• Äldre 16 Jun 07:28
    4353 visningar
    2 svar
    2
    4353

    Kostnad plocka ur diamanter

    Jag vill plocka ur flera små diamanter och en större oval safir ur en ring. Diamanterna vill jag sätta på rad i en ny slät ring.
    Vad kostar det att plocka ur stenar och omarbeta gammalt guld?

    Jag funderar också på att sätta in safiren i en ny ring av vitt guld, men vet inte om det blir bra eller är värt det. Är safirer värdefulla?

    Är släta ringar mer värdefulla än ringar med små diamanter och stenar, om man ska lämna in det som skrotguld?

    Hur får man mest för pengarna?...sälja som skrotguld, omarbeta guldet, eller försöka sälja gamla ringar på Blocket eller auktion och köpa nytt istället?

  • Svar på tråden Kostnad plocka ur diamanter
  • Äldre 21 Jun 11:29
    #1

    Hej Safire,


    Att ta loss diamanterna skall inte kosta alls mycket, det går snabbt och enkelt. Några hundralappar.


    Att omarbeta till en ny ring kan skilja sig åt kraftigt i pris beroende på exakt hur den skall se ut. Går inte att svara på generellt tyvärr.


    Safirer är i regel en ganska billig sten som brukar kosta ett par hundralappar.

    Värdet baseras på renheten på guldet(karaten) samt gramvikten. 

    Har du tur kan du få mest på blocket/tradera om någon fastnar för din design annars brukar det vara ganska lika mellan att skrota som att omarbete beroende på vart du vänder dig. 


    Ha en fortsatt fin midsommarhelg Cool


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 2 Jul 19:57
    #2

    hej safirer kan variera mycket i pris beroende på storlek och färgnyans ljusa är billigare mörkare är dyrare vilken slipning samt om det är en stjärt safir men bra safirer kan gå på flera tusenlappar beroende på vilket land den kommer i från ex sri lankas safirer är oftast mer värdefulla. Är det en gammal större safir så skulle ja be en guldsmed kolla på den.men flera av mina safirer har kostat runt 5000 kr

Svar på tråden Kostnad plocka ur diamanter