• Äldre 31 Dec 18:09
    6444 visningar
    7 svar
    7
    6444

    Hur ser det ut på ID-handling etc med mellannamn?

    Hej,

    jag undrar hur det kommer se ut om jag tar min mans efternamn, men behåller mitt gamla som mellannamn, hur "sorteras" jag - mitt gamla efternamn är inte längre mitt efternamn, men sår ju framför mannens efternamn.


    Hur fungerar det i pass och på ID-handlingar, står mitt gamla namn framför mannens efternamn då, eller står det bara med som en initial, hamnar det baldn förnamnen? Jag har letat på Skatteverket, men hittar inte där. Där står bara att man INTE får använda bindestreck mellan mellannamn och efternamn.


    Min släkting har lagt till sin mors namn som mellannamn, och han sorterar nu plötsligt på moderns namn som "efternamn" trots att han alltså behållit sitt ursprungliga efternamn.


    Glad om någon vet.

  • Svar på tråden Hur ser det ut på ID-handling etc med mellannamn?
  • Aniara­4
    Äldre 1 Jan 15:34
    #1

    I passet räknas mellannamn som efternamn, och det står före efternamnet.

    Jag heter t.ex. Aniara Annatförnamn Mellannamn Efternamn (där mellannamnet är mitt gamla efternamn) och i passet står det Förnamn: Aniara Annatförnamn. Efternamn: Mellannamn Efternamn. Detta eftersom konstruktionen mellannamn inte finns internationellt.

  • Anonym (an)
    Äldre 1 Jan 15:37
    #2

    Det var det jag tänkte, och det är så jag vill ha det.


    Blir perfekt och vi "behöver" då inte invänta lagändringen eftersom det kommer SE likadant ut som om vi hade dubbelefternamn, barnen o jag.


    Perfekt! Tack!

  • Äldre 14 Feb 17:36
    #3

    Vet någon när det nya förslaget väntas gå igenom? Att man får ha dubbla efternamn. Tänker tanken om man skulle få fler barn efter vigseln. Vill gärna ha min sambos efternamn och sedan mitt eget. Som det ser ut nu verkar det efter lite trixande möjligt (sambon behåller sitt eget) och vårt gemensamma barn behåller mitt efternamn och lägger till sambons efternamn ) men att kommande barn sedan bara får ett efternamn och inget mellannamn. Kanske borde lägga bröllopsplanerna på is?

  • Äldre 16 Feb 15:12
    #4

    Skulle gått igenom nu i vår men pga av maktskifte är det lagt på is tills vidare. 

    prvbloggen.se/2014/12/18/ny-namnlag-drojer-rekordmanga-byter-namn/

  • Äldre 16 Feb 15:44
    #5

    Vad trist! Förstår inte vad de röd-gröna hade mot det.

  • Äldre 16 Feb 21:58
    #6

    Det är ju inte säkert att de hade något emot det, men saker skjuts ju upp och så när det blir maktskifte. 

  • Äldre 20 Feb 22:44
    #7

    Tack för info! Även om det inte riktigt var det svaret jag ville ha

Svar på tråden Hur ser det ut på ID-handling etc med mellannamn?