• Äldre 28 May 22:36
    13712 visningar
    37 svar
    37
    13712

    Varför rakar du dig?

    Hej!

    Jag har börjat fundera på det här med varför man rakar sig. Jag slutade raka mig i början av året och min hud mår mycket bättre sen dess. Sen förra veckan så rakade jag mig under armarna och benen, vet inte varför men så blev det iallafall. Min sambo bryr sig inte, han gillar mig oavsett. Men min undran är varför rakar du dig? För att du själv vill det? För att samhället vill det? Kroppen ska vara helrakad?

    Mitt eget svar på varför jag slutade under vintern är för att jag inte exponerar mina ben eller armhålor speciellt mycket då. Men jag gjorde det vid vissa tillfällen och jag mådde inte dåligt då. Däremot så tycker jag att mina ben till exempel ser finare ut när jag har rakat dem. Men, jag rakar mig inte pga av till exempel att det är äckligt att ha hår. Sedan har jag även börjat tänka på den dagen man har en tonårsdotter som vill börja raka sina ben eller andra kroppsdelar. Hur ställer man sig till det? Jag tycker egentligen att kroppen ska få vara naturlig. Varför skapa ett behov som inte finns? Och på köpet irritera huden och behöva köpa produkter för att minska irritationen? Är det inte ganska irrationellt?

  • Svar på tråden Varför rakar du dig?
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 29 May 18:15
    #11

    Tycker det kliar och blir svettigt när det växer ut, samt att det är finare. Sparar dock en triangel där nere för tycker det ser mer kvinnligt ut, vill inte heller ha min man helrakad. Jag tycker det är upp till var och en och så länge som man ansar bikinlinjen eller väljer mer täckande trosor på stranden så jag slipper se tjocka tofsar andras pubishår är jag nöjd hur håriga ben/armhålor personen än må ha ^^

  • Aniara­4
    Äldre 29 May 18:22
    #12

    Jag har rakat armhålor och ben sen 15-årsåldern tror jag, men jag blir mer och mer less på det. På vintern struntar jag ofta i det om jag inte ska gå och simma eller så. Det är inget Ställningstagande, det är mest att jag inte ids och inte ser varför det ska vara så viktigt. Sen om jag ska vara helt ärlig tycker jag att vissa delar av hårväxten ser ful ut, samtidigt som jag intellektuellt förstår att det är något jag är kulturellt betingad till att tycka. Jag är inte immun mot de starka normer jag vuxit upp i.

    Feminist är jag definitivt, faktum är att jag har svårt att förstå hur man INTE kan tycka att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter i samhället. Sen om jag är radikalfeminist eller queerfeminist eller intersektionell feminist eller nåt annat kan jag inte säga, ärligt talat har jag inte satt mig in i teorierna tillräckligt för att  kunna ta ställning till det. Jag är iaf inte särartsfeminist (livmoderfeminist) och inte heller TERF (trans exclusionary radical feminist) men det finns även radikal feminism som inte utesluter transkvinnor så tja...

    Rakning eller inte brukar dock inte vara särskilt intressant för feminister. Riktig feminism handlar om att se strukturer och försöka påverka samhället, inte att kritisera enskilda kvinnor som väljer att följa utseendenormer. Det finns liksom betydligt större problem i samhället än individers grad av behåring. Att kvinnor som väljer att inte raka sig inte ska utsättas för spott och spe (som tjejen i publiken på Melodifestivalen om ni minns henne) är en del av en större fråga som handlar om det ständiga granskandet och bedömandet av kvinnors kroppar öht. Vad en kvinna gör eller inte gör med sitt kroppshår (eller andra delar av kroppen) ska alla andra bara skita i. Raka eller låt bli. I couldn't care less.

  • Äldre 29 May 20:26
    #13

    Rakar mig i armhålorna och hela paketet i underlivet. Benen rakar jag under sommartid.
    Rakar mina ben och armhålor då jag tycker det är fult med behåring där.
    Mitt underliv rakar jag sedan ca 5 år tillbaka och då för att det känns skönt och mer fräscht. Utseendemässigt handlar det inte om där.

  • Ms T
    Äldre 29 May 21:44
    #14
    -1

    [quote=4416611][quote-nick]Aniara4 skrev 2015-05-29 18:22:12 följande:[/quote-nick]

    Jag har rakat armhålor och ben sen 15-årsåldern tror jag, men jag blir mer och mer less på det. På vintern struntar jag ofta i det om jag inte ska gå och simma eller så. Det är inget Ställningstagande, det är mest att jag inte ids och inte ser varför det ska vara så viktigt. Sen om jag ska vara helt ärlig tycker jag att vissa delar av hårväxten ser ful ut, samtidigt som jag intellektuellt förstår att det är något jag är kulturellt betingad till att tycka. Jag är inte immun mot de starka normer jag vuxit upp i.

    Feminist är jag definitivt, faktum är att jag har svårt att förstå hur man INTE kan tycka att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter i samhället. Sen om jag är radikalfeminist eller queerfeminist eller intersektionell feminist eller nåt annat kan jag inte säga, ärligt talat har jag inte satt mig in i teorierna tillräckligt för att  kunna ta ställning till det. Jag är iaf inte särartsfeminist (livmoderfeminist) och inte heller TERF (trans exclusionary radical feminist) men det finns även radikal feminism som inte utesluter transkvinnor så tja...

    Rakning eller inte brukar dock inte vara särskilt intressant för feminister. Riktig feminism handlar om att se strukturer och försöka påverka samhället, inte att kritisera enskilda kvinnor som väljer att följa utseendenormer. Det finns liksom betydligt större problem i samhället än individers grad av behåring. Att kvinnor som väljer att inte raka sig inte ska utsättas för spott och spe (som tjejen i publiken på Melodifestivalen om ni minns henne) är en del av en större fråga som handlar om det ständiga granskandet och bedömandet av kvinnors kroppar öht. Vad en kvinna gör eller inte gör med sitt kroppshår (eller andra delar av kroppen) ska alla andra bara skita i. Raka eller låt bli. I couldn't care less.

    [/quote

    Vad sjutton har femenism att göra med hur vidare man raka sig eller inte? Det är väl ändå inte relevant eller ska det och att lägga upp bilder på sina bröst bli det folk förknippar femenism med tycker du?

  • Aniara­4
    Äldre 29 May 22:42
    #15
    Ms T skrev 2015-05-29 21:44:07 följande:

    Vad sjutton har femenism att göra med hur vidare man raka sig eller inte? Det är väl ändå inte relevant eller ska det och att lägga upp bilder på sina bröst bli det folk förknippar femenism med tycker du?


    Det får du fråga Anonym #3 om. Jag svarade på det här:
    Anonym (va) skrev 2015-05-29 08:09:05 följande:

    WTF när blev detta forum ett tillhåll för radikala feminister som hatar strippor och ifrågasätter varför vi rakar oss


    Och jag tycker som sagt INTE att rakning är en viktig eller intressant feministisk fråga.  Och varför börjar du prata om att lägga upp bilder på sina bröst? Har du ens läst det jag skrev eller hittar du bara på?
  • Äldre 30 May 01:37
    #16
    -1

    Jag rakar benen, under armarna och allt mellan benen. Benen rakar jag egentligen bara av utseendeskäl, de är finare när du är rakade helt enkelt. Mellan benen och under armarna är dels för utseende men också av hygieniska skäl. Jag tycker det känns ofräsch och kliar mellan benen om jag inte rakar mig. Om jag inte rakar mig under armarna så upplever jag att jag svettas mer. Om jag är rakad håller jag mig torr och fräsch.

    Min man rakar överkroppen och håller ansat där nere. Jag tycker han är mycket finare med rakad överkropp eftersom han är muskulös och håller bra form. Sånt ska inte döljas med massa hår! :p Sen uppskattar jag att han håller ansat där nere eftersom det är fräschare så.

    Varför funderar du på den dagen du har en tonårs-DOTTER? Hur skulle du ställa dig till om du hade en tonårs-SON som vill börja raka sig? Skulle det också vara ett känsligt ämne? För man kan ju argumentera att det faktiskt är naturligt med skäggväxt och kanske borde skägget växa fritt?

    Jag vill inte ha barn men OM jag skulle skaffar barn så skulle jag ge dem en rakhyvel den dagen de vad om det, oavsett om det var min son eller dotter.

  • Äldre 30 May 07:57
    #17
    +1

    Jag rakar mig också, av vana antar jag. När jag växte upp o tränade ansåg mina träningskompisar att behåring under armarna och på benen var äckligt, så jag föll för grupptrycket. Sedan hade jag klasskamrater som rakade sig i armarna (mellan händerna och armbågarna) för det var äckligt med så mycket hår. Killarna brydde sig säkert inte ett dugg om det mellan 5:an och 8:an.

    Problemet ligger i att det är en självklarhet att raka sig, och det märker man även i den här tråden i kommentarer som exvis "jag tycker det är äckligt", det är ohygieniskt"

    Varför tycker man att det är äckligt med kroppsbehåring på kvinnor men inte på män? Det är nog värt att ta sig en eller två funderare över. Tycker att det är så himla underbart att mina kvinnliga vänner mer och mer struntar att följa dessa normer och fattar beslut som att n"ej den här månaden orkar jag inte raka mig och det är ok!" Önskar att jag också känner mig så bekväm att jag atruntar i att ta i rakhyveln varje gång jag är i duschen, för kroppsbehåring är naturligt och det är okej!

  • Äldre 30 May 23:19
    #18

    Jag tycker dock kroppsbehåring på män också är äcklig! :D


    Sthlm2015 skrev 2015-05-30 07:57:34 följande:

    Jag rakar mig också, av vana antar jag. När jag växte upp o tränade ansåg mina träningskompisar att behåring under armarna och på benen var äckligt, så jag föll för grupptrycket. Sedan hade jag klasskamrater som rakade sig i armarna (mellan händerna och armbågarna) för det var äckligt med så mycket hår. Killarna brydde sig säkert inte ett dugg om det mellan 5:an och 8:an.

    Problemet ligger i att det är en självklarhet att raka sig, och det märker man även i den här tråden i kommentarer som exvis "jag tycker det är äckligt", det är ohygieniskt"

    Varför tycker man att det är äckligt med kroppsbehåring på kvinnor men inte på män? Det är nog värt att ta sig en eller två funderare över. Tycker att det är så himla underbart att mina kvinnliga vänner mer och mer struntar att följa dessa normer och fattar beslut som att n"ej den här månaden orkar jag inte raka mig och det är ok!" Önskar att jag också känner mig så bekväm att jag atruntar i att ta i rakhyveln varje gång jag är i duschen, för kroppsbehåring är naturligt och det är okej!


  • Äldre 31 May 00:38
    #19
    Sthlm2015 skrev 2015-05-30 07:57:34 följande:

    Jag rakar mig också, av vana antar jag. När jag växte upp o tränade ansåg mina träningskompisar att behåring under armarna och på benen var äckligt, så jag föll för grupptrycket. Sedan hade jag klasskamrater som rakade sig i armarna (mellan händerna och armbågarna) för det var äckligt med så mycket hår. Killarna brydde sig säkert inte ett dugg om det mellan 5:an och 8:an.

    Problemet ligger i att det är en självklarhet att raka sig, och det märker man även i den här tråden i kommentarer som exvis "jag tycker det är äckligt", det är ohygieniskt"

    Varför tycker man att det är äckligt med kroppsbehåring på kvinnor men inte på män? Det är nog värt att ta sig en eller två funderare över. Tycker att det är så himla underbart att mina kvinnliga vänner mer och mer struntar att följa dessa normer och fattar beslut som att n"ej den här månaden orkar jag inte raka mig och det är ok!" Önskar att jag också känner mig så bekväm att jag atruntar i att ta i rakhyveln varje gång jag är i duschen, för kroppsbehåring är naturligt och det är okej!


    Vem säger att det är mer äckligt på kvinnor? 
    Jag vill även att min man rakar sig, men jag ställer inga krav. Gillar inte män med skägg eller mustasch. Sen önskar jag även att det kan vara rensat vid kuken. Men detta är bara önskningar.

    Och hår ÄR ohygieniskt! 
  • Äldre 31 May 03:07
    #20
    +2

    Nu är det ju så att hår, tvärtemot vad många här vill tro, är mer hygieniskt än rakat. Det finns där för en anledning, t ex håret på fiffi finns för att hålla det luftigt och förhindra att man får t ex svamp. Varje gång du rakar dig eller på annat sätt avlägsnar hår , oavsett var på kroppen, får du små, små sår i huden som gör dig mer lättmottaglig för bakterier mm. Att man däremot kan känna sig fräschare när man är nyrakad är ju en annan sak :)

Svar på tråden Varför rakar du dig?