• Äldre 10 Jul 03:27
    3565 visningar
    7 svar
    7
    3565

    Bjuda 2 av 5 morbröder?

    Nu är det snart "bara" ett år kvar tills vi gifter oss och det är bara jag och min fästman som vet om det ännu (ska hålla det hemligt tills inbjudningarna kommer i Mars-April) och vi längtar något enormt. Jag planerar för fullt (givetvist med killens samtycke, men jag tycker helt enkelt det är roligare att planera och vara ute i god tid) och vi har "bestämt" vilka som ska få komma på bröllopet, både jag och min snart blivande man tycker att det är vår dag och att vi bestämmer (därav att vi väntar med att berätta att vi ska gifta oss, eftersom att vi inte vill att någon lägger sig i, utan vi vill planera själva) över vårt bröllop och därav gäster, men jag kan ändå inte sluta fundera på de. Det är så att min fästmans släkt inte är så stor medan min är något större, jag umgås eller pratar inte ens med hälften av dom, många av dom vet inte ens vart vi bor. Jag har 5 morbröder (på mammas sida) men har bara "bra" kontakt med 2 utav dom, jag har hur många kusiner som helst (orkar inte ens räkna). Däremot på min pappas sida så har jag en faster & en farbror, därav har jag väldigt bra kontakt med min faster och hennes man. Min Sambo har bara en morbror (egentligen en faster också, men ingen i hans familj har kontakt med henne). Så vi har bestämt att bjuda hans morbror och hans tre barn (hans enda kusiner) och min faster och hennes man och min farbror och hans fru, inga kusiner på min sida. Men funderade lite löst nu på att jag skulle vilja bjuda två av mina morbröder (alltså inte de andra 3). Men min fråga är, kan man göra så? Min sambo tycker att man kan de, eftersom att vi bestämmer på vår dag och så vidare, men jag vill inte ha några konflikter (konflikträdd som tusan). Andledningen till att jag inte vill bjuda de resterande morbröderna är för att en av dom har inte mamma eller pappa kontakt med heller längre och de andra två känns som att de kommer att förstöra vår dag, om man säger såhär de spottar inte precis i glaset och de blir alltid bråk vart dom än är..... Har dessutom ingen bra kontakt med dom (dom vet inte ens vart jag bor, sen jag flyttade hemifrån). För att jag inte vill bjuda mina kusiner är för att de för de första är väldigt många och jag kan inte ens namnet på hälften av dom och dom har barn i sin tur osv.... Vad tycker ni? Ska man bjuda släktingar som man "skiter i" (ursäkta uttrycket, men vi hälsar knappt på varandra om vi ser varandra på affären) Kan man bjuda vissa av morbröderna och de andra inte? Blir galen, så behöver hjälp (blev visst en lång text, men då vet ni bakgrunden också)

    Tack på förhand :D (hoppas ni orkar läsa allt)

  • Svar på tråden Bjuda 2 av 5 morbröder?
  • crs
    Äldre 10 Jul 07:01
    #1
    +1

    Ja! Det kan man! Vi är i en liknande sits, jag har typ miljoner kusiner och ett gäng mostrar och morbröder, och det skulle bara inte funka att bjuda alla. En moster kommer komma, och en morbror med fru. Inga kusiner. Jag har tvärtemot dig en bra relation till de andra med, men bäst med dessa personer. Vi är bara så många att man kan inte bjuda alla. Det är inget konstigt alls med att bara bjuda de som står en närmast, SÄRSKILT om man inte ens kommer överens med de andra! Det är bara att köra. Alla fattar att man inte kan bjuda alla när man har en stor släkt, och att man inte blir bjuden om man inte står varandra närmre. Flera av mina kusiner är gifta, och vi kommer jättebra överens när vi ses, men har ingen kontakt utöver släktträffar och kanske lite på facebook, så jag förväntade mig inte att bli bjuden. De kommer därför inte heller förvänta sig att bli bjuda på mitt bröllop. 

    Bara kör! Bjud de du vill ha där, strunta i resten. :) 

  • Äldre 10 Jul 10:01
    #2

    Samma här, jag har ganska stor släkt och min fästman väldigt liten, det är dessutom en del spänningar på mammas sida just nu pga. morfar börjar bli senil och det knorras om att hjälpa till, arvsfrågor etc. etc. och stundvis ganska hätsk stämning. Vi bjöd en moster + hennes barn med respektive (som vi träffar regelbundet) och en faster och hennes man. Min syster hade examensfest i helgen och då kom många släktingar som inte är bjudna till bröllopet och visst var de nyfikna men inga sura miner.
    Tror de flesta förstår att man inte vill behöva fråga "vad har du haft för dig de senaste åren" på sin egen bröllopsdag... eller behöva presentera sin partner! Och förstår de inte så kommer de över det :) Bjud de ni vill!

  • Äldre 10 Jul 10:08
    #3

    Damen min bjuder inte alla sin mor/far syskon utan enbart de hon vill ha med och känner sig knuten till, som strsso säger så tycker vi att det skall vara människor som ändå är lite involverade i ens liv och inte sådana som knappt vet i vilken kommun man bor


    Live free, ride free
  • Plätti­s
    Äldre 10 Jul 10:53
    #4

    Vi bjuder alla våra mostrar, morbröder, fastrar och farbröder. Och kusiner med, för den delen. Mest för att både jag och min blivande man umgås med våra familjer och träffar dem allihop. 

    När vi skulle skriva gästlistan sa vi att vi bestämmer själva vilka som ska komma från varje sida. Jag bestämde över min släkt och han över sin, och det tror jag är jätteviktigt. Min släkt är större, men av de fyra personer som tackade nej var tre från min sida. Så det jämnade ut sig lite. 

    Rent etikettsmässigt brukar man säga att man inte bjuder bara några ur en familj, men om det är personer man inte har någon relation med och som man inte heller vill ha en relation med är det onödigt att bjuda bara för att vara snäll. När ni skickar ut inbjudan får ni vara beredda på att svara på varför ni inte bjudit in dem, bara. För folk brukar ha en tendens att lägga sig i, även om de inte borde. 

    Vår lokal rymmer precis så många som vi bjudit, så när vi träffat bekanta som antytt att de vill komma på bröllopet har vi sagt att det är fullt, och att vi prioriterat att ha släkt och närmaste vännerna där. Det har ingen knorrat mot. Och de allra flesta brukar förstå att det är dyrt att gifta sig, så man har inte råd att bjuda precis alla man känner. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 10 Jul 11:33
    #5

    Bjud dom ni vill ha där. 


    Förbered ett svar som det inte går att "överklaga" så att säga ifall någon frågar.
    I ert fall skulle jag sagt helt enkelt "Vi har ju inte haft någon direkt kontakt på flera år och lokalen har begränsat antal platser. Så hur mycket vi än vill bjuda alla så måste vi prioritera bort några, och då har vi valt bort dom vi inte umgås med.

  • Äldre 14 Jul 11:03
    #6

    För att slippa välja mellan släktingar gör vi bröllopet till en "kompisfest" och bjuder bara våra familjer och kompisar.

  • Äldre 14 Jul 13:35
    #7

    Ja de kan du, jag bjuder en farbror och hans fru (dem är 6st syskon på pappas sida) och min morbror och hans fru (dem är också 6st stycken syskon på den sidan)+deras 3barn=mina kusiner, och sen kommer 3st kusinbarn, 2 av dessa är barn till en av kusinerna som kommer...Har en 28 kusiner och skulle jag bjuda alla, som jag dock inte ens känner, vet knappt vilka alla är så skulle de bara vara släktingar på bröllopet...och inga vänner...min sambo bjuder hans moster och hennes 2 barn, hans faster och hennes 2barn är inte bjudna...

Svar på tråden Bjuda 2 av 5 morbröder?