• Äldre 18 Feb 15:53
    41090 visningar
    57 svar
    57
    41090

    Hösten 2016

    Är det fler där ute som redan nu planerar för bröllop nån gång under hösten 2016?

    Vi kommer gifta oss I oktober, dock är inte exakt datum klart än, vi väntar lite med att se när en viss mässa ska äga rum i New York, dit vi ska på bröllopsresa direkt efteråt. 

    Kommer bli ett enkelt borgerligt utomhus, med bara dem närmsta med.  

    Så vore kul med fler att prata och planera med.

  • Svar på tråden Hösten 2016
  • TNY
    Äldre 18 Oct 12:45
    #41

    BröllopBlandBjörkar:

    Vilket knepigt läge ni är i.. Vi hade tänkt resa till Skottland, men det blir inte förrän senare på hösten, så vi kommer att önska oss bidrag till resan.

    Det finns många trådar här på BT där diskussionen blir hätsk om kuvertavgift. Jag tror att det kanske också beror på vilken typ av vän-krets man har, en del bryr sig inte och betalar glatt, andra blir griniga och känner sig kränkta..

    Hoppas ni hittar er lösning

  • Äldre 18 Oct 13:13
    #42

    TNY: Ja det känns lite knivigt just nu, men vi är fortfarande i planeringsfasen så vi kanske ändrar oss längre fram. Dels har vi inte pratat om vårt stundande bröllop med så många, så jag har ingen riktig koll på vad familj och vänner känner inför kuvertavgift. Sen så har vi inte heller spikat vad det blir för mat eller vilka ringar vi ska köpa, så den preliminära budgeten är väldigt preliminär.
    Sen, eftersom planeringen och pysslandet inför bröllopet blir som en hobby kan jag tänka mig att lägga lite mer pengar eftersom jag samtidigt köper in saker som man kan ha användning av senare.

  • TNY
    Äldre 18 Oct 15:24
    #43

    BröllopBlandBjörkar:

    Ju tidigare man är ute desto bättre är det, ekonomimässigt. Jag har hittat en del grejjer som såldes ut på Lagerhaus i somras som ska användas till dekor och så, och jag har i lugn och ro tittat ut inbjudningskort och beställt från Kina (aliexpress) för en spottstyver. Jag håller alltid ögonen öppna när jag går i affärer, framför allt när det är säsongsrea eller totala utförsäljningar. :)

    Vi gifter oss 3 september nästa år, plats är bokad, menyn spikad, förrättare preliminärbokad och inbjudningslistorna är klara. Så, nu väntar jag bara på att det ska bli lite närmre i tid så att man kan titta på florist, konditor m.m. :)

    Just nu håller jag ögonen på de som säljer knoppa-lakan, för jag vill sy överdrag, men vill gärna köpa tyget begagnat ;) (smålänning!)

  • Äldre 18 Oct 16:38
    #44

    TNY:
    Det är sant att man ska var ute i god tid för att få det bäst ur en ekonomisk synpunkt:) Vi bestämde oss för lite mer än sex veckor sen att vi gifter oss nästa år och har sedan dess haft fullt upp med att informera familjen.

    Vi har en festlokal(restaurang) preliminärbokad, där sensommar-menyn inte spikas förrän till våren, så längre än så kan vi inte gå än.  
    Vad gäller inbjudningar kommer vi att designa egna och skicka dem till ett lokalt tryckeri. Vi har en kort preliminär lista på gäster (ca 70st), som består av både vänner och familj. Vi var tidigt tvungna att se över gästlistan och hur vi ville göra med släkten eftersom att både jag och fästmannen kommer från stora familjer. Mellan oss har vi 13 mostrar/fastrar/farbröder/morbröder och ca 50 kusiner, då är det inte medräknat någons respektive. Så för att få ett bröllop där vi åtminstone hinner hälsa på alla (helst umgås lite mer med) har vi fokuserat på våra vänner samt den del av släkten som vi främst umgås med i daglig dags. Vigselförrättare har vi gott om inom familjen (både kyrkligt och borgligt) så vi känner att vi har det under kontroll. :)

    Så som jag formulerade mig tidigare kanske det verkar som att allt hänger på om vi ska ha kuvertavgift eller ej, så är inte fallet. Vi har det gott ekonomiskt, både jag och fästmannen går in i detta med goda förutsättningar. Nu när jag läser mina inlägg i efterhand låter det lite som om all planering står och faller med kuvertavgiften. Jag och fästmannen diskuterade möjligheten att ha kuvertavgift, detta för att vi varit på ett tidigare bröllop med kuvertavgift som vi tyckte var mycket uppskattat, man slapp stressen i att hitta en present men man behövde heller inte känna att man kom tomhänt till festen eftersom man hade bidragit med en slant.

    Huja, det känns läskigt, pirrigt och kul. Jag förstår varför så många börjar planera mer än ett år i förväg;)

  • Äldre 18 Oct 16:42
    #45

    TNY: Såg just en video på YouTube om att knyta stolsöverdrag med knoppa-lakan, vilket jobb! Det blir nog jättefint:)

  • TNY
    Äldre 19 Oct 05:36
    #46

    BröllopBlandBjörkar:

    oj, vilken enorm släkt ni har! heh, vi planerar 40 gäster, då ingår ca 10 barn. Den lilla släkt jag har (en moster med familj) kommer dessutom inte att bjudas, då vi inte kommer överens så bra.

    Man måste inte bjuda alla mostrar, fastrar och kusiner säger etiketten, men ni kanske är nära och bra vänner allihop?

  • TNY
    Äldre 19 Oct 05:39
    #47
    BröllopBlandBjörkar skrev 2015-10-18 16:42:14 följande:

    TNY: Såg just en video på YouTube om att knyta stolsöverdrag med knoppa-lakan, vilket jobb! Det blir nog jättefint:)


    Jag hade tänkt att sy, men behöver lakan att göra det med, och enklast är att köpa begagnat. Stolarna vi ska ha har armstöd, och det finns inget snyggt sätt att bara knyta hela lakan kring dem är jag rädd.

    Vi ska ut till lokalerna senare i höst/vinter, så jag har köpt ett knoppa-lakan som jag ska tvätta så det drar ihop sig lite, ta med måttband och sax och klippa till lakanet på plats med stolen som mall, så får vi se hur det blir.
    Jag hoppas att armstöden fortfarande är svarta (som de var på bild vi fick) för då behöver bara stolen täckas.
  • TNY
    Äldre 19 Oct 05:48
    #48

    En annan sak som är bra med att vara ute i god tid är ju att det känns mindre i plånboken när man tar det lite i taget.
    Jag har redan köpt min klänning, den hänger på en provdocka här hemma.

    Ringen är på planering/beställnings-stadiet, och jag har lagt lite handpenning i omgångar hos juveleraren, så den är också en bit på väg.
    Känns så jäkla skönt att det viktigaste är klart eller på gång.

    En kollega till mig gifte sig i helgen (hoppas jag) och i tisdags erkände han att det var lite nervöst för "allting är ju inte riktigt klart..." heh.. jag hade smällt av i det läget!

  • Äldre 22 Oct 20:22
    #49

    vi förlovade oss i oktober, och eftersom m2b är lite traditionalist så blir det bröllop inom ett år, i september nästa år... nu gäller det bara för mig att lämna över ansvar på honom också...

  • Äldre 24 Oct 17:25
    #50

    Åh vad roligt och intressent att se hur alla planerar och ser verkligen framåt.
    Vi planerar att ha vår bröllop den 3/9 i Västerås. Då vi både har en stor familj lär vi blir mellan 200-250 personer. Det är så dyr med lokalen så eftersom jag själv arbetar med bröllop dekor privat, kommer vi själva dekorera.

    Vi har inget bokat ännu men bestämt lokalen, kyrkan, tema och dekorationen är klara. Som de flesta så blir även Kina klänningar för min del, en för lokalen och letar nu en som passar till  utomhus kapell.   
    Vi har även beställt Kina inbjudningar och köpt vigselringar.

  • Äldre 25 Oct 22:07
    #51

    Hej!

    Här är en som hoppas på ett bröllop nästa höst. Vi får se lite hur det går med renoveringar först, så en riktig planering kan nog inte sätta igång innan till våren.
    Har velat gifta mig ett par år nu men renoveringar och pluggande för min del har kommit emellan. Hoppas på nästa höst nu.

    Den 15 okt -16 är det 5 år sedan vi förlovade oss och passande nog en lördag Skrattande

  • TNY
    Äldre 2 Nov 06:28
    #52
    Noraline skrev 2015-10-24 17:25:42 följande:

    Åh vad roligt och intressent att se hur alla planerar och ser verkligen framåt.
    Vi planerar att ha vår bröllop den 3/9 i Västerås. Då vi både har en stor familj lär vi blir mellan 200-250 personer. Det är så dyr med lokalen så eftersom jag själv arbetar med bröllop dekor privat, kommer vi själva dekorera. 


    Åh, vi har samma dag, 3/9 - 16 :)

    Jag undrar, då du jobbar med dekor m.m. professionellt, tycker du att det ska bli roligt att planera och dekorera ditt eget bröllop, eller blir det som vanligt jobb och rutin?
  • Äldre 3 Nov 18:48
    #53

    Hej,

    Jaha, vad roligt, samma bröllopsdag TNY

    Jag jobbar med dekor endast när jag kan.

    Jobbar som ek.assis.

    Det känns faktiskt roligt, ser verkligen fram emot och en utmaning då man eget ska bara vara bättre. Fördelen är att det gå mycket enklare att planera sen är jag ekonom. Detta gör att jag kan minimera kostnaderna och använder av mig kontakterna.

    Däremot kan kännas lite pirrigt och svår att överlåta någon annan koordinera själva bröllopsdagen när man har själv planera allting (lite kontroll). Känner som att låta ens lilla bebis ....

  • Äldre 21 Jan 09:58
    #54

    Nu, har vi bokat lokalen och kyrkan. Jag har även köot klänningen. Det blev inga kinaklänningen, min kusin köpte den åt min i usa.

  • TNY
    Äldre 4 Mar 16:58
    #55

    Åh, nu ramlar snart alla paket in från ali, wish m.m. !! Så jäkla roligt!

    Idag kom min underkjol till brudklänningen och min "extraklänning" som förmodligen kommer att åka på någon gång under kvällen.
    (Festen efter middagen hålls uppe på "Loftet" kallas det för, och jag är tveksam till att jag kommer att vilja kryssa runt där uppe med brudklänning i spets och en massa bänkar i furu)

    Nu ska bara vår toastmaster hämta sig från nerkomsten av tredje barnet, sedan kan vi planera på allvar, skriva klart inbjudningarna, skicka ut dem m.m.

    Jag har även beställt en morgongåva till sambon, ett läder-armband med gravyr. Han kommer att bli så himla snygg i det! <3

  • TNY
    Äldre 4 Mar 17:09
    #56

    Ja just det, nästa helg ska vi åter besöka hotell-anläggningen som vi ska ha bröllop och fest på, då kan jag mäta lokalen mer exakt, mäta stolarna (för överdrag), kolla på borden, hur de kan placeras, vad det finns för ljusstakar och annat, hur många toaletter,  m.m. .m.m. (ja, ni vet, allting runt omkring)

    När det är gjort faller mycket på plats :) kan inte spåna på placering innan jag vet hur borden kan placeras, kan inte fundera på stolsöverdrag innan jag vet måtten på stoalrna, hur många toalett-korgar som behövs, se om jag behöver fixa ljusstakar själv, ja, det är mycket det här.

    I den bästa av världar så har anläggningen skaffat armstödslösa stolar och runda bord, men det blir nog så att vi får göra vad vi kan med armstödsstolar och smala rektangulära bord som har bökigt underrede i metall. ;)

  • Äldre 4 Mar 18:05
    #57

    Hakar på denna tråd! Vi är i full planering inför hösten Glad

    Mycket är klart men det är småsaker som dyker upp hela tiden som man inte tänkt på. Lokal och kyrka bokad, save-the-dates utskickade och börjat snickra ihop en hemsida. Klänningen är inköpt men har börjat snegla lite mot en annan.. Det finns ju så många fina!!

Svar på tråden Hösten 2016