• AMD
    Äldre 10 Apr 10:53
    10691 visningar
    31 svar
    31
    10691

    Förlovningsring? Varför så olika?

    Hej! Jag har en liten undran. En stor del av min bekantskapskrets har börjat förlova sig utan några direkta planer på giftermål eller så. Det jag förundras över är ringarna som väljs. Det är alltid släta trista och matchande guldringar. Vad är det för fenomen? När jag drömmer om min förlovning (och visst, jag kanske är lite inspirerad av USA-konceptet här) tänker jag DIAMANTER. En stor (allt är ju relativt) diamantring att sätta på fingret. Men det kanske mer är relaterat till ett frieri, och att man blir förlovad på det sättet? Inte en gemensam planering av det hela?

    Fattar inte helt enkelt, hur det kan skilja så mycket mellan olika förlovningar? När jag hintar till min kille om det är jag mycket noga med att pusha för diamanter. För helt ärligt, om man inte får ett diamantsmycke när man förlovar sig, när får man det då?

    Insåg att jag låter extremt osympatisk i detta men det är inte fallet :) Det är en genuin nyfiken undran! Är det standard med släta guldringar? Är jag konstig som önskar mig en förlovning med en diamantring?

  • Svar på tråden Förlovningsring? Varför så olika?
  • Äldre 13 Apr 20:38
    #21

    Dessutom behöver du inte hinta till din kille om diamanter i förväg. Möjligen för att vänja honom vid tanken att lägga en massa pengar på en ring då. Enligt den svenska traditionen är det visserligen killen som friar, men sedan går man och väljer förlovningsringar gemensamt. Då kan du/ni välja de ringar ni tycker om.

    Själv var jag så säker på att han skulle fria att jag började leta ringar redan innan. Då snubblade jag över en Ebay-auktion där den fina diamantringen måste köpas nu. Så sedan låg den där så lämpligt i en ask som min man diskret plockade med sig innan han friade. Egentligen var den tänkt att vara vigselring, men man tager vad man haver. Glad

    Andra lämpliga tidpunkter för diamantsmycken: Vigselringen (naturligtvis), morgongåva, smycke efter första barnet, jämna bröllopsdagar... och varför inte en födelsedag?

    Sedan finns det ju billigare men fina alternativ till diamanter om man nu inte ska nöta på smyckena varje dag.

  • Äldre 14 Apr 19:37
    #22

    Min man friade/vi förlovade oss på Bahamas förra året. Jag fick en ring med en diamant =) När vi gifter oss nu i augusti kommer jag få en alliansring till den =) 
    Några av mina kompisar har gjort likadant, andra har haft att båda får "tråkiga" släta ringar när de förlovat sig. 

  • Äldre 14 Apr 20:02
    #23

    Kan vara säkrast att hinta ändå, om man har någon speciell typ av ring i åtanke, trots eventuell svensk tradition, som Lenblo pratar om.. ;) Det finns många killar som vill ge tjejen det där överraskningsmomentet med att gå ner på knä och räcka fram ringen som ska ta henne med storm.. :) Talar av egen erfarenhet då jag jobbat i smyckesbutik dit många killar kom för att överraskningsköpa en ring till sina flickvänner! :) 

  • Äldre 7 May 01:04
    #24

    Traditionellt var trolovningen en bi dade juridisk handling ich symboliserades av likadana ringar. Sen fick kvinnan en ring till vid vigseln - också den ofta slät.

    Nu förtiden gör man ju precis som man vill. Vi har förlovningsringar "hans och hennes"-stil, dvs matchande men min har sten. Våra vigselringar bygger vidare på den idén. Vi byter ut förlovningsringarna mot nya ringar som ser ut som två ringar.

  • Äldre 7 May 13:55
    #25

    Min sambo vet att jag vill ha en diamantring när vi förlovar oss, en vanlig slät kan man ju ge vem som helst, när som helst. Jag vill ha commitment på riktigt, då vet jag att han vill vara med mig för alltid. Fick ett diamanthalsband på 0,5 ct efter vi känt varandra i två månader så han har själv sagt att ringen inte kommer bli mindre i alla fall. Hoppas på tiffanys! Ska ha ett wedding band vid bröllopet.

  • Äldre 7 May 14:13
    #26

    Smaken är som baken väl! Och kanske av praktiska skäl också. Det är lättre att bära maffiga diamantringar i ett klimat som intkräver vantar 70% av året. Och pm man jobbar mycket med händerna så blir en diamantring otymplig för många. Eller så gillar man bara inte den typen av ring :)

    Jag hr en slät förlovningsring med en pytte sten och en allians och en relativt stor solitär som jag kan byta mellan efter vigseln, just av praktiska skäl. Kan både blinga upp och ned mtt finger då ;)

  • Äldre 12 May 13:38
    #27
    +2
    wifeyforlifey skrev 2015-05-07 13:55:37 följande:

    Min sambo vet att jag vill ha en diamantring när vi förlovar oss, en vanlig slät kan man ju ge vem som helst, när som helst. Jag vill ha commitment på riktigt, då vet jag att han vill vara med mig för alltid. Fick ett diamanthalsband på 0,5 ct efter vi känt varandra i två månader så han har själv sagt att ringen inte kommer bli mindre i alla fall. Hoppas på Tiffanys! Ska ha ett wedding band vid bröllopet.


    Är det inte snarast så att de flesta verkligen undviker att ge någon en slät ring - just för att alliansringar brukar vara släta? Det är ju en symbol, inte att han satsat så mycket pengar på dina smycken att han "sviker sin investering" ifall han går. Trots allt så ligger överlåtelsen i hjärtat och inte i plånboken.

    Skulle jag kräva diamanter i samma storlek som vår överlåtelse skulle vi inte ha några pengar kvar att leva för. Skrattande
  • Äldre 12 May 14:21
    #28

    Word sistah! ;) fint sagt i det sista stycket! :)


    Lenblo skrev 2015-05-12 13:38:48 följande:

    Är det inte snarast så att de flesta verkligen undviker att ge någon en slät ring - just för att alliansringar brukar vara släta? Det är ju en symbol, inte att han satsat så mycket pengar på dina smycken att han "sviker sin investering" ifall han går. Trots allt så ligger överlåtelsen i hjärtat och inte i plånboken.

    Skulle jag kräva diamanter i samma storlek som vår överlåtelse skulle vi inte ha några pengar kvar att leva för.


  • Äldre 16 Aug 20:04
    #29

    Jag tycker att man ska göra precis som man vill. Själv har jag väl blivit så gammal att jag struntar i vad andra tycker och tänker och hur man egentligen ska/bör göra saker.

    Min sambo friade till mig och på det sättet förlovade vi oss. Nu letar vi förlovningsringar och vigselring. Vi tänker satsa på "tråkiga" släta ringar som förlovningsringar främst för att vi kommer att matcha varandra. Sen till vigselring blir det nog en alliansring. Det skulle vara läckert att ha en stor diamantring men så tänker jag fem varv till och inser att det inte skulle vara så praktiskt för mig.

    Gör som ni vill och som känns/passar er bäst. :)

  • Äldre 17 Aug 09:07
    #30

    Vi valde likadana förlovningsringar (tråkiga utan stenar) detta för att jag sedan ska få en vigselring med bling på. Dock kan ej heller denna bli sådär monstruös med stora utstickande stenar för även om jag FÅR ha ring på jobbet så är det opraktiskt med mitt yrke att ha stora ömtåliga saker som kan gå sönder. Inte vill jag ha en "finare" ring som tas fram till någon fest då och då utan den ska bäras varje dag men vara praktisk men ändock snygg. Smaken är som baken, jag tycker svulstiga amerikanska ringar kan bli för mycket, jag är ingen flashig person i övrigt. Skulle ej heller våga ha med en sådan dyr ring på mina pass på gymmet av rädsla för att den skulle gå sönder.

    Men om jag hade varit en kontorist men snygga välmanikyrerade naglar och rött läppstift varje dag så ABSOLUT en blaffig sten... 

  • Äldre 17 Aug 09:15
    #31

    Jag valde (föreslog för sambon, han valde och köpte dem) en slät enkel ring som förlovningsring och sen vill jag ha en halvalliansring som vigselring. Visst är det fint med en solitärsten, men eftersom jag är sminkös/hårstylist så känns det oerhört opraktiskt. Skulle bara fastna i håren när jag jobbar. 

    Sen vill jag ha något som ser rent och enkelt ut. Prövade en maffigare alliansring när vi tittade efter ringar och den kändes inte alls som jag. Är ganska enkel i smak och stil. Mina andra ringar på högerhanden är en väääldigt smal enkel ring med en solitärsten som är helt infattad så den inte ska fastna (designade den själv) och två andra som även de är enkla och rena. 

Svar på tråden Förlovningsring? Varför så olika?