• Äldre 30 Apr 14:16
    9210 visningar
    3 svar
    3
    9210

    Dresscode sommarfin

    Hej!

    Vi ska på bröllop i sommar med dresscode sommarfin. Är det knälång somrig klänning som gäller då? Exempelvis denna:

    nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/kläder/festklänningar/elise-ryan-555/organza-dress-555387-749/

    Kom gärna med tips!

    Och killen, är det jeans, skjorta och kavaj? Eller en hel kostym?

    Så svårt när det är lite oklara klädkoder.

  • Svar på tråden Dresscode sommarfin
  • crs
    Äldre 30 Apr 14:53
    #1

    Yes, jag skulle tolkat det som knälång sommarklänning för kvinnor. Lite som den, fast jag skulle kanske passat mig lite för att välja en med så pass mycket vitt i, även om den var jättefin! Men något liknande den, eller kjol och fin blus. Eller fina långbyxor, för den delen. Jag skulle tom tycka att fina shorts är okej, så länge de inte är för korta och ändå liksom fina.

    För män skulle jag tolka det som chinos eller kostymbyxor, och skjorta. Kavaj om man känner för det. Kanske en fluga. Men inte jeans, och inte tröja. Samma sak där, jag skulle tycka att typ chinosshorts är okej, om det är en varm dag. 

    Det är ju väääldigt öppet för tolkningar, men så skulle iaf jag tolkat det. :) Hade jag själv fått en sån inbjudan hade jag nog klätt mig i en klälång klänning i någon somrig färg, typ mellanblå, och rått min snubbe att ha chinos, skjorta och fluga. 

  • Äldre 1 May 17:36
    #2

    Vi var på bröllop med klädkod sommarfin i somras, min klänning gick nästan till knäna. Karln hade kostymbyxor och skjorta....många gick i chinos, skjorta och fluga...

  • Äldre 1 May 19:26
    #3

    Först och främst...
    Tack för att du lyfter den här frågan från en gästs synvinkel.


    När den kommer upp i andra änden (brudpar som ska sätta dresscode) och någon påpekar att det inte alltid är så lätt att tolka en sådan kod så brukar det kunna bli rätt hårda tongångar om att "ingen kan missförstå något sånt" osv.

    Känns det väldigt osäkert så fråga brudparet (eller den som står som mottagare av OSA), alternativt prata ihop er med några andra gäster så ni i alla fall tänker lite likadant när det gäller kläder.

    Rent generellt brukar man säga inga jeans så chinos eller kostymbyxor låter bra. Eller varför inte ett par svala linnebyxor. Till det en snygg skjorta. Om man känner sig bekväm med det så kör på fluga eller slips till. Annars kanske ett snyggt linne under en uppknäppt skjorta Glad

    Som tjej är det helt rätt med en knälång somrig klänning, kanske någon accessoar som får det att kännas lite mer uppklätt, men det ska inte kännas stelt varken för dig eller killen.

    Oftast sätter brudpar en sån här klädkod för att dom är rädda för att det ska bli stelt och att folk ska känna sig tvingade att köpa en kostym eller liknande, så det är oftast ok att vara lite "underklädd" med en sån här klädkod.
    Det är oftast lättare som tjej att matcha det här, men svårare för killar...

Svar på tråden Dresscode sommarfin