad av bröllopet. 
  • Äldre 19 Jul 14:10
    #16
    Jimmieboy skrev 2015-07-19 09:27:10 följande:
    Låter ju som ett bra förslag =) 

    Ja tycker själv bara de kan vara kul att kanske sitte jämte nån som man aldrig har träffat eller iaf kanske inte brukar träffa..

    S¨länge man inte "hatar" personer man ska sitta jämte så spelar de ju inget större roll vem man sitter jämte några timmar.

    Vi gjorde så att vi satte inga par alls bredvid varandra, men vi såg till att dom var inom "pratavstånd" med varandra. Alltså att dom satt snett emot varandra på långborden eller max 1 person bort från "snett emot". 


    Och så försökte vi se till att de som satt i närheten av varandra antingen kände varandra lite sedan tidigare eller hade liknande intressen, var i samma ålder osv... 

  • Äldre 19 Jul 16:12
    #17

    Hej.

    Å vad det smärtar mig att hon inte förstår att de är din och din blivande mans dag inte henne och hennes killes dag.

    Tänker att hon kanske är väldigt avundsjuk med tanke på att de inte har ett bra förhållande.

    Jag tycker du ska prata med henne. Säga att om hon inte ändrar attityd och inser att det är tärnan som ska se till att bruden ska ha de hon vill så behöver hon inte vara tärna. Säg att du inte vill ha bråk och stress utan att struntar i att ha henne som tärna. Stå på dig de är din dag blir hon sur över det. Behöver hon ju inte komma. Du vill inte ha den stressen. De är din dag.

    LYCKA TILL. kram

  • Äldre 22 Jul 20:25
    #18
    ballerina skrev 2015-07-19 12:22:47 följande:

    Jag hoppas innerligt att du egentligen menar "jag hoppas att det är slut mellan dom så MIN VÄN slipper den skiten". 

    Jag förstår hur du har känt, men samtidigt kanske hon har gått genom ett helvete och har inte sagt nåt till dig som är uppslukad av bröllopet. 


    Självklart vill jag att min vän ska slippa skiten men jag hoppas också att jag ska slippa behöva ha deras förhållande i åtanke hela tiden. Pratade med henne senast igår och dom är ihop igen. Och nu kan hon inte dyka upp på möhippan och eventuellt inte på bröllopet heller för hon vill satsa på honom 100%. Så kan väl säga att vänskapen mellan oss är över tråkigt nog men jag önskar henne all lycka och att hon nån dag tar sig ur det där förhållandet.
  • Äldre 22 Jul 20:29
    #19
    ballerina skrev 2015-07-19 12:22:47 följande:

    Jag hoppas innerligt att du egentligen menar "jag hoppas att det är slut mellan dom så MIN VÄN slipper den skiten". 

    Jag förstår hur du har känt, men samtidigt kanske hon har gått genom ett helvete och har inte sagt nåt till dig som är uppslukad av bröllopet. 


    Sen så är det ju ändå inte okej att behandla mig som hon har gjort, även om hon har haft det jobbigt. Så går inte med på att förminska mina känslor. Jag är upprörd och har rätt att vara det. Spelar ingen roll hur dåligt min vän mår, man kan inte bete sig hur som helst för det.
  • Aniara­4
    Äldre 23 Jul 13:52
    #20
    sumais skrev 2015-07-22 20:25:41 följande:
    Självklart vill jag att min vän ska slippa skiten men jag hoppas också att jag ska slippa behöva ha deras förhållande i åtanke hela tiden. Pratade med henne senast igår och dom är ihop igen. Och nu kan hon inte dyka upp på möhippan och eventuellt inte på bröllopet heller för hon vill satsa på honom 100%. Så kan väl säga att vänskapen mellan oss är över tråkigt nog men jag önskar henne all lycka och att hon nån dag tar sig ur det där förhållandet.
    Fy vad ledsamt, och hon kommer säkert också att vara ledsen över hur mycket hon missade pga honom om hon nån gång lyckas samla ihop sig och bryta sig loss. Om jag var du skulle jag ändå lägga in en brasklapp om att du visserligen är väldigt besviken och ledsen och inte orkar vara vän med henne just nu så är hon välkommen i framtiden om hon skulle vilja lämna honom och behöva en vän. Destruktiva förhållanden funkar ju så att den manipulerande personen isolerar sin partner från familj och vänner för att få större kontroll, och det blir ännu svårare att ta sig loss om man har bränt alla broar och inte har någon enda vän att vända sig till.
  • Liv
    Äldre 15 Aug 10:17
    #21

    Klart du kan sparka henne. Min bästa vän sparkade mig 11 dagar före bröllopet...

    Hon verkar vara helknäpp och hennes kille ännu värre. Är det HAN som kräver allt detta alltså?

    Gör dig av med detta negativa.

Svar på tråden Brudtärnan pojkvän tar för stor plats