• Äldre 21 Feb 13:06
    5883 visningar
    11 svar
    11
    5883

    Betala för brudtärnor & marskalker?

    Jag kommer ha fyra tärnor varav en är en kille (vad kallas det då?) och min fästman kommer ha tre marskalker. Hur har ni andra gjort med betalning av deras klänningar, kostymer, skor, smycken, hår - ja allt. Betalar ni allt, en del, eller inget? Känner mig lite vilsen och skulle vilja höra hur ni andra tänker kring detta :)

  • Svar på tråden Betala för brudtärnor & marskalker?
  • Äldre 21 Feb 13:16
    #1

    Vi erbjöd bidrag till kläderna, men våra tärnor och marskalker tackade nej.


    Så då bjöd vi tärnorna på proffsmakeup och köpte smycken till både tärnor och marskalker som passade temat för bröllopet, men i stil som går att bära även annars om man vill...

    Har ni höga krav på färger, modeller osv så är det bra om ni betalar för kläderna.
    Ju högre krav - destå mer bör man erbjuda att betala.
    Men det är långt ifrån alltid man betalar håruppsättning mm (alltså hela grejen)

  • Äldre 21 Feb 13:48
    #2

    Min tärna har sagt att hon betalar allt sitt, men jag tänkte betala för håret och nog något smycke!

    Min M2bs bestman fixar vi nog nån slips åt el så...

  • Äldre 22 Feb 10:24
    #3

    Tack för era svar! Jag tänkte erbjuda att betala klänningarna, och en slips/fluga i samma färg som klänningarna till min killkompis som är min tärna. Vad kallar man det, någon som vet? :) Gav ni eller kommer ni ge någon gåva till era tärnor som tack? I så fall vad? :)

  • Äldre 22 Feb 12:10
    #4

    Det finns inget Svenskt namn på en manlig tärna.


    Men i Amerika kallar dom det för Bridesgroom (bland annat).
    Du kan nog kalla det för din marskalk helt enkelt Glad

  • Äldre 22 Feb 13:24
    #5

    Tack för svaret! :)


    Chicita skrev 2015-02-22 12:10:51 följande:

    Det finns inget Svenskt namn på en manlig tärna.

    Men i Amerika kallar dom det för Bridesgroom (bland annat).

    Du kan nog kalla det för din marskalk helt enkelt 


  • crs
    Äldre 22 Feb 17:18
    #6
    1augusti2015 skrev 2015-02-22 10:24:04 följande:

    Gav ni eller kommer ni ge någon gåva till era tärnor som tack? I så fall vad? :)


    Nu kommer jag inte ha en tärna direkt, men min bästa vän blir så nära man kan komma en tärna utan att vara det, typ. :P Hon hjälper till och så, och jag kommer ge henne ett armband som tack. Har inte helt bestämt vilket än, men lutar åt ett en silverkedja med ett litet hjärta i guld.
  • Äldre 22 May 10:21
    #7

    Hej allihopa! 
    Jag tänkte höra med er om det är något som precis som vi ska ha ett litet brölllop för ca 40 personer och hur mycket dricka man ska räkna per person? Vi kommer ha öl, vin cider till maten och sen duka fram ett sprit bord senare på kvällen. Vi kommer även ha avec till kaffet. Billigare att åka till Tyskland? Egentligen? Någon som har erfarenhet? 
    Tacksam för svar! 

  • Äldre 22 May 10:25
    #8

    ursäkta, är ny här. Skulle skapa en ny tråd men gick inte så bra Skäms

  • Äldre 22 May 11:27
    #9

    Vi valde att, pga lite omständigheter, fråga om det var ok för dem att stå för sina kläder själva. Men då hade jag inga som helst krav heller. De fick välja färg och modell på sina klänningar själva. Sedan anpassade jag vårt färgtema efter deras val. Vilket blev jätte bra :)


    Jag kommer däremot betala för deras smink, hår fixar en kompis till mig och hon hjälper givetvis mina tre tärnor också. Samt att jag bokade en svit för oss fyra kvällen innan bröllopet. Dels för att skämma bort dem och dels för att det ska bli smidigt för oss att göra oss klara för bröllopet. En ordentlig,och smarrig, frukost inför en lång dag osv. 

    Jag tycker att det är helt ok att fråga. Sedan vet jag att de finns de som inte alls tycker att det är ok. Men jag tycker att man ska utgå ifrån vad man känner sig bekväm. Jag skulle inte ha några problem att stå för min klänning om jag var tärna, snarare tvärtom. Så det är ju väldigt individuellt :)
    Gör det som känns bäst för dig helt enkelt :)

  • Anonym­2014
    Äldre 22 Jul 12:50
    #10

    Hej!

    Vi betalade det mesta till vår tärna och bestman. Skor, skjorta betalade de själv, resten stod vi för.

    Jag tycker att om man bestämmer färg och vad de ska ha på sig så betalar man självklart för dem, men om man inte bryr sig vad de har på sig så får de står för det själv och så köper man bara en present till dem som tack.

  • Äldre 25 Jul 14:30
    #11

    Vi har betalat tärnans klänning (men hon har varit med och lämnat önskemål) och hennes bukett. Eventuellt betalar vi hennes hår uppsättning har också köpt ett halsband till henne. Till marskalken köpte vi slipsen erbjöd oss köpa näsduk men han hade redan en i färgtemat och corsagen. Vi ska köpa en liten present till honom också men inte hittat något än. Kostym hade han redan en ?

Svar på tråden Betala för brudtärnor & marskalker?