• Äldre 7 Jan 11:16
    8046 visningar
    37 svar
    37
    8046

    Knaper budget, Går det?!

    Vi har tänkt att gifta oss i höst, 2015. 
    Vi har en extrem knaper budget på 20 000 och tänkte att det faktiskt ska gå!
    Vad tror ni, är det möjligt?

    Bröllopet ska vara i kyrkan och sedan en liten matbit och/eller fika efteråt. Ingen dans. Varken min eller min sambos släkt är så dansanta. 
    Det kommer bli ungefär 50 gäster. 

    Tips på Allt man kan göra själv mottages tacksamt. 


    Även övriga tips om bröllop. =)

  • Svar på tråden Knaper budget, Går det?!
  • Plätti­s
    Äldre 7 Jan 11:31
    #1

    Det är absolut möjligt, men kräver planering  

    Har du funderat på klänning? Och din blivande mans kläder, vad ska han ha? Ringar? En liten matbit kan betyda väldigt olika saker, antingen kan man ha fin mat och bara lite av varje, eller smörgåstårta, enkel buffé eller bara mingelmat. 

    För oss är den allra största posten maten och lokalen, och det blir väldigt mycket dyrare än vad vi först hade tänkt. Men eftersom de kommer ta hand om allt (ägaren till lokalen har en cateringfirma och ett bageri, så han fixar verkligen ALLT) så behöver vi bara betala för maten och personalen. Att slippa oroa sig över det bestämde vi var värt det, men sambon får jobba lite övertid för att vi ska få ihop det. 

    Vi kommer ha 55-60 gäster, sittande middag och fest efteråt och räknar med att det kommer kosta ca 50-55 000. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 7 Jan 13:54
    #2

    Ja det är väl ingen problem med tight budget
    vi kommer göra i stort sett all mat själva och själva festen kommer va väldigt billig iom det då vi har en billig lokal med. Sedan beror givetvis allt på hur mycket man är beredd på att göra själva. Personligen skulle vi kunna ha ett hur ståtligt bröllop som helst med den budgeten om vi ine hade dyra ringar, och accessoarer till våra kläder, för klänningen är Kinaklänning och billig, sedan är accesoarerna dubbelt upp på det i pris minst, mina kläder är troligen dyrare då det är svårt att fåtag på sådant till killar i rätt stuk.


    Live free, ride free
  • Äldre 7 Jan 14:25
    #3

    Känns bra att ni tycker att det faktiskt är möjligt.

    Jag ska beställa en viktoriansk klänning från Kina. Den kommer kosta ungefär 1500.

    Men sen när man sitter och funderar så tillkommer det såna där småkostnader som blir mycket i slutet ändå.

    Som skor.. Tänkte kolla billigt på Deichmann.

    Mannen ska ha kostym och den kostar ca 1500 på Dressmann.

    En lång slöja tillkommer. Och smycken.

    Hår och smink, måste det vara så märkvärdigt egentligen?

    Tärnorna tänkte jag får stå för sina kläder själva. Är det okej att göra så?

  • Äldre 7 Jan 14:36
    #4
    totaa skrev 2015-01-07 14:25:21 följande:

    Känns bra att ni tycker att det faktiskt är möjligt.

    Jag ska beställa en viktoriansk klänning från Kina. Den kommer kosta ungefär 1500.

    Men sen när man sitter och funderar så tillkommer det såna där småkostnader som blir mycket i slutet ändå.

    Som skor.. Tänkte kolla billigt på Deichmann.

    Mannen ska ha kostym och den kostar ca 1500 på Dressmann.

    En lång slöja tillkommer. Och smycken.

    Hår och smink, måste det vara så märkvärdigt egentligen?

    Tärnorna tänkte jag får stå för sina kläder själva. Är det okej att göra så?


    tjejen kommer nog sminka sig och sätta upp håret själv, hon är duktig på det. Jag tycker DU skall va nöjd för det är det enda som räknas inte vad de andra säger om ditt smink eller hår.
    Är väl ok tycker jag att de får stå för sina kläder sålänge du inte kräver något speciellt eller dyrt som de SKALL ha.
    Skulle inte förvåna mig om min dam kommer ha typ buffalos under klänningen då de inte kommer synas och de är sköna att gå i samtidigt som de ger lite höjd :)


    Live free, ride free
  • crs
    Äldre 7 Jan 14:59
    #5
    totaa skrev 2015-01-07 14:25:21 följande:

    ... Och smycken.

    Hår och smink, måste det vara så märkvärdigt egentligen?

    Tärnorna tänkte jag får stå för sina kläder själva. Är det okej att göra så?


    Jag tror nog ni kan fixa det på den budgeten, om ni bara anstränger er lite. :) Lite beroende på hur stor del av budgeten ni tänkt lägga på ringar, möjligtvis. 

    Gällande smycken i övrigt så kan du ju se över om du kan använda något du redan har, eller låna av vänner. Själv har jag tänkt ha det de smycken jag brukar ha till vardags, tycker ju de är fina och passar med stilen vi vill ha. 

    Hår och smink behöver väl inte vara så konstigt heller. Jag tänkte sköta sånt själv. Är inte svinbra på hår, men får väl öva lite innan. :) Man kan ju be en vän hjälpa en med, just hår är kanske enklare att hjälpas åt än att göra helt själv, beroende på hur avancerat man vill ha det. Att gå igenom håret med en locktång och sätta i ett par hårnålar är väl inte rocket science direkt. 

    Gällande tärnorna tycker jag att det är helt okej att de får stå för sådant själva, förutsatt att du inte dessutom sätter upp massa regler på hur de ska se ut. 
  • Plätti­s
    Äldre 7 Jan 15:25
    #6
    totaa skrev 2015-01-07 14:25:21 följande:

    Känns bra att ni tycker att det faktiskt är möjligt.
    Jag ska beställa en viktoriansk klänning från Kina. Den kommer kosta ungefär 1500.
    Men sen när man sitter och funderar så tillkommer det såna där småkostnader som blir mycket i slutet ändå.
    Som skor.. Tänkte kolla billigt på Deichmann.
    Mannen ska ha kostym och den kostar ca 1500 på Dressmann.
    En lång slöja tillkommer. Och smycken.
    Hår och smink, måste det vara så märkvärdigt egentligen?
    Tärnorna tänkte jag får stå för sina kläder själva. Är det okej att göra så?


    Tänk på att lämna lite utrymme för ändringar på klänningen, det är inte säkert att den passar även om den är måttbeställd. Skor kommer jag köpa såna som jag kommer använda även efter bröllopet, älskar skor Tungan ute 

    Vi hade tänkt köpa kostym på Dressmann till min sambo, men eftersom han är mycket längre än en genomsnittsmänniska (han är 1,97) sitter alla kostymer fruktansvärt dåligt på honom. Så vi kommer lägga lite mer pengar på en dyrare kostym som sitter bättre. Hittills har han provat lite snabbt på Brothers och för någon tusenlapp mer får han en kostym som är lagom lång i armar och ben istället för att det ska se ut som han lånat en av sin pappa. 

    Hår och smink kommer jag göra själv, med hjälp av min lillasyster. Vi har redan börjat öva lite och funderat på om jag ska ha en fläta eller uppsättning Sminkning har jag övat på till nyår och andra fester under hösten, så det kommer bli hur bra som helst. För mig är det viktigt att inte känna mig utspökad, jag vill ändå se ut som mig själv på bröllopsdagen, om än en fantastisk version av mig själv  
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 7 Jan 15:47
    #7

    Jag tänkte måttbeställa. Tror man måste ange i tum. Ska man ta en tum extra på alla mått? Ifall att det blir för smått. Jag måste nästan måttbeställa klänning eftersom jag är 186cm lång! Smycken får jag försöka låna. Det sambon vill lägga pengar på är ringar och foton. Så fotografen vi kommer anlita tar 3500:- Ringarna tänker jag att de får Max kosta 8000:- totalt.

    Sen är ju maten den stora kostnaden...Tårta ska vi ha. Sen är frågan om man bara ska ha fika eller mat och tårta? Kallskuret blir väl dyrt..?

  • Äldre 7 Jan 16:18
    #8
    totaa skrev 2015-01-07 15:47:08 följande:

    Jag tänkte måttbeställa. Tror man måste ange i tum. Ska man ta en tum extra på alla mått? Ifall att det blir för smått. Jag måste nästan måttbeställa klänning eftersom jag är 186cm lång! Smycken får jag försöka låna. Det sambon vill lägga pengar på är ringar och foton. Så fotografen vi kommer anlita tar 3500:- Ringarna tänker jag att de får Max kosta 8000:- totalt.

    Sen är ju maten den stora kostnaden...Tårta ska vi ha. Sen är frågan om man bara ska ha fika eller mat och tårta? Kallskuret blir väl dyrt..?



    Återigen är det ju fråga om vilka val du gör.
    Kallskuret är inte så dyrt, när man köper det själv och lägger upp, och har du potatissallad eller tex gratäng med sallad till det så är du under hundralappen per person utan problem.
    ICA MAXI hos oss har sjukt goda tårtor och snygga med (speciellt choklad mouse tårtan med kladdkakebotten och passionsfrukt gele, NOM NOM NOM) Och de gör ju på beställning och det är billigt och slår de finare bagerierna enligt min smak. Och garnera dem personligt kan ni själva göra.

    Drickat köper vi från tyskland och vi skall ha en middag inget fylleslag så vi kommer köpa drickat därefter med. Ingen normal utan dryckesproblem behöver dricka mer än MAX fem öl/cider och utslaget på de som inte dricker eller dricker lite är man nog nere på två till tre.


    Live free, ride free
  • Plätti­s
    Äldre 7 Jan 16:42
    #9
    totaa skrev 2015-01-07 15:47:08 följande:

    Jag tänkte måttbeställa. Tror man måste ange i tum. Ska man ta en tum extra på alla mått? Ifall att det blir för smått. Jag måste nästan måttbeställa klänning eftersom jag är 186cm lång! Smycken får jag försöka låna. Det sambon vill lägga pengar på är ringar och foton. Så fotografen vi kommer anlita tar 3500:- Ringarna tänker jag att de får Max kosta 8000:- totalt.

    Sen är ju maten den stora kostnaden...Tårta ska vi ha. Sen är frågan om man bara ska ha fika eller mat och tårta? Kallskuret blir väl dyrt..?


    Vilken sida har du tänkt beställa ifrån? På många av dem kan man ställa om från tum till centimeter, men ibland blir det fel storlek ändå. Det är därför jag gruvar inför att beställa en kinaklänning. Vanligast är att den blir för stor eller för kort, utifrån vad jag hört. Men många är väldigt, väldigt nöjda också. 

    Kolla runt lite på priser. Att be om prisförslag är en bra idé, och man kan få en uppfattning om vad det kostar. Jag har googlat som en galning, räknat och gav upp till slut. Har ni tänkt ha några dekorationer, och vill du ha en brudbukett? 

    Jag räknade ihop de poster du skrivit upp här, och efter kläder, skor, ringar och fotograf har ni ca 5 000 över till mat, blommor, dekorationer och eventuell brudbukett. Det är inte alls omöjligt att genomföra, men det kräver efterforskning och hårt arbete Inbjudan är också viktig att räkna med, även om man är pysslig och gör själv kostar materialet och portot pengar. 

    Bröllop känns som en sån sak som bara blir dyrare och dyrare ju mer man petar i det. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs
    Äldre 7 Jan 16:52
    #10

    Inbjudan går ju dock göra gratis, om man fixar ihop en snygg bild på datorn och mailar. Det är vår plan! Save the date löste vi med att skicka en länk till en hemsida som sambon fixade, där det stod att vi ska gifta oss, datum och så. Resten lär bli något liknande. Hade jag inte haft en webbutvecklare till sambo hade jag bara grejat något i ett bildprogram och mailat. :)

Svar på tråden Knaper budget, Går det?!