• Äldre 1 Mar 13:23
    13922 visningar
    8 svar
    8
    13922

    Tal eller liknande till maken under middagen

    Hej!
    Vill så gärna göra något till min blivande make under bröllopsmiddagen. Har någon idé att göra en film med hjälp av gamla klipp som jag fångat på honom tillsammans med någon låt som symbolierar min kärlek till honom. Men jag vet inte...

    Hur har ni andra gjort? Ska ni göra något? Har ni några idéer?

    Jag kan absolut inte sjunga men annaras mottager jag gärna andra idéer.

    Kram på er alla

  • Svar på tråden Tal eller liknande till maken under middagen
  • Äldre 1 Mar 15:04
    #1

    funderar på att liksmo tacka gästerna, säga hur lycklig jag är etc. och sen läsa upp en dikt av Nils Ferlin


    Kärleken kommer och kärleken går,
    ingen kan tyda dess lagar
    Men dej vill jag följa i vinter och vår och alla min levnads dagar. Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter. Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter. Kärleken är så förunderligt stark, kuvas av intet i världen. Rosor slår ut ur den hårdaste mark som sol över mörka gärden. Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter. Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter

    men jag spikar inget, rätt som det är sitter jag och kan knappt öppna mun utan å böla av lycka :P 
  • Äldre 1 Mar 15:25
    #2

    Det är väl inte en helt fel idé! Så länge filmen inte är alltför lång eller innehåller klipp som han skulle skämmas över så är det en jättefin gest :) Du ska ju absolut inte sjunga om du känner dig obekväm med det.

    Jag har haft funderingar på att bara helt kort ställa mig upp i slutet av middagen och tacka alla gästerna plus säga några ord riktade direkt till min make. Jag tänker alltså inte hålla värsta talet. Sen gifter vi oss först i oktober så det här är ingenting som är bestämt än :)

  • Äldre 1 Mar 21:02
    #3

    Precis som ovanstående har funderat på gjorde jag på vårt bröllop i februari. Som sista talare så tackade jag å mina och makens (jag får säga så nu!!) vägnar alla som var där och hjälpt till etc och sen vände jag mig direkt till honom och tackade honom för att jag fick chansen att stå där och sen höll jag ett litet tal. Jag gillar att uttrycka mig i ord så för mig var det givet att få göra så även på bröllopet. 

    Hur uttrycker du dig helst? Om du tycker att det är knepigt att skriva något själv så finns det som filibustern skriver massor med andra människor som sagt och skrivit vackra ord genom tiderna som man kan låna. En dikt? En låttext?
    Bara ett enstaka minne som symboliserar er? Bilder? Musik?
    En pryl? Tänker lite som show-and-tell man gjorde i skolan. En sak som symboliserar er på något sätt.

    Det behöver inte alls vara långt, ofta är de bästa talen korta och kärnfulla! Lycka till :)

  • Äldre 2 Mar 10:01
    #4

    Tänk igenom vad filmerna är och symboliserar.


    Kan det vara bättre att bränna ner dom på en CD och ge honom den på morgonen innan bröllopet istället? (Eller på morgonen dagen efter som en morgongåva)

    Som gäst tycker jag att det är väldigt trevligt med personliga och genomtänkta saker. Så länge det inte är för personligt, där det känns som att jag "tjuvtittar" på något som inte är ämnat för mig, eller där det är privata personliga skämt er emellan...

    Vill du väldigt gärna göra något speciellt under dagen - med åskådare så kan det vara en bra idé att läsa upp en färdigskriven dikt, eller det kanske räcker med att ställa sig upp och säga typ "tack till alla som kom hit i dag, men det största tacket går till min underbare make. Ord kan inte beskriva hur mycket jag älskar dig. Tack för att du finns" och så sätta dig ner och ge honom en stor kyss 

  • Plätti­s
    Äldre 2 Mar 10:29
    #5

    Min sambo har oerhört svårt för att visa känslor offentligt, så bröllopet kommer bli en utmaning för honom. Jag skulle gärna hålla ett tal för honom, men jag tror inte han kommer uppskatta det eftersom alla blickar redan kommer vara på oss. Även om jag är en person som gärna håller tal och gärna uttrycker mig i ord så vill jag känna att min sambo (då man) inte känner sig utsatt. 

    Jag kommer nog bara säga något jättekort, typ som Chicita skriver. Och sedan får jag säga resten då det bara är vi två. Kanske skriva ett brev som han får spara och läsa även i framtiden. 

    Min sambo kommer i alla fall inte göra något på bröllopsfesten, varken hålla tal, sjunga eller något annat spexigt. Han kommer svara ja när vigselförrättaren frågar honom något, och det är väl egentligen allt jag önskar mig


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 6 Mar 18:58
    #6

    Tack för alla råd och iddér. Så skönt att få feedback från någon annnan.
    Som tur är så har jag några månader kvar innan den stora dagen, 11:e Juli.

  • Äldre 23 May 19:55
    #7
    +1

    Jag tänker "skicka" telegram som toastmastern får läsa upp

    Telegram


    Käre Brudgum!!


     Tillåt mig gratulera till världens kap
     I frökenlistan lämnar bruden ett stort gap.
     För kvinnan vid din sida är ju helt rätt
     -smart, snygg och med ett behagligt sätt.
     Kan även tvätta, laga mat och baka,
     vad mer kan man begära av en äkta maka?


     Snygg, sexig, intelligent och snäll,
     vacker, gosig och nästan helt utan gnäll.
     Om detta håller du säkert med,
     det och att häcken inte är för bred. (väl?)


     Se nu till att vårda kärleken ömt
     när du idag får kvinnan som du alltid om har drömt.
     Köp henne lite godis då och då
     och du hennes livslånga kärlek kommer att få.


     Du ser förresten rätt bra ut i din skrud.
     Återstår bara lyckönskningar till din brud,
     och låt mig helt fräckt vara rak:
     den där kostymen framhäver verkligen din snygga bak!


     Några ömma ord och smek hennes hud
     så har du dig snabbt en lycklig brud.
     Nog med goda råd, för bruden har en väldig tur,
     rollen som äkta man kommer du att klara med bravur.


     Därför vill jag nu höja mitt glas
     då du idag får kvinnan som du med i framtiden får dras.
     Gratulerar på din stora dag,
     fast ingen är lyckligare än jag!


     Älskar dig mest!


     Puss & Kram
     Från Din Fru

  • madmox­xi1177
    Äldre 23 May 20:08
    #8

    jag tänkte hålla tal åt min. men jag vet inte vad jag ska säga. vilket känns som att det säger det mesta....
    jag är så glad att jag får vakna bredvid honom varje dag och att han alltd finns där när jag inte är så stark alla gånger.

Svar på tråden Tal eller liknande till maken under middagen