• Äldre 3 Mar 17:02
    3124 visningar
    5 svar
    5
    3124

    Toastmastertips

    Hej!

    Jag ska tillsammans med min sambo vara toastmaster i sommar. Har googlat massa och hittat en del tips, men jag skulle ändå vilja starta en egen tråd. Skulle uppskatta om ni skrev lite grejer som man absolut inte får missa som toastmaster, och gärna det man verkligen inte bör göra. "Vårt" bröllopspar skulle uppskatta roliga och knäppa lekar och upptåg, men vi vill inte anspela på sex och ha massa heteronormativa lekar, jag tycker sådana är extremt trista.

  • Svar på tråden Toastmastertips
  • Äldre 4 Mar 15:54
    #1

    Något jag har märkt som gäst på många bröllop är att det 1 antingen är för mycket påhitt att det blir så upphackat, man hinner inte sitta ner mer än 5-10 min så är det dags för det 25:e talet eller den 9:e leken eller den tredje personen som ska berätta om sin uppväxt och visa bildspel....    tänk på att gästerna ska ha tid att umgås med varandra också . Späcka inte festen med påhitt.    

    Eller 2:  alldeles för lite påhitt. Att som gäst sitta o vänta på något som aldrig händer är inte kul.  att hela tiden sitta på spänn och tänka att "nu" ska det hända något och man spetsar öronen extra när nån klingar i glaset och reser sig upp men bara utbringar en skål och så var det med det...    Och det enda toastmastern gör är att presentera det nygifta paret, utbringa en skål, be brudens far hålla sitt tal och påannonsera att det blir dans....   weee....   inte kul.

    Så alltså avväg ordentligt hur mycket ni ska hitta på .  

    Tänk också på att allsånger , brudvals, diverse tal, skära tårta, fotograferings-stunder osv också räknas som happening under festen. 

  • Äldre 4 Mar 16:09
    #2

    Det är precis det där vi är nervösa för, att det ska bli för mycket eller för lite. På flera ställen står det att toastmastern "är den som gör festen bra eller dålig" vilket ju känns som en väldigt stor utmaning :)

    Men ska absolut tänka på det, tack för svaret!

  • Äldre 4 Mar 16:42
    #3

    Alla saker du förbereder behöver ju inte genomföras liksom Glad
    Märker du att det blir för mycket saker, så låter du bara bli vissa grejor, eller kortar ner frågesporter eller vad det kan vara.


    På samma sätt kan du planera och förbereda några små korta saker att fylla ut med om det blir tyst och stelt.

    Tänk också på att även om brudparet tycker att sånt är roligt så kan gästerna vara väldigt obekväma om dom känner sig "tvingade" att delta... Oavsett hur liten del dom har i leken.


    Men annars kan ni ju skriva ut bilder på brudparet (ansiktsbilder) och sätta på pinnar. Kanske knyta något band eller något runt pinnen så det syns tydligare på avstånd vilken pinne som hålls upp. Och sen köra typ "skoleken" fast låta brudparet vara facit och se hur väl gästerna känner brudparet.


    Du kan hålla upp skyltar med typ yrken, utbildningar, antal barn osv på och så får gästerna ställa sig upp om det stämmer in på dom och så ska brudparet gissa vad dom som står upp har gemensamt (här är det alltså ett tillfälle där man kan se folk som är obekväma med detta, i så fall är det bra om man avslutar leken rätt snabbt) 

  • Äldre 4 Mar 16:51
    #4
    brollop16 skrev 2015-03-04 16:09:59 följande:

    Det är precis det där vi är nervösa för, att det ska bli för mycket eller för lite. På flera ställen står det att toastmastern "är den som gör festen bra eller dålig" vilket ju känns som en väldigt stor utmaning :)

    Men ska absolut tänka på det, tack för svaret!


    jag tror mycket ligger i VAD ni hittar på. Hellre tre helt genomtänkta och välgjorda påhitt och som kanske tar lite tid istället.  Än att späcka fullt schema och tro att kvantiteten gör det hela .  

    Titta igenom det ni har på förslag och lägg även in saker ni redan nu vet kommer ske -  då får ni en bra bild av hur läget egentligen ser ut.   

    gör ett försök till tidsplan så ser ni hur mycket ni får plats med. Kom ihåg att ALLT ska ingå i tidsplanen. 

    tex

    17:00 gästerna anländer - hjälp vid bordsplacering 
    17:30  brudparet anländer, alla sitter till bords. toastmaster hälsar välkommen, startar med allsång och skojsigheter ur festhäftet 
    1800  middag 
    1830 eventuella tal/brudskål 
    1930 toastmaster hittar på något
    20:30 allsång ur häftet - två sånger + kisspaus
    2100 tårtskärning + tårta och kaffe /dessert  - möjlighet för alla att fotografera 
    2200 brudvals 
    2215 toastmaster hittar på något kort 
    22:30 dans och släpp loss partyt 
    0100 nattvickning och toastmastern tackar för sig med något påhitt 
    0230 - GOdnatt! 

    tex...  Tidsplanen kan ju se annorlunda ut om ni har en sittande middag med servering eller om ni har buffe så folk hela tiden är i rörelse , eller om ni är utomhus och är beroende av dagsljus , sitter i partytält, festar på en loge eller måste ta hänsyn till festlokalens stängnignstid eller liknande... sånt påverkar också ert tidsschema. 

    och ett festhäfte med allsånger och annat tar också sin lilla tid att gå igenom. 
  • Äldre 5 Mar 12:37
    #5

    Jag har en kul lek...den blandar in gäster & brudpar så att det blir engagemang och ganska uppsluppen stämning. 

    Om du har en mailadress kan jag maila den till dig

    /Jennie

Svar på tråden Toastmastertips