• Anonym (Kluve­n)
    Äldre 17 Nov 23:46
    5794 visningar
    17 svar
    17
    5794

    Bjuda vännens mobbare?

    Jag sitter i en knepig sits.. Min äldsta vän har en självklar inbjudan till mitt bröllop, förstå då min förvåning när hon tackade nej. Frågade såklart varför hon kände så och fick höra att det handlar om att hennes mobbare från hela högstadietiden kommer vara där. Jag är helt emot mobbning och har inte varit en del av det där, men är idag vän med flera av "mobbarna" och anser att dom växt upp. DOCK så var mobbningen grov med både polisanmälningar, misshandlar, förstörelse av ägodelar osv.. Känns till och med jobbigt att skriva det. Vad bör jag göra? Ta tillbaka inbjudan från äldsta vännen eller be "mobbarna" att inte komma? Vem tar man hänsyn till här? Det är 10 år sedan, säger inte att det är glömt och förlåtet på något sätt och jag förstår alla parter i det här. Vad skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Bjuda vännens mobbare?
  • Äldre 18 Nov 07:04
    #1

    jag kanske är onödigt hård men din bästa vän borde ha en hedersplats vid ditt bröllop och dom fd mobbarna som du tydligen inte varit vän med så länge ändå faktiskt inte har där att göra. Punkt.  

    Du har ändå varit medveten om vad som pågick där så det kan inte ha kommit som en överaskning att din vän reagerar som hon gör? 

    Så grova saker som resulterar i polisanmälningar osv släpper man inte bara för att det råkar vara ett bröllop och tiden går.  Många mobbar-sår läker aldrig nånsin. 

  • Äldre 18 Nov 07:12
    #2

    Vi står i snarliknande dilemma... Efter att diskuterat det noga och väl kom vi fram till: Det är ert bröllop det handlar om. Ni bjuder de som ni vill ska närvara. Där slutar ert ansvar.
    Tro mig, jag förstår ditt dilemma (var själv utsatt under skoltiden). 
    Man vill att alla ska vara glada och trivas på ert bröllop, men det är trots allt "gästen som gör festen". 
    Enligt min mening, så gör ingenting förutom att förklara för alla berörda. Förklara för mobbarna vad offret känner och att Ni mår dåligt över detta. Ni är ju inte involverade på det sättet mer än att ni tycker om dem alla och vill ha dem med er på stora dagen! 
    Om mobbarna vet att deras offer numera är din bästa vän kanske de av respekt backar så din vän vill gå? (Rimligen bör de leva med ett enormt dåligt samvete)
    Ni ska iaf inte behöva vara de som väljer, det ligger hos gästen.

    Lycka Till!

  • Äldre 18 Nov 07:34
    #3

    Kan inte riktigt hålla med lillapin även om jag förstår hur du resonerar. 

    Jag som brud har ju det yttersta ansvaret eftersom jag aktivt väljer vilka jag bjuder in. Om jag bjuder in gäster som jag redan på förhand vet att det kan bli funderingar kring är det ju mitt ansvar och se till att det finns en lösning. Jag kan inte bara bjuda in dom och hoppas på det bästa.  Det är inte schysst mot gästen och lägga det ansvaret på dom.  Gästerna förväntar sig en trevlig kväll och att då bjuda in folk som till varje pris vill undvika varandra är bara stressande för alla inklusive bruden. 

    Tänk bara på alla trådar som handlar om vuxna styvföräldrar till brudparet och nya partners osv där inbjudan sätter igång många känslor och risk för diverse scener och uppträdanden och alla trådar med förtvivlade brudar där dom fått höra att "kommer den o den så kommer inte jag "  

    Därför sätter man gränsen redan vid inbjudningarna , brudparet har det yttersta ansvaret för att rätt gäster kommer och vill man att vissa särskilda personer blir bjudna trots allt är det fortfarande brudparets sak att lösa eventuella problem som kan uppstå. Det kan aldrig vara gästens ansvar. 

    Gästens ansvar är att tacka ja eller nej. Resten är upp till brudparet/värdparet. 

  • Anonym (Kluve­n) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 08:41
    #4

    Intressanta vinklar. "Mobbarna" har dock aldrig bett om ursäkt utan mer låtit det rinna ut i sanden och gått vidare med sina liv. Jag tänker lite såhär, min vän har ju redan tackat nej. Skulle hon gå om jag tog bort mobbarna från gästlistan? Eller är hon redan så kränkt att hon skiter i det helt?

  • Anonym (Ojdå)
    Äldre 18 Nov 08:58
    #5

    Du får nog fråga henne om hon vill komma då.

    Hade det varit jag så hade jag nog som din vän tackat nej om mina mobbareockså är bjudna, mest för att jag förmodligen kommer ha mkt känslor kvar och vill inte skapa dålig stämmning på ett bröllop.

    Hur ser mobbarna på saken? Vet de om att din vän tackat nej pga dem? Jag hde berättat för dem och sagt att hon är din äldsta vän och det är viktigt att hon är där, och omdet kräver att de inte ska vara där, ja...då kanske det får bli så.

    Kanske tar de sitt för uft till fånga och kontaktar din vän och ber om ursäkt också, inte för att det nödvändigtvis leder till att din vän kommer, men det hade ju varit det rätta.

  • Anonym (Kluve­n) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 09:09
    #6

    Mobbarna ät medvetna om att vännen inte vill komma på grund av dom, men säger inte så mycket om det mer än att för dom gör detsamma om hon är där eller inte

  • Äldre 18 Nov 09:18
    #7

    Med det svaret Ts blev det glasklart för mig att om dom inte ens bryr sig har dom ingenting på ditt bröllop att göra what so ever och jag skulle nog fundera på om dom ens hör hemma som vänner. 

    tänker man lite längre fram kanske det också finns fler tillfällen då dessa personer är bjuden till samma fest och ska det bli så då också att folk avstår att komma bara för det som hänt?   

    som vän hade jag då tagit en klar ståndpunkt i vad jag tycker i frågan och hållit mig till det .  

  • Äldre 18 Nov 09:52
    #8

    Men hur kan du vilja bjuda in människor som har behandlat din äldsta vän så illa är min första tanke. 


    Nog för att människor växer upp och går vidare med sina liv, men ändå. Att de tar det mesta med en axelryckning tycker jag säger en hel del om dem. De har behandlat en annan människa så illa (om det gått så långt som polisanmälningar, misshandel osv) och kan inte ens be om ursäkt och erbjuda sig att backa efter vad de gjort, speciellt då de vet att hon inte vill komma pga dem, då verkar det inte som att de har växt upp. 


    Mitt val hade varit enkelt i det här fallet.


     

  • Anonym (Jessi­ca)
    Äldre 18 Nov 09:58
    #9

    jag tror du behöver revidera din uppfattning om att växa upp och gå vidare med livet. 

    Har du bjudit in dessa personer så har du och då får du stå för det också men du har nog en hel del att förklara för din bästa vän. 

  • Anonym (Ojdå)
    Äldre 18 Nov 10:10
    #10

    Det låter hårt men ärligt håller jag med övriga här.

    Du låter inte värd din äldsta väns vänskap och hade jag varit henne hde jag seriöst övervägt att lämna dig.

  • Anonym (mobba­d)
    Äldre 18 Nov 10:24
    #11

    Jag (som själv blivit mobbad så illa både i grundskolan och på gymnasiet att jag bytt skola 2 ggr och varit på väg att hoppa av gymnasiet helt och faktiskt gick igenom 3 självmordsförsök innan årskurs 5 och första skolbytet pga mobbing) skulle nog ha svårt att se det som att mobbarna har vuxit upp och vi nu kan ha ett neutralt vuxet förhållande och vara civiliserade mot varandra bara för att "du" tycker så.

    (I det här fallet är "du" alltså motsvarande min bästa vän)

    Jag skulle känna mig sviken och sårad och som att "du" tog ställning mot mig och det skulle kännas som att "din" vänskap bara hade varit en charad för att kunna såra mig ännu djupare vid tillfälle. Som att "du" hade varit vän med dom hela tiden och skrattat bakom ryggen på mig.

    Jag har förlåtit en del mobbare, dom har kommit och bett om ursäkt och förklarat att dom faktiskt inte förstod att det var mobbing. 
    Från deras synvinkel var vi osams och mina försök att försvara mig såg dom som påhopp och gav igen på. Att gruppmentaliteten sen också triggar beteende som ingen av dom skulle haft enskilt är också en annan sak.

    Att du av-bjuder dom skulle egentligen inte hjälpa mig. Det som skulle hjälpa är ett offentligt ställningstagande i form av *jag inser att jag nog har varit lite blind och så länge ni inte har anständighet nog att be X om ursäkt (och mena det) så hoppas jag att ni tackar nej till att komma på mitt bröllop och vi behöver inte ha något mer med varandra att göra i så fall"

    Det betyder inte att jag kanske skulle ändra mig och vilja komma om dom nu tackar nej eller om dom kommer och ber om ursäkt och vi faktiskt kan lägga saker bakom oss (för det är skönt att få göra det även om det gör ont). Men det skulle i alla fall visa mig att du faktiskt är min vän och att jag även i framtiden vill ha ett vänskapsförhållande med dig.

  • Äldre 18 Nov 12:42
    #12

    Jag tänker att som din vän, TS, skulle jag inte gått, och jag skulle känna mig sårad att de andra ens var bjudna om du och jag är gamla, goda vänner. Då skulle jag fundera på hur nära vi är. Jag håller med Nyfiken gul om att man som brudpar har ett ansvar med vilka man bjuder och bör tänka igenom det noga. Nu har du fått den här situationen i ditt knä och jag vet inte riktigt vad man kan råda dig. Hur du än gör kommer någon förmodligen ta illa upp.

    Det som känns i hjärtat är att om du och din vän är nära vänner, skulle jag be om ursäkt för att jag bjöd de andra, och förklara för de att de inte längre är välkomna. Din vän kanske ändå inte kommer, men det känns som det enda rätta enligt mig.

  • Äldre 18 Nov 12:52
    #13

    Jag tänker också att det här är något större än att några av gästerna inte gillar varandra. Då skulle man kunna tänka att de har ett ansvar att skärpa sig och bidra till en trevlig fest. Men nu handlar det om att en gäst blivit mobbad och misshandlad av några av gästerna. Det kanske innebär att allt kommer tillbaka hos henne. Det kanske inte är så man vill att någon minns ens bröllop.

  • Anonym (Kluve­n) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 17:20
    #14

    Jag förstår helt och hållet hur ni menar, det gör jag. Skriver det här anonymt för att ingen ska rubbas här eller hängas ut som mobboffer eller mobbare, men det blir så svårt att förklara vad som ligger till grund för den här situationen som gör att jag är vän med mobbarna idag utan att röja någons identitet. Men kort kan jag väl säga att det handlade om att min vän blev utsatt för ett övergrepp under en situation där alla vi befann oss samtidigt, och det rörde upp känslor hos alla inblandade, ingen visste sanningen så det blev olika läger och jag höll mig neutral mellan båda sidor under den tiden, vilket har gjort att jag kunnat umgås med båda genom åren. Min vän vet att jag inte "skrattat bakom ryggen på henne", hon har däremot bett mig att inte säga någonting om hur hon lever idag, vilket jag ändå inte hade gjort. Jag har varit ärlig hela tiden och jag tycker det är en förjävla dålig sits, men jag kan väl inte tvinga någon be om ursäkt, då är den ju ändå inte kommen från hjärtat och därmed saknar den betydelse. 

  • Äldre 18 Nov 18:02
    #15

    vad som hänt och vilken roll du haft i det hela är egentligen inte relevant.  Din vän tog illa vid sig att hennes fd plågoandar är bjudna på ditt bröllop - DET är det relevanta här. 

    Hur neutral du än må ha varit är det för mig fortfarande en gåta hur du kan bjuda in båda parter till ditt bröllop när du vet vad som hänt och du också är medveten om att din väns sår ännu inte är läkta. Och dessutom ber dig om att inte berätta hur hon har det idag.   Det är inte okej någonstans. 

  • Anonym (Ojdå)
    Äldre 18 Nov 18:11
    #16

    det låter nästan ännu värre nu...

    du sitter verkligen i skiten. om hon blev utnyttjad och inte trodd och folk vände sig emot henne och du fortfarande umgås med dem och tänker bjuda dem, ja då förstår jag verkligen din vän. du får helt enkelt bestämma dig för vem som är viktigast och göra om och göra rätt( för det låter som att din vän är viktigare än mobbarna). i värsta fall kommer ingen av dem men då har du iaf gjort det som är rätt. tycker jag.

  • Anonym (Jessi­ca)
    Äldre 18 Nov 18:54
    #17

    egentligen är jag nyfiken på hur du tänkte från första början när du skickade inbjudningar till både din vän och hennes fd mobbare? 

    Vad hade du liksom trott om det hela?  Att du är neutral och kunnat umgåtts med båda sidor betyder ju inte att dom i sin tur kan umgås med varandra. Det måste du väl ändå ha förstått? 

Svar på tråden Bjuda vännens mobbare?