• Äldre 20 Feb 00:51
    5350 visningar
    12 svar
    12
    5350

    Hade ni/kommer ni ha brudnäbbar? Och kan man ha det om andra barn ej är välkomna?

    Första gången jag gör om omröstningstråd! Spännande att se på hur många sätt jag kommer lyckas göra fel... 

    Jag undrar helt enkelt hur vanligt det är med brudnäbbar? Det finns ju inget sötare enligt mig! Jag hoppas verkligen på att vi kommer ha några hyfsat närstående barn i passande ålder när det väl blir vår tur. Gärna söta och goa sådana, så man vågar fråga om de vill vara med!

    Sambon är inte lika pigg på idéen och vill helst inte ha några barn närvarade, öht. Inte ens små näbbar. Vi får väl se vem som får rätt, he he he...

    Han vill helst ha 100% barnfritt, medan jag kan tycka att barnen kan få vara med i kyrkan. Inget måste, men det skulle ej störa mig. På festen när alkohol kommer in i bilden är det nog mer passande att barnen får vara hemma. Skulle det, mot förmodan, vara så att vi den dagen kommer ha massa närstående barn som vi (jag) hemskt gärna vill ska få dela dagen med oss, är det ju en annan fråga om de ska få vara med i kyrkan eller ej, men det ser inte ut som att det kommer finnas några sådana, men det vet man ju aldrig! Möjligtvis små knyten som ska ammas, och dem kan man ju inte direkt knyta fast i ett snöre utanför. (Men enligt den allvetande Ribbing kan man tydligen lämna dem utanför med barnvakt så att föräldrarna kan springa och titta till dem?)

    Okej, innan jag tappar tråden helt, som rubriken lyder: Hade ni/kommer ni ha brudnäbbar? Och kan man ha brudnäbbar om andra barn ej är välkomna?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade ni/kommer ni ha brudnäbbar? Och kan man ha det om andra barn ej är välkomna?
  • Äldre 20 Feb 10:58
    #1

    Om det är barnfritt på middagen men man har näbbar i kyrkan så kan det kännas lite konstigt för de som har barn om dom inte fick ta med sina barn till kyrkan.
    Men visst kan man ha näbbar utan att tillåta andra barn. 
    Det är inte helt ovanligt.
    Det är inte heller ovanligt att även om man tillåter barn i kyrkan - men inte senare så lämnar man barnen hemma för hela tillställningen ändå, annars ska man ju krångla med att någon hämtar barnen efteråt eller man ska själv skjutsa iväg dom osv...

    Vi hade inga större problem med barn i kyrkan. 


    Så här såg det ut Flört


    Påväg till kyrkan från församlingshemmet innan vigseln - pigga och glada barn.




    I kyrkan 

  • Äldre 20 Feb 12:05
    #2

    Jag har stor familj med många syskonbarn så för mig skulle det vara ganska omöjligt att ha helt barnfritt. Även min blivande har syskonbarn. De är en så pass stor del av familjen så det skulle kännas konstigt om de inte fick vara med. De som är i lagom ålder ska få vara brudnäbbar. Sålänge man ser till att barnen har något de kan göra och kanske ber någon ställa upp på att ha lite koll på barnen under minglet och efter middagen så tror jag inte att de utgör ett större problem. Sedan tycker jag att det är upp till föräldrarna att inse att det inte lämpar sig för barmen att vara med på kvällen när det förekommer alkohol osv.

    Jag tycker i alla fall inte att det är konstigt om bara de mest närstående barnen, t. ex. barn inom familjen får vara med och vara brudnäbbar i kyrkan även fast det är ett barnfritt bröllop. Nu vet jag ju inte om du har några barn i familjen men det är ju lättare när man kan dra en sådan tydlig gräns att familjens barn är välkomna men inte övriga. Jag har varit på ett sådant bröllop.

  • Plätti­s
    Äldre 20 Feb 14:04
    #3

    Vi har inga syskonbarn, utan de närmaste barnen i familjen är kusinbarn. Vi bestämde oss för att ha barnfritt eftersom vår lokal ligger precis vid Umeälven, det går en brygga ut i vattnet och allt möjligt. Inte det minsta barnvänligt, och eftersom JAG inte skulle kunna slappna av med sju barn i åldrarna 2 till 14 springande överallt bad vi våra kusiner hitta barnvakter. 

    Jag älskar alla skitungarna, men vi kände att det skulle bli bättre med bara vuxet sällskap. Våra yngsta syskon, alltså min sjuttonåriga syster och min sambos sextonåriga bror, är självklart välkomna att vara med under hela dagen. 

    Eftersom vi vigs i lokalen blir det naturligt att inte ha brudnäbbar på vigseln, men vi kommer inte ha något brudfölje alls. Inga tärnor eller marskalkar, då går det bolla tankar med alla utan att nöta ut en enskild person i vänkretsen


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 20 Feb 16:19
    #4

    Vi hade ett barnfritt bröllop, var våran önskan, då vi satsade på en stor fest med vännerna på kvällen.

    Dock var våra barn med som näbbar under vigseln, sen efter brudskålen, så gick dem iväg med barnvakt och sov med dem, gick jättebra.

  • Äldre 21 Feb 23:42
    #5
    Chicita skrev 2015-02-20 10:58:43 följande:

    Om det är barnfritt på middagen men man har näbbar i kyrkan så kan det kännas lite konstigt för de som har barn om dom inte fick ta med sina barn till kyrkan.
    Men visst kan man ha näbbar utan att tillåta andra barn. 
    Det är inte helt ovanligt.
    Det är inte heller ovanligt att även om man tillåter barn i kyrkan - men inte senare så lämnar man barnen hemma för hela tillställningen ändå, annars ska man ju krångla med att någon hämtar barnen efteråt eller man ska själv skjutsa iväg dom osv...

    Vi hade inga större problem med barn i kyrkan. 


    Så här såg det ut Flört


    Påväg till kyrkan från församlingshemmet innan vigseln - pigga och glada barn.


    I kyrkan 


    Vilka raringar! :D Jag tänker just det, att det kan bli konstigt om ej andra barn får närvara i kyrkan.. Men det skulle ju isf vara ganska närstående barn som var näbbar, vilket vi inte lär ha tyvärr. Kanske lika bra, vill ju inte vara för bråkig med sambon. Det är det enda önskemålet han kommit med, öht. Och jag kommer få bestämma allt, typ. Och han vill verkligen ej. Okej, förutom att han uttryckt att han önskar att jag ska ha vita skor då jag visat honom skor i tråden om färgglada skor här. Haha, men det hade jag tänkt ändå, så det kanske inte räknas ;) Eventuellt nudefärgade, men kan ju tänka mig att ha vita om det betyder att min blivande blir nöjd och glad. haha.

    Tillbaka till ämnet, Jag vet inte riktigt vad min sambo är rädd för, att de ska låta och bli massa spring om man måste gå ut med skrikiga barn, antar jag.. Jag förstår att det blir ett stressmoment för honom, han känns inte så "barnkär", mot andras barn, även om han själv vill ha barn senare. Att barnen gör lite ljud skulle inte störa mig supermycket, om ingen börjar vrålskrika såklart. Det vore ju inte kul om någon måste ta ut sitt barn precis när man ska gå fram mot altaret heller :') Men annars kan jag tycka att barn gör att det blir så härlig och mysig stämning, mer levande! Så jag skulle gärna ha barn där! Trots att vi tänkt oss att ha allt ganska strikt och ordnat! :)
  • Äldre 21 Feb 23:54
    #6
    SaraJ skrev 2015-02-20 12:05:47 följande:

    Jag har stor familj med många syskonbarn så för mig skulle det vara ganska omöjligt att ha helt barnfritt. Även min blivande har syskonbarn. De är en så pass stor del av familjen så det skulle kännas konstigt om de inte fick vara med. De som är i lagom ålder ska få vara brudnäbbar. Sålänge man ser till att barnen har något de kan göra och kanske ber någon ställa upp på att ha lite koll på barnen under minglet och efter middagen så tror jag inte att de utgör ett större problem. Sedan tycker jag att det är upp till föräldrarna att inse att det inte lämpar sig för barmen att vara med på kvällen när det förekommer alkohol osv.

    Jag tycker i alla fall inte att det är konstigt om bara de mest närstående barnen, t. ex. barn inom familjen får vara med och vara brudnäbbar i kyrkan även fast det är ett barnfritt bröllop. Nu vet jag ju inte om du har några barn i familjen men det är ju lättare när man kan dra en sådan tydlig gräns att familjens barn är välkomna men inte övriga. Jag har varit på ett sådant bröllop.


    Jaa, iof, det känns ju absolut rimligt att det kan vara så! Konstigare blir det kanske om det är "vänners barn", som är näbbar, och ingen annan får ta med sina, men är de familj så är det ju egentligen inte alls konstigt.

    Lät härligt med massa barn i familjen! Hur många näbbar blir det? :D

    Jag kom precis på att ju flera av mina kusiner har barn, och de kommer förmodligen, om de ens kommer kunna komma, vara tvungna att resa, då kanske det inte är så lätt att hitta barnvakter bara sådär! Så det ser nog ut som att min kille kommer få stå ut med iaf några ungar! haha. Vi kan nog inte skriva barnfritt, det skulle göra att så många förmodligen inte alls skulle ha möjlighet att komma, och det vore tråkigt om de lät bli enbart för brist på barnvakts skull.

    Yey! Då får jag fixa "lektanter/farbröder" och lek/pysselhörna till mottagningen!
  • Äldre 21 Feb 23:58
    #7
    Plättis skrev 2015-02-20 14:04:34 följande:

    Vi har inga syskonbarn, utan de närmaste barnen i familjen är kusinbarn. Vi bestämde oss för att ha barnfritt eftersom vår lokal ligger precis vid Umeälven, det går en brygga ut i vattnet och allt möjligt. Inte det minsta barnvänligt, och eftersom JAG inte skulle kunna slappna av med sju barn i åldrarna 2 till 14 springande överallt bad vi våra kusiner hitta barnvakter. 

    Jag älskar alla skitungarna, men vi kände att det skulle bli bättre med bara vuxet sällskap. Våra yngsta syskon, alltså min sjuttonåriga syster och min sambos sextonåriga bror, är självklart välkomna att vara med under hela dagen. 

    Eftersom vi vigs i lokalen blir det naturligt att inte ha brudnäbbar på vigseln, men vi kommer inte ha något brudfölje alls. Inga tärnor eller marskalkar, då går det bolla tankar med alla utan att nöta ut en enskild person i vänkretsen


    Det var en absolut rimlig förklaring till ert val tycker jag ;) inte för att ni behöver förklara er, men, jag hade nog varit väldigt hispig jag med, i en sådan situation :P Man vill ju inte behöva hoppa ner i älven och fiska upp fyraåringar med brudklänningen på ;) 
  • Äldre 21 Feb 23:59
    #8
    Endora skrev 2015-02-20 16:19:02 följande:

    Vi hade ett barnfritt bröllop, var våran önskan, då vi satsade på en stor fest med vännerna på kvällen.

    Dock var våra barn med som näbbar under vigseln, sen efter brudskålen, så gick dem iväg med barnvakt och sov med dem, gick jättebra.


    Lät som en bra lösning :)
  • Äldre 22 Feb 00:04
    #9

    Och jo, tog precis upp barnfrågan med sambon. Han säger att det är det enda han kommer håla fast vid, inga små barn i kyrkan, och helst inte på mottagningen... han tycker att det skulle förstöra SÅÅÅÅ mycket om de sprang omkring eller var högljudda.. Ja det är ju flera timmar det handlar om, och det är nog för mycket begärt att barnen ska sitta tysta på sin plats, det är ju inte ens roligt för barnen.... När jag sa att vissa kanske inte kommer kunna komma så sa han att det för honom ör viktigare att dagen och själva bröllopet blir perfekt, än att någon specifik person ska kunna närvara, oavsett från vems sida, jag föreslog barnrum, han sa att det absolut kunde vara en idé, så han verkar ju inte vara totalt omedgörlig iaf.. Inga små barn som kan börja gråta i kyrkan var iaf hans sista bud :P

  • Äldre 22 Feb 10:24
    #10

    Vi delade ut små goodiebags till barnen i kyrkan (eller tja inte vi, brorsan fick det ansvaret) Det var en ask med russin, några små mjuka leksaker (typ geléiga ödlor) ett målarblock i miniformat (ca A6) och några små kritor..


    Det gjorde att barnen var sysselsatta. Och vi räknade kallt med att om något barn blev oroligt så skulle föräldern smyga ut med barnet för att inte störa...
    Och vi blev i alla fall inte störda så något måste ju ha funkat Tungan ute

  • Äldre 22 Feb 11:12
    #11
    Pess skrev 2015-02-21 23:54:07 följande:

    Jaa, iof, det känns ju absolut rimligt att det kan vara så! Konstigare blir det kanske om det är "vänners barn", som är näbbar, och ingen annan får ta med sina, men är de familj så är det ju egentligen inte alls konstigt.

    Lät härligt med massa barn i familjen! Hur många näbbar blir det? :D

    Jag kom precis på att ju flera av mina kusiner har barn, och de kommer förmodligen, om de ens kommer kunna komma, vara tvungna att resa, då kanske det inte är så lätt att hitta barnvakter bara sådär! Så det ser nog ut som att min kille kommer få stå ut med iaf några ungar! haha. Vi kan nog inte skriva barnfritt, det skulle göra att så många förmodligen inte alls skulle ha möjlighet att komma, och det vore tråkigt om de lät bli enbart för brist på barnvakts skull.

    Yey! Då får jag fixa "lektanter/farbröder" och lek/pysselhörna till mottagningen!


    Det blir 4-6 barn beroende på om föräldrarna tycker att de minsta klarar av det och om de vill. Har inte frågat än. Det blir i åldrarna 6-3 ungefär i så fall. Ja det är jättehärligt med syskonbarn. De får mig att längta jättemycket efter egna barn. :)

    Det är ingen lätt fråga det där med barn. Det tåls att fundera över. :)
  • Äldre 22 Feb 11:17
    #12
    SaraJ skrev 2015-02-22 11:12:42 följande:
    Det är ingen lätt fråga det där med barn. Det tåls att fundera över. :)
    Menar såklart barn på bröllop eller inte. Blev lite otydligt hehe :)
Svar på tråden Hade ni/kommer ni ha brudnäbbar? Och kan man ha det om andra barn ej är välkomna?