• Äldre 16 Jan 20:47
    5605 visningar
    20 svar
    20
    5605

    Egna inbjudningar, festhäften, bordplaceringar. När börja??

    Vi ska gifta oss 1 aug 2015. Jag och min hederstärna ska pyssla ihop alla inbjudningar, festhäften och placeringskort själva. När bör vi börja? Känns jättetidigt att starta redan, men samtidigt är det 50 ex av varje ! Hur långt i förväg har ni andra satt igång med sådant? Tilläggas bör väl att jag arbetar 50 % också.

  • Svar på tråden Egna inbjudningar, festhäften, bordplaceringar. När börja??
  • Äldre 16 Jan 21:17
    #1

    Jag har beställt vita kort med kuvert nu så när de kommer ska jag pyssla ihop så att de ser ut som inbjudningar. De ska sedan skickas ut asap :) Jag gifter mig 4 juli :)

  • Äldre 16 Jan 21:27
    #2

    Okej, då kanske det är rimligt att köra igång efter lönen kommit då! Jag är en sån som gärna har så mycket som möjligt klart i god tid, så känns stressigt att skjuta på allt pyssel :p

  • Äldre 16 Jan 21:32
    #3

    ja kände samma sak, jag ville börja i november redan med hittade aldrig några kort som jag tyckte passade och som var till ett rimligt pris, men idag hittade jag vita kort som jag kan stämpla själv i alla fall :)

  • Äldre 16 Jan 22:17
    #4

    Vi gifter oss också den 1 augusti. 
    Jag har designat klart inbjudningarna och placeringskorten i Illustrator. Har limmat ihop pocket fold-korten som inbjudan ska klistras i. Inom ett par veckor ska min pappa trycka upp inbjudan + infobladet sen skär han till dom så det bara är för oss att limma fast dom. 

    Jag insåg att det tar mycket längre tid än man tror. Men om man förbereder ordentligt så går det fort att montera ihop allt :) Jobbar du dessutom 50% så har du ju gott om tid att pyssla :) 

  • Äldre 16 Jan 22:51
    #5
    +1

    Ja egentligen, men 50 % är fasen mer än man tror. Jag har sällan två sammanhängande lediga dagar (varannan helg bara), så det blir svårt att hinna med hemmasysslor, 3åring och pyssel samtidigt. Det är därför det känns som att jag bör vara ute i god tid! Men får ju lite hjälp av hederstärnan också så då bör vi ju hinna!

  • Äldre 18 Jan 11:51
    #6

    Jag använde bara enkla färgade papper från bokhandeln och skrev med kalligrafipenna - 40 inbjudningar skulle ut.

    Jobbade deltid och hade barn att ta hand om.

    Tro mig, man skriver inte mer än kanske 3-4 inbjudningar på en vecka. Räkna med att en del tid går för att man skriver fel, kladdar eller på annat sätt måste börja om med vissa. 

    Det tar tid att få det snyggt och innan man bestämt sig för hur det egentligen ska se ut. 

    Det tog kanske 2 månader att få allt klart i effektiv tid - sprid sedan ut det på den verkliga tiden det tog - ca ett halvår....   (inräknat på felskrivningar, skrynkliga papper, leta adresser, osv) 

  • Äldre 18 Jan 11:56
    #7

    vi gifter oss 5 sept, å de mesta inbjudningarna är klar, bara runt 3 st till ja gitt göra. 

  • Äldre 18 Jan 12:27
    #8

    Okej, då är det med andra ord bara att köra igång! Tack för svar! :)

  • Äldre 18 Jan 13:48
    #9

    Vi skall få vår stämpel i nästa vecka.

    Sedan skall det skrivas ut stämplas (emboss) och klippas och skickas. Så det kommer nog gå relativt fort när vi väl får in hur vi skall göra

    Den skall vi skicka ut asap. Vi gifter oss i augusti.

    Sedan kommer en sekundär inbjudan ut efter alla osar

    Den är klar i stort sett med. Fattas stämplar bara


    Live free, ride free
  • Äldre 18 Jan 21:06
    #10

    Var beställer man vita kort förresten?? :)

  • Äldre 19 Jan 19:37
    #11

    cchobby.se heter sidan jag beställt från :)

  • Äldre 20 Jan 00:46
    #12

    NannZ: vad har du beställt för kort. Mitt bekymmer är att jag vill kunna skriva ut texten själv hemma på min skrivare, men ändå ha så tjockt papper så att jag kan slå ett band runt...

  • Äldre 20 Jan 03:05
    #13

    Vi gifter oss också den 1 augusti -15 Vi har all planering färdig. Inbjudan går ut nästa vecka.

    präst, kyrka och festlokal bokad. Bröllopsbil +backup klar. Fotograf klar. Bröllopsklänning inköpt idag, kostym inhandlad tidigare. Ring och skor kvar att handla. Menyn klar. Vi har kvar att planera musik till festen. Mat ska vi själv laga, det blir buffé. Sen blir det en tur till Tyskland för inköp av vin och sprit.

    Vi vill ha allt färdigt till semestern, så vi har en chans att koppla av.

    Och tack vare att vi är ute i god tid, kan vi hålla en låg budget, men ändå få ett ganska pampigt bröllop. Vi blir ca 50 personer.

  • Alylly­ra
    Äldre 20 Jan 11:06
    #14

    Inbjudan kan du nog börja med när som helst. Vi gjorde våra i mars/april till vårt septemberbröllop (fast vi pysslade inte så mycket - mest skrev ut).

    Däremot hade jag väntat med placeringskort och festhäfte tills du har fått svar från alla. Då behöver du inte göra för många, utan vet hur många/vilka gäster som ska komma. Men du kan ju alltid beställa material och sånt nu om du vill.

  • Äldre 22 Jan 20:13
    #15
    91an skrev 2015-01-20 03:05:11 följande:

    Vi gifter oss också den 1 augusti -15 Vi har all planering färdig. Inbjudan går ut nästa vecka.

    präst, kyrka och festlokal bokad. Bröllopsbil +backup klar. Fotograf klar. Bröllopsklänning inköpt idag, kostym inhandlad tidigare. Ring och skor kvar att handla. Menyn klar. Vi har kvar att planera musik till festen. Mat ska vi själv laga, det blir buffé. Sen blir det en tur till Tyskland för inköp av vin och sprit.

    Vi vill ha allt färdigt till semestern, så vi har en chans att koppla av.

    Och tack vare att vi är ute i god tid, kan vi hålla en låg budget, men ändå få ett ganska pampigt bröllop. Vi blir ca 50 personer.


    Vi har också det mesta klart. Enda som återstår är boka vigselförrättare, planera festprogrammet, välja ut min blivande mans smoking och beställa ringar. Du har en poäng i att man vill ta det lugnt på semestern!


    Vi håller dock inte så låg budget trots tidig planering, då vi bokat bröllopspaket där personal, festlokal, mat, dryck osv ingår. Men vi får gratis fotograf, håret kostar 500, sminket 200 osv. så vi spar in på annat istället ;P

  • Äldre 22 Jan 21:36
    #16
    NannZ skrev 2015-01-19 19:37:34 följande:

    cchobby.se heter sidan jag beställt från :)


    Har du nån direktlänk till dom? Vet inte vilken kategori jag hittar dom under!
  • Äldre 24 Jan 14:07
    #17
  • Äldre 27 Jan 20:08
    #18

    Hej

    Mitt råd börja i tid. Bättre att ha det färdigt i tid än att det inte blir färdigt.
    En annan bra affär att handla i från när det gäller kort är PY HOBBY du hittar kort och kuvert här. http://www.pyhobby.se/kort-kuvert-c-64.html?osCsid=593bc8b84cae6842154b56af0c7e55c1
    Det finns en djungel med fina dekorationer och annat rolig men priserna kan skifta ordentligt inom denna branch.
    Gjorde själv mina inbjudnings kort när vi gifte oss. Hade då inte börjat med scpaboking på allvar. Hade jag gjort dom i dag hade dom sett helt annorlunda ut.
     Gjorde även programmet till kyrkan mm själv. Skrev ut med hjälp av våran kopierings maskin på ett kraftigare papper.   Lycka till.

  • Äldre 28 Jan 22:15
    #19
    LiMe skrev 2015-01-16 20:47:14 följande:

    Vi ska gifta oss 1 aug 2015. Jag och min hederstärna ska pyssla ihop alla inbjudningar, festhäften och placeringskort själva. När bör vi börja? Känns jättetidigt att starta redan, men samtidigt är det 50 ex av varje ! Hur långt i förväg har ni andra satt igång med sådant? Tilläggas bör väl att jag arbetar 50 % också.


    Det hänger på hur många gäster ni ska bjuda in och om samtlig bor i Sverige. Tips är att lägga upp ett schema när allt ska vara klart, välj enkel design så det flyter på när ni skapar allt, välj en linje som går rakt igenom inbjudningarna-placerinskorten-festhäftet-tackkortn.


    Börja med inbjudningskorten då de ska ut ganska så snart. Ni vill säkert ha ut inbjudningskorten innan sommaren. Så fort ni fått ut inbjudningskorten så kan ni börja med festhäftena. När ni haft er OSA-dag så vet ni vilka som kommer och då kan ni skapa placeringskorten.


    Design by Carina
  • Äldre 28 Jan 22:17
    #20
    Udden skrev 2015-01-27 20:08:05 följande:

    Hej

    Mitt råd börja i tid. Bättre att ha det färdigt i tid än att det inte blir färdigt.
    En annan bra affär att handla i från när det gäller kort är PY HOBBY du hittar kort och kuvert här. http://www.pyhobby.se/kort-kuvert-c-64.html?osCsid=593bc8b84cae6842154b56af0c7e55c1
    Det finns en djungel med fina dekorationer och annat rolig men priserna kan skifta ordentligt inom denna branch.
    Gjorde själv mina inbjudnings kort när vi gifte oss. Hade då inte börjat med scpaboking på allvar. Hade jag gjort dom i dag hade dom sett helt annorlunda ut.
     Gjorde även programmet till kyrkan mm själv. Skrev ut med hjälp av våran kopierings maskin på ett kraftigare papper.   Lycka till.


    att handla kort och kuvert hos pyhobby är ett riktigt bra tips. kika också in på deras dekorationer som blommor, band/spets och stämplar.
    Design by Carina
Svar på tråden Egna inbjudningar, festhäften, bordplaceringar. När börja??