• AMD
    Äldre 10 Apr 10:53
    10689 visningar
    31 svar
    31
    10689

    Förlovningsring? Varför så olika?

    Hej! Jag har en liten undran. En stor del av min bekantskapskrets har börjat förlova sig utan några direkta planer på giftermål eller så. Det jag förundras över är ringarna som väljs. Det är alltid släta trista och matchande guldringar. Vad är det för fenomen? När jag drömmer om min förlovning (och visst, jag kanske är lite inspirerad av USA-konceptet här) tänker jag DIAMANTER. En stor (allt är ju relativt) diamantring att sätta på fingret. Men det kanske mer är relaterat till ett frieri, och att man blir förlovad på det sättet? Inte en gemensam planering av det hela?

    Fattar inte helt enkelt, hur det kan skilja så mycket mellan olika förlovningar? När jag hintar till min kille om det är jag mycket noga med att pusha för diamanter. För helt ärligt, om man inte får ett diamantsmycke när man förlovar sig, när får man det då?

    Insåg att jag låter extremt osympatisk i detta men det är inte fallet :) Det är en genuin nyfiken undran! Är det standard med släta guldringar? Är jag konstig som önskar mig en förlovning med en diamantring?

  • Svar på tråden Förlovningsring? Varför så olika?
  • Plätti­s
    Äldre 10 Apr 15:13
    #11
    Nightrod skrev 2015-04-10 13:42:22 följande:
    Som sagt är det i princip nästan tvärt om i usa gentemot sverige. Även om sverige också har stora bröllop så är det först bröllopsringen man lägger pengar på, för den är ju den enda ring som har anknytningar till själva förfrågan om att gifta sig.
    Det är nog olika från par till par hur man gör. Vi förlovade oss som sagt för att gifta oss, men min bästa vän var förlovad med sin man i flera år innan hon till slut friade igen och de började planera bröllop och gifte sig ett halvår senare. 

    Vissa personer i vår omgivning har skällt på oss eftersom vi tagit lång tid på oss mellan förlovning och bröllop, men vad spelar det egentligen för roll? 
    crs skrev 2015-04-10 13:57:03 följande:

    I USA brukar man väl ha en flådig förlovningsring, och sen "wedding band" som vigselringar, då till båda? Jag har fattat det som att det är vanligt att man då efter vigseln ofta inte använder sin förlovningsring, just för att den är mer opraktisk än vigselringen. Sen kan det ju vara diamanter på wedding bandet med, men att de generellt är enklare och mer vardagsvänliga. Så åker förlovningsringen också på när man ska klä upp sig, typ. 


    Min sambo fick mig att lova att om jag skulle ha en ring med diamanter så skulle jag baske mig använda den också. Jag hade inte velat lägga tusentals kronor på det och sedan inte våga använda den. 

    Medan mina föräldrar å andra sidan köpte enkla, rätt så billiga ringar till sitt bröllop och bara använder dem under högtidliga tillfällen. De ser fortfarande sprillans nya ut, fast de firar 28-årig bröllopsdag i sommar. Fast ingen av dem har haft ett yrke där de kunnat eller fått använda ringar, så det har rimliga förklaringar. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 10 Apr 15:24
    #12
    Plättis skrev 2015-04-10 15:13:13 följande:
    Det är nog olika från par till par hur man gör. Vi förlovade oss som sagt för att gifta oss, men min bästa vän var förlovad med sin man i flera år innan hon till slut friade igen och de började planera bröllop och gifte sig ett halvår senare. 

    Vissa personer i vår omgivning har skällt på oss eftersom vi tagit lång tid på oss mellan förlovning och bröllop, men vad spelar det egentligen för roll?

    det spelar ingen roll.

    Men det är ju ändå det som är skillnaden mellan Sverige och USA.
    Vi frågar om att förlova oss, sedan frågar vi om att gifta oss.. dvs det är två helt oknytna event.

    I USA blir man först förlovad när man ber om att få gifta sig med någon. Från dagen ena i paret ber om att få gifta sig med den andre så är de förlovade. Dvs det ena är ett resultat av det andra.

    Så jag säger inte att det är något fel i att förlova sig, men i jämförelse så är förlovning i sverige ganska betydelselöst, det innebär inget annat än förlovning, jämfört med USA där det innebär giftemål på ett helt annat sätt.
    Live free, ride free
  • Äldre 10 Apr 15:35
    #13
    +1

    Detta måste bero på i vilka kretsar man rör sig. De flesta av mina vänner är förlovade och/eller gifta och majoriteten av dessa har diamanter i sin ring. Vanligast är en solitär av varierande storlek som sedan kompletteras med en alliansring vid bröllopet. För mig var det inte heller tänkbart med en slät ring eftersom jag tycker det är tråkigt. Jag kan dock förstå dem som har arbeten där det är opraktiskt med en utstående ring eller där man riskerar att skada ringen. För mig med kontorsjobb är det dock inget problem!

    När det gäller förlovning/frieri måste det också variera. Jag tycker att många förlovar sig för att inom något eller ett par år gifta sig - och många börjar planera bröllop snart efter förlovningen. Enligt min mening skiljer detta inte sig så värst åt mot USA.

  • Äldre 10 Apr 15:39
    #14

    Jag kanske ska tillägga att de flesta i min bekantskapskrets är vanliga "medelklassakademiker" med kontorsjobb och bor i Stockholm - om det nu spelar någon roll...

  • Äldre 10 Apr 16:41
    #15

    För att ge en kommentar på det Nightrod skrev, så är det ju inte så i Sverige heller att man måste fria två gånger, en gång för förlovning och en gång för äktenskap. Det beror nog på vad syftet med förlovningen är, är det så att den som friar enbart frågar efter att vara förlovad i ett x antal år, för att kanske aldrig, eller kanske långt efter, ta nästa steg, så är väl "Vill du förlova dig med mig?" en passande fråga. Är det så att personen friar för att denne har äktenskap i åtanke inom det närmsta året/åren, så passar det sig ju bättre att på en gång fråga "Vill du gifta dig med mig?". Och så får man en ring (Där och då, eller som väljs ut tillsammans), för att senare tillsammans välja ut en vigselring att komplettera förlovningsringen med, alternativt byta ut den till. :) 

  • Äldre 10 Apr 20:18
    #16

    När vi förlovade oss så frågade han om jag ville gifta mig med honom, vi var båda sedan tidigare överens om att för oss innebär förlovning just att man ska gifta sig och då helst inom ett år. Jag fick en princesscut rubinring med briljanter på sidan vilket var vad jag alltid önskat mig som förlovningsring och han fick vid senare tillfälle en slät guldring. Mina vigselringar däremot är släta guldringar eftersom att det är vad som såg snyggast ut till den mer blingiga ringen.
    Det jag framförallt vill få fram är att om DU vill ha en diamantring och vill förlova dig för att gifta dig så är det också vad du borde få göra. Man måste inte göra som alla andra gör och önskar man sig något som du nu gör så ska man få det. :)

  • Äldre 11 Apr 00:10
    #17

    ... Och för att svara ang diamantfrågan, så får man göra precis som man vill. Har jobbat i butik för en känd, svensk smyckesdesigner som säljer mycket vigselringar, i  Stockholm, och vissa kunder valde att ha stora stenen till förlovningen, och en slät-/alliansring till vigseln, och andra valde att göra tvärtom!

    Min sambo har någon specifik enstensring som han antingen fantiserat ihop, eller spanat in någonstans, i åtanke, som han tänkt överraska mig med när han "pop the question", jag kommer sedan få välja min vigselring själv, som även den kommer vara en solitär, då jag är så himla ivrig på att få välja ut någon av mina favoritringar att få köpa... så jag kommer få två solitärer :) Haha. Kanske blir att komplettera med en alliansring senare, om det känns viktigt, annars tycker jag det ser fint och cleant ut med bara en, så det kanske stannar där... kanske om nog många frågar om jag bara är förlovad och jag känner att jag inte orkar svara fler gånger att jag önskar mig en allians som komplement ;) 

  • Äldre 11 Apr 16:53
    #18

    I Sverige är det som tradition vanligare att förlovningsringarna ser lika ut för båda parterna, medan vigselringen kan vara mer utsmyckad med diamanter/dylikt. Dessutom så är väl inte direkt det svenska klimatet anpassat för feta diamantringar, med snö och kyla halva året så behövs vantar och det är ju lite knepigt att få på sig ett par vantar med en fet diamant på fingret? Detta gäller iallafall för oss som bor i Norrland.
    Så "fenomenet" du pratar om är väl den svenska traditionen. Det du ser på amerikanska filmer är en helt annan historia :)

  • Ms T
    Äldre 11 Apr 19:53
    #19

    Vi var bara 20 när vi förlovade oss för nästan 13 år sedan. Men vi valde inga släta utan mönstrade. Men min vigselring är med mörkblåa safirer och vita stenar. Ringen sambon hade när han friade är med små diamanter. Jag är jätte nöjd :)

  • Äldre 12 Apr 16:32
    #20

    Min förlovningsring är smal och har kanalfattade diamanter. Jag valde den själv efter att jag vart allergisk mot en ärvd guldring som min fästman först friade med, den hade en rubin och är från 1905, väldigt vacker. 

    För mig är det inte såg noga i vilken ordning jag får ringarna. Eftersom min förlovningsring är platt så kommer min vigselring att ha en större sten förmodligen en moissanite eller labb-diamant. Ringen kommer att vara i palladium 950 eller platina 950. Kan till och med tänka mig en vintage ring, gärna art deco.  

    Jag är ganska otraditiontell av mig...

Svar på tråden Förlovningsring? Varför så olika?