• Äldre 15 Feb 15:03
    3105 visningar
    4 svar
    4
    3105

    Hjälp med efternamn

    Hej!

    Jag och min fästman kan inte komma överens om vilket efternamn vi ska ta ifall vi gifter oss. Jag heter Söderberg och han Karlsson, ingen vill byta. Inget av dem är väl särskilt ovanligt eller originellt egentligen men Söderberg är nog lite mindre vanligt iallafall (det är iallafall inget som slutar på -son)... Vad vi vet så har ingen av oss någon släkting med ett namn som tilltalar oss.

    Vilket tycker ni låter bäst, Söderberg eller Karlsson?

    Går namnen att slå ihop på något fint sätt?

    Då båda efternamnen är långa så känns det dumt att ha det ena som mellannamn.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp med efternamn
  • Äldre 15 Feb 20:13
    #1
    adekvat skrev 2015-02-15 15:03:41 följande:

    Vilket tycker ni låter bäst, Söderberg eller Karlsson?

    Går namnen att slå ihop på något fint sätt?


    Karlsberg!

    Nej, men. Har ni spikat det att ni ska ha samma efternamn?
  • Äldre 15 Feb 22:26
    #2

    Söderberg, definitivt. Vilket jag hade sagt oavsett vems namn det hade varit!

    Ni har inte funderat på att söka er längre bak i släktskapet? Vi heter Koch/Östberg och ingen av oss vill ta den andres namn så vi tar min mammas flicknamn. Då blir vi nästan ensamma i världen med vårt efternamn!

  • Äldre 16 Feb 10:45
    #3

    Tack för svar! Haha, vi har också tänkt på Karlsberg, men låter ju bara som ölen Carlsberg, vilket iofs kan vara lite kul men inget vi vill heta. :P

    Ja, helst vill vi ha samma efternamn men ingen av oss vill ha den andres. Därav "problemet". Vi får nog kika längre bak i släkten om det finns något fint :)

  • Äldre 12 Mar 22:55
    #4

    Hittade ni några intressanta namn ? :D

Svar på tråden Hjälp med efternamn