• Äldre 17 Apr 12:21
    10974 visningar
    28 svar
    28
    10974

    Ni som beställt lösa diamanter från usa

    Jag är på väg att beställa diamant från usa. Jag har bra koll på diamanter och bra sidor att beställa från, men jag undrar hur det går till när man väl köpt stenen.

    1.Man börjar med en bank wire ju, det är en liten kokstnad på 50kr från min bank, men sedan tillkommer ju den mottagande bankens avgift, den vet jag inte i förskott, men har ni betalat den mottgande bankens avgift också eller stod företaget för det.

    2. Hur mkt betalar man i tull och moms för lösa stenar från usa?

    Får inget bra dvar när jag söker så tackar den som svarar

  • Svar på tråden Ni som beställt lösa diamanter från usa
  • Äldre 17 Apr 17:13
    #1

    Hej

    Tullverkets taric nummer ser ut att vara: 7102 390000 med 0% i tull från Usa
    I. NATURPÄRLOR OCH ODLADE PÄRLOR SAMT ÄDELSTENAR OCH HALVÄDELSTENAR- Diamanter, även bearbetade men inte monterade eller infattade (TN701 )- Andra diamanter- Andra

    taric.tullverket.se/taric/bin/tagSokNr.cgi&d=20150417&lang=SV&valuta=SEK&visa=normal&indents=1&plus=J#go

    Momsen ligger som vanligt på 25 % på import av varor.

    Räkna först och glöm inte att försäkra transporten.

    Mvh Pernilla

  • AVC
    Äldre 17 Apr 23:07
    #2

    hej! förutom vad som sagts ovan kan jag lägga till att kostnad för betalningen beror på vilken bank du har. Dvs, det kan skilja sig mellan olika banker. Detsamma gäller valutakursen. Om du har olika banker kan det löna sig att se vilken som är billigast.

    Jag ska snart köpa sten från USA också. Skulle gärna höra mer om dina erfarenheter och var du tänker köpa från om du har lust att dela med dig! :)

    Lycka till!

  • Äldre 18 Apr 19:25
    #3
    CHIOBUCUP skrev 2015-04-17 17:13:30 följande:

    Hej

    Tullverkets taric nummer ser ut att vara: 7102 390000 med 0% i tull från Usa

    I. NATURPÄRLOR OCH ODLADE PÄRLOR SAMT ÄDELSTENAR OCH HALVÄDELSTENAR- Diamanter, även bearbetade men inte monterade eller infattade (TN701 )- Andra diamanter- Andra

    taric.tullverket.se/taric/bin/tagSokNr.cgi&d=20150417&lang=SV&valuta=SEK&visa=normal&indents=1&plus=J#go

    Momsen ligger som vanligt på 25 % på import av varor.

    Räkna först och glöm inte att försäkra transporten.

    Mvh Pernilla


    tack för svar :)
  • Äldre 18 Apr 19:31
    #4
    AVC skrev 2015-04-17 23:07:36 följande:

    hej! förutom vad som sagts ovan kan jag lägga till att kostnad för betalningen beror på vilken bank du har. Dvs, det kan skilja sig mellan olika banker. Detsamma gäller valutakursen. Om du har olika banker kan det löna sig att se vilken som är billigast.

    Jag ska snart köpa sten från USA också. Skulle gärna höra mer om dina erfarenheter och var du tänker köpa från om du har lust att dela med dig! :)

    Lycka till!


    usa är verkligen bäst att köpa från. Dels är det ju betydligt kunningare än de som säljer diamanter i sverige, typ aset idealscope vinklar osv....här har iof vanbruun hjälpt mig så gott de kan, men priserna går inte att jämföra, så tom med moms o avgifter böir det billigare :)

    Jag hr tittat på whiteflash, gog,james allen, blue nile, o en hel del till men de jag nämnde är de jag fastnat mest för.

    Absolut äääällllskar august vintge round cut på gog....och cushion också, alltså wow vilka stenar! Men samtidigt vill jag ha en klassisk briljant.

    Har fått ner mitt val till 4 diamanter.

    Den första är en august vintage 0.53ct, j färg från gog.

    En hearts and arrows på 0.55 I färg vs1

    En 0.6 I färg vs2

    Och en G färg, vs2 0.56 ct

    Var inne på brian gavin också såklart, men fick aldrig något svar på mina mail såjag släpper det.

    Väntar på aset och idealscope på alla utom august vintage stenen och därefter ska jag beställa

    Vad tänker du köpa? :)
  • Äldre 18 Apr 19:41
    #5

    Nej, H&A var en H sten visst, är lite osäker dock, man vetalar ju mer bara för det är h&a, men rent visuellt är det inte skillnad på den och en sten som precis missat h&a gränsen typ. Dock är det fortfarande så att jag sparar typ 4000kr jämfört med att köpe en likvärdig sten i sverige så ....

  • zero
    Äldre 18 Apr 21:05
    #6

    Alltså jag undrar också lite om det där med "betala mottagarens bankavgifter". Jag glömde bort att fråga det när jag beställde mina örhängen och min sambo som gjorde överföringen glömde bort att säga till banken att vi skulle betala mottagarens bankavgifter men företaget (brian gavin) har inte brytt sig om det. Så jag är också nyfiken gällande det där om det nu är någon annan som har eller ska göra bank wire snart. Det enda jag lagt märke till är att frakt och försäkring inte ingår hos alla företag (dvs ingen fast summa) utan att det oftast bara verkar gälla frakten (bortsett från gog som så vitt jag vet tar ut 100usd oavsett summa för frakt och försäkring, vet inte hur det är med james allen.)

  • Äldre 18 Apr 22:17
    #7
    zero skrev 2015-04-18 21:05:42 följande:

    Alltså jag undrar också lite om det där med "betala mottagarens bankavgifter". Jag glömde bort att fråga det när jag beställde mina örhängen och min sambo som gjorde överföringen glömde bort att säga till banken att vi skulle betala mottagarens bankavgifter men företaget (brian gavin) har inte brytt sig om det. Så jag är också nyfiken gällande det där om det nu är någon annan som har eller ska göra bank wire snart. Det enda jag lagt märke till är att frakt och försäkring inte ingår hos alla företag (dvs ingen fast summa) utan att det oftast bara verkar gälla frakten (bortsett från gog som så vitt jag vet tar ut 100usd oavsett summa för frakt och försäkring, vet inte hur det är med james allen.)


    Jag hr inte frågt ännu, men jag pratade med min bank och de sa att de efterdebiterar för den andra bankens avgifter, men att det inte brukar röra sig om mer än en hundring ibland mer, men han kunde i te svara nämre på hur det var med usa priser på bankerna.

    Jg vet att james allen har gratis frakt med försäkring, så jag tror att det blir en sten därifrån, trots att gog stenen jag tittat på är superfin, men jag funderar fortf på om d e värt att betala 100$ för frakt och försäkring.

    Ingick frakt och försäkring hos brian gavin?
  • zero
    Äldre 18 Apr 23:33
    #8
    augusti skrev 2015-04-18 22:17:52 följande:
    Jag hr inte frågt ännu, men jag pratade med min bank och de sa att de efterdebiterar för den andra bankens avgifter, men att det inte brukar röra sig om mer än en hundring ibland mer, men han kunde i te svara nämre på hur det var med usa priser på bankerna.

    Jg vet att james allen har gratis frakt med försäkring, så jag tror att det blir en sten därifrån, trots att gog stenen jag tittat på är superfin, men jag funderar fortf på om d e värt att betala 100$ för frakt och försäkring.

    Ingick frakt och försäkring hos brian gavin?
    Hm..undrar om den summan är någonslags fast summa då.
    Jag vet vilken sten det är du menar från gog :) Planerar själv att köpa därifrån senare också. Hittar du någon större sten från james allen för samma eller lägre pris så kan det vara värt det speciellt om du är inne på h&a eller liknande.
    Tror whiteflash liksom Brian gavin tar ut en extra avgift för försäkring beroende på stenens/varans pris/värde och det var också en del billigare när det gäller köp från brian gavin att ta köpet helt via email istället för via deras hemsida eftersom hemsidan lägger på mer av någon anledning när frakt och försäkring räknas ut.
    Hjälpte en tjej här nyligen med att köpa en lös h&a från james allen. Om jag inte missminner mig så åkte hon på en liten tullavgift så antar att de gör fel ibland.(hoppas förståss dock att det aldrig händer mig ;)
  • Äldre 19 Apr 00:03
    #9
    zero skrev 2015-04-18 23:33:33 följande:

    Hm..undrar om den summan är någonslags fast summa då.

    Jag vet vilken sten det är du menar från gog :) Planerar själv att köpa därifrån senare också. Hittar du någon större sten från james allen för samma eller lägre pris så kan det vara värt det speciellt om du är inne på h&a eller liknande.

    Tror whiteflash liksom Brian gavin tar ut en extra avgift för försäkring beroende på stenens/varans pris/värde och det var också en del billigare när det gäller köp från brian gavin att ta köpet helt via email istället för via deras hemsida eftersom hemsidan lägger på mer av någon anledning när frakt och försäkring räknas ut.

    Hjälpte en tjej här nyligen med att köpa en lös h&a från james allen. Om jag inte missminner mig så åkte hon på en liten tullavgift så antar att de gör fel ibland.(hoppas förståss dock att det aldrig händer mig ;)


    tror det är en dast summa. i fjol gjorde jag en betalning till bank of america på typ 7000kr o då fick jag betala några hundra tror jag i avgift. men det var till en privatperson. vet inte om d e skillnad.

    jag är inte helt innte på hearts and arrows

    visst d e tjusigt.men vem sitter o tittar rakt ned på stenen på nära håll o den är i rätt vinkel? haha

    tittar på en sån sten nu för den var fin o hade rätt mått och hade den inte varit en h&a hade jag fortf varit intresserad. men de andra jag kollar på är jätte fina de med och lite billigare sååååå jag vet inte?

    får man tullavgift måste de ju kunna stryka den om man ringer dem... detr säkert ingen fara?
  • zero
    Äldre 19 Apr 00:10
    #10

    Det är helt upp till dig vad du föredrar såklart :) Hoppas du blir nöjd vilket som.
    Gällande tull så får man i princip betala tullen direkt eftersom processen att ändra sådant tar väldigt lång tid. Men man har så klart rätt att få tullavgiften tillbaka om det händer men det tar ett tag.

Svar på tråden Ni som beställt lösa diamanter från usa