• Äldre 20 Jan 19:59
    3038 visningar
    10 svar
    10
    3038

    Dessertidéer?

    Vi har problem med att bestämma dessert! Vi kommer ordna maten själva till vårt bröllop som är 8 augusti i år. Vi kommer även ha tårta, så efterrätten får inte vara för tung eller tårtlik. Vi kommer vara cirka 80 personer och det finns inga riktiga frysmöjligheter. 

    Till förrätt kommer vi troligtvis ha en kall gurksoppa med räkor (www.tasteline.com/Recept/kall_gurksoppa_med_rakor)

    Till huvudrätt kommer vi ha varmrökt lax med potatis, sparris och romsås.

    Är det någon som har några idéer? :)

  • Svar på tråden Dessertidéer?
  • Äldre 20 Jan 20:06
    #1

    Vi tänkte ha en kakbuffé på vårt bröllop (också 2015-08-08 Flört). Vi har flera allergiker så det är svårt att få ihop en enda dessert dessutom hyr vi personal till serveringen och då blir det nån timmes lön mindre om vi kör buffé till efterrätten åtminstone. Vi tänkte be våra mammor, mormödrar och farmödrar baka lite olika kakor, cupcakes m.m.

  • Äldre 20 Jan 20:08
    #2
    AnnaHJ skrev 2015-01-20 20:06:09 följande:

    Vi tänkte ha en kakbuffé på vårt bröllop (också 2015-08-08 Flört). Vi har flera allergiker så det är svårt att få ihop en enda dessert dessutom hyr vi personal till serveringen och då blir det nån timmes lön mindre om vi kör buffé till efterrätten åtminstone. Vi tänkte be våra mammor, mormödrar och farmödrar baka lite olika kakor, cupcakes m.m.


    Rolig idé! Kommer ni ha tårta också? Jag är lite orolig att det blir mastigt med mycket mjölbaserat. Hade velat ha typ sorbet, men det blir svårt utan frys i augusti ;)
  • Äldre 20 Jan 20:17
    #3

    Näe, vi hoppar tårtan.

    Ja, det blir kanske mastigt med både tårta och dessert. Om ni inte vill ha en mjölbaserad dessert går det ju att göra pannacotta till exempel Glad Med bär på känns det ju fräscht.

  • Äldre 20 Jan 20:41
    #4

    Ah, bra idé! Den ska jag definitivt försöka genomföra!

  • Äldre 20 Jan 20:49
    #5

    Vi kommer oxå göra egen dessert, ngt litet för vi ska oxå,ha tårta, tänkte göra vaniljpannacotta med jordgubbar och flarn, gott, enkelt att förbereda till mänga, är bara ngt intet e maten och får plats i små glas i kyl, perfekt. Går ju göra masa variationer på pannacotta, har även gjort med choklad å d blir super. Vill man ha den lättare varianten så finns det ju recept som är både grädde och yoghurt, har gjort sådan oxå tidigare å de va lika gott, men krämigt än van,og ????

  • Äldre 20 Jan 21:11
    #6

    Pannacotta i små portionsglas med ett par fräscha bär ovanpå (och eventuellt en bär-reduktion) är toppen :) 


    Annars tycker jag själv att det oftast räcker med en pralin :) 

  • Äldre 21 Jan 14:35
    #7

    vi kommer ha tranbärsparfait, men sås, rullrån och något tranbär som pappa kommer göra, varje gäst får en portion, sen har vi i honörsbordet en stor form som vi delar på som är hjärtformad.
    Men man måste frysmöjlighet om man ska ha denna

  • Äldre 21 Jan 16:08
    #8
    Mirred skrev 2015-01-21 14:35:46 följande:

    vi kommer ha tranbärsparfait, men sås, rullrån och något tranbär som pappa kommer göra, varje gäst får en portion, sen har vi i honörsbordet en stor form som vi delar på som är hjärtformad.
    Men man måste frysmöjlighet om man ska ha denna


    Ja, med frysmöjligheter öppnar sig dessertvärlden massor ;) Låter jättegott!
  • Äldre 21 Jan 18:00
    #9

    Desserter är ju ett minfält av allergier. Men jag tycker att du ska utgå ifrån dig själv och din partner, vad gillar ni? 

    Frukt och bär passar ju bra på sommaren. 

  • Äldre 21 Jan 18:38
    #10
    ellendellen90 skrev 2015-01-21 18:00:41 följande:

    Desserter är ju ett minfält av allergier. Men jag tycker att du ska utgå ifrån dig själv och din partner, vad gillar ni? 

    Frukt och bär passar ju bra på sommaren. 


    Haha, ja och det där med vad jag och min partner gillar är svårare än man kan tro. Han äter varken frukt eller bär nämligen. Det lämnar ju typ vanilj och choklad, vilket känns rätt tråkigt tycker jag! Får jobba på någon kompromiss :)
Svar på tråden Dessertidéer?