• Äldre 28 May 22:36
    13721 visningar
    37 svar
    37
    13721

    Varför rakar du dig?

    Hej!

    Jag har börjat fundera på det här med varför man rakar sig. Jag slutade raka mig i början av året och min hud mår mycket bättre sen dess. Sen förra veckan så rakade jag mig under armarna och benen, vet inte varför men så blev det iallafall. Min sambo bryr sig inte, han gillar mig oavsett. Men min undran är varför rakar du dig? För att du själv vill det? För att samhället vill det? Kroppen ska vara helrakad?

    Mitt eget svar på varför jag slutade under vintern är för att jag inte exponerar mina ben eller armhålor speciellt mycket då. Men jag gjorde det vid vissa tillfällen och jag mådde inte dåligt då. Däremot så tycker jag att mina ben till exempel ser finare ut när jag har rakat dem. Men, jag rakar mig inte pga av till exempel att det är äckligt att ha hår. Sedan har jag även börjat tänka på den dagen man har en tonårsdotter som vill börja raka sina ben eller andra kroppsdelar. Hur ställer man sig till det? Jag tycker egentligen att kroppen ska få vara naturlig. Varför skapa ett behov som inte finns? Och på köpet irritera huden och behöva köpa produkter för att minska irritationen? Är det inte ganska irrationellt?

  • Svar på tråden Varför rakar du dig?
  • crs
    Äldre 31 May 11:02
    #21

    Haha, vad roligt med så olika åsikter, att man kan ha så olika inställning till samma sak. :) 

    Där här med män tex, jag tycker det är sjukt osexigt med ohåriga män. Alltså, VÄLDIGT. Jag hade förr en pojkvän som rakade bröstet ibland. Han var annars väldigt hårig, och gillade väl inte det själv och var nyfiken på resultaten hans träning gav under all päls. Jag ville knappt ta på honom när han var slät, det är så.. omanligt. Och så otrevligt att ta på när det är lite stubbigt! Varför skulle man vilja vara stubbig på bröstet och magen, liksom. Jag fattar varför man kan gilla det släta, men jag är verkligen helt tvärtom. Och jag kan inte ens tänka mig att ha en snubbe som inte har skägg. Älskar skägg! Lite som att jag inte skulle vilja ha en katt utan päls. :P Fast att det på snubbar är sexigt istället för liksom... Gosigt. Fast det är det väl det med, iofs...

    Och snippan! Herregud så obehagligt det är att vara rakad där. Inte testat det sedan typ tonåren, men jävlar vad otrevligt jag minns det som. Nu tom tycker jag det är drygt när jag ansat lite för kort. Och ser inte alls fint ut heller när det är lite för kort. Otrevligt när det är för långt med iofs, men ändå. :) 

    När jag typ gick i mellanstadiet hade jag en klasskompis som berättade att hennes mamma noppade bort håret i hennes armhålor så fort det kom något. Jag tyckte då, och tycker nu, att det är att som mamma gå lite väl långt. Jag fattar varför man kan tycka att det är att göra sitt barn en tjänst. Redan från början förtrycka hårväxten i hopp om att den blir begränsad antar jag, men att göra så på ett barn känns ändå rätt märkligt. Som att jag skulle plocka ögonbrynen på min 6-åring, liksom. 

  • Ms T
    Äldre 31 May 11:56
    #22
    -2
    Aniara4 skrev 2015-05-29 22:42:42 följande:

    Det får du fråga Anonym #3 om. Jag svarade på det här:Och jag tycker som sagt INTE att rakning är en viktig eller intressant feministisk fråga.  Och varför börjar du prata om att lägga upp bilder på sina bröst? Har du ens läst det jag skrev eller hittar du bara på?


    Klart att jag har läst vad du har skrivit. Men jag tycker att feminism är överskattat
  • Äldre 1 Jun 00:14
    #23
    +3
    Ms T skrev 2015-05-31 11:56:09 följande:
    Klart att jag har läst vad du har skrivit. Men jag tycker att feminism är överskattat
    Men vet du vad, om du tycker det så kan ju du överlåta din rösträtt till männen, säga upp dig från jobbet och ställa dig vid spisen, slänga p-pillrena och avsäga dig rätten till abort, och även rätten att säga nej till din man. Och ge all lön du någonsin tjänat till gubbarna på "kontoret" så att de kan dra ut på AW, haha. :)

    Jag undrar vad ditt syfte med dessa oprovocerade, vilka som till synes verkar vara vad du önskar skulle uppfattas som "provokativa", inlägg som du slänger ur dig titt som tätt, är? :)
  • Ms T
    Äldre 1 Jun 22:35
    #24
    Pess skrev 2015-06-01 00:14:19 följande:

    Men vet du vad, om du tycker det så kan ju du överlåta din rösträtt till männen, säga upp dig från jobbet och ställa dig vid spisen, slänga p-pillrena och avsäga dig rätten till abort, och även rätten att säga nej till din man. Och ge all lön du någonsin tjänat till gubbarna på "kontoret" så att de kan dra ut på AW, haha. :)

    Jag undrar vad ditt syfte med dessa oprovocerade, vilka som till synes verkar vara vad du önskar skulle uppfattas som "provokativa", inlägg som du slänger ur dig titt som tätt, är? :)


    Jag precis som alla andra människor har rätt till min åsik precis som ni andra. Typiskt att feminister ska ta i så ni skiter när vi andra inte tycker som ni! Det hjälper inte för att jag kommer aldrig bli feminist. Men hur fan kan du ens yttra dig om abort? Du vet väl inte om jag har genomgått något tragiskt som har med abort att göra!? Jo självklart tänkte jag att männen ska klubba ner oss kvinnor o dra oss i håret in i grottan för det är väl så du tror att alla som inte är feminister tänker.
  • Äldre 1 Jun 22:44
    #25

    Ms.t

    Vill du förklara hur du tänker kring feminism då?

    Intressant att höra hur en annan kvinna inte tycker jämnställdhet är så viktigt? Eller gör du kanske det men vill inte förknippas med feminism då det låtr negativt i dina öron?

    Oavsett, intressant.

  • Äldre 1 Jun 22:48
    #26
    +2
    Ms T skrev 2015-06-01 22:35:50 följande:
    Jag precis som alla andra människor har rätt till min åsik precis som ni andra. Typiskt att feminister ska ta i så ni skiter när vi andra inte tycker som ni! Det hjälper inte för att jag kommer aldrig bli feminist. Men hur fan kan du ens yttra dig om abort? Du vet väl inte om jag har genomgått något tragiskt som har med abort att göra!? Jo självklart tänkte jag att männen ska klubba ner oss kvinnor o dra oss i håret in i grottan för det är väl så du tror att alla som inte är feminister tänker.

    Jag ville bara förtydliga vad feminismen gjort för kvinnors rättigheter i samhället. Bland annat rätten till abort. Hade inte aktiva feminister drivit frågan innan vår tid, hade du antingen fått föda barnet, eller dö av de faror en graviditet möjligtvis skulle inneburit för dig.


    För jag tror ärligt talat inte att du, när du tänker efter, tycker att feminism är överskattat. :)

  • Ms T
    Äldre 1 Jun 23:02
    #27
    Pess skrev 2015-06-01 22:48:39 följande:

    Jag ville bara förtydliga vad feminismen gjort för kvinnors rättigheter i samhället. Bland annat rätten till abort. Hade inte aktiva feminister drivit frågan innan vår tid, hade du antingen fått föda barnet, eller dö av de faror en graviditet möjligtvis skulle inneburit för dig.

    För jag tror ärligt talat inte att du, när du tänker efter, tycker att feminism är överskattat. :)


    Jo det tycker jag. Jämställdhet när det gäller lika löner och föräldraledighet tycker jag är riktigt viktiga saker. Men vad har ändå min politiska inställning med rakning att göra? Jag har inte sagt att alla ord feminismen står för är dåliga. Men många partier har olika saker som är bra. Men jag kommer aldrig rösta på feminist partiet men dom är inte dom enda parti som jag inte röstar på
  • Äldre 2 Jun 02:23
    #28
    +1
    Ms T skrev 2015-06-01 23:02:58 följande:
    Jo det tycker jag. Jämställdhet när det gäller lika löner och föräldraledighet tycker jag är riktigt viktiga saker. Men vad har ändå min politiska inställning med rakning att göra? Jag har inte sagt att alla ord feminismen står för är dåliga. Men många partier har olika saker som är bra. Men jag kommer aldrig rösta på feminist partiet men dom är inte dom enda parti som jag inte röstar på

    Nu var ju inte Aniara4s frågeställning riktad till dig personligen, men du verkade bli väldigt upprörd över henne synvinkel på det hela.


    men jag förstår, för dig är inte rakning en politisk fråga, men jag antar att du inte heller satt dig in i vad diskussionen egentligen handlar om. Att tro att det uteslutande handlar om kroppsbehåring är ju lite galet.

    Rakningens vara eller icke vara kan antingen vinklas ur ett personligt perspektiv, vad man själv föredrar osv, men det kan också tas upp i samhällsperspektiv, hur samhällets normer ser ut, och vad som förväntas av en man, respektive kvinna.

    Förlåt om jag tilltalar dig som en bebis nu, jag vill bara vara tydlig:

    Som det ser ut idag förväntas kvinnor i stor utsträckning vara snygga, smala, släta, sminkade, med stora tuttar och vackert hår, för att anses vackra/snygga/sexiga, vilka är egenskaper som kvinnor förväntas eftersträva, för att ta några exempel. Det finns samtidigt en rad egenskaper som män förväntas besitta, för att passa in i den manliga mallen. Detta är inget någon annan människa fysiskt tvingar på en, utan något som många känner förväntas av en av samhället. Du kan säkert känna igen dig i minst några av punkterna. Det är några av flera djupt rotade könsroller, i vilka alla människor inte känner sig hemma. Feministers vision är bland annat att ju mer man "suddar ut" dessa inrutade mönster, desto friare blir människor att följa sina egna känslor och behov, istället för att bli påverkade av vad Vecko Revyn säger åt oss att göra. 


    Feminismen handlar inte om att införa någonstans förbud mot rakning, utan att alla, kvinna som man, ska få vara så hårig som man själv önskar, utan att för den delen dömas i samhällets ögon. Precis som man inte ska dömas för att man är kort, tjock, svart, gul, kvinna, man, transa, homosexuell, blablabla.


    Jag röstar inte heller på FI, jag rakar mig, pratar nästan aldrig om feminism "irl", har en hel massa tjejiga saker för mig, och kan absolut tänka mig att vara hemmafru, och jag är lika mycket feminist för det.

  • Äldre 2 Jun 09:03
    #29
    +1
    Ms T skrev 2015-06-01 23:02:58 följande:
    Jo det tycker jag. Jämställdhet när det gäller lika löner och föräldraledighet tycker jag är riktigt viktiga saker. Men vad har ändå min politiska inställning med rakning att göra? Jag har inte sagt att alla ord feminismen står för är dåliga. Men många partier har olika saker som är bra. Men jag kommer aldrig rösta på feminist partiet men dom är inte dom enda parti som jag inte röstar på
    Drömmer
  • Äldre 2 Jun 09:38
    #30

    Feminism = Mycket Bra
    Manshateri = Dåligt och löjligt


    Live free, ride free
  • Äldre 2 Jun 10:26
    #31
    Nightrod skrev 2015-06-02 09:38:13 följande:

    Feminism = Mycket Bra
    Manshateri = Dåligt och löjligt


    Kan inte göra annat än att hålla med dig!

    Likaså är Misogyni otroligt löjligt och idiotiskt. Misogyni är då hat eller starka fördomar mot kvinnor.


  • Äldre 2 Jun 10:34
    #32
    Sthlm2015 skrev 2015-06-02 10:26:24 följande:
    Kan inte göra annat än att hålla med dig!

    Likaså är Misogyni otroligt löjligt och idiotiskt. Misogyni är då hat eller starka fördomar mot kvinnor.
    Självklart
    Live free, ride free
  • Äldre 2 Jun 10:48
    #33
    +1

    Könsroller är sååå tråkiga.

    Jag jobbar på ett spahotell och ibland har vi grupper som bokar upp sig på relaxavdelningen.

    Häromveckan hade vi ett göng män i från typ 18-50år. Något företag inom nån grabbig branch.

    Iaf, vi ställer alltid fram ansiktsprodukter typ tvätt och kräm för fejjan när man bastat och badat klart. Sen delar vi ut ansiktsbehandlingar och massage på dessa event till 2 pers.

    Nåväl, hälften av männen, framförallt de unga killarna, tog typ upp jesuskorset och en klase vitlök när de blev erbjudna något så radikalt som ansiktstvätt. Och kräm, då kom pålen som ska gå genom hjärtat fram. Och nervösa skratt och någon kliche som haha kräm är för bögar och brudar höhöhö.

    När man fick in dem på ansiktsbehandling och massage då var det andra bullar. Där fick de vara ifred utan resten av grbbarna och då var det mer som att, åh vad är det här för kräm, vad skön den var i ansiktet osv.

    Nu är det här kanske inte det feminister jobbar för, att män ska våga ha kräm, men det visar liksom hur förtryckta män också är i det här, att här vill han egentligen ha lite sjysst kräm och få ordning på fejset, men framför kompisarna så vågar han inte för då är han bög( för det är ju negativt....) eller tjej.

  • Äldre 2 Nov 08:28
    #34

    Kvinnor! Raka er inte nånstans! Var helt naturliga. Ni är så underbara som ni är

  • Äldre 26 Nov 05:12
    #35

    För egen del så rakar jag benen/armhålorna. Jag känner mig mycket frächare att vara len.

    Könshåret låter jag bli att raka sen något år tillbaka, ansar lite vid troskanten bara för att slippa strån som syns utanför trosorna/bikinin.

  • Äldre 28 Nov 16:08
    #36

    men herregud min skapare,
    jag lider med era karlar (om ni har några) som ska behöva veva runt med tungan bland en toffs av tjockt krulligt könshår.
    samma krav staller jag på min karl att han inte ska ha djungel.
    ofräscht, minst sagt!

    eller ni kanske inte ligger med varandra over huvud taget.

    Kvinnor ska vara vackra och åtråvärda,
    Männen ska vara stora och starka.
    det är verkligheten vare sig man tror på gud eller evolutionen.
    Läs bibeln / Titta på djurriket.
    Så har det alltid varit och kommer alltid att vara - punkt slut.

    Sen finns det alltid "trender" som kommer och går, men syftet är alltid att attrahera.

  • Äldre 29 Nov 15:24
    #37

    Haha, ja du..

    Jag slutade inte att raka mig för att jag gillar hår, för mig gav rakningen med sig besvär som jag inte stod ut med.

    Men varken jag eller min man är så förtjusta i oralsex så det problemet har inte vi.

    Hellre ett hårigt underliv som är friskt än ett slätrakat med diverse konstigheter ????

Svar på tråden Varför rakar du dig?