• AMD
    Äldre 10 Apr 10:53
    10687 visningar
    31 svar
    31
    10687

    Förlovningsring? Varför så olika?

    Hej! Jag har en liten undran. En stor del av min bekantskapskrets har börjat förlova sig utan några direkta planer på giftermål eller så. Det jag förundras över är ringarna som väljs. Det är alltid släta trista och matchande guldringar. Vad är det för fenomen? När jag drömmer om min förlovning (och visst, jag kanske är lite inspirerad av USA-konceptet här) tänker jag DIAMANTER. En stor (allt är ju relativt) diamantring att sätta på fingret. Men det kanske mer är relaterat till ett frieri, och att man blir förlovad på det sättet? Inte en gemensam planering av det hela?

    Fattar inte helt enkelt, hur det kan skilja så mycket mellan olika förlovningar? När jag hintar till min kille om det är jag mycket noga med att pusha för diamanter. För helt ärligt, om man inte får ett diamantsmycke när man förlovar sig, när får man det då?

    Insåg att jag låter extremt osympatisk i detta men det är inte fallet :) Det är en genuin nyfiken undran! Är det standard med släta guldringar? Är jag konstig som önskar mig en förlovning med en diamantring?

  • Svar på tråden Förlovningsring? Varför så olika?
  • Plätti­s
    Äldre 10 Apr 11:31
    #1
    +1

    Jag och min sambo förlovade oss med vanliga, tråkiga, släta vitguldsringar Vi tyckte det var finast, och jag kände inget behov av diamanter då. 

    Nu letar vi vigselringar som bäst eftersom vi gifter oss i juli, och jag föll för en halvallians i vitguld. Det var fortfarande inget krav från min sida, men vi kom överens om att det var befogat att jag får diamanter eftersom vi tar min sambos efternamn  

    Rent traditionellt i Sverige är förlovningsringarna likadana ringar utan stenar, och vigselringen är bara till kvinnan och kan vara med stenar (men behöver inte vara det). Eftersom min sambo vill byta ut sin ring till bröllopet letar vi en förlovningsring till honom, för vigselringar är allt som oftast med stenar och det vill han absolut inte ha. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • AMD
    Äldre 10 Apr 11:32
    #2

    Det är så, traditionellt alltså? Inte alls min stil, jag tycker det är tråkigt :) Men det måste ju finnas undantag i Sverige också? Är det verkligen SÅ ovanligt med diamantringar vid förlovning?

  • crs
    Äldre 10 Apr 12:01
    #3

    Jag tror faktiskt det är rätt ovanligt med stenringar vid svenska förlovningar. Bara man går in på vilken guldsmed som helst och vill kolla förlovningsringar så är det olika varianter på släta ringar de tar fram. Sen är det nog vanligare att istället vigselringen har stenar. 

    Själva struntade vi helt i förlovningsringar, men min vigselring kommer ha stenar. Hans blir slät.

  • Plätti­s
    Äldre 10 Apr 12:09
    #4
    AMD skrev 2015-04-10 11:32:20 följande:

    Det är så, traditionellt alltså? Inte alls min stil, jag tycker det är tråkigt :) Men det måste ju finnas undantag i Sverige också? Är det verkligen SÅ ovanligt med diamantringar vid förlovning?


    Det finns absolut undantag, amerikaniseringen har hunnit till Sverige också. Om man tittar i alla trådar med förlovningsringar så dyker det upp diamanter här och där. 

    Jag har aldrig drömt om eller förväntat mig diamanter, men när jag insåg att priset för en smal halvallians och en likadan slät ring som jag har nu inte skiljde sig åt särskilt mycket sprang jag till min sambo och frågade om vi hade utrymme för några diamanter i budgeten. Och det hade vi! Skrattande 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 10 Apr 13:15
    #5
    AMD skrev 2015-04-10 10:53:11 följande:

    Hej! Jag har en liten undran. En stor del av min bekantskapskrets har börjat förlova sig utan några direkta planer på giftermål eller så. Det jag förundras över är ringarna som väljs. Det är alltid släta trista och matchande guldringar. Vad är det för fenomen? När jag drömmer om min förlovning (och visst, jag kanske är lite inspirerad av USA-konceptet här) tänker jag DIAMANTER. En stor (allt är ju relativt) diamantring att sätta på fingret. Men det kanske mer är relaterat till ett frieri, och att man blir förlovad på det sättet? Inte en gemensam planering av det hela?

    Fattar inte helt enkelt, hur det kan skilja så mycket mellan olika förlovningar? När jag hintar till min kille om det är jag mycket noga med att pusha för diamanter. För helt ärligt, om man inte får ett diamantsmycke när man förlovar sig, när får man det då?

    Insåg att jag låter extremt osympatisk i detta men det är inte fallet :) Det är en genuin nyfiken undran! Är det standard med släta guldringar? Är jag konstig som önskar mig en förlovning med en diamantring?


    Fast i USA förlovar man sig väl med vigselringen, det är den som är den med en stor diamant, men då tillkommer ingen på bröllopet. Där förlovar man sig inte heller på samma sätt som i Sverige, för där betyder fölovningen att bröllopet snart stundar. (engaged to get married)

    Medans man i Sverige kan gå som förlovade halva livet utan att gifta sig, här ser man inte förlovningen som ett löfte för giftemål (som det var från början, dvs innom ett år efter förlovning skall giftemål ske) utan mer som ett tecken på kärlek, i min mening lika stor som ett "brythjärta" att böra runt halsen, om man inte tenderar att gifta sig innom ett år. Samt att i sverige har vi två ringar på ett annat sätt, en förlovning, en giftemål och det är själva bröllopsringen som är den "feta".

    Personligen tycker jag det inte finns fulare ringar än utstående stora diamanter, tycker det skall va infällda för att ens va snyggt, så jag skulle hellre lägga pengar på en ovanlig designer ring än en stor kostnad på en ful diamant
    Live free, ride free
  • Äldre 10 Apr 13:26
    #6
    Fast i USA förlovar man sig väl med vigselringen, det är den som är den med en stor diamant, men då tillkommer ingen på bröllopet. Där förlovar man sig inte heller på samma sätt som i Sverige, för där betyder fölovningen att bröllopet snart stundar. (engaged to get married)

    Gör man verkligen det? Man byter ju ändå ringar på bröllopet, tar man av den för att sätta på den igen eller? Uh :) I min värld får man en ring med en (1) större diamant vid förlovning, och en slätare med kanske ett antal mindre diamanter vid själva vigseln.

    Har som det märks mycket stor koll ;)
  • Plätti­s
    Äldre 10 Apr 13:30
    #7
    Nightrod skrev 2015-04-10 13:15:29 följande:
    Fast i USA förlovar man sig väl med vigselringen, det är den som är den med en stor diamant, men då tillkommer ingen på bröllopet. Där förlovar man sig inte heller på samma sätt som i Sverige, för där betyder fölovningen att bröllopet snart stundar. (engaged to get married)

    Medans man i Sverige kan gå som förlovade halva livet utan att gifta sig, här ser man inte förlovningen som ett löfte för giftemål (som det var från början, dvs innom ett år efter förlovning skall giftemål ske) utan mer som ett tecken på kärlek, i min mening lika stor som ett "brythjärta" att böra runt halsen, om man inte tenderar att gifta sig innom ett år. Samt att i sverige har vi två ringar på ett annat sätt, en förlovning, en giftemål och det är själva bröllopsringen som är den "feta".

    Personligen tycker jag det inte finns fulare ringar än utstående stora diamanter, tycker det skall va infällda för att ens va snyggt, så jag skulle hellre lägga pengar på en ovanlig designer ring än en stor kostnad på en ful diamant
    Jag läste på lite om olika traditioner vid förlovning och giftermål, och i USA är det bara kvinnan som får en förlovningsring, sedan får man varsin vid vigseln. Eftersom traditionen i USA är att man har väldigt påkostade bröllop så kanske det är smart att ha en dyr förlovningsring och sedan en enkel vigselring? 

    Min sambo och jag förlovade oss med avsikt att gifta oss, men inte inom ett år. På bröllopet kommer vi ha varit förlovade i precis två år och sju månader, vilket känns ganska lagom. Det var en ekonomisk fråga, antingen gifta oss bara för att göra det inom ett år eller vänta och få det bröllop vi ville ha.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 10 Apr 13:37
    #8
    +1
    AMD ts skrev 2015-04-10 13:26:15 följande:
    Fast i USA förlovar man sig väl med vigselringen, det är den som är den med en stor diamant, men då tillkommer ingen på bröllopet. Där förlovar man sig inte heller på samma sätt som i Sverige, för där betyder fölovningen att bröllopet snart stundar. (engaged to get married)

    Gör man verkligen det? Man byter ju ändå ringar på bröllopet, tar man av den för att sätta på den igen eller? Uh :) I min värld får man en ring med en (1) större diamant vid förlovning, och en slätare med kanske ett antal mindre diamanter vid själva vigseln.

    Har som det märks mycket stor koll ;)

    Kan mycket väl vara så.
    Men oavsett så är det omvänt gentemot sverige, där lägger de pengar på förlovningsringen och mindre på bröllopsringen, medans i sverige är det tvärt om.

    Återkopplar det med att förlovning i Sverige numera är blaha blaha man kan gå i flera flera flera år utan att gifta sig men ändå vara förlovade, så är det ej i USA, där är som sagt förlovningsringen en förfrågan om giftemål.

    Sverige vs USA
    ------------------------------------------
    I sverige är man förlovad efter orden
    Vill du förlova dig med mig?
    Ja!

    Livet går vidare som inget hänt...

    Tills frågan kommer.
    Vill du gifta dig med mig?
    Ja!

    Bröllop planeras
    -----------------------------------------
    I USA är man förlovad efter orden
    Will you marrie me?
    Yess?

    Sedan planeras det bröllop
    Live free, ride free
  • Äldre 10 Apr 13:42
    #9
    Plättis skrev 2015-04-10 13:30:24 följande:
    Jag läste på lite om olika traditioner vid förlovning och giftermål, och i USA är det bara kvinnan som får en förlovningsring, sedan får man varsin vid vigseln. Eftersom traditionen i USA är att man har väldigt påkostade bröllop så kanske det är smart att ha en dyr förlovningsring och sedan en enkel vigselring? 

    Min sambo och jag förlovade oss med avsikt att gifta oss, men inte inom ett år. På bröllopet kommer vi ha varit förlovade i precis två år och sju månader, vilket känns ganska lagom. Det var en ekonomisk fråga, antingen gifta oss bara för att göra det inom ett år eller vänta och få det bröllop vi ville ha.
    Som sagt är det i princip nästan tvärt om i usa gentemot sverige. Även om sverige också har stora bröllop så är det först bröllopsringen man lägger pengar på, för den är ju den enda ring som har anknytningar till själva förfrågan om att gifta sig.
    Live free, ride free
  • crs
    Äldre 10 Apr 13:57
    #10

    I USA brukar man väl ha en flådig förlovningsring, och sen "wedding band" som vigselringar, då till båda? Jag har fattat det som att det är vanligt att man då efter vigseln ofta inte använder sin förlovningsring, just för att den är mer opraktisk än vigselringen. Sen kan det ju vara diamanter på wedding bandet med, men att de generellt är enklare och mer vardagsvänliga. Så åker förlovningsringen också på när man ska klä upp sig, typ. 

Svar på tråden Förlovningsring? Varför så olika?