• Äldre 6 May 19:39
    5662 visningar
    8 svar
    8
    5662

    Får eksem av ringen! Kan jag lämna tillbaks?

    Förra veckan så var jag och min Sambo och valde ut förlovningsringar. Jag hittade en jag älskade (eller ja, några, men valde denna i alla fall), provade ut och fick hem dom! Det var lite problem med att vi fick fel storlekar osv så vi har varit fram å tbx dit ett antal gånger nu och fått fantastiskt bemötande!

    Men nu när vi fått storleken rätt har vi stött på problem nummer två. Ringen jag har valt är så kraftig att den ger mig kontakteksem! Jag ringde om detta då det blev rött och kliade runt ringen. Frågade först om allergi vilket hon trodde var omöjligt då ringen är i stainless steel.. Sedan frågade jag om eksem och då sa hon "Jahaaa du har eksem alltså. Då är ju inte denna serien ringar ultimat för dig, du kommer nog inte kunna bära dessa utan viss problematik för huden".

    Jag blev helt förtvivlad! Tanken på eksem slog mig aldrig då jag burit ringar ofta förr som aldrig stört mig. Men nu är den tråkiga sanningen att jag inte kommer kunna bära denna ring hur jag än bär mig åt..

    Så då till frågorna! Jag undrar:

    * Kan jag och min fästman lämna tillbaks ringarna och få pengarna tillbaks? (Vi har kvar äkthetsintyg, skrin och kvitto) Så att vi kan kolla på någon annan, nättare ring som jag kan bära utan att plågas av eksem.

    * Om det annars går att välja nya ringar och bara betala mellanskillnaden?

    Tilläggas bör att ringarna inte är "speciella" på något sätt. De är inte graverade, ej specialbeställda eller så, utan helt vanliga ringar från Flemming Uziel "stainless love" serien, och även oanvända, så de går ju att sälja till någon annan. Det är ju inte något som måste kasseras eller så.

    Någon som har erfarenhet eller vet hur detta går att lösa, snälla hjälp mig med råd! Känns så himla tråkigt om vi måste lägga ut samma summa på helt nya ringar och inte kunna få lämna tillbaks de gamla vi inte ens kan använda..

  • Svar på tråden Får eksem av ringen! Kan jag lämna tillbaks?
  • Äldre 6 May 20:49
    #1

    Ring butiken och fråga så får du nog bäst svar.

  • Äldre 7 May 02:34
    #2
    Binabuzz skrev 2015-05-06 19:39:40 följande:

    Förra veckan så var jag och min Sambo och valde ut förlovningsringar. Jag hittade en jag älskade (eller ja, några, men valde denna i alla fall), provade ut och fick hem dom! Det var lite problem med att vi fick fel storlekar osv så vi har varit fram å tbx dit ett antal gånger nu och fått fantastiskt bemötande!

    Men nu när vi fått storleken rätt har vi stött på problem nummer två. Ringen jag har valt är så kraftig att den ger mig kontakteksem! Jag ringde om detta då det blev rött och kliade runt ringen. Frågade först om allergi vilket hon trodde var omöjligt då ringen är i stainless steel.. Sedan frågade jag om eksem och då sa hon "Jahaaa du har eksem alltså. Då är ju inte denna serien ringar ultimat för dig, du kommer nog inte kunna bära dessa utan viss problematik för huden".

    Jag blev helt förtvivlad! Tanken på eksem slog mig aldrig då jag burit ringar ofta förr som aldrig stört mig. Men nu är den tråkiga sanningen att jag inte kommer kunna bära denna ring hur jag än bär mig åt..

    Så då till frågorna! Jag undrar:

    * Kan jag och min fästman lämna tillbaks ringarna och få pengarna tillbaks? (Vi har kvar äkthetsintyg, skrin och kvitto) Så att vi kan kolla på någon annan, nättare ring som jag kan bära utan att plågas av eksem.

    * Om det annars går att välja nya ringar och bara betala mellanskillnaden?

    Tilläggas bör att ringarna inte är "speciella" på något sätt. De är inte graverade, ej specialbeställda eller så, utan helt vanliga ringar från Flemming Uziel "stainless love" serien, och även oanvända, så de går ju att sälja till någon annan. Det är ju inte något som måste kasseras eller så.

    Någon som har erfarenhet eller vet hur detta går att lösa, snälla hjälp mig med råd! Känns så himla tråkigt om vi måste lägga ut samma summa på helt nya ringar och inte kunna få lämna tillbaks de gamla vi inte ens kan använda..


    Säger som ovan, ring och fråga!
    Men säger de nej har du nog ingen rätt att byta. 

    Det är din skyldighet som kund att veta hur du reagerar mot vissa materiel. Du hävdar att du klarar tunnare ringar i stål. En försäljare vet ju inte det.

    Sen en fråga, hur kan du redan ha fått eksem av ringen om ringen är oanvänd?

    Tipset jag har, som har nickelallergi, och har en förlovningsring i silver, är att ta av sig ringen varje gång man duschar och tvättar händerna. Ibland hjälper det inte och då får jag flytta över ringen till den andra handen. Går oftast i perioder för min del och det är sällan jag behöver flytta över ringen, nu när jag lärt mig...
  • Äldre 7 May 09:03
    #3

    jag fick torreksem av min ring som är helt i silver men det gick över efter att jag lät det läka ut ordentligt och sedan rengjorde jag ringen i varmt vatten, salt och aluminium-bad vilket gjorde susen och nu kan jag ha den utan några eksem.
    har dock gått ned lite i vikt så ringen sitter lite lösare vilket kanske också kan vara en del av lösningen.

  • Äldre 7 May 10:57
    #4

    Jag tror inte att du kan kräva att få lämna tillbaka ringen eftersom det inte beror på ett fel i varan (sådant fel som tas upp i konsumentköplagen). Om däremot ringen är i ett sådant skick att butiken kan sälja den vidare och på så sätt få tillbaka pengarna och samtidigt en nöjd kund i dig, så borde butiken gå med på en reklamation. Kolla därför med butiken hur de ställer sig till att låta sig lämna tillbaka och byta mot en annan ring. Lycka till! :)

  • Plätti­s
    Äldre 7 May 11:21
    #5

    När jag kollat upp olika nätbutikers bytes- och ångerrätt säger många att förlovnings- och vigselringar alltid är specialbeställda, oavsett om de är graverade eller inte. Och då betyder det att de inte har någon skyldighet att ha bytes- eller ångerrätt. 

    Man kan alltid fråga, och eftersom ni kunnat byta storlekar och sådant kanske de har en annan policy än de ställen jag var i kontakt med. (Det finns en tråd om det, "Erfarenheter av Safira?") 

    Skulle inte butiken vilja ta tillbaka ringarna finns det kanske något annat par som har samma storlek som er och vill köpa dem begagnat? 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 8 May 12:33
    #6

    Jag har också problem med allergi både mot guld och nickel. Sedan November 2014 har jag haft en ring i platina 950 (95% rent) och min vigselring kommer förmodligen att vara i palladium 950 då det är lite billigare än platina men har liknande egenskaper. 

    I många andra länder är platina och palladium den enda smyckesmetallerna som rekommenderas till allergiker och personer med känslig hud. Detta är att de ofta är väldigt rena. 

    Jag köpte min förlovningsring med kanalinfattade diamanter från Vanbruun. Priserna är bra och de är oerhört hjälpsamma. De har väldigt bra pris på platina. Annars rekommenderar jag vintage, finns massa vackra vintage ringar i platina. 

    Min rekommendation är att välja en metall som är så ren som möjligt. Om du nu är känslig finns alltid risken att du utvecklar en ny kontaktallergi. För mig tar det 2-3 veckor innan min guldallergi blossar upp och då är det inte kul... 

    Hoppas hur som helst att det löser dig och att du hittar en ring som funkar för dig

  • Äldre 14 May 13:42
    #7
    +1

    Allt gick jättebra, vi fick byta utan problem tills vi hittade rätt och idag bär jag stolt upp en fanatisk ring som jag älskar! :D

  • Äldre 15 May 10:51
    #8
    Binabuzz skrev 2015-05-14 13:42:22 följande:

    Allt gick jättebra, vi fick byta utan problem tills vi hittade rätt och idag bär jag stolt upp en fanatisk ring som jag älskar! :D


    Vad blev det för ring istället då? :) Kul om du delar med dig då du inte är ensam om att få problem med ringarna!
    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 15 May 10:51
    #8
    Binabuzz skrev 2015-05-14 13:42:22 följande:

    Allt gick jättebra, vi fick byta utan problem tills vi hittade rätt och idag bär jag stolt upp en fanatisk ring som jag älskar! :D


    Vad blev det för ring istället då? :) Kul om du delar med dig då du inte är ensam om att få problem med ringarna!
    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
Svar på tråden Får eksem av ringen! Kan jag lämna tillbaks?