• Äldre 19 Apr 09:05
    2281 visningar
    4 svar
    4
    2281

    Hur mycket äter folk??

    hej! 

    vi har nu spikat hur många vi blir (38pers inkl. brudpar) och sitter och ska räkna ut kostnad för maten. 

    men så börjar jag fundera - hur mycket ÄTER folk egentligen? 

    vi tänkte oss en planka/bricka med blandad kompott från ica. kostar 159kr/pers. men ska man beställa lika mycket som antalet gäster, eller ska man ta extra? vad är era erfarenheter? 

    ett exempel på en planka vi funderar på innehåller
    kallrökt lax, gravad lax, gravlaxsås, rostbiff, renkorv, älgkorv, kantarellpaj, örtcreme, västerbottensost, tunnbröd. och jag förutsätter att potatissallad ingår också. 

    det är alltså per person. vore ju bra om man kunde undvika extra kostnad genom att bara beställa för de antalet gäster vi har.. 

  • Svar på tråden Hur mycket äter folk??
  • Äldre 19 Apr 09:29
    #1

    Jag har lite samma tankar.. skulle vara så pinsamt om inte maten räcker och gästerna inte blir mätta. Först tänkte vi ta planka från ica och då tänkte vi lägga till 2-3 portioner och köpa lite extra potatissallad och typ frallor med smör och ost, man kan ju även bara bröd själv om tiden finns. Nu har vi bestämt oss att anlita en annan firma men det är fortfarande buffe och svårt att räkna tycker jag..

  • Äldre 19 Apr 10:21
    #2

    Dom som vi har på jobbet räcker egentligen att ta samma antal som gästerna men som Fru juni sa så kan man ju ta några extra för säkerhets skull.

  • Kotten
    Äldre 20 Apr 10:06
    #3

    Jag kommer utgå lite grand från detn här:


    www.kokaihop.se/inspiration/koksskola/portionsberaknare

  • Ottema­rk
    Äldre 20 Apr 21:19
    #4

    Det brukar oftast vara gott tilltaget på plankorna som säljs, men är du osäker så fråga personalen. Säg att ni blir så många och fråga vad de tycker. Sen är det alltid bra att fylla ut med bröd, en ostbricka och lite skuren frukt på sidan av, så borde alla bli mätta :)

Svar på tråden Hur mycket äter folk??