• Äldre 9 Jul 11:14
    6697 visningar
    3 svar
    3
    6697

    Vad är viktigast i val av kyrka, avstånd eller utseende?

    Hur viktigt är det för er att kyrkan är fin?

    Vi har en kyrka i byn men den är inte alls fin. Enkel och det mesta är i trä/furu inne i kyrkan. Mörk och tråkig utsida. Däremot är det gångavstånd till festlokalen.

    Ett annat alternativ för oss är en jättefin kyrka en bit bort, nackdelen är att det är 30min med bil från kyrkan till festlokalen. Sedan är den söderut, alla gäster kommer från norr så då blir det 30min extra resväg till kyrkan + 30 minuter till festlokalen.

    Hur tänker ni kring val av kyrka? Såklart vill man ha både nära och fin kyrka men om ni måste välja?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är viktigast i val av kyrka, avstånd eller utseende?
  • baller­ina
    Äldre 9 Jul 11:45
    #1

    Vårt alternativ var ett tredje:
    Vi tog den kyrka som betyder mest för oss!

    Det finns en kyrka som ligger på andra sidan vägen från festlokalen, men den har jag knappt varit i, så den valdes bort.

    Sedan har vi en kyrka 25 minuters bilväg bort som är otroligt fin! Den har blivit utsedd till en av de vackraste kyrkorna i Sverige. Meeeen... vi har knappt varit i kyrkan och den känns för pretentiös för oss.

    Sedan har vi en kyrka 15 minuters bilväg från festlokalen. Det är där jag och sambon konfirmerades, alla våra skolavslutningar hölls och den är i samma by som vi växte upp i. Sedan ser den exakt ut som kyrkor som spelar musik som man har på fönsterkarmen kring advent = många minnen för mig.

    Så vi valde inte den mest praktiska eller den vackraste, utan vi valde den som betyder mest för oss!

  • Äldre 9 Jul 12:36
    #2
    ballerina skrev 2015-07-09 11:45:26 följande:

    Vårt alternativ var ett tredje:

    Vi tog den kyrka som betyder mest för oss!

    Det finns en kyrka som ligger på andra sidan vägen från festlokalen, men den har jag knappt varit i, så den valdes bort.

    Sedan har vi en kyrka 25 minuters bilväg bort som är otroligt fin! Den har blivit utsedd till en av de vackraste kyrkorna i Sverige. Meeeen... vi har knappt varit i kyrkan och den känns för pretentiös för oss.

    Sedan har vi en kyrka 15 minuters bilväg från festlokalen. Det är där jag och sambon konfirmerades, alla våra skolavslutningar hölls och den är i samma by som vi växte upp i. Sedan ser den exakt ut som kyrkor som spelar musik som man har på fönsterkarmen kring advent = många minnen för mig.

    Så vi valde inte den mest praktiska eller den vackraste, utan vi valde den som betyder mest för oss!


    Jag förstår er val! Tyvärr har inte vi någon kyrka som är speciell för oss!
  • Em77
    Äldre 14 Jul 15:28
    #3

    Om ni inte ha någon direkt relation till någon av kyrkorna skulle jag absolut utgå från avstånd. En kyrkvigsel blir alltid vacker, och det kan vara en fördel at vara i en kyrka som inte är fullbokad, där ljudet ofta är bättre än i gamla stenkyrkor, osv.
    Den extra resvägen blir ju både en tid och kostnad för era gäster (om inte ni hyr en buss), plus att kanske många fler då känner att de måste ha bil som de annars hade kunnat lämna hemma om de inte behöver köra en massa extra.

Svar på tråden Vad är viktigast i val av kyrka, avstånd eller utseende?