• Äldre 7 Jul 11:22
    8148 visningar
    7 svar
    7
    8148

    Hjälp med att skriva ett kärlekstal!

    Hejsan!
    Skulle så gärna vilja ha hjälp med att skriva ett kärlekstal till min man. Vi ska gifta oss den 29/8, hemma i vår trädgård. Tacksam för svar

  • Svar på tråden Hjälp med att skriva ett kärlekstal!
  • crs
    Äldre 7 Jul 11:36
    #1

    Vad mer precist är det du vill ha hjälp med? :) Tips att komma igång, feedback på något du skrivit, ha en "mall"?

  • Äldre 7 Jul 11:46
    #2

    Vill gärna ha tips,eller om du har en färdigskriven mall.

  • Äldre 7 Jul 12:04
    #3
    +1

    Jag kommer inte hålla ett eget tal till min blivande...mitt "tal" kommer läsas upp som ett telegram :)

    Lite lättsamt mitt i alla känslor

  • crs
    Äldre 7 Jul 12:15
    #4

    Någon mall har jag inte, men håller själv på att både skriva mina löften och någon typ av tal som är riktat både till min blivande man och som ett tacktal till våra gäster. 

    Nu är jag relativt talför av mig och kommer nog improvisera talet en del. Är man inte som jag så håll det generella taltipset: håll det kort. Då hinner man inte tycka att det är så jobbigt att stå där och snacka.
    Några andra tips:
    Det är också lätt att man hamnar i att skriva/säga sak flera gånger men på olika sätt. Akta dig för den, såna tal blir mest innehållslösa.
    Du kan också försöka fokusera på saker som du uppskattar att han gör, praktiska saker. Utgå ifrån din uppskattning av honom så blir det både personligt och kärleksfullt. 
    Ett annat bra tips är att tänka historia, nutid, framtid. Kör som en tidslinje i talet liksom. Inled med något om hur ni träffades tex, säg något om hur du känner idag, avsluta med vad du ser fram emot med förhållandet i framtiden. Den funkar alltid. :)

  • Äldre 7 Jul 12:24
    #5

    Tack snälla för tipsen. Ska försöka knåpa ihop något, och tänka på de du skrev. Lycka till med ditt tal{#emotions_dlg.flower}

  • Plätti­s
    Äldre 7 Jul 14:01
    #6

    Jag läste retorik på universitetet, och det enda jag egentligen kommer ihåg från den kursen är att det viktigaste man kan göra är att förbereda sig och gärna öva på talet innan. (Håll tal för din spegelbild, det är skitjobbigt i början men jättebra övning.) Och att göra en tankekarta eller skriva ner saker du funderar på är ett bra sätt att få överblick. 

    Börja med en liten introduktion, sedan har du själva huvuddelen där man lämpligtvis pratar om tre olika saker (det kan vara en eller två också, om man vill göra det kortare) som illustrerar det du vill säga. Sedan avslutar man med att knyta ihop hur de tre sakerna och introduktionen hör ihop och lyfter det med avslutningen. Det är ett klassiskt recept på ett hyllningstal. Men det bästa är om det kommer från hjärtat och är från dig till din man. 

    På vår bröllopsdag är det ganska exakt sex år sedan jag sa upp min lägenhet flyttade in hos min karl, så det kommer jag ha som utgångspunkt. Då hade vi varit ett par i kanske tre månader, och jag tyckte han var hela min önskelista över vad en partner skulle vara. Idag är jag precis lika övertygad, och att vi var olika då var antingen något jag hittade på eller så har det försvunnit med tiden. Han har varit ett otroligt stöd i svåra perioder av mitt liv, och jag hade aldrig klarat det utan honom. Nöd och lust är inget jag lovar för framtiden, utan det har jag lovat honom varje dag i över sex år redan. 

    Sedan ska jag tacka gästerna från oss båda, förutsatt att jag inte börjat gråta innan talet är slut Oskyldig


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 7 Jul 14:22
    #7

    Tack för tipset Plättis

Svar på tråden Hjälp med att skriva ett kärlekstal!