• Plätti­s
    Äldre 7 Apr 22:00
    27239 visningar
    16 svar
    16
    27239

    Erfarenheter av Safira?

    Jag och sambon hade bestämt oss för att köpa vigselringar från en lokal guldsmed, och eftersom han skulle lämna in sin förlovningsring att bli en del av vigselringen ville han ha en enkel ring i silver för att inte glömma bort att han var förlovad. Hur som helst hittade vi det på Safira och tänkte beställa, men tittade lite snabbt på vitguldsringar bara för att jämföra priser.

    Det skiljer ungefär 6-7 000 mellan ringen hos guldsmeden och en i stort sett identisk hos Safira. Så vi är frestade att beställa hans och köpa min hos guldsmeden eftersom jag hade lite mer specifika önskemål.

    Hur funkar det med returer hos Safira? Jag läste i deras köpvillkor att alla förlovningsringar specialgörs för varje beställning, vilket måste vara rent bullshit eftersom de har en dags leveranstid. Men i och med att de kan hävda att den är specialgjord behöver de inte ta emot den ifall vi vill returnera om den skulle vara fel storlek eller så.

    Stämmer mina farhågor? Ifall vi graverar ringen är det klart att det inte går skicka den i retur, men om vi beställer utan gravyr måste man väl kunna få ångerrätt om den är fel storlek?


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Svar på tråden Erfarenheter av Safira?
  • Äldre 7 Apr 22:22
    #1

    Guldsmeder jobbar oftast med 18k guld. Safira har både 9, 14 och 18 k. Var det en 18k ni jämförde med? Annars är det nog förklaringen till den stora prisskillnaden.

  • Plätti­s
    Äldre 7 Apr 23:08
    #2

    Det var 18 karat, och den skulle kosta någonstans mellan 5 och 6 000. Minns inte exakt, men oerhört mycket lägre än de 11-12 000 vi fått offert på från vår guldsmed. Det är en 7 mm bred, slät vitguldsring i båda fallen.

    Hos guldsmeden betalar vi för materialet och arbetskostnaden, vilket vi inte gör på samma sätt hos Safira. Jag brukar i vanliga fall välja att stödja lokala företag och varumärken, men det är en rätt saftig skillnad.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 8 Apr 00:42
    #3

    Jag ser ingen anledning att låta specialtillverka en helt slät ring...

    Jag lät specialtillverka min f-ring. Jag ville ha en slät skena och en champagne-diamant med halo. Min guldsmed beställde helt enkelt hem en skena från schalins, som hon sedan byggde platån på, med diamanterna. Samma sak när min sambo ville ha en speciell struktur på sin ring. Hon beställde hem en schalins-ring, som hon sedan arbetade om ytan på. Men om det är en slät ring man vill ha så finns det ju hur mycket som helst att välja på. 11-12000 låter väldigt dyrt!

  • Äldre 8 Apr 01:02
    #4

    Kollade lite snabbt på nordstans guld eftersom de har ett brett sortiment av schalins-ringar.

    Denna är rak, 7 mm bred, 1,9 mm hög och i vitguld kostar den 8000 kr.

    www.nordstansguld.se/product/schalins-klassisk-237-7/

    Denna har samma mått, men är lite mer kupad. Kostar ca 7600 kr.

    www.nordstansguld.se/product/schalins-klassisk-237-7/

    Tycker absolut inte ni ska betala så mycket för en enkel slät ring, som er guldsmed vill ha. Finns ingen anledning.

  • Plätti­s
    Äldre 8 Apr 08:03
    #5

    Ja, det är mer än vad som känns rimligt för en slät vitguldsring. Visserligen görs den helt efter sambons önskemål, men han har inga riktiga önskemål förutom att han vill ha en bred ring i samma material som min ring.

    Förlovningsringarna är Schalins Glaciär, men en slät, kupad vitguldsring finns överallt. Vi har tidigare funderat på att beställa hans ring, och nu känns det som att det är det klokaste alternativet. Det finns många andra ställen att lägga de pengarna istället


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plätti­s
    Äldre 8 Apr 09:33
    #6

    Jag mejlade Safira igår för att fråga om det faktiskt är så att man inte har någon retur- eller ångerrätt på förlovnings- och vigselringar. Det här är svaret. 


    Så att eventuellt beställa två olika tjocklekar på ringarna och prova sig fram till vilken som känns bäst är uteslutet. Det känns lite fult, särskilt eftersom de omöjligt kan göra ringarna på beställning och leverera dem nästkommande vardag. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 8 Apr 11:11
    #7

    Har ni ingen möjlighet att besöka några butiker? Jag bor i Göteborg och här finns ju ett brett utbud, men förstår om det är mer begränsat i små städer.

    Det finns också fler webb-shops med ringar än Safira. Sök lite och kanske hittar du någon med bättre villkor.

  • Äldre 8 Apr 11:25
    #8

    Jag rekommenderar Hedbergs. Jag tror att de har ångerrätt om ringen inte är graverad. Där köpte jag och min blivande våra förlovningsringar och de hade bra service. Vi ville göra en ändring i gravyren och vi fick snabbt svar att ändringen var gjord. Våra ringar är från schalins och priset skiljde sig markant från till exempel Guldfynd.

  • Plätti­s
    Äldre 8 Apr 12:03
    #9
    Jullis skrev 2015-04-08 11:11:51 följande:

    Har ni ingen möjlighet att besöka några butiker? Jag bor i Göteborg och här finns ju ett brett utbud, men förstår om det är mer begränsat i små städer.

    Det finns också fler webb-shops med ringar än Safira. Sök lite och kanske hittar du någon med bättre villkor.


    Vi bor i en medelstor stad och har kollat runt i butiker tidigare. Anledningen till varför vi valde att gå till en guldsmed nu var för att få prata med proffs istället för en säljare som inte vet något om ringar, det vi lärde oss efter att ha köpt förlovningsringarna i butik. 

    Jag mejlade med Safira igen och frågade HUR det var möjligt att specialtillverka ringar på 1-3 arbetsdagar, och fick något luddigt svar om att de utvecklat ett sätt att göra det snabbast i Europa. Vilket jag antar är att de gör ringarna i förväg och graverar dem när kunden beställer det. 

    Efter att ha kollat på 7 mm vitguldsringar till herr så verkar det finnas en Schalins-modell som är precis vad sambon vill ha, så jag ska kolla vad han tror om den. Vi har som sagt Schalins-ringar redan, så där vet vi åtminstone vad vi får i förväg.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plätti­s
    Äldre 8 Apr 12:07
    #10
    SaraJ skrev 2015-04-08 11:25:24 följande:

    Jag rekommenderar Hedbergs. Jag tror att de har ångerrätt om ringen inte är graverad. Där köpte jag och min blivande våra förlovningsringar och de hade bra service. Vi ville göra en ändring i gravyren och vi fick snabbt svar att ändringen var gjord. Våra ringar är från schalins och priset skiljde sig markant från till exempel Guldfynd.


    Jag har också kollat på Hedbergs men blivit lite förvirrad av deras hemsida. Ibland förstår jag den och hittar vad jag letar efter, men det är lättare när man vet vad man söker  

    De hade den Schalinsring jag skriver om i tidigare inlägget, och det känns väldigt mycket tryggare att beställa från dem. Jag lusläser alltid köpvillkor innan jag beställer, och Hedbergs är helt klart godkända utifrån min bedömningsmall. Att gravera sambons ring hos guldsmeden som gör min ring är inga problem, och det går såklart fråga vad det skulle kosta för dem att beställa hem den.

    Våra förlovningsringar skulle i alla fall ha varit billigare att köpa via dem istället för hos Guldfynd. Det skiljde flera tusenlappar i pris där också... 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plätti­s
    Äldre 10 Apr 10:10
    #11

    Nu har jag mejlat med Safira, Hedbergs och Ernst Forssell, och alla säger samma sak. När man beställer en förlovnings- eller vigselring blir den per automatik specialbeställd, även om det skulle vara en Schalinsring som de inte tillverkar själva. Även om man beställer utan gravyr får man inte lämna tillbaka ringen om den inte passar. 

    Vi kommer nog beställa hans ring ändå, från den sida där vi fått bästa bemötandet. Men först går vi och han får prova de Schalinsmodeller som det står mellan. Då går det känna efter vilken storlek som blir bäst också. Men att förstora eller förminska kostar några hundralappar om det skulle bli fel, och vi kommer fortfarande inte komma upp i hälften av vad guldsmeden ville ha för en slät vitguldsring. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 14 Apr 12:58
    #12

    Vi köpte våra ringar på safira, denna till mig: www.safira.se/produkt/forlovningsringar/forlovningsringar-vitguld/forlovningsring-14k-vitguld-kupad-5-mm-x-1-5-mm och denna till min man: www.safira.se/produkt/forlovningsringar/ vi sparade typ 5000 på det så det är stor skillnad!! nu passade inte min mans men vi köpte en storleksändring för typ 500 tror jag fast det var gravyr på den sen innan och sen blev den perfekt så vi sparade väl 4500 kan man säga. Det är ganska mycket pengar när det ändå är samma ringar hos guldsmeden :)

  • Äldre 21 Apr 10:15
    #13
    Plättis skrev 2015-04-10 10:10:57 följande:

    Nu har jag mejlat med Safira, Hedbergs och Ernst Forssell, och alla säger samma sak. När man beställer en förlovnings- eller vigselring blir den per automatik specialbeställd, även om det skulle vara en Schalinsring som de inte tillverkar själva. Även om man beställer utan gravyr får man inte lämna tillbaka ringen om den inte passar.


    Låter som det gamla vanliga: Man höjer priser och försämrar villkor för de som ska gifta sig. Lite OT är det likadant i begravningsbranschen. Man passar på att ta saftigt betalt för från de sörjande för de minsta tjänster.
  • Plätti­s
    Äldre 21 Apr 10:52
    #14
    Lenblo skrev 2015-04-21 10:15:51 följande:
    Låter som det gamla vanliga: Man höjer priser och försämrar villkor för de som ska gifta sig. Lite OT är det likadant i begravningsbranschen. Man passar på att ta saftigt betalt för från de sörjande för de minsta tjänster.
    Det känns som att blommorna är en annan tydlig post där det blir dyrare så fort man nämner "bröllop". Men dem kommer vi köpa in löst och en vän som är utbildad florist ordnar resten. (Hon gjorde sin egen bukett och den var fantastisk.)

    Efter många funderationer bestämde vi oss för att beställa den ring min sambo är intresserad av i silver, eftersom han ändå ville ha en silverring under tiden fram till bröllopet. Det är samma modell som han funderat på, så han får lite tid på sig att prova den och känna hur den känns, om det är något han vill ändra på till vigselringen. Sedan beställer vi en Schalinsring via guldsmeden vi pratat med, sparar tusenlappar och blir av med det gamla guldet som ligger och skräpar i byrålådan.

    Prisskillnad Schalinsring och guldsmedens egna modell var omkring 3-4 000 kr, och vi kunde inte se någon skillnad på dem. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plätti­s
    Äldre 7 May 11:40
    #15

    Jag tänkte att jag kunde lista de ställen jag var i kontakt med där man inte får returnera sina ringar efter köp: 

    Hedbergs guld 
    Ernst Forssell
    Safira 
    Vigselbutiken 

    Vissa av butikerna erbjuder att man får skicka in ringen och göra en storleksändring (ibland mot en kostnad) ifall den inte skulle passa vid leverans. 

    Det slutade med att vi beställde en silverring i samma modell som sambon velat ha från Vigselbutiken (enda stället som hade den i silver) och efter några dagar kom den på posten. Han är jättenöjd och vi har beställt den i vitguld från Schalins via guldsmeden (totalpris 8 300, men vi betalar ungefär 3 500 eftersom resten består av gammalt guld och hans förlovningsring). 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Ms T
    Äldre 25 May 20:48
    #16

    Jag har jätte bra erfarenhet av Safira. Dom är jätte bra

Svar på tråden Erfarenheter av Safira?