• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 23 Nov 13:07
    17191 visningar
    4 svar
    4
    17191

    Ensamvårdnad

    Hur vanligt är det att pappan får ensam vårdnad om ett barn?


    Vi har pratat lite om att eventuellt söka ensam vårdnad gällande min sambos barn då saker och ting inte riktigt fungerar, för att säga det fint. Men vi vågar inte riktigt då många säger att mamma i princip alltid får vårdnaden i en tvist. Vi har många vittnen som skulle stå på vår sida men spelar det någon roll?


     

  • Svar på tråden Ensamvårdnad
  • Äldre 23 Nov 15:02
    #1

    oavsett vem som ansöker om enskild vårdnad så är faktumet att det är svårt att få igenom det. 

    Det krävs oerhört mycket för att enskild vårdnad ska gå igenom.  Missbruk, allvarliga psykiska sjukdomar som gör vårdnadshavaren direkt olämplig som förälder, kriminalitet och så svåra sambarbetssvårigheter att det är en klar fara för barnets säkerhet och hälsa. 

    Ungefär så ser det ut. 

  • Äldre 23 Nov 16:58
    #2

    Sett till statistiken så brukar mamman vinna i en vårdnadstvist. Det är precis som Nyfiken gul, nu fru säger att den andra parten måste vara direkt olämplig som förälder för att man ska få ensam vårdnad, bevisläget kan vara väldigt svårt i många fall. 

    Tycker att du/ni ska kontakta:
    www.pappaombudsmannen.se/juridiskbyra.html

    Eller juristerna på 
    www.lege.se/

    De är väldigt duktiga och en av de är mitt ex, en väldigt snäll kille + oerhört duktig jurist. 

  • Anonym (En som varit med om liknan­de)
    Äldre 25 Nov 05:20
    #3

    Det stämmer visserligen det som Ellendellen skriver. Däremot är det fler kvinnor som ansöker om ensam vårdnad mot faddrar som inte sköter sig och därmed finner man svaret på varför pappor förlorar oftare än mammor.

    Ni bör som sagt kontakta en jurist (går att få en timme gratis) för att ta reda på era chanser. Ofta vill domstolen att man skall ha försökt gå i familjerätten för samarbetssamtal osv innan man behöver gå så långt som tingsrätt.

    Lycka till och tänk på att barnet alltid kommer att gå först så om mamman inte är en dålig mamma till barnet utan endast dålig exsambo så kommer det kanske inte missgynna henne.

  • Fri 4 Nov 2022 13:11
    #4

    Hej. Jag hade väldigt stora problem med mitt ex och var rädd för samma situation... Det var några år sen. Kollade upp nu på nätet och hittade denna, vet att en kompis använt dom i annat syfte. Dom verkar vettiga www.verahill.se/tjanster/vardnadstvist/vinna-vardnadstvist-som-pappa/

Svar på tråden Ensamvårdnad