• Äldre 16 Jun 10:12
    45345 visningar
    12 svar
    12
    45345

    Någon som bott via Airbnb?

    Hej!
    Planerar resa till New York, och eftersom budgeten är liten och det är svindyrt att bo där funderar vi på att bo via Airbnb. En lägenhet via Airbnb kostar nämligen hälften av vad ett hotellrum gör! Är det någon som har bott via dem? (Behöver inte vara i NY). Fungerar det bra?

  • Svar på tråden Någon som bott via Airbnb?
  • crs
    Äldre 16 Jun 11:30
    #1

    Javisst! Jag tycker det är svinbra! Själv har jag bara testat en gång, förra sommaren med min sambo och det var verkligen toppen. Smidigt, bra, billigt. Min sambo har bott via Airbnb tidigare med, och har aldrig haft några problem med det. Hans mamma reser typ massor med, och bor ofta via Airbnb. Aldrig några problem. :) Vi har bokat boendet till bröllopsresan där igenom, och kan inte tänka mig att det kommer gå annat än bra. Kan nog faktiskt inte tänka mig att vi typ någonsin kommer ordna semesterboende på annat sätt än därigenom. 

  • baller­ina
    Äldre 18 Jun 19:59
    #2

    När jag reser använder jag alltid airbnb! Vi hyr även ut vår soffa ibland :)
    Fast jag har aldrig hyrt hela lägenheten/huset, utan jag och min sambo sover i ett gästrum eller på soffan.

    För oss fungerar det utmärkt! Vi älskar att träffa nytt folk, få "insidertips" när man reser och det känns som att man upplever resmålet på rätt sätt. Ett hett tips är att leta efter de som har fått "superhost" - de kan man verkligen lita på! De har fått höga omdömen (minst 80% är fem-stjärniga), svarar fort och har genomgått airbnbs "hemliga" tester. Jag och min sambo har bott flera gånger hos en familj i Dublin (vilka har blivit våra nära vänner som kommer på vårt bröllop!), och de är superhost! Vi var där när en "gäst" kom och var jättestökig... det visade sig sen vara en av airbnbs anställda som skulle se hur de hanterade situationen! :)

  • Äldre 19 Jun 06:02
    #3

    Hej!


    Är faktiskt just nu i New York på Manhattan i en Airbnb-lägenhet! :)


    Det är första gången vi provat Airbnb och vi är jättenöjda! Våran hyresvärd har varit tillmötesgående och hjälpsam sedan första kontakten och lägenheten är precis som på bilderna. Även här under vår vistelse har vi kunnat höra av oss till honom och han har svarat på frågor och hjälpt oss för att göra vistelsen så bra som möjligt. Dessutom är priset mycket bättre än vad dom svindyra hotellen kostar (iallafall om man vill bo mitt på Time Square).

    Du kan få länken till den här lägenheten om du vill :).

    Jag måste även tipsa om en jättebra grej! Det finns en tjänst som heter "Big Apple Greeter", det är privatpersoner som ställer upp och guidar turister i staden. Man kan alltså få en helt egen guide som visar staden utifrån ens egna önskemål. Vi hade just en heldag i onsdags med "våran" guide som har varit helt fantastisk! 
    Jag är väldigt glad att jag anmälde intresse och att vi hade turen att få just honom. 
    Vi har haft kontakt innan vi kom hit och lämnade önskemål om utflyktsmål, aktiviteter och platser vi ville göra och besöka och han lade ner en hel del tid och energi på att få ihop en dag utifrån det. 
    Vi besökte platser vi aldrig skulle hitta till annars, han lärde oss hur tunnelbanesystemet fungerar, gav oss massor av bra tips och vi fick en grym dag. 
    Om ni är intresserade av att anmäla intresse så var ute i god tid innan, iallafall minst en månad eftersom det är en populär tjänst. 

    Och New York som stad är verkligen häftig.
    Det är omöjligt att inte förälska sig i den här staden. Det finns så mycket att se och göra så det är omöjligt att hinna med allt man vill på en vecka, vi känner att vi definitivt vill tillbaka hit och fortsätta utforska. Helt enkelt en jättebra destination för en bröllopsresa! :D


     


     

  • madmox­xi1177
    Äldre 19 Jun 08:56
    #4

    det har jag!
    fast i Amsterdam. det  var jättesmidigt! personen vi hyrde av bodde i närheten s om vi fick problem så fick vi hjälp omedelbart och det var så personligt och mysigt hus.
    det beror ju massor på vem du kommer hyra av och om den personen är vettig. men läs på recensionerna, de är privatpersoner som skriver. även tripadvisor är bra och kolla när det kommer till privathyra

  • Äldre 20 Jun 14:42
    #5

    Kom ihåg att Airbnb är olagligt i NYC, det går att hitta massa information om det om man bara googlar.

  • baller­ina
    Äldre 20 Jun 17:35
    #6
    Hespe skrev 2015-06-20 14:42:39 följande:

    Kom ihåg att Airbnb är olagligt i NYC, det går att hitta massa information om det om man bara googlar.


    Sålänge hyresvärden bor där så är det ok! Det är alltså olagligt för de som köper en lägenhet för att hyra ut som hotell.
  • Äldre 21 Jun 11:04
    #7

    Det är extremt svårt att veta om det är ok även då. Precis som i Sverige kan föreningar har sina åsikter om man får hyra i andrahand osv. så just i NY skulle jag vara extremt försiktigt med att hyra lägenhet osv.

  • Äldre 28 Jun 17:58
    #8

    Tack alla för bra svar! Det blir definitivt airbnb:) kimpan, tack för guidetipset, det ska jag absolut kolla upp! Just nu funderar vi på att bo i Brooklyn faktiskt, och inte på Manhattan. Vi vill se så mycket där, men om det är billigt att bo på Times square kanske vi ska kika på det också. kunde man åka tunnelbana förresten, eller är det otryggt? Vad sa er guide?

  • Äldre 8 Jul 21:50
    #9
    Anniina skrev 2015-06-28 17:58:24 följande:

    Tack alla för bra svar! Det blir definitivt airbnb:) kimpan, tack för guidetipset, det ska jag absolut kolla upp! Just nu funderar vi på att bo i Brooklyn faktiskt, och inte på Manhattan. Vi vill se så mycket där, men om det är billigt att bo på Times square kanske vi ska kika på det också. kunde man åka tunnelbana förresten, eller är det otryggt? Vad sa er guide?


    Brooklyn kan vara ett bra alternativ om man inte vill bo mitt i smeten. 


    Här har du länken till lägenheten där vi bodde. Vill ni bo på Time Square så kan jag verkligen rekommendera det här boendet. 


    www.airbnb.se/rooms/2966813


     


    Angående tunnelbanan så var det absolut inga problem. Det var lite krångligt i början bara innan vi företog det men sen åkte vi väldigt mycket. Vi kände oss inte otrygga och guiden sa att han aldrig varit med om något som hänt på tunnelbanan. Vi köpte veckokort och åkte väldigt mycket, det är det bästa sättet att ta sig runt och vi åkte även över till Brooklyn. 


     


    Har du fler frågor eller funderingar är det bara att du hör av dig :)

  • Äldre 5 Jul 13:08
    #10
    +1
    http://booking.com är den i särklass bästa sajten för att boka hotell. Du behöver inte lägga ut pengar i förväg. Det är lätt att boka av och att boka om och utbudet är mycket bra. Jag har nu använt dem vid över fem tillfällen och det har fungerat bra hela tiden.
  • Äldre 10 Jan 12:51
    #11

    Jag har faktiskt bokat ett boende för 2 månader i KL (kuala lampur) via Airbnb. Fick ett riktigt bra pris! Jag hittade samma bokning på booking för mycket dyrare pris.  

  • Wed 23 Aug 2023 09:28
    #12
    +1
    Bästa sidan att boka hotell - https://hotellook.tp.st/3lYzJHDL Jag brukar använda mig av Hotellook och har fortfarande inte hittat några som är bättre på hotellpriser.
Svar på tråden Någon som bott via Airbnb?