• Alylly­ra
    Äldre 23 Jan 13:13
    6758 visningar
    41 svar
    41
    6758

    Anonymitet

    Min känsla är att andelen inlägg från anonyma personer har ökat markant under det senaste halvåret (ungefär sen flytten till "nya" sidan). Detta gäller inte bara ämnen som kan betraktas som känsliga, utan även andra trådar.

    Från mitt perspektiv blir det som att konversationerna består av några få regelbundna samtalspartners samt en hel drös med anonyma personer som man aldrig får någon relation till, och det är jättetråkigt!

    Ni som ofta väljer att vara anonyma, vad är anledningen till det? Ni får gärna skriva en motivering i tråden (ja, det går att vara anonym!).

    Slutligen vill jag verkligen uppmana er att komma ut ur anonymiteten och delta i konversationen under ett användarnamn som man kan känna igen er på. Det blir ett roligare forum för alla om vi kan skapa en samhörighet.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anonymitet
  • Anonym (För att jag kan!)
    Äldre 26 Jan 12:45
    #31

    Övrigt övrigt rummet då? Vad får man prata om där?

    Det är ett bröllopsforum men man behöver väl inte vara nazist med att man bsolut inte får rådfråga om annat än bröllop? Läs inte de trådarana då!

    Oftast handlar det ändå om ågot som har med relationen att göra, även om det inte är direkt bröllop. Det kan varamycket skönare att rådfråga sina internet vänner, som det känns att det är på just det här forumet, än sina IRL vänner. Det blir objektiva svar som kommer från personer utan personlig ankoppling, men som man fortfarande har ett humomhur de tänker när man varit medlem länge. Det är bara ett plus på det här forumet tycker jag.

    Iaf, varför är man anonym då. För att man kan. Ingen av mina vänner bryr sig pass mycket om mitt bröllop att de sitter och smygläser på bröllopstorget. Det låter rätt underligt överhuvudtaget att någon som sjålv inte gifter sig smyger omkring och luskar på ett bröllopsforum.

  • Alylly­ra
    Äldre 26 Jan 15:57
    #32
    +1
    Nightrod skrev 2015-01-26 12:34:50 följande:

    Skall genast börja sälja min gamla bildäck och mc delar på köp och sälj sidan. Skall bara hem och fota det först


    Om du tror att du kan få tag på bra köpare till dina bildäck via köp och sälj-sidan på BT så är det väl fritt fram att sälja dem där? Eller har BT några slags regler för vad som får säljas (har aldrig sålt något på BT så jag har ärligt talat ingen aning).

    På samma sätt har inte BT (vad jag vet) några restriktioner på vad man får starta trådar om. Om man tror att man kan få bra svar från de man "känner" på BT så finns det ju ingen anledning att söka sig till ett nytt forum för att fråga massa okänt folk. Om man inte är intresserad av att diskutera annat än bröllopsrelaterade frågor här så är det fine, men det finns ju inga regler som säger att andra inte får göra det.
  • Ms T
    Äldre 26 Jan 22:45
    #33

    Ja o vissa är spydiga för att du kan.


    Nightrod skrev 2015-01-26 12:34:50 följande:

    Jaha så bara för att det finns ett sälj och köp rum så får man sälja t.ex. sex där?. JFör det är ju lagligt att sälja men inte att köpa. Och relationsrummet är givetvis till för att man skall söka relationer där, lite som ett kontaktforum. Förlåt för att jag har missförstått detta.

    För jag hade uppfattat det som ett bröllopsforum med olika rum där man delade upp de olika frågorna kring bröllop, som att sälja bröllopsgrejer från gamla bröllop eller att man vill köpa sådana saker, och att man hade problem med relationer mellan olika inför bröllopet. Aj fan förlåt, jag har missuppfattat detta.

    Skall genast börja sälja min gamla bildäck och mc delar på köp och sälj sidan. Skall bara hem och fota det först


  • Äldre 27 Jan 07:02
    #34

    Och vart skall man dra gränsen då tycker ni.

    Vad är då meningen med att bryta ut bröllopstorget från övriga familjeliv om folk ändå anser att man skall ignorera att det inte är familjeliv.

    Spydig, för att jag drar ut på det lite längre? Du säger ju själv att bara för att möjligheten finns skall man ta den. Och det är lika rätt som fulla gäster på krogen som anser att det är barens fel att de blir fulla för att de serverar ju sprit och då måste man ju dricka tills man däckar, för möjligheten finns ju. Om alla levde efter att man har rätt att ta möjligheten bara för att den finns, så hade det varit en värld som ingen velat leva i


    Live free, ride free
  • Ms T
    Äldre 27 Jan 08:12
    #35

    Orkar inte diskutera med en som dig Nightr­od. Jag biter mig i tungan för att inte säga det jag vill. Tänker inte låta dig förstöra anledningen till att jag är medlem här

  • Ms T
    Äldre 27 Jan 09:55
    #36

    För bla trådstartarens skull svarar jag inte mer på denna tråd. Jag är inte ute efter att få ovänner på denna sida

  • Äldre 27 Jan 10:13
    #37
    Ms T skrev 2015-01-27 09:55:16 följande:

    För bla trådstartarens skull svarar jag inte mer på denna tråd. Jag är inte ute efter att få ovänner på denna sida


    Och det är synd at du skall känna så. För bara för att jag anser att du och någon mer har helt fel i denna tråd så anser jag inte att jag inte skulle med glädje hälpa dig att leta efter något du undra om i en annan tråd.

    För det är bara skilda åsikter om en detalj, sedan kanske du skulle behöva något som jag har liggande hemma eller har erfarenhet av och bara för vi anser olika om en sak skulle det aldrig innebära i min bok att jag inte skulle gladeligen erbjuda min hjälp då.

    Mvh


    Live free, ride free
  • Alylly­ra
    Äldre 27 Jan 12:02
    #38
    Nightrod skrev 2015-01-27 07:02:48 följande:

    Och vart skall man dra gränsen då tycker ni.

    Vad är då meningen med att bryta ut bröllopstorget från övriga familjeliv om folk ändå anser att man skall ignorera att det inte är familjeliv.

    Spydig, för att jag drar ut på det lite längre? Du säger ju själv att bara för att möjligheten finns skall man ta den. Och det är lika rätt som fulla gäster på krogen som anser att det är barens fel att de blir fulla för att de serverar ju sprit och då måste man ju dricka tills man däckar, för möjligheten finns ju. Om alla levde efter att man har rätt att ta möjligheten bara för att den finns, så hade det varit en värld som ingen velat leva i


    Jag tycker inte man behöver dra nån gräns. Eller snarare, det är väl upp till var och en att dra sin egen gräns för vad man är intresserad av att ta del av. Och det gäller ju så länge BT inte instiftar aktiva moderatorer som "styr upp" konversationen till att handla bara om bröllop. Alternativet är att vi som användare skulle gå ihop och aktivt arbeta för att det här forumet bara ska handla om bröllop, men eftersom vi inte är överens på den punkten så blir ju det också konstigt.

    Jag håller inte med om att man ska ta möjligheten bara för att den finns, men att man gör det eftersom man kan har jag inga problem med. Jag tycker att BT ska vara ett öppet och välkomnande forum där alla slags frågor ryms, men det är min personliga åsikt.
  • Äldre 27 Jan 12:18
    #39

    Jag har inga större problem med OT-trådar där trådstartaren ändå är aktiv i diskussionen, svarar på frågor och bollar tankar.


    Det är trådarna där någon (ofta anonym) släpper en "brännbar fråga" och sen inte syns till mer i tråden som jag faktiskt rent ut sagt irriterar mig på.
    Där vädrar jag troll nämligen. 
    Men oftast ser man inte om det är en trolltråd eller inte förrän flera personer har försökt tipsa, peppa och kanske till och med blivit lite lätt osams och TS fortfarande inte syns till efter flera veckor eller ibland månader.

    Anonymitet där det finns ett behov har jag inte heller några problem med.
    Men det är lite störande med "vart hittar man billigaste pris på tårtor"-trådar som är anonyma. 
    Välj ett nick som är så olikt det du har på andra forum som möjligt, ha en anonym (eller ingen) profilbild och håll ditt liv i övrigt hemligt så finns det väldigt liten chans att du blir avslöjad för att du frågar om vart man kan köpa billiga tårtor, eller vem som är bäst på håruppsättningar Glad

  • Alylly­ra
    Äldre 27 Jan 12:36
    #40
    Chicita skrev 2015-01-27 12:18:21 följande:

     


    Det är trådarna där någon (ofta anonym) släpper en "brännbar fråga" och sen inte syns till mer i tråden som jag faktiskt rent ut sagt irriterar mig på.
    Där vädrar jag troll nämligen. 
    Men oftast ser man inte om det är en trolltråd eller inte förrän flera personer har försökt tipsa, peppa och kanske till och med blivit lite lätt osams och TS fortfarande inte syns till efter flera veckor eller ibland månader.


    Ja, sjukt irriterande! Framför allt de gånger man faktiskt lagt ner lite tid och omsorg på att svara på en fråga.
  • Aniara­4
    Äldre 31 Jan 19:09
    #41
    +1

    Jag skriver anonymt någon enstaka gång ibland, och då är det oftast pga att det är mer privata saker. Jag känner mig inte helt anonym eftersom jag har skrivit såpass mycket över tid (en pusselbit här och en pusselbit där), och det finns ju dessutom enstaka personer som faktiskt vet vem jag är "på riktigt".

    Något jag tycker mycket illa om är folk som använder anonymitetsfunktionen för att vara taskiga. Kan man inte stå för det man har lust att säga kanske man ska låta bli? Jag kan förvisso skriva saker ibland som förmodligen inte alls är vad TS (eller någon i tråden) vill höra, men då gör jag det alltid under mitt vanliga nick. Det är en bra regel som dessutom får mig att tänka efter en gång extra ibland och inte skriva ALLT som far igenom mitt griniga huvud när jag har en dålig dag!

Svar på tråden Anonymitet