• DJA
    Äldre 5 Dec 08:23
    4085 visningar
    9 svar
    9
    4085

    Måste vi bjuda min fästmans kusins fru på bröllopet?

    Svaret är ja, egentligen, men nu till problematiken...

    Min fästman har alltid varit bra vän med sin kusin, det är dock under det sista året som det har börjat skära sig med kusinens fru. Kusinens fru, vi kan kalla henne Elin, har börjat umgås mer och mer med min fästmans ex och även om de var "vänner" innan så har det inte varit i närheten av lika tighta som de har blivit nu. Detta har resulterat i en del konflikter, men jag har valt att avsluta all oense med att säga att vi inte bryr oss om hon umgås med henne eller inte, även om vi kanske gör det inners inne, men det är ju ingen som behöver veta. Man kan ju inte bestämma över andra människor. Hur som helst, efter detta så säger "Elin" att hon också tycker att vi ska sluta vara oense, men att hon inte ser någon anledning att lära känna mig och umgås med mig. Det gör hon hellre med min fästmans ex. Då hon har gjort det valet, kan vi då bara bjuda min fästmans kusin på vårt bröllop och inte hans fru "Elin"? Varken jag eller min fästman tycker atthon förtjänat att vara med på vår dag, dessutom skulle det vara som att bjuda in hans ex då "Elin" berättar allt för exet... Tankar kring detta?

  • Svar på tråden Måste vi bjuda min fästmans kusins fru på bröllopet?
  • Äldre 5 Dec 08:29
    #1

    Alltså både ja och nej...


    Som du själv skriver så är det ju ett brott mot etikettreglerna att inte bjuda henne.

    Å andra sidan om hon har sagt klart och tydligt att hon inte ser någon anledning att lära känna dig så finns det väl ingen anledning att ha henne där?
    Jag skulle nog ha tagit ett snack med kusinen och sagt typ det....

    "Eftersom din fru säger att hon inte vill lära känna mig och hellre väljer Y's ex framför mig så känner inte vi att vi egentligen behöver bjuda henne på bröllopet. Varför lägga pengar på någon som inte vill ha med oss att göra? Hur ställer du dig till det? Skulle du kunna tänka dig att komma även om vi inte bjuder henne? Eller kan du påverka henne i det här valet? Det vore ju trevlig att kunna umgås med sina släktingar, både ingifta och blodsband"

  • Äldre 5 Dec 10:33
    #2

    Jag hade helt enkelt frågat om hon eller fram för allt kusinen hade tagit illa upp. Onödigt att kasta bränsle på elden liksom genom att utesluta henne...

  • DJA
    Äldre 5 Dec 14:50
    #3

    Ja det är därför jag tycker att det är så himla svårt. Ja vi får prata med kusinen, men egentligen så vore det enklast att vi inte bjuder någon av dem, för båda vet om anledningen, men min fästman och hans kusin har ju verkligen varit så goda vänner, vill ju gärna att allt ska lösa sig. Så svårt att avgöra vilket val som blir bäst/sämst ändå. Man ska ju kunna umgås med sin släkt även ingift, men svårt när en part inte vill. Kan dessutom tillägga att jag aldrig varit med om något liknande, fan vad man känner sig dålig och bortvald när en person som man blir "släkt" med inte ens vill ge mig en chans.

    Känns ju dock som att kusinen MÅSTE stanna hemma för att stå på "Elins" sida pga att de är gifta om man bara skulle bjuda honom...

  • Äldre 5 Dec 14:55
    #4

    Men det är hans val i så fall. 
    Välj inte bort honom, utan låt honom välja.
    Och om ni klarar det så låt gärna hennes inbjudan vara öppen. typ säga det att "så länge du/hon inte vill ha med mig att göra så har hon ju inget på bröllopet att göra. Men vi vill gärna ha en relation med våra släktingar, så ångrar hon sig så är ni välkomna båda två, annars hoppas vi att du *kusinen* kommer i alla fall" Glad

    Lycka till

  • DJA
    Äldre 6 Dec 11:31
    #5

    Tack för råden! Hon har dessutom tagit bort både mig och min fästman på Facebook med anledningen att jag tog bort henne på indragen där hon bara la upp jobbilder samt att "hon ändå inte har kontakt med oss"... Att man inte ger människor en chans är riktigt dåligt, men att hon även väljer att ta bort min fästman är ju så dåligt! (Även om Facebook och indragen inte är hela världen, men det är ju bara ett sätt att visa sin ståndpunkt ännu mer) Ja ja, jag förlorar väl inte jättemkt på att ha en sån människa i mitt liv i alla fall.

  • Aniara­4
    Äldre 6 Dec 11:46
    #6

    Trist! Har du/fästmannen såpass bra relation med kusinen att ni skulle kunna prata öppet med honom om situationen innan ni skickar inbjudningarna? Säga att det känns tråkigt och konstigt för er att hans fru så bestämt inte vill ha någonting med er att göra, och att det gör att det känns konstigt att bjuda henne på bröllopet. Och förstås samtidigt betona att ni ju gärna vill att han kommer.

    Om frun är konsekvent borde hon ju själv rimligtvis tacka nej till bröllopet eftersom hon inte vill ha kontakt med er. OM det visar sig att hon i själva verket gärna vill gå skulle man ju kunna tolka det som att hon faktiskt vill ha kontakt. (Man kan också tolka det som att hon gärna vill gå på fest och bli bjuden på mat iofs.)

  • Äldre 6 Dec 14:35
    #7

    kan det vara så att fästmannens ex trashtalkar dig, eller att det tog slut och hon fortfarande ville ha honom? kan ju vara därför hon veter sig som hon gör.

    oavsett carför så tycker jag att du kan prata med kusinen och förklara varför du inte bjuder henne. för det är ok att inte bjuda, om än etikettbrottsligt. men vi lever ju inte på 1800 talet läbgre så jag tror i te någon höjer på ögonbrynen.

  • DJA
    Äldre 7 Dec 00:19
    #8

    Ja vi får prata med kusinen! Ja den tanken har slagit oss många gånger att exet kanske gör! Hon var nämligen ett "bra" ex samtidigt som att jag, min fästman, hans kusin och hans fru kunde umgås, när vi sedan flyttade i hop och alla omkring oss förstod att det var allvar, det var då exet började "bounda" med "Elin" igen och sedan har det bara gått utför... Ex kan vara riktiga krigsmakare när det inte blir som dem vill.

  • Himla
    Äldre 7 Dec 04:05
    #9

    Det är din blivande man som ska prata med kusinen och hans fru. jag umgås gärna med ex min blivande likaså. Den som däremot inte accepterar endera av oss åker ur bekantskapskretsen.

Svar på tråden Måste vi bjuda min fästmans kusins fru på bröllopet?