• Äldre 22 Feb 13:39
    5890 visningar
    12 svar
    12
    5890

    Tärnor..är det ett måste?

    Hej

    Jag undrar lite över hur ett traditionellt svenskt bröllop fungerar. Jag har fått för mig att tärnor och marskalkar är något amerikanskt påfund. Stämmer det?

    Jag tänker att min m2b har en bestman och dem står inne i kyrkan och sen går jag in själv, eventuellt med två små brudnäbbar. Är det ok att skippa tärnor?

  • Svar på tråden Tärnor..är det ett måste?
  • Äldre 22 Feb 13:45
    #1

    Nej!

  • Äldre 22 Feb 13:49
    #2

    Tärnor och marskalker är svenskt.
    Hederstärnor, bestman mm är amerikanskt.


    Tärnornas roll (från tidig medeltid) var att dels förvilla eventuella brudrövare på brudens väg till vigseln så att det ökade brudens chanser att komma fram och att rövarna alltså fick med "fel tjej" om dom försökte sig på att kidnappa någon. 
    Men även att om bruden blev brudnappad eller dödad på vägen till vigseln så skulle någon av tärnorna ta hennes plats. Därför var det viktigt att tärnorna också var ogifta...

    Det är helt ok att skippa tärnor.
    Däremot är det Svensk sed att blivande brud och brudgummen går in tillsammans (med eller utan brudfölje). Vill ni gå in på annat sätt så måste ni kolla med prästen att han/hon godkänner det.

  • Äldre 22 Feb 15:19
    #3

    Jag ska inte ha någon tärna av många anledningar och jag är glad och nöjd med det beslutet! Min största fråga är bara vem som hjälper mig att hålla buketten under vigseln men jag får väl hålla i den själv under hela tiden..

  • Äldre 22 Feb 15:47
    #4
    +2
    FruJuni2015 skrev 2015-02-22 15:19:31 följande:

    Jag ska inte ha någon tärna av många anledningar och jag är glad och nöjd med det beslutet! Min största fråga är bara vem som hjälper mig att hålla buketten under vigseln men jag får väl hålla i den själv under hela tiden..


    Förslag: 

    Lägg den på altarringen
    Be prästen hålla i den 
    Tala med någon av gästerna i förväg som kommer och håller i den under själva ringpåtagningen
    Håll i den själv hela tiden, byt bara hand när du ska ta emot ring

    själv la jag den på altarringen när jag tog emot vigselringen, sen tog jag upp buketten igen.
  • Äldre 22 Feb 15:51
    #5

    När det gäller svensk vigseltradition så är bruket att man tillsammans går in som brudpar.  
    Har man brudnäbbar går dom allra först .  Har man valt en tärna och marskalk går dom tillsammans in efter näbbarna . 
    Ni som brudpar ska alltså gå in allra sist i brudföljet. 

    Man måste inte ha tärnor - jag valde att vara utan båda gångerna jag gifte mig och det gick alldeles utmärkt.  Jag höll ordning på min egen klänning och min egen bukett. 

  • Plätti­s
    Äldre 23 Feb 09:28
    #6
    Chicita skrev 2015-02-22 13:49:28 följande:

    Tärnornas roll (från tidig medeltid) var att dels förvilla eventuella brudrövare på brudens väg till vigseln så att det ökade brudens chanser att komma fram och att rövarna alltså fick med "fel tjej" om dom försökte sig på att kidnappa någon. 


    Men även att om bruden blev brudnappad eller dödad på vägen till vigseln så skulle någon av tärnorna ta hennes plats. Därför var det viktigt att tärnorna också var ogifta...

    Det är helt ok att skippa tärnor.
    Däremot är det Svensk sed att blivande brud och brudgummen går in tillsammans (med eller utan brudfölje). Vill ni gå in på annat sätt så måste ni kolla med prästen att han/hon godkänner det.


    Skrattande 
    EmmaDaniel2016 skrev 2015-02-22 13:39:54 följande:

    Hej

    Jag undrar lite över hur ett traditionellt svenskt bröllop fungerar. Jag har fått för mig att tärnor och marskalkar är något amerikanskt påfund. Stämmer det?

    Jag tänker att min m2b har en bestman och dem står inne i kyrkan och sen går jag in själv, eventuellt med två små brudnäbbar. Är det ok att skippa tärnor?


    Vad menas med traditionellt? Är det vigsel i kyrkan? 

    Jag kommer inte ha några tärnor, och min sambo kommer inte ha några marskalkar. Den jag ville ha som tärna tackade nej, men har gjort allt jag skulle ha bett henne om hjälp med som tärna i alla fall. Typ följa med och prova klänning, fixa möhippa och bara bolla idéer. Men det har jag även andra vänner till, så det känns som att jag plockat russinen ur kakan  

    Min sambo kunde inte välja mellan sina vänner och bröder (och ville inte ha hur många som helst med sig där framme), så ett tag pratade han om en "death match" där den överlevande skulle få vara bestman. Jag lyckades övertala honom att låta bli, så han har också fördelat ansvarsuppgifter mellan dem och de har börjat planera svensexan. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Aniara­4
    Äldre 23 Feb 10:46
    #7
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-02-22 15:51:03 följande:

    När det gäller svensk vigseltradition så är bruket att man tillsammans går in som brudpar.  
    Har man brudnäbbar går dom allra först .  Har man valt en tärna och marskalk går dom tillsammans in efter näbbarna . 
    Ni som brudpar ska alltså gå in allra sist i brudföljet. 

    Man måste inte ha tärnor - jag valde att vara utan båda gångerna jag gifte mig och det gick alldeles utmärkt.  Jag höll ordning på min egen klänning och min egen bukett. 


    Jag har för mig att den traditionella ordningen är att näbbar går först, sen brudparet och sist tärna och marskalk. Fördelen med det är ju också att brudparet syns bättre. Glad

    Vi valde att inte ha något brudfölje alls, det går ju bra det med. När det var dags för ringväxling fick en familjemedlem som satt på första raden komma fram och hålla buketten.
  • Äldre 23 Feb 15:31
    #8

    Vi tänkte inte heller ha brudfölje.
    Vi kommer gå in tillsammans, efter prästen. Känns ganska härligt att det är vi två. :)

  • Äldre 24 Feb 14:08
    #9

    Vi kommer att gifta oss i kyrka. Jag hade inte ens tänkt på att man ska lägga ifrån sig buketten, vilken tur att en sådan här tråd finns! :)

    Min nuvarande fästman kommer att vänta på mig framme vid altaret, jag kommer att gå in ensam och kommer nog sno idéen från Aniara4 och be någon i främre raden att hålla i buketten under tiden som vi trär på ringarna.

  • Kotten
    Äldre 24 Feb 15:59
    #10

    Jag har funderat på att fråga min ena systerdotter som när vi gifter oss kommer ha fyllt 12 om hon vill vara ja jag vet inte om det får kallas brudnäbb eller om det kallas brudtärna.

    Jag tänker att jag dels vill att hon ska läsa en text under vigseln (hon är van att läsa texter i kyrkan och har inga problem med mycket folk) och dels hålla buketten när det behövs. Jag har tänkt att hon i så fall går in först och vi tillsammans efteråt. Men jag undrar om det blir tokigt gentemot övriga syskonbarn (jag har ganska många), alltså att välja ut ett så där. 

  • Äldre 24 Feb 16:20
    #11
    Kotten skrev 2015-02-24 15:59:40 följande:
    Det kan bli tokigt om ni gör det till något väldigt speciellt.
    Om dom andra syskonbarnen hör "du som brukar göra sånt här, vill du göra det när vi gifter oss" - som om det är vardag och inget speciellt så tror jag inte det är några problem.
    Men om det är "åååh vill du vara brudtärna och göra det här och det här och få fina kläder och och och...." tja då kan dom känna sig åtsidosatta.

    Ni kan ju även ge dom andra barnen små uppdrag.
    Som exempelvis ansvara för att dela ut små goodiebags till andra barn i kyrkan (goodiebags är ett bra sätt att hålla barnen sysselsatta, tysta och lugna om dom har något att pyssla med när vigseln kör igång) eller om det är äldre barn så kanske dom kan hjälpa till och visa folk till bänkarna i kyrkan eller dela ut psalmböcker osv.
  • Äldre 18 Mar 09:48
    #12

    Klart att man inte måste ha en tärna!

    För min del var det viktigt att utse en ansvarig för möhippa, eftersom mina närmaste vänner i princip bor i en varsin stad och de flesta känner inte varandra (då menar jag ca 14 personer fördelade på åtta städer från Helsingborg till Luleå..), så det saknades lixom en naturlig grupp som kan prata ihop sig... och jag vill inte bli utan möhippa ;)

    Och eftersom min blivande man promt skulle ha en marskalk (odiskuterbart), kände jag att jag ville ha en tärna, och det var dessutom lämpligt att kombinera med en möhippsansvarig =)

    Jag skulle såklart kunna be någon styra upp en möhippa utan att vara tärna, men tycker också att det känns kul att dela dagen och tiden dit med fler än bara min blivande man ;) Och det är skönt att ha ett par personer som uttalat att de finns vid vår sida i planeringen och så.. Tärna och marskalk kommer till exempel antagligen att ha hand om vår önskelista och OSA, vilket är skönt att ha hjälp med =)
    För övrigt är både tärna och marskalk barndomsvänner till oss, inga släktingar valda här..

    Men som sagt, detta utgår ju från vår situation, och det finns inga måsten utan brudparet bör göra som de tycker är bäst =)

Svar på tråden Tärnor..är det ett måste?