• Äldre 19 May 12:25
    3953 visningar
    7 svar
    7
    3953

    Behöver hjälp med förlovning

    Jag och min sambo ska på semester om ett par veckor, och jag skulle vilja förlova mig där. Hon har pikat mig några gånger på skämt och frågat var hennes ring är, så jag vet åtminstone att hon vill. Fast vi har aldrig pratat om själva förlovningen.

    Så har två frågor jag gärna vill ha lite svar på..

    1. Kan man fråga ''Vill du förlova dig med mig'' eller ska man fråga ''Vill du gifta dig med mig'' fast vi inte kommer gifta oss på många år? Eller hur går man tillväga? 

    2. Kan jag köpa med mig 2 lite billigare provisoriska ringar till själva förlovningen och sedan köpa riktiga när vi kommit hem? Eller kan man låna ringar på någon guldsmedsaffär fortfarande? Vet att det gått tidigare.

    Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Behöver hjälp med förlovning
  • madmox­xi1177
    Äldre 19 May 13:38
    #1
    Lexand skrev 2015-05-19 12:25:58 följande:

    Jag och min sambo ska på semester om ett par veckor, och jag skulle vilja förlova mig där. Hon har pikat mig några gånger på skämt och frågat var hennes ring är, så jag vet åtminstone att hon vill. Fast vi har aldrig pratat om själva förlovningen.

    Så har två frågor jag gärna vill ha lite svar på..

    1. Kan man fråga ''Vill du förlova dig med mig'' eller ska man fråga ''Vill du gifta dig med mig'' fast vi inte kommer gifta oss på många år? Eller hur går man tillväga? 

    2. Kan jag köpa med mig 2 lite billigare provisoriska ringar till själva förlovningen och sedan köpa riktiga när vi kommit hem? Eller kan man låna ringar på någon guldsmedsaffär fortfarande? Vet att det gått tidigare.

    Tacksam för svar. 


    1. Säg vad du vill, hon kommer bli lycklig vad som än sägs :)


    2. Jag tryckte en 10kr ring i en automat och gav till honom så köpte vi ringar efter det tillsammans :)

    Jag tror du kan göra precis hur som för det viktiga är att de ska kännas rätt, du gör de inte för hennes skull :p

  • Äldre 19 May 13:59
    #2

    Min rekommendation är att fråga om hon vill förlova sig, om ändamålet i sig inte är giftermål inom loppet av 1 år. Men det är helt min personliga åsikt.

  • Äldre 19 May 15:01
    #3

    Jag tycker absolut att du ska fråga "Vill du gifta dig med mig?"!

    Ett frieri är just det, att man frågar om personen i fråga vill gifta sig. Svarar personen ja är man förlovad. Det spelar sedan ingen roll om ni gifter er inom ett år eller tio år. 

    Jag är nog som din tjej, har också pikat min sambo ganska mycket om att vi har alldeles för lite guld, särskilt på mitt finger. Jag skulle bli besviken om han "bara" frågar om jag vill förlova mig med honom. Men vi har å andra sidan redan pratat om att gifta oss och jag vet att det kommer ske inom en överskådlig framtid så något annat än "vill du gifta dig med mig" skulle bli konstigt i vårt fall.

    Vad säger din magkänsla?

  • Äldre 19 May 15:14
    #4

    Ber du henne förlova sig med dig eller gifta sig med dig?

    Ber du henne gifta sig med dig så är det just det man skall göra och börja planera bröllopet som egentligen skall ske innom ett år efter frågan om giftemålet.

    Ber du henne förlova sig med dig är det mer ett tecken på er kärlek och att du förstärker förhållandet med en förlovning, men alltså inte ett löfte om giftemål innom en snar framtid.

    Två helt skilda frågor och meningar. Om du inte menar att börja planera bröllopet så skall du heller inte be henne gifta sig med dig

    min åsikt i alla fall


    Live free, ride free
  • Äldre 19 May 17:00
    #5

    jag tycker du ska börja med att själv fundera på VAD du vill med denna förlovning?

    Vad betyder förlovningen för DIG?  Vad vill du att den ska stå för? 

    Ha det hela klart för dig INNAN du frågar frågan.  För hur goda intentioner du ändå har så kan ju förlovning för HENNE betyda något helt annat ...  

    Vet du att hon vill gifta sig och det kanske inom en snar framtid och du inte alls är med på dom noterna just nu utan kanske mest ser att det är förlovning som gäller tills vidare ja då måste du kunna förklara det på ett bra sätt så du inte riskerar sura och besvikna miner när hon förstår att bröllop var det inte tal om. 

    När du väl sen har bestämt dig för vad förlovningen ska stå för så kan du göra i övrigt precis hur du vill med både frågan och ringarna som sådant. 

  • Äldre 20 May 09:48
    #6

    Jag skulle säga att om förlovningen någonsin är tänkt att ända med giftermål så är det det du ska fråga om. Man måste inte alls gifta sig inom en bestämd tidsperiod efter en "äkta" förlovning.
    I dagens läge, när det finns par som förblir förlovade livet ut och heller aldrig tänkt gifta sig, så skulle jag undvika "vill du förlova dig med mig". I varje fall om ni tänker att ni faktiskt ska gifta er en dag.

  • Äldre 28 May 23:50
    #7
    +1

    ... En idé är kanske att gå ner på knä, ta hennes hand, eller hur du nu skulle vilja göra, och berätta för henne hur du känner och att du inom några år (eller vad du nu tänker dig) skulle vilja se henne som din fru, och först efter det pop the question..? :) Så att hon vet vad hon, förhoppningsvis, svarar Ja på.

Svar på tråden Behöver hjälp med förlovning