• Äldre 8 Apr 14:49
    4819 visningar
    13 svar
    13
    4819

    Ingen dans!

    Hej!
    Både jag och min blivande man verkligen avskyr att dansa och vi gör allt för slippa göra det på vår bröllopsfest. Eftersom det är VÅR dag, kan man ju tycka att det är VI som bestämmer, men "alla andra" verkar tycka att dans är ett måste. Problemet för oss är att komma på vad vi ska hitta på för skoj istället. Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Ingen dans!
  • Äldre 8 Apr 15:08
    #1

    Er dag era regler.
    Vill ni inte dansa skall ni inte dansa
    Vi komemr ha brudvals, Enbart jag och bruden, sedan är det stopp på all annan dans. Vårt bröllop våra regler.


    Live free, ride free
  • Äldre 8 Apr 15:49
    #2

    Det tycker jag ju med! Men vad hittar man på istället? Man vill ju inte att festen dör ut bara för att det inte blir dans...

  • Kotten
    Äldre 8 Apr 15:58
    #3

    Jag har tänkt att vi ska ha ett roligt quiz under kvällen om oss, jag ska be min syster med man sjunga och spela lite men det vore kul med fler förslag. Vi vill just inte heller ha dans och det kommer vara en väldigt blandad skara människor på bröllopet. Vi ska inte heller ha just några tal då ingen av våra gäster är några större fan av att hålla tal. Svårt att hitta på roliga saker att fylla kvällen med tycker jag. 

  • Äldre 8 Apr 16:20
    #4
    +1

    Hyr ett ställe där man inte får ha dans då :) det finns ju en del ställen tex restauranger utan danstillstånd. allt somoftast brukar sånt lösa sig ändå utan massa lekar och frågesport osv.

    Jag vet att jag tycker såna bröllop är dö jobbiga där allt är så planerat att man inte kan sitta och bara prata med folk o knappt gå på toa för det är så mkt planerat.

    Men det är er dag, och vill ni ha det så, så är det så :)

  • KoA201­6
    Äldre 8 Apr 16:25
    #5

    Jag är inte heller särskilt förtjust i dans - framför allt inte i pardans, diskodans är lite roligare för då gör det inget om man gör något konstigt/ gör bort sig. Nej, pardans är helt enkelt inte min grej, inte ens tillsammans med min sambo. Det är nog all publik jag inte gillar främst, att alla ska titta på när vi dansar och tycka att vi dansar dåligt/ fult/ trampar varandra på tårna, etc.

    Men jag gissar att jag för min del ändå lär anpassa mig till "normen" och ha pardans på bröllopet, för det "ska" man ju ha.... Om vi inte lyckas hitta på något bra substitut. Det ska bli kul att se vad ni har för kloka idéer.

  • Äldre 8 Apr 17:18
    #6

    Möblera så att det inte finns något utrymme för dans. Dra ut på middagen med lekar eller quiz om ni gillar sånt och ha någon form av underhållning efter middagen. Sen tycker jag att ni kan tala om för vänner och familj att ni inte vill dansa så att dom inte propsar på att ni ska göra det eller kan stoppa någon som gör det.

  • Äldre 8 Apr 17:42
    #7

    Vi skrev in i festprogrammet att det inte var någon idé att bjuda upp bruden till dans eftersom jag inte dansar pga min trasiga fot. 


    Och så körde vi blandad musik från spotify. 50tal till nutid, 2-3 låtar av varje (började på 50-tal och gick "uppåt" och så om från början men med andra låtar) vi hade en loop som var 3 timmar lång eller något sånt.

    Vi hade dock temabröllop och det var musik och gycklare under middagen och så avslutade vi med eldshow, så "dansen" började inte förrän bortåt midnatt och 01:30 kom bussen och hämtade de flesta gästerna och dom andra fick vi mer eller mindre kicka ut då eftersom vi var tvungna att städa lokalen på natten då den var uthyrd till dagen efter.
    Så det blev ju inte så mycket dans direkt. Vi passade dock på att mingla lite då. Det slutade med att jag hamnade i en soffa och att gästerna kom och pratade med mig en stund och sen gick vidare så nästa kunde sätta sig... 

  • Plätti­s
    Äldre 8 Apr 19:18
    #8

    Jag är tvärtom! Lekar är det värsta jag vet, så vi kommer starta musiken ganska snart efter middagen så får man dansa, mingla eller bara sitta och prata i lugn och ro. Min sambo är en minglare, men jag kommer förmodligen dansa så länge fötterna överlever i mina skor


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 8 Apr 19:27
    #9

    Jag gillar inte heller lekar ;) 
    Eller tja i alla fall inte om dom inte är frivilliga och det finns möjlighet att bara titta på om man vill.

    Men det går både att ha dans utan att dansa själva - eller att skippa dans och lekar och enbart ha bakgrundsmusik och mingel. 
    Eller att ha tävlingar, lekar och annat om man vet att många uppskattar sånt.Glad

  • Äldre 8 Apr 19:53
    #10

    Jo, lekar och annat "trams" kommer vi ju ha under själva middagssittningen. Att dra igång ytterligare lekar efter middagen känns lite kaka på kaka. Vet inte vad vi ska hitta på för spektakel. Att erbjuda dansgolv för de andra som ev vill dansa är ju rena självmordet för oss eftersom det då kommer sluta med att folk tjatar om att vi ska dansa första dansen. Lätt att sitta och säga nu i förväg att vi kommer vägra men på den stora dagen vill man kanske bara hålla god min...

  • Äldre 9 Apr 17:17
    #11

    Gift för andra gången och ingen av gångerna hade vi allmän dans.

    Första gången hade vi en trubadur som underhöll lite då och då under festens gång, blandades med lekar där vi som brudpar var med, lite tal , jag kuppade som brud och sjöng för min man. Sen dansade vi brudvals, det ville både jag och min man.  Men ingen annan dans fanns.  När vi hade dansat klart var det liksom slut på all underhållning. Vi dansade som "sista paret ut". 
    Efter det blev det mingel och efter en stund så åkte vi iväg och lämnade festen.  Vad gästerna sen gjorde efter vi åkte iväg vet vi ju inte...  

    Andra gången hade vi 2-rätters middag på resturang , en trubadur underhöll med lite sång under middagen.  Sen åkte vi hem till vårt hus där vi hade bröllopstårta, kaffe dukat på altanen . Paketöppning och mingel efteråt.  Sen åkte jag o min man iväg till bröllopsnatt och gästerna var kvar i huset. 
    av förklarliga skäl hade vi inte någon dans....  

    Så jag tror att ni behöver planera festen utifrån att ni inte ska ha någon dans.  Måste ni då tex ha gigantisk festlokal ?  Ni kanske kan välja en mindre lokal. 

    Jag har varit på flera bröllop där det inte varit någon dans och dom har haft en festkommitte som satt ihop sketcher, lekar och annan underhållning som tex sång och nån har spelat.  Det är ingen som har efterfrågat dans alls över huvud taget. 

    Har man 100 gäster och i alla fall 15-20 av dom är engagerad i någon form av underhållning så tar det ändå sin lilla tid om man också ska räkna in att det ska ätas och minglas lite också.  

    jag vet ett par som hade lagt in i programmet allmän fotografering. Då ställde brudparet upp för alla som ville fota dom och som ville fota sig MED brudparet. Då togs det släktbilder , kompisgänget ställde sig kring bruden, syskonkort osv osv...  Det  tog nära 40 min kan jag säga , var ohyggligt roligt även för dom som bara stod och tittade på.  

  • Äldre 9 Apr 20:05
    #12
    Nyfiken gul: Det där sista önskar jag att jag hade kommit på själv!
Svar på tråden Ingen dans!