• Äldre 19 May 00:57
    2680 visningar
    4 svar
    4
    2680

    Dålig på musik!

    Verkar, tillsammans med min sambo, vara ganska ensam om att vara totalt ointresserad av allt som har med musik att göra!

    Men det ska ju ändå finnas för att få till feststämningen efter själva vigseln. Har någon tips på vad man kan spela? Ska man använda spotify, cd-spelare, liveband, orkester? Kombinera?

    Jag är helt off på den här punkten. Det är inte så att vi hatar musik, vi kan uppskatta det ibland, men vi lyssnar aldrig på det på eget initiativ. Vi har därmed inga solklara favoriter. Det känns jättejobbigt att behöva lyssna igenom massa musik för att hitta vad vi tycker är bra. 

    Har ni några bra alternativ? Tips inom alla olika genrer är välkomna. Vi har inte bestämt oss för vad vi vill ha för musikstil på bröllopet än!

  • Svar på tråden Dålig på musik!
  • Äldre 19 May 08:05
    #1

    Spotify går väl alldeles utmärkt? Kör bara på någon bröllopslåtlista, och så är ni färdiga :D

  • crs
    Äldre 19 May 08:16
    #2

    Tänker du festmusik som i musik att festa och dansa till, eller mer "cocktailmusik"? :) 

    Om jag själv hade planerat ett bröllop där musik ska spelas så hade jag lätt valt att köra spotify. Bara sätta ihop några listor (för olika tillfällen under kvällen, om man tex vill avsluta med en festig fest), och köra. Så behöver man inte bry sig sen liksom. Plus att det är billigt. 

    Jag brukar läsa på sidan apracticalwedding.com, och de har bla massa musiktips till olika delar av bröllopet. Här kan du se alla olika inlägg de har om musik: apracticalwedding.com/category/toolkit/playlists/

    Och tex här är en lista på "cocktailmusik" som jag tycker ser helt bra ut! apracticalwedding.com/2013/07/wedding-cocktail-hour-songs/ Ni skulle ju tex kunna göra en spotifylista med de låtarna, ha igång hemma medan ni lagar mat eller så, och om någon låt "står ut" kolla albumet den tillhör och göra en lista med alla album som ni hittar på det sättet. Ni behöver ju inte lyssna igenom varenda låt på den listan sen, utan då vet ni att det är helt okej musik liksom. 

    Här är annars en lista på bra album jag personligen gillar, som finns på spotify:
    The piano guys (pianocovers med grupp som har samma namn)
    Rushmore (soundtracket till Wes Anderssons film Rushmore. Tips på det förresten, kolla soundtracken till filmer ni gillar)
    In a perfect world av Kodaline
    Gruppen The Decemberists som jag inte kan välja ett album av, men som jag har en blandad spellista med här: open.spotify.com/user/somett%C3%A4ckligthallon/playlist/4KophrLI3hhtOaYcb1CAQt
    My head is an animal av Of monsters and men (jättebra! Särskilt låtarna Pirty paws och Your bons)
    Moon landing av James Blunt
    The lumineers av bandet med samma namn. (Dead sea är en av mina favoritkärlekslåtar.)
    Blandad lista med Iron and wine (typisk chillmusik): open.spotify.com/user/somett%C3%A4ckligthallon/playlist/0NOlMPj2nbLSkqcUAJU1q7 (The trapeze swinger är bra som exempellåt)

    Mer festfestmusik är inte riktigt min grej, så sånt kan jag inte riktigt tipsa om. Men allt ovanstående är liksom lättlyssnat och trevligt. 

    Annars om du går in på spotify, browse i listan till vänster, sen genre and mood så hittar du massor med olika spellistor i alla olika stilar! Om ni inte är så brydda så skulle ni ju bara kunna välja någon där, så är det klart sen.

  • Äldre 19 May 19:53
    #3

    jag tycker det är enklare att först fundera på vilket syfte musiken ska ha.

    Ska ni ha musik i bakgrunden medan middagen pågår eller vill ni ha dansgolv så folk kan röja loss? 
    Vill ni ha underhållning  eller vill ni ha discopuls? 

    Musik som musik kanske ni spontant tänker men riktigt så enkelt är det ju inte.  Att boka en trubadur som spelar Magnus Uggla medan ni tänkte er att röja på dansgolvet blir ju lite B....   Eller att hyra in värsta DJ:n  och så blir det bara pausmusik medan ni äter blir ju också fel.... 

    Fundera alltså lite mer på vad ni vill med musiken.  

  • Aniara­4
    Äldre 19 May 21:41
    #4

    Vi erbjöd alla gäster att skicka en önskelåt till spellistan (delvis för att minska deras benägenhet att mixtra med den under kvällen {#emotions_dlg.djavulsk}), om ni vill kan ni ju göra nåt liknande, eller skapa en öppen lista i Spotify som de kan lägga in låtar i. Sen får ni kanske kontrollyssna lite...

    Vår spellista började med vals, sen var det lite "styrdansmusik" innan den modernare delen drog igång med "Get the party started" Cool). Som Nyfiken gul säger, tänk på när musiken ska spelas, om ni vill ha bakgrundsmusik osv. Vi hade inte musik under middagen eftersom jag själv tycker det kan vara ganska jobbigt när man försöker prata med bordsgrannen, sen måste någon stänga av varje gång det ska hållas tal osv.

Svar på tråden Dålig på musik!