• Äldre 7 Jan 11:16
    8042 visningar
    37 svar
    37
    8042

    Knaper budget, Går det?!

    Vi har tänkt att gifta oss i höst, 2015. 
    Vi har en extrem knaper budget på 20 000 och tänkte att det faktiskt ska gå!
    Vad tror ni, är det möjligt?

    Bröllopet ska vara i kyrkan och sedan en liten matbit och/eller fika efteråt. Ingen dans. Varken min eller min sambos släkt är så dansanta. 
    Det kommer bli ungefär 50 gäster. 

    Tips på Allt man kan göra själv mottages tacksamt. 


    Även övriga tips om bröllop. =)

  • Svar på tråden Knaper budget, Går det?!
  • Äldre 11 Jan 16:34
    #21
    Nightrod skrev 2015-01-08 11:15:09 följande:

    Håller med, vi har köpt och letat sedan ett år före vårt kommande bröllop, vi kommer redan nu att börja fråga olika gårdar som har försäljning mm om bästa priset på 50 riktigt fina köttbitar så vi har klart vilka som skall leverera till bästa pris och kvalité.


    Vi kikar i skrotbingen på jobbet efter material till olika dekorationer.


    Tittar på blocket samt bröllopstorget försäljning om det finns något vi behöver. Eller bara kikar i pysseltrådarna för tips på hur man kan göra själva, för det blir så mycket mer personligt än att köpa alla tjänster


    Hur har ni tänkt med köttet? Skall ni själva lyckas laga till 50 köttbitar med bra stekgrad till era gäster? 
  • Äldre 12 Jan 11:14
    #22
    Sufi skrev 2015-01-11 16:34:58 följande:
    Hur har ni tänkt med köttet? Skall ni själva lyckas laga till 50 köttbitar med bra stekgrad till era gäster? 

    Vi gör på samma sätt som restauranger med köttet
    Förpreppar allihop i ugnen i långpannor (kommer finnas medium och welldone) sedan så har vi ett as till grill eller flera stycken som vi sedan vänder dem på, så att de får ytan och grillsmaken, men detta går snabbt när man kör förprepp. Sedan får gästerna gå till grillen och få det pålagt av den som sköter den delen.


    Live free, ride free
  • Äldre 12 Jan 19:58
    #23

    Allt går! Man kan gifta sig gratis också om man vill Glad Allt handlar väl egentligen om hur ni vill ha det, vilka "måsten" som gäller för er och vad ni kan tänka er att vara utan och vad ni inte vill vara utan osv...
    Sen därifrån avgöra om 20 000 räcker till er eller ej. Räcker det inte är det kanske bättre att vänta.

    Vår bröllop kostar nog ca 15 000 med ALLT dvs alla tusen smådetaljer som tillkommer, men med bara hälften så många gäster ungefär. Vi kommer inte heller ha fest utan bara middag.
    Tips är att sprida ut inköpen och jämföra priser i det oändliga Flört Leta efter rea, konkursutförsäljning, outlet osv. Vända och vrida på varje utgift och kolla alternativ till sånt ni verkligen vill ha med. Man måste definitivt inte göra som alla andra, tänk på det!

  • Äldre 13 Jan 12:23
    #24

    Det är klart att det går, mycket handlar ju om ambitionsnivå och det finns ju massor man faktiskt kan göra själv. En variant är att hålla bröllopet till självkostnadspris, be gästerna bekosta sitt eget kuvert i bröllopspresent. Att bröllopspresenten är att de kommer liksom. 

    Annars såg jag att man kan vinna ett bröllop på värdshuset Ulla Winbladh, dvs själva festen med 3-rättersmeny, tårta, lokal, inbjudan, personal och hela faderuttan. 
    Lycka till!

  • Äldre 13 Jan 13:31
    #25

    Vår nuvarande budget just nu ligger på - hemska - 60 000 kr. När jag tittar på den siffran förstår jag inte riktigt hur tusan det kan dra iväg så mycket...! Vi kommer art ha ca 40 gäster så det är ju inte ett superstort bröllop heller. Just nu sitter jag och googlar som en dåre för att försöka hitta alternativ som gör det billigare i slutändan. Kommer även att leta med ljus och lykta efter saker när det är rea och så. Jag slits mellan att vilja hålla ner kostnaderna med tanken att det ändå bara är en enda dag, till att i nästa sekund tänka Jaha, men jag kommer ju bara att gifta mig en gång!

  • Äldre 13 Jan 13:39
    #26
    Allrakäraste skrev 2015-01-13 13:31:11 följande:

    Vår nuvarande budget just nu ligger på - hemska - 60 000 kr. När jag tittar på den siffran förstår jag inte riktigt hur tusan det kan dra iväg så mycket...! Vi kommer art ha ca 40 gäster så det är ju inte ett superstort bröllop heller. Just nu sitter jag och googlar som en dåre för att försöka hitta alternativ som gör det billigare i slutändan. Kommer även att leta med ljus och lykta efter saker när det är rea och så. Jag slits mellan att vilja hålla ner kostnaderna med tanken att det ändå bara är en enda dag, till att i nästa sekund tänka Jaha, men jag kommer ju bara att gifta mig en gång!


    Vi gör en kompromiss mellan allt detta.
    Vi håller ner kostnaderna där vi kan göra det. Pysslar själva fixar blommor, mat transport, boende osv osv osv. Men samtidigt kommer vi inte snåla en krona på de saker vi vill ha, skulle utan problem betala 1000:- för en simpel sak som en käpp om det var just den som vi tycker passar oss och temat, vi har hittat ett litet broderingskitt till bruden som går på 1400:- plus moms och frakt, men anser det är så rätt till temat att vi bara skall ha det.

    Vi snålar och vänder på varenda krona, men på vissa saker kommer vi inte hålla tillbaka något, men det är saker som består, som vi kommer ha efteråt och inte bara en gång.


    Live free, ride free
  • Äldre 13 Jan 13:48
    #27
    Nightrod skrev 2015-01-13 13:39:08 följande:

    Vi gör en kompromiss mellan allt detta.

    Vi håller ner kostnaderna där vi kan göra det. Pysslar själva fixar blommor, mat transport, boende osv osv osv. Men samtidigt kommer vi inte snåla en krona på de saker vi vill ha, skulle utan problem betala 1000:- för en simpel sak som en käpp om det var just den som vi tycker passar oss och temat, vi har hittat ett litet broderingskitt till bruden som går på 1400:- plus moms och frakt, men anser det är så rätt till temat att vi bara skall ha det.

    Vi snålar och vänder på varenda krona, men på vissa saker kommer vi inte hålla tillbaka något, men det är saker som består, som vi kommer ha efteråt och inte bara en gång.


    Ja precis! Jag vill ex inte snåla på ringen eftersom det är någonting som jag alltid kommer att ha som ett minne. Likaså kommer vi att hyra in en fotograf - fast killen inte är lika förtjust i tanken - just för att vi ska få profesionella bilder att kunna rama in. Blommorna (förutom brudbuketten) lär nog komma från ICA och bilen som kör oss från kyrkan till festen är min pappas.

    Lite intresserad blir man ju när du nämner broderikittet, vad är det för tema ni har? :) Jag tänker genast romantiskt 1800-tal eller Downton Abbey :)
  • Plätti­s
    Äldre 13 Jan 13:55
    #28
    Allrakäraste skrev 2015-01-13 13:31:11 följande:

    Vår nuvarande budget just nu ligger på - hemska - 60 000 kr. När jag tittar på den siffran förstår jag inte riktigt hur tusan det kan dra iväg så mycket...! Vi kommer art ha ca 40 gäster så det är ju inte ett superstort bröllop heller. Just nu sitter jag och googlar som en dåre för att försöka hitta alternativ som gör det billigare i slutändan. Kommer även att leta med ljus och lykta efter saker när det är rea och så. Jag slits mellan att vilja hålla ner kostnaderna med tanken att det ändå bara är en enda dag, till att i nästa sekund tänka Jaha, men jag kommer ju bara att gifta mig en gång!


    Vår budget låg på 65 000 innan helgen, nu har jag fått ner den till 60 000. Det är helt sanslöst, jag fattar inte hur en dag kan kosta så mycket. Och då har vi inte slösat pengar när vi budgeterat heller, utan tänkt till och utvärderat flera olika alternativ. För oss är det maten som kostar mest, och den vill vi faktiskt inte snåla på. God mat i gott sällskap är det bästa jag vet, klänning och ring känns mindre viktigt i jämförelse.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 13 Jan 13:56
    #29
    Allrakäraste skrev 2015-01-13 13:48:54 följande:
    Ja precis! Jag vill ex inte snåla på ringen eftersom det är någonting som jag alltid kommer att ha som ett minne. Likaså kommer vi att hyra in en fotograf - fast killen inte är lika förtjust i tanken - just för att vi ska få profesionella bilder att kunna rama in. Blommorna (förutom brudbuketten) lär nog komma från ICA och bilen som kör oss från kyrkan till festen är min pappas.

    Lite intresserad blir man ju när du nämner broderikittet, vad är det för tema ni har? :) Jag tänker genast romantiskt 1800-tal eller Downton Abbey :)
    Vi har steampunk tema.
    Broderingskitt var nog lite fel, sykitt eller liknande är mer rätt :)


    Live free, ride free
  • Äldre 13 Jan 13:56
    #30
    Live free, ride free
  • Äldre 13 Jan 14:42
    #31
    Plättis skrev 2015-01-13 13:55:18 följande:

    Vår budget låg på 65 000 innan helgen, nu har jag fått ner den till 60 000. Det är helt sanslöst, jag fattar inte hur en dag kan kosta så mycket. Och då har vi inte slösat pengar när vi budgeterat heller, utan tänkt till och utvärderat flera olika alternativ. För oss är det maten som kostar mest, och den vill vi faktiskt inte snåla på. God mat i gott sällskap är det bästa jag vet, klänning och ring känns mindre viktigt i jämförelse.


    Haha ja tänkt om man skulle bränna 60 000 kr varje dag?? ;)

    Maten och den öppna baren som vi ska ha utgör ungefär hälften av vår budget. Men vi gillar att laga mat och bjuda hem vänner så därför känner vi precis som ni att det gärna är någonting vi lägger våra pengar på!
  • Äldre 13 Jan 14:43
    #32
    Nightrod skrev 2015-01-13 13:56:05 följande:

    Vi har steampunk tema.

    Broderingskitt var nog lite fel, sykitt eller liknande är mer rätt :)


    Riktigt snyggt kit! Förstår att ni gärna betalade lite extra för det :)
  • Äldre 13 Jan 18:03
    #33
    Allrakäraste skrev 2015-01-13 14:43:39 följande:
    Riktigt snyggt kit! Förstår att ni gärna betalade lite extra för det :)
    Fast egentligen behövs det inte alls. MEN vi vill verkligen ha det.. så det räknas som nödvändigt
    Live free, ride free
  • Äldre 13 Jan 18:03
    #34
    Allrakäraste skrev 2015-01-13 14:43:39 följande:
    Riktigt snyggt kit! Förstår att ni gärna betalade lite extra för det :)
    Fast egentligen behövs det inte alls. MEN vi vill verkligen ha det.. så det räknas som nödvändigt
    Live free, ride free
  • Äldre 13 Jan 19:09
    #35

    Jag är helt galen i ebay så kommer jag på nåt jag vill ha så kollar jag där först och jämför sen med svenska sidor och ofta kan man spara ganska mycket pengar på det viset. Om man då orkar leta reda på det man är ute efter =)

  • Äldre 14 Jan 01:21
    #36

    Hej. Jag planerar för mitt andra bröllop, gifte mig med fel man, tyvärr.

    Vi hoppas kunna ordna det ekonomiska till juni 2017. Jag kommer inhandla mycket på ebay. Kommer köpa vigselringar i silver, köpa brudklänning och smådetaljer på ebay. Killens ensamble kommer vi hyra troligtvis. Sist hade jag brudbukett i tyg men jag tänkte försöka ge mig på att göra min egen av kaffefilter-rosor och grönt från ebay el om jag tillverkar dem med.

  • Äldre 19 Jan 20:30
    #37

    Våran budget ligger på ungefär 45.000 kr.  Vilket är vårat max (runt 65 gäster), vi gifter oss i sommar och jag letar som en galning efter billiga saker. Min vigselring är beställd och kostade 1900 kr, var en superrea på guldfynd och först tittade jag på traditionella ringar som kostar ganska mycket, men ingen föll mig riktigt i smaken. Och sen hittade jag en superfin guldring med diamanter och safirer, så den blev det :) 

    Lokalen kostar 1000 kr, och där finns porslin, glas och bestick. även lite uppläggningsfat, det som fattas där ska vi låna eller alt köpa foliefat. 

    Vi ska ha grillbuffe, och min m2bs jobbarkompis är utbildad kock så han ska fixa allt med maten sen ska vi hyra in 2 servitiser. som kommer kosta ca 1000 kr st

    Dekorationen kommer bli väldigt enkel med vitduk, löpare, pärlgirlanger, och vaser med blommor i. Vaserna ska jag köpa på ikea som kostar 5kr st, sen plastblommor. 

    Tårtan ska jag fråga en bekant om hon vill göra, ( Hon gör sjukt goda tårtor ) Det vet jag dock inte vad det kommer kosta.

    Vi ska ha massa engångskameror så gästerna kan ta en massa bilder, funderar på att skita i att hyra fotograf då vi har en egen systemkamera och vet flera som är väldigt duktiga på att ta kort :) sen känner jag att jag hellre vill ha naturliga bilder än där det poseras och har sig, varken jag eller sambon tycker om att bli fotograferade heller för den delen. 

    Kläderna kommer väl kosta, jag funderar på att hyra en klänning men känner att jag inte vill lägga ner en fömögenhet på en klänning. så kollar runt lite på blocket och ska kolla efter secondhandbutiker också :) 

Svar på tråden Knaper budget, Går det?!