• Äldre 12 Jan 22:16
    2451 visningar
    6 svar
    6
    2451

    fövirrad i diamantval på James Allen

    Jag håller på och letar runt på James Allen efter förlovningsring och vigselring. 

    Vi kommer att gifta oss i San Francisco i maj och har dessutom en vän som bor där dit vi kan skicka ringarna och tycker därför att det känns som man får mer för pengarna om vi köper i USA. Slipper ju moms och tull på det viset. 

    Det jag har kommit fram till är att jag vill ha en smaragdslipad diamant (emerald cut) i en ganska enkel skena. Tror att det blir denna men men en annan fattning än klorna... www.jamesallen.com/engagement-rings/pave/platinum-thin-french-cut-pave-set-diamond-engagement-ring-item-2018
    Har fått ett pris på att göra om det och det skulle inte kosta mer än 150 dollar extra (ska byta till en lotus basket som finns på ett par andra skenor). 
    Men jag är lite velig även här så kom gärna med synpunkter på vad ni tycker Flört
    Jag har ganska små händer så jag vill nog ha en smal ring, men denna kanske är för smal?
    Tänker mig att jag ska kombinera den med denna vigsleringen: www.jamesallen.com/wedding-rings/womens-diamond/platinum-round-and-baguette-vintage-milgrain-diamond-wedding-ring-item-49920
    (Är nickelallergiker, därav valet av platina.)

    Det stora problemet är väl iof valet av diamant. Jag har läst på en massa om hur en smaragdslipad diamant ska vara och även kollat på några klipp från Good old Gold. Men har väldigt svårt att utläsa vad som är bra eller inte. 
    Det jag tycker mig föredra är de som har lite större längd/bredd ratio. Alltså så rektangulär som möjligt. 
    Orenheter verkar dessutom ha en tendens att synas väldigt mycket men känns betydligt mer överkommliga när det är vita och inte svarta. 

    Tycker att denna, www.jamesallen.com/loose-diamonds/emerald-cut/0.80-carat-h-color-vvs2-clarity-sku-424867, ser fin ut men är osäker på om det är så att den kan läcka ljus i botten? Är det någon annan här som kan se sådant? Vet inte om det är så eller om jag lurar mig själv...
    Är ute efter något från ca 0.6 carat och uppåt men vill ju givetvis ha så mycket som möjligt för pengarna Flört

    Hur eller hur, så känner jag mig väldigt förvirrad och mottar gärna alla synpunkter från de som orkat ta sig igenom hela min uppsats Tungan ute

  • Svar på tråden fövirrad i diamantval på James Allen
  • Äldre 13 Jan 10:38
    #1

    Hej SFBrud2015,


    Ser ut som du hittat en bra sten, bra djup och bord, man märker att du gjort din hemläxa! Kolla om de inte kan ordna ASET-bilder på diamanten.


    Ringarna uttalar jag mig inte om då det är en smaksak :) 


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • zero
    Äldre 13 Jan 13:36
    #2

    Som ovanstående skriver behöver du aset-bild och smaragdslipning är nog något av det absolut svåraste i diamantval. Om du hittat något av intresse på JA så är det tips att reservera diamanten-fråga om aset och posta en fråga om det på www.pricescope.com
    James allen ger dig bara 3 asetbilder så du vet om det så det gäller att välja "rätt" tre stenar om du köper därifrån därför skulle jag rekommendera att fråga på pricescope först innan du väljer ut 3 stenar.

  • Äldre 13 Jan 19:14
    #3

    Tack för era svar!

    Jo, jag har förstått att smaragdlipningen kan var klurig att få till ett bra val med. Speciellt när man känner att man är lite ute på hal is... 

    Lyckas inte riktigt få klart för mig hur en bra ljusåtergivelse ska se ut på en asetbild. Har försökt att läsa på lite även här men vet inte om jag blir så mycket klokare. 
    Är det någon som har något bra tips angående detta så tar jag mer än gärna emot de!
    Annars låter det ju som ett bra tips att ställa en fråga på pricscop om detta. De som håller till där verkar ju veta vad dom pysslar med. Men jag känner nog att det skulle vara bra om jag förstår vad dom säger också Tungan ute
    Men jag tror nog att jag behöver vela lite till innan jag vågar mig på att be om asetbilder om det är så att man bara kan få för tre diamanter.

  • zero
    Äldre 13 Jan 19:38
    #4

    Mitt råd är som sagt att fråga på pricescope innan du tar ut 3 asetbilder.
    Det räcker att du ställer en fråga och förklarar vilken vikt du letar efter,vilken minimum färg,budget etc och att det är james allen du vill köpa från, så kommer de hjälpa dig att välja ut tre stenar som du sedan reserverar hos JA och frågar om asetbilder för. Sedan postar du bara tillbaka de asetbilderna på pricescope.

    Gällande aset så finns all sådan info på pricescope och tex på försäljares sidor såsom good old gold (gjorde på deras gamla hemsida iaf).

  • Äldre 16 Jan 17:42
    #5

    Okej, ska göra så helt enkelt! Tack igen för tipset. 

    Har du förresten någon koll på om det kan vara värt att ta kontakt med GOG också? Har tittat lite på deras hemsida men de verkar inte ha så stort utbud av smaragdslipade stenar. Jobbar dom mer med andra former eller är det bara en tillfällighet att det är så just nu? 

  • zero
    Äldre 16 Jan 18:09
    #6

    GOG har ofta inte mycket stenar hemma men kan plocka hem åt dig efter dina önskemål och göra videos åt dig. Så du kan absolut kontakta dem också :)

Svar på tråden fövirrad i diamantval på James Allen