• Äldre 28 Jan 15:01
    26122 visningar
    57 svar
    57
    26122

    Vår son ej bjuden av sambos bror

    Hej! I sommar gifter sig min mans bror. Brudparet har två barn, som kommer vara 3 år och 1 år då. Vi har en son som är tre månader yngre än deras yngsta, och kommer få också att ha fyllt 1 år. Vår so nörden enda bebisen i släkten förutom deras egna barn då inga andra syskon har barn. Vi fick nu inbjudan där endast jag och min mans namn stod på inbjudan, tänkte dock inte på det utan tig för givet att vår 7 månaders (brorssonen) också var bjuden. Sedan gick jag in på bröllopsnatten de hänvisade till, och där står: Bröllopfesten är barnfri med undantag för ammande barn.

    De vet att vår som inte ammas längre och därmed räknas han ju inte som ett ammande barn. Jag vet att de kommer bjuda kompisar som är i barnafödande ålder som säkert har egna småbarn. Men det är ju en skillnad på att bjuda sitt brorsbarn och alla kompisars barn!

    Inga andra av brudparets syskon har barn. Vår son (som är lika gammal som deras yngste son) är det enda barnet i släkten, och han bjuda inte! Jag tycker att brorsbarn är så pass nära att han självklart ska bjudas med. Jag menar han kostar inget tex kuvert eller liknande, och skulle han börja skrika i kyrkan så skulle ju jag gå ut med honom. Bröllopsfesten ska hållas på deras föräldrars lantställe ute i skogen flera mil bort, och vi skulle alla få sova över där. Då är det självklart att vår son också skulle få vara med när hela familjen kommer vara där; föräldrar och syskon med respektive. Alla förutom vår son, som på köpet är lika gammal dom deras son!

    Jag menar så helt barnfritt är det ju inte ändå. Det som sårar är att det är min mans bror. Hade det varit min mans kompis som endast hade bjudit honom med respektive, så hade jag inte reagerat. Men det är hans bror som inte bjudet sitt endaste brorsbarn! Andra brodern med flickvän är bjudna, men inte hana brors son. De tänker förmodligen att de enda barnen som får komma är deras egna. Men jag tycker att ens Brorsson som kommer vara exakt 1 år, självklart tillhör nära familj. Det är inte så att det är 10 ungar i 3-4 års åldern som sprida ger runt, utan EN 12 månaders. Att man i te bjuder kompisars barn är inget konstigt för man måste ju dra gränsen någonstans. Som vän går man vara glad att bli bjuden då viss bara har nära familj! Så deras vänner kan jag inte tänka mig skulle ta illa upp on hans brors lille son är bjuden, men inte deras barn. Nu är ju deras ammande barn välkomna. Lite konstigt för vissa ammar ju upp till 1 år, medan vissa slutar vid 4 mån som jag själv.

    När föräldrar, syskon med flickvän är bjudna, då borde brorssonen också få komma. Bröllopsfesten är på landet och man skulle vara sommarform, inte ens kavaj, och deras egna barn är med. Ja då kan det ju inte vara värsta stela supereleganta vuxenfesten där bara vuxna sitter och smuttar på sitt vinglas, för deras barn är ju där sant deeas kompisars ammande barn! Men enda brorsbarnet är inte välkommet. Funderar på att tacka nej. Hade de tyckt att det varit viktigt att fira med oss så hade de ju bjudit vår lille son med. Han är ju med oss och så liten fortfarande. Dessutom är bröllopet längre bort då man måste sova över där, och festen är på mina svärföräldrars lantställe. Kul att hela familjen (inklusive deras två barn) skulle vara där ute på landet bland gröngrös, kossor och loge mitt på sommaren, utan vår son. Ja deras vänner är där med med ammande barn.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-28 15:09
    Ursäkta stavfelen, skrev snabbt på mobilen. Hoppas ni förstår ad jag egentligen menar.

  • Svar på tråden Vår son ej bjuden av sambos bror
  • Äldre 28 Jan 15:14
    #1
    +1

    Vet ni att deras barn verkligen kommer vara med då? Vi hade barnfritt (förutom ammande) på vårat eget bröllop men hade med oss en barnvakt med till vår nyss fyllda 1-åring. Så kunde de vara och leka och äta nån annanstans än att behöva vara med på en lång middag som inte passar barn med spring i benen. Fungerade utmärkt. Så teoretiskt sett var hon med men ändå inte.

  • Äldre 28 Jan 15:21
    #2

    Ja de kommer vara med. Hennes föräldrar kommer ju vara gäster sant deras vänner. 3 åringen sitter ich äter själv och deras 1 åring snart med. Först ska alla vara i kyrkan och sedan åker man till lantstället och i ladan ska de ha bröllopsfesten. Kan inte tänka mig att det skulle kunna bli så stelt. Man ska vara sommarform, inte ens kavaj, och det är inte i en fin sal utan på landet. Farmor, farfar, farbröder med flickvän, ja alla i nära familjen, men inte vår son!


    Magenta skrev 2015-01-28 15:14:33 följande:

    Vet ni att deras barn verkligen kommer vara med då? Vi hade barnfritt (förutom ammande) på vårat eget bröllop men hade med oss en barnvakt med till vår nyss fyllda 1-åring. Så kunde de vara och leka och äta nån annanstans än att behöva vara med på en lång middag som inte passar barn med spring i benen. Fungerade utmärkt. Så teoretiskt sett var hon med men ändå inte.


  • Äldre 28 Jan 15:24
    #3

    Rättade till stavfelen så ni kan läsa:

    Hej! I sommar gifter sig min mans bror. Brudparet har två barn, som kommer vara 3 år och 1 år då. Vi har en son som är tre månader yngre än deras yngsta, och kommer också att ha fyllt 1 år. Vår son är den enda bebisen i släkten förutom deras egna barn då inga andra syskon har barn. Vi fick nu inbjudan där endast jag och min mans namn stod på inbjudan. Jag tänkte dock inte på det utan tog för givet att vår 7 månaders (brorssonen) också var bjuden. Sedan gick jag in på bröllopssajten de hänvisade till, och där står: Bröllopfesten är barnfri med undantag för ammande barn.

    De vet att vår som inte ammas längre och därmed räknas han ju inte som ett ammande barn. Jag vet att de kommer bjuda kompisar som är i barnafödande ålder som säkert har egna småbarn och ammande barn. Men det är ju en skillnad på att bjuda sitt brorsbarn och alla kompisars barn!

    Inga andra av brudparets syskon har barn. Vår son (som är lika gammal som deras yngste son) är det enda barnet i släkten, och han bjöds inte! Jag tycker att brorsbarn är så pass nära att han självklart ska bjudas med. Jag menar han kostar inget, tex kuvert eller liknande, och skulle han börja skrika i kyrkan så skulle ju jag gå ut med honom. Bröllopsfesten ska hållas på deras föräldrars lantställe ute i skogen flera mil bort med grusväg dit, och vi skulle alla få sova över där. Då är det självklart att vår son också skulle få vara med när hela familjen kommer vara där; föräldrar och syskon med respektive. Alla förutom vår son, som på köpet är lika gammal dom deras son!

    Jag menar så helt barnfritt är det ju inte ändå. Det som sårar är att det är min mans bror. Hade det varit min mans kompis som endast hade bjudit honom och mig så hade jag inte reagerat. Men det är hans bror som inte bjudet sitt endaste brorsbarn! Andra brodern med flickvän är ju bjudna, men inte hans brors son som är närmre kan man tycka. De tänker förmodligen att de enda barnen som får komma är deras egna. Men jag tycker att ens Brorsson som kommer vara exakt 1 år, självklart tillhör nära familj. Det är inte så att det är 10 ungar i 3-4 års åldern som kommer springa runt, utan EN 12 månaders.

    Att man inte bjuder kompisars barn är inget konstigt, för man måste ju dra gränsen någonstans. Som vän får man vara glad att bli bjuden öht, då vissa bara har nära familj! Så jag kan inte tänka mig att deras vänner skulle ta illa upp om hans brors lille son är bjuden, men inte deras barn. Nu är ju dock deras ammande barn välkomna. Lite konstigt för vissa ammar ju upp till 1 år, medan vissa slutar vid 4 mån som jag själv.

    När föräldrar, syskon med flickvän är bjudna, då borde brorssonen också få komma. Bröllopsfesten är på landet och man skulle vara sommarform, inte ens kavaj, och deras egna barn är med. Ja då kan det ju inte vara värsta stela supereleganta vuxenfesten där bara vuxna sitter och smuttar på sitt vinglas, för deras barn är ju där sant deras kompisars ammande barn! Men enda brorsbarnet är inte välkommet. Funderar på att tacka nej. Hade de tyckt att det varit viktigt att fira med oss så hade de ju bjudit vår lille son med. Han är ju med oss, nära familj, och på köpet så liten fortfarande. Dessutom är bröllopet längre bort då man måste sova över där, och festen är på mina svärföräldrars lantställe. Kul att hela familjen (inklusive deras två barn) skulle vara där ute på landet bland gröngrös, kossor med bröllopsfesten i logen mitt på sommaren, utan vår son. Ja deras vänner är där med med ammande barn.

  • Plätti­s
    Äldre 28 Jan 15:29
    #4
    +2

    Innan man skriver att man ska ha ett barnfritt bröllop tänker man igenom allt tusen gånger, det är inget man kommer på två minuter innan inbjudan går ut. Och att ammande barn är välkomna är ganska självklart om man bjuder föräldrarna, de klarar sig ju inte utan mamma en hel kväll. 

    Antingen kan ni se din sambos brors bröllop som ett tillfälle att få vara barnfria en kväll, att få vara bara ni två. Eller så kan ni ta illa upp och välja att inte gå på bröllopet.

    De kommer bli ledsna av att ni väljer bort bröllopet, och jag tror att ni skulle ha trevligt även om ni åkte dit utan sonen en kväll. Ett bröllop är en engångsföreteelse, och om alla barn skulle vara välkomna blir det en helt annan sak än att ha en barnfri fest. Och om man börjar med undantag, att brorsonen får komma, men inte andra barn, då kommer andra föräldrar att ta illa upp. 

    Vi kommer att ha ett barnfritt bröllop, men har inga syskonbarn eftersom både jag och min sambo är äldst i våra respektive syskonskaror. När vi skickade ut en förvarning (save the date, eller vad man vill kalla det) sa vi till våra kusiner att kvällen skulle bli barnfri. Annars skulle vi haft sju eller åtta barn i åldrarna 2 till 14, och vi vill hellre ha en lugn dag där vi och föräldrarna får slappna av och bara njuta. Dessutom ligger vår lokal precis intill älven med en brygga som går ut i vattnet, och då hade inte jag kunnat slappna av en sekund medan barnen leker. 

    Det var inga som helst problem, och kusinerna sa att de skulle börja leta barnvakt redan nu. Vi hade kanske tänkt om ifall vi haft syskonbarn, men i och med att lokalen ligger där den ligger och barn aldrig är tysta och lugna (utom när de sover) hade våra syskon förmodligen lämnat sina barn hemma i vilket fall. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 28 Jan 15:36
    #5

    Hade jag haft barn så hade de fått vara med, för de är mina barn.
    en jag hade utan problem satt barnfritt och låtit mina barn komma. Det är ju en enorm skillnad på mina ungar och andras.

    Vi har satt att barn ärvälkomna efter konsultation med toastmadame, det hon kommer säga är att om de inte kan garantera att ungarna kniper igen i kyrkan så får de vänta medd att komma till efter vigseln, och om de börjar glappa i kyrkan så får de resa sig och gå.

    Summan av allt är ändå, vill brudparet inte ha andras småbarn där (förutom ammande) så är det upp till dem. Har väldigt svårt att förstå varför du anser att det är så självklart att din son skall med. Vill de inte ha barn så vill de inte ha barn på bröllopet oavsett vems det är (förutom sina egna vilket jag förstår helt).


    Live free, ride free
  • Äldre 28 Jan 15:43
    #6

    Som jag skrev så kommer de inte bjuda farbröder, morbröder, fastrar, mostrar eller kusiner! Endast föräldrar, syskon med respektive samt vänner. Deras egna två barn är med. Det finns ETT barn i släkten, ETT syskonbarn. Det är vår son. Som kompisar kan man inte räkna med att ens bli bjuden, ännu mindre deras barn. Kusiner kan inte räkna med att bli bjudna, ännu mindre deras barn. Syskon räknar med att bli bjudna och dennes barn. Nej jag tror inte kompisar tar illa upp att deras 2-3-4-5 åringar inte är bjudna, eller att brudgummens brorsson skulle få komma på sin farbrors bröllop. Det är familj. Vår son skulle vara den ENDA i familjen som inte får komma. Som jag skrev så är det ju inte 10 syskonbarn i småbarnsålder, utan 1 bebis 12 månader!

    Bröllopet och bröllopsfesten kommer vara flera mil bort ute i skogen med grusväg långt ut på landet på mina svärföräldrars lantställe. Och ALLA kommer vara tvungna att sova över, och tanken är att man ska vara där några dagar. Skillnad vore om bröllopet är i samma stad och man hade kunnat haft barnvakt i några timmar och kommit hem på kvällen. Det går inte nu. De vet att vi dessutom inte har någon bil utan måste åka med svärföräldrarna. Ska vi lämna vår son i flera dagar medan vi har trevligt med hela familjen ich broderns barn på landet, men inte vår son? Den enda som inte får komma. Nej fy.

  • Äldre 28 Jan 15:45
    #7

    Nej ich då kan de heller inte räkna med att vi kommer.

    Och ammande barn kniper igen i kyrkan? Alla ammar inte heller, vissa aldrig. Endast ammande mammor. Trevligt. De som ammar 10 månaders, medan vissa slutar vid 5 månader?


    Nightrod skrev 2015-01-28 15:36:38 följande:

    Hade jag haft barn så hade de fått vara med, för de är mina barn.

    en jag hade utan problem satt barnfritt och låtit mina barn komma. Det är ju en enorm skillnad på mina ungar och andras.

    Vi har satt att barn ärvälkomna efter konsultation med toastmadame, det hon kommer säga är att om de inte kan garantera att ungarna kniper igen i kyrkan så får de vänta medd att komma till efter vigseln, och om de börjar glappa i kyrkan så får de resa sig och gå.

    Summan av allt är ändå, vill brudparet inte ha andras småbarn där (förutom ammande) så är det upp till dem. Har väldigt svårt att förstå varför du anser att det är så självklart att din son skall med. Vill de inte ha barn så vill de inte ha barn på bröllopet oavsett vems det är (förutom sina egna vilket jag förstår helt).


  • Äldre 28 Jan 15:49
    #8
    Lilly8 igen skrev 2015-01-28 15:43:11 följande:

    Som jag skrev så kommer de inte bjuda farbröder, morbröder, fastrar, mostrar eller kusiner! Endast föräldrar, syskon med respektive samt vänner. Deras egna två barn är med. Det finns ETT barn i släkten, ETT syskonbarn. Det är vår son. Som kompisar kan man inte räkna med att ens bli bjuden, ännu mindre deras barn. Kusiner kan inte räkna med att bli bjudna, ännu mindre deras barn. Syskon räknar med att bli bjudna och dennes barn. Nej jag tror inte kompisar tar illa upp att deras 2-3-4-5 åringar inte är bjudna, eller att brudgummens brorsson skulle få komma på sin farbrors bröllop. Det är familj. Vår son skulle vara den ENDA i familjen som inte får komma. Som jag skrev så är det ju inte 10 syskonbarn i småbarnsålder, utan 1 bebis 12 månader!

    Bröllopet och bröllopsfesten kommer vara flera mil bort ute i skogen med grusväg långt ut på landet på mina svärföräldrars lantställe. Och ALLA kommer vara tvungna att sova över, och tanken är att man ska vara där några dagar. Skillnad vore om bröllopet är i samma stad och man hade kunnat haft barnvakt i några timmar och kommit hem på kvällen. Det går inte nu. De vet att vi dessutom inte har någon bil utan måste åka med svärföräldrarna. Ska vi lämna vår son i flera dagar medan vi har trevligt med hela familjen ich broderns barn på landet, men inte vår son? Den enda som inte får komma. Nej fy.


    Då är det väl bara at tinte gå?
    Detta är deras dag deras enda dag som allt skall kretsa kring dem, deras giftemål deras fest, deras villkor. Det är den dagen då alla skall vara dem till lags och göra allt för att göra deras dag så felfri som möjligt.

    De har valt att skriva barnfritt av troligen samma anledning som vi inte vill ha barn på vårat bröllop (men gjorde en kompromiss) för att de förstör lugnet som vi vill ha. Skulle räcka med en skrikande unge i kyrkan så hade jag och jävlar i mig vilket liv det hade blivit på bruden, blivit vansinnig.

    Så jag tycker nej fy, till de som inte vill bemöta bröllopsparets önskan. det är deras dag inget annat.
    Live free, ride free
  • Äldre 28 Jan 15:50
    #9
    Lilly8 igen skrev 2015-01-28 15:45:55 följande:

    Nej ich då kan de heller inte räkna med att vi kommer.

    Och ammande barn kniper igen i kyrkan? Alla ammar inte heller, vissa aldrig. Endast ammande mammor. Trevligt. De som ammar 10 månaders, medan vissa slutar vid 5 månader?


    han inte läsa detta innan jag skrev ovan.
    sorry
    Live free, ride free
  • Äldre 28 Jan 15:53
    #10

    Det är deras stora dag, och om de inte bjudit vår son så är det så. De vill inte fira med honom och det respekterar vi. Det hindrar inte från att vi är sårade. Vi kommer tacka nej utan buller och bång.

Svar på tråden Vår son ej bjuden av sambos bror