• Äldre 19 Nov 12:44
    3623 visningar
    6 svar
    6
    3623

    Planerar budget

    Just nu sitter jag och räknar och räknar och blir helt snurrig. Jag har ingen aning om våran budget är liten eller om det kommer att gå att få ihop ett prinsessbröllop med en budget på 30-40 000kr.

    Hur mycket kostade eran dag? Vad prioriterade ni (3 rätters, fotografering under dagen etc)

  • Svar på tråden Planerar budget
  • Plätti­s
    Äldre 19 Nov 13:24
    #1

    Hur många gäster vill ni ha? Vilken typ av fest är ni ute efter? 

    30-40 000 är en ganska snäv budget. Jag och min sambo gifter oss borgerligt i rådhuset och har fest för 60-70 personer efteråt. Vi har inte bestämt om vi ska ha kuvertavgift på någon hundralapp eller be om bidrag till bröllopsresa i present, men det kommer landa på omkring 50 000 för hela dagen. Och då har jag enkel klänning, våra ringar kostar 10 000 och vi kommer ha catering till middagen. 

    Jag hittade det här verktyget som kan vara bra att börja med för att få en ungefärlig uppfattning om vad saker kostar. Man måste såklart inte ha allt, och man kan få bra priser om man har vänner eller familj som jobbar inom de här områdena.
    www.brudobrollop.se/planering/budgetverktyg.htm


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 19 Nov 13:48
    #2

    Vi räknar med 45-50 gäster (inkl barn).

  • Äldre 19 Nov 20:02
    #3

    Hej!

    Mycket av kostnaden hänger just på om man lagar mat själv eller inte, om man har buffé eller inte (ifall man anlitar). Sen är ju alkohol något som skiljer oerhört på om man får köpa in själv eller ej.

    Därefter är lokalen en större klumpsumma, beroende på vart ni väljer att vara.

    Ett tips jag vill ge, i samma anda som föregående talare, är att öppna upp excel, om du har det. I min excelversion kunde jag under templates/mallar och personligt/privat hitta bröllopsbudget. Där har man superbra översikt på alla olika poster. Jag har själv ställt upp våra olika alternativ i tre egna budgetspalter, så ser  man väldigt tydligt vilka poster som skiljer sig mycket åt från olika val osv.
    I den budgetmallen är det lite amerikasnk med budgetposter för saker man själv kanske inte alls vill ha, men de är ju bara att plocka bort!

    Hittar du ingen bra att fylla i, så kan jag maila dig! :o)

  • Äldre 24 Nov 09:39
    #4

    Hej!

    Om budgeten är snäv eller inte beror på hur många ni har tänkt att bjuda och hur mkt ni vill bjuda på. Vi ska ha ett bröllop för 80 pers och det kommer landa på ca 130 000 och då har vi ändå försökt dra ner på det vin kan. Vi har ingen DJ och köper drickan i Tyskland.

    Klänning brukar kosta mellan 3 000-15 000 kr

    Kostym: 2 000-5 000

    Ring: 5 000-20 000

    Fotograf:5 000-30 000

    Antingen restaurang med kuvertpriser ca 700-1 500 kr (då ingår ofta personal, bestick, dukar, lokal mm

    Eller

    Lokal 3 000 - 20 000

    Catering 300-700 /person

    Personal?

    Bestick och dukar ca 50 kr/person

    Tårta 15-70 kr/person

    Dekoration?

    Brudbukett 300-2 000

    Kläder till brudarna och brudnäbb?

    Dricka till mat?

    Brudskål?

    Välkomstdrinkar?

    Snacks?

    Bar?

    Ljud och ljusanläggning?

    inbjudningskort

    Tackkort

    Man kommer fort upp i stora belopp...

  • Äldre 24 Nov 14:57
    #5

    Vår budget är 35 000 (exkl resa) och då har vi fått med allt vi vill utan att behöva begränsa oss.


    Det handlar helt enkelt om vad man vill ha för bröllop.
    Vi vill ha vigselplats och lokal ute på landet i naturen och då blev det också billigare. Vi vill laga en buffé själv då vi har många speciallkoster, så de drar också ner kostnaden.
    Professionella musiker, ljudtekniker, fotograf, frisör och bagare har vi bland nära och kärra som inte behöver ge nån present och får ett litet bidrag istället.

    För oss är ringar på 10 000 största utgiften.
    Hade själv inte velat haft det på något annat vis. Det enda jag kanske kompromissar om är klänning som antingen sys själv eller köps via nätet men då är min stil simpel och bohemisk snarare än prinssesig.

  • Alylly­ra
    Äldre 24 Nov 15:11
    #6

    Som andra har sagt är det väldigt beroende av vad man prioriterar, vad man inte är intresserad av och vad man absolut *måste* ha.

    Vi la en stor summa på vårt bröllop (runt 160 000 kr), men då hade vi ca 100 gäster och valde att leja bort ganska mycket av matlagning och "fix". Ofta är det ju så att ju mer man kan tänka sig att göra själv desto mer kan man krympa sin budget. Men då ska man komma ihåg att det tar mycket tid så det är viktigt att planera bra så att man inte är sönderstressad dagarna innan bröllopet.

    Vi prioriterade sånt som gagnade våra gäster; bra lokal, bra mat, bra serveringspersonal. Men vi snålade inte heller gällande kläder och ringar.

    Försök att verkligen tänka igenom vad allting kostar för att se vad ni själva vill prioritera. Många poster glöms lätt bort (t.ex. frimärken), och ibland riskerar man att bli dumsnål med följden att man lägger både mer tid och pengar på något än vad man tänkt från början (t.ex. man åker till Tyskland för att handla alkohol, men med transportkostnader etc. så blir det inte så stor skillnad i slutändan).

    Ha också gärna en post för "extra utgifter" som ni kan ta av om nått skulle gå snett, det är skönt att ha lite spelutrymme i sin budget. Och om ni sprider ut kostnaderna så att ni köper lite varje månad istället för allt i en klump kan man dels passa på att handla när man får ett bra pris och så känns det inte lika betungande för budgeten.

Svar på tråden Planerar budget